Hvis man driver mest med utholdenhet så får man veldig mye igjen for en time styrketrening i uka og vice versa om man trener mest styrke tror jeg man får en del helsegevinst ved 1 time løping
Hvis man driver med skigåing, så er jeg rimelig sikker på at man har nok muskler til å ha god helse.
Jeg vil gå enda et skritt lenger. Tror allsidighet er best.
«10-kamp er bedre enn spesialisering» bortsett fra om man ønsker å leve av en spesiell idrettsgren.
Men man må like å drive med hver enkelt aktivitet.
Som ex tenkte jeg at alpint kunne være en fin gren for å bygge nyttig lårmuskulatur for skøyting, sykling etc. Men jeg syntes det ble dritkjedelig med 15 minutter i heis + x minutter i kø for å stå ned bakken på 3 minutter.
Skøyting er veldig allsidig og variert. Har heller aldri gitt meg noen skader. Hjelper både styrke og kondisjon, pluss balanse. Det er en billig sport, trenger ingen skismøring, ute i naturen,-,-,og morsomt 
Må bare bruke litt tid med å se på youtube-videoer og spørre rundt på forum for å prøve å lære seg teknikk opp bakker. 
Sov litt dårlig noen dager og nå er jeg forkjølet, dvs sykt sår i halsen. Det er tre måneder siden sist, så greit nok. Veldig irriterende når jeg egentlig kunne gått på ski i -5 grader, sol og fint preppa løyper. 
Synd
En av de beste dagene hittil i vinter i dag. Helt nydelig.
God bedring
Høres ut som du fikk tatt deg en topp tur. Satser på at jeg blir frisk til vinterferien 
Det krever ikke rare muskelene å gå på ski i et par timer.
Klart, skal du konkurrere mot elitene på 15km så krever det jo enormt mye.
Men du trenger ikke mye muskler i hverken lår eller sete for å å gå på ski. Ei heller i armene.
Og vi at sterke bein og grepsstyrke er viktige markører for god helse og et langt liv.
Så det å si at man har god helse fordi man går på ski blir er rimelig rar påstand.
For øvrig veldig rart at så mange på en tråd som dreier seg om helse og trening ikke anerkjenner forskingen som beviser at grepsstyrke, balanse og beinstyrke er de viktigste markørene for helse, langt liv og selvstendighet.
Og bare for å understreke det, alle bevegelse er bra for helsen. Men man trenger ikke fokusere så mye på løping, sykling etc som trening for å få helseeffekt. Men bevegelse er også viktig for helsen, men styrke har vært (og er tydeligvis) er mye mer undervurdert komponent.
Påstanden var vel at man kan opparbeide seg nok muskler til å ha god helse ved å gå på ski.
Siden man ved litt innsats på ski trener så godt som hele kroppen vil jeg vel si meg enig.
Man kan dasse rundt på ski i 2 timer uten stort av muskler men man trenger faktisk en del muskler hvis man vil gå i et vist tempo i 2 timer. Snakker da faktisk om ganske rolig tempo, langt fra alt som har med elite å gjøre. Så er ikke helt enig i påstanden din.
Ikke noe styrkeløfteropplegg nei, men når 10-åringen etter skisesongen fint klarte 10+ pushups, så viser jo det at det bygger et solid grunnlag i mage, rygg, sete, bein og armer. Balansen blir i hvert fall trimmet godt.
Spesielt mage, rygg, skuldre og rygg blir jevnt over godt styrket. Jeg kan ha gått inn i skisesongen med litt dårlig rygg, men aldri på vei ut.
Martin er et utmerket eksempel på at man kan ha mye muskelmasse og fortsatt løpe bra. Han er ingen eliteløper og han har ikke bygd den utholdenheten på styrkerommet.
Jeg er veldig pro styrketrening, det jeg reagerer på er når løping snakkes ned.
Man kan løpe mye uten å bli “skraltynn”, spesielt hvis målet er å være sterk og funksjonell. Hvis målet er maks muskelvolum stiller det seg muligens annerledes.
Styrke og balanse predikerer selvstendighet, funksjon og fallrisiko.
Men kondisjon er den sterkeste prediktoren vi har for lavest dødelighet og redusert sykdomsrisiko. Lav kondisjon er assosiert med betydelig høyere risiko for tidlig død.
Høy kondisjon + høy styrke = lavest dødelighet
Høy kondisjon + lav styrke = bedre enn motsatt
Lav kondisjon + høy styrke = bedre enn helt inaktiv
- lav + lav =
Når vi vet hvor tidseffektivt løping er for å forbedre kondisjon og hjertehelse blir det merkelig å snakke det ned.
100%! Hvis man har knapt med tid så kan jo løping være effektivt.
Poenget er jo at god kondisjon kan oppnås gjennom en aktiv hverdag, gange, sykle, ski, lek med unger, turer til fots, men styrke og balanse er vanskelig å få trent gjennom hverdagsaktivitet.
Vi snakker om styrke her. Det er stor forskjell på å bruke hele kroppen og trene hele kroppen.
Går du på ski i 2 timer får du en viss styrketrening i deler av kroppen, men langt fra hele kroppen. Du oppnår f.eks. lite styrke i beina.
quote=“Krafer, post:2310, topic:42289”]
Påstanden var vel at man kan opparbeide seg nok muskler til å ha god helse ved å gå på ski.
[/quote]
Nei, påstanden var at om man går regelmessig på ski så har man nok muskler til å ha god helse.
Ikke styrke som du får av styrketrening, men du blir mer enn sterk nok for å ha god helse. Så sant du ikke bare daffer avgårde på flatmark da.
Nå skal det vel sies at skøyting bygger mer i beina og klassisk mer i overkroppen, men hvis man blander de to, så blir man jevnt over greit sterk. Veldig god balansetrening er det også, spesielt skøyting.
Personlig, så bruker jeg styrketrening/svømming på sommeren for å opprettholde formen så jeg ikke dauer fullstendig når skisesongen starter 
Skjønner ikke helt poenget med diskusjonen. De samme prinsippene gjelder for trening som for kosthold.
Det er sunnere å trene både styrke og kondisjon enn bare den ene.
Det man også bør ta med er “diminishing return” og at det er ganske lite tid som man trenger å legge for å komme opp på et minimumsnivå rent helsemessig innen hver treningsform.
Poenget er at man ikke nødvendigvis trenger å ‘‘trene’’ kondisjon. God kondisjon kan oppnås gjennom daglige aktivitet.
Men styrke er vanskelig å trene gjennom dagligdagse gjøremål i et moderne samfunn.
Man kan ha god kondisjon uten å drive med løping og sykling som trening. Men styrke og god balanse er det svært få som har uten å drive med trening eller former aktiv friluftsliv etc.
Så på generell basis så tror jeg de aller fleste får mer ut av å prioritere styrketrening enn kondisjonstrening.
OK, skjønner hva du mener.
Jeg tenker på «god» (både kondisjon og styrke) som langt over det nivået man kan få uten å trene, bare ved daglig funksjon.
Jeg tror ikke man nødvendigvis vil oppleve så enorme helsefordeler ved å kunne løpe en 10km på 40 min kontra 60min.
Ei heller vil det å kunne løpe veldig fort ha en særlig spill over effekt på andre aspekter i livet som det en sterk kropp vil kunne gi.
For øvrig så tror jeg en del som løper mye og driver mye kondisjonsidretter føler seg fornærmet av det jeg sier, fordi de tror de trener mye styrke og er i knallform, men så kommer «noen» og forteller dem at det kanskje ikke er tilfelle.
Det jeg sier er ikke spesielt kontroversielt i idretts og helsemiljøer, men her blir det oppfattet som en fing i øyet.
Det er flott at folk liker å bevege seg via kondisjonsidretter, men ikke glem at styrke og balanse er vel så viktig, eller viktigere, når det kommer til livskvalitet og et langt, friskt liv.
Her er par data hentet ut fra min Garmin.
T.o.m september løp jeg forholdsvis mye (4-6 økter løp + 0 til 1 styrkeøkt i uka)
Fra oktober endret jeg fokus til mer styrketrening (3-4 pr uke) og mindre utholdenhet (ca 2 økter pr uke med løp / langrenn)
Det er dårligere søvnscore (kvalitet), kortere søvn og høyere hvilepuls.
Legg til 4 ml lavere VO2max (estimert av klokka)
Jeg har blitt litt sterkere - men har jeg fått bedre helse?
Jeg tror ikke du får helsefordeler ved å løfte 200kg i benkpress kontra 100kg heller.
Jeg tror det optimale er ca like langt over snitt i begge grener - balanse