Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg så nylig filmen du la ut av Klæbo som viste padleteknikk i motbakke.
Den teknikken er perfekt for han men ikke for deg. Du kommer til å bli fullstendig kjørt etter 10 meter.
Flaskehalsen for å kunne gå turer som nybegynner er motbakker (padling).
Derfor må du bruke en teknikk som bringer deg oppover billigst mulig, ikke fortest mulig.

Det som vil hjelpe deg et langt skritt videre er å tenke mindre på fremdrift oppover, og mer på å bare flytte vekten fra side til side. Det klarer alle og er ikke slitsomt. Jo brattere bakke jo mer vinkel på skiene,- ellers helt likt. Bare flytte vekta side til side.
Når du blir bedre kan du fokusere mer og mer på bare fremdrift.

Dette er en veldig bra film for dem som ikke er helt Klæbo ennå.

4 Likes

Kom jo omtrent til samme konklusjon som det du sier rett ut her. For å få mer vinkel på skiene, så må man ha mer bøy i knærne. Videoen du viste fokuserte på akkurat hvordan du skulle flytte overkroppen fra side til side. Må nesten prøve meg en tur i ettermiddag. Akkurat nå er det -16 her, så rundt null glid. :see_no_evil:

Ser også at jeg burde tatt mer bulgarske utfall, for det er til en stor grad en lignende bevegelse

For å lære tror jeg det er best å ikke bøye knærne så mye. For det første blir det mye tyngre, men viktigere er at du må få «aha-opplevelsen» av at det går oppover ved å bare «vagge» fra side til side, nesten helt gratis. (Gjør det på stuegulvet).
Man må starte helt basic,- så forbedrer du litt og litt etterhvert.
I starten av turene mine bøyer jeg ikke mye i knær. Jeg bare tenker økonomi i hvert eneste skyv. Mot slutten av turen, hvis jeg har krefter igjen, kan man dra på oppover bakkene med bøyde knær. Det er tungt, men en fin måte å tømme lageret på slutten av hver tur.

2 Likes

Tror jeg må gjøre strekke-øvelser for å klare å vri beina nok hvis jeg ikke skal bøye endel i knærne :see_no_evil:

Vri ankler og litt bøyde knær

1 Like

Vet ikke om det er samme på ski, men på løpeteknikk så jeg et tips at man om noen skulle slå deg i magen så er det personen som slår som kommer verst ut av det. Kanskje en liten overdrivelse, men når jeg ser på deltakere på videoen så er det noen av dem som ikke ser så stabile ut og kanskje lener seg litt mye fram?

Ellers et annet «ordspråk» som jeg hører mye om ved svømmeteknikk er at man skal stoppe så fort teknikken svikter, fra det punktet gjør du mer skade enn nytte fordi du lærer kroppen dårlig teknikk ved å fortsette. En av grunnene til at jeg har senkt volumet veldig på svømming.

Jeg tror fokus på teknikk generelt er veldig undervurdert, selv når jeg går rundt gaten og ser hvordan folk går nå som jeg begynner å forstå litt mer er jo nesten sjokkerende. Tenker også at mye fallskader på isen kommer av dårlig gåteknikk

Ingen ekspert på skiteknikk bare så det er sagt

2 Likes

En vanlig feil som gjør at man blir altfor sliten i skulderpartiet.
Hvis man på slutten av turen er omtrent like sliten overalt har man gått veldig riktig, for sitt nivå. Man blir aldri fullt utlært. Selv de beste har ting de tenker på og jobber med, i hvert skyv.

Tror også det er riktig at det bare ødelegger å gå seg så sliten at teknikken ikke funker. Når jeg kommer dit er det nesten full stopp, for det er enormt slitsomt å skøyte feil

3 Likes

For meg som hovedsakelig har gått klassisk, så er stavbruken i skøyting noe helt annet. Kjennes ut som man bruker magen mye mindre. Jeg som gjør noe feil, eller er det bare sånn? :thinking:

Enig. Tror det er mange årsaker. Bl.a at farten er betydelig høyere. Stavene brukes mindre i % av fremdriften enn i klassisk. I klassisk staking bruker man jo nesten bare magen. Dessuten staker man ikke likt med begge sidene men varierer heng-siden avhengig av terrenget.

1 Like

Man blir litt matt. ”Omvendt folkeopplysning «

Ett (av mange) eksempler på at man ikke må veie 48 kg selvom man vil ha god kondis:

Martin Ylven - 1.88m - 102kg - maratondebut på 2.58.39

2 Likes

The people who were the most satisfied in their relationships at age 50 were the healthiest at age 80.”

2 Likes

John f Kennedy var visst med i studien men han kanskje var ulykkelig gift :wink:

For å unngå nevnte tror jeg lav fettprosent og lavt midjemål kombinert med sunt kosthold er viktigst.

God nok kondisjon kan man fint oppnå uten å trene så mye. Velger man sykkel og gange i sted for bil og buss, levering etc, og har litt aktivt friluftsliv som hobby, så er mye gjort.
Men løping kan jo absolutt inngå som en komponent i forhold til vektkontroll.

Styrke og god balanse er vanskeligere å oppnå i dagens samfunn uten styrketrening.

1 Like

Kanskje verdens dårligste eksempel :joy:

Et vel ingen som heller har påstått at man MÅ være 48 kg for å ha god kondis?

Hvordan skal du måle god kondisjon?
Om det er VO2 Max. Så har vekt veldig mye og si.
Et annet eksempel på en som ikke kan være for tynn, men har veldig god kondisjon.

Verdens best trente menneske ja. Men han er ganske tynn.

Jeg tror heller ikke han er spesielt sterk. Ikke det at han trenger det heller for det han driver med.

Igjen så er mitt generiske syn på trening, helse og velvære at man ikke trenger å løpe så fælt for å ha god helse og brukbar kondisjon.

Kondisjon ivaretas greit med hverdagsaktiviteter og en aktiv livsstil. Styrke derimot kommer ikke gratis på samme måte som kondisjon gjør ved en aktiv livsstil.

2 Likes

Ok.
Da er vi ganske uenig. Han har BMI på 24-25 og det er og være tynn?
Han må ha en del muskler for svømming, men det er jo negativt for løping.
Det jeg kan være enig med er at det han driver på med ikke er sundt…

Musklene hans er jo veldig ujevnt fordelt, mest i bein og hofter.

Han bærer nok også en betydelig mengde vann i musklene også når han driver på dette nivået.

Selv veide jeg rundt 80kg når jeg løp mye, men etter jeg switchet fra løping til styrke gikk vekten ned mot 73-74kg.

Dette er en stor misforståelse som gjentas regelmessig her inne. Mulig dette har en liten relevans hvis vi snakker for en eliteutøver av langdistanseløp. Stort sett tror jeg muskler er nøytralt/svakt positivt. Med mindre vi snakker om et muskelberg, da drar det nok over på den negative siden.

Han har selv sagt han er 15kg for tung om han skulle være en som bare driver med løping. Han trenger styrke for svømming og sykling. De 15 kg er ikke fett.