Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Det er jo umulig å vite hva din lavere søvnscore er forårsakt av.

Kan jo godt tenkes at din søvn påvirkes negativt av årstiden mtp mindre lys etc.

Helt klart kan være mange parametre som spiller inn her… jul, spysjuke, lys osv osv.
Men mønsteret ser ganske klart ut.

Helt enig. For min del blir det litt utydelig definisjon av hva det egentlig er snakk om. Jeg tror at man har et nivå innenfor både styrke og kondisjon som er lett å oppnå, hvor man kan være ganske upresis i tilnærmingen og fortsatt komme der. Styrketrening og annen aktivitet kan få deg opp til dette nivået kondisjonsmessig, og generell aktivitet kan få deg der styrkemessig.

Personlig tror jeg mange som foretrekker kondisjonstrening undervurderer hvor mye styrketrening disse utøverne utfører, i tillegg til at de blir litt lurt av at vedkommende har lav fettprosent og markerte muskler. Og at de samme utøverne er relativt sterke i forhold til egen kroppsvekt, sier kanskje alt man trenger å vite fra et helseperspektiv, men fra et styrkeperspektiv omtrent ingenting. Så uten å definere hva styrke og helse er, blir det en ganske intetsigende diskusjon. Om man mener at kondisjonstrening er god styrketrening, må man samtidig anerkjenne at manuelt arbeid også er det. Og da står man plutselig igjen med en litt kunstig situasjon hvor to ting som har omtrent ingenting med styrketrening å gjøre, er gode former for styrketrening, som slik jeg ser det er det samme som å si at styrketrening er god kondisjonstrening, og i alle fall det å ta badstue.

Jeg vil påstå at kondisjonseffekten man får fra styrketrening minner mer om kondisjonstrening, enn styrkeeffekten man får fra kondisjonstrening. Jeg vil også påstå at helsegevinstene man får fra styrketrening er vanskeligere å oppnå på andre måter enn det tilsvarende for kondisjonstrening. Jeg føler jeg hadde gått glipp av noen helseeffekter om jeg måtte ha kuttet kondisjonstrening helt, men om jeg kun skulle hatt et utelukkende helsefokus på treningen min, hadde jeg kanskje redusert kondisjonstreningen min til en gang i uka.

3 Likes

Det tror ikke jeg heller.

Men så vil jeg anse at om du klarer 100kg i benkpress så er du rimelig sterk i den øvelsen og bør fokusere mer på andre deler av kroppen mtp på helse og styrke.

Mtp på longevity så det jo spesielt beinstyrke, grepsstyrke og balanse som er de viktigste parameterne.

Selv prioriterer jeg styrkeøvelser som utfordrerer posterior, anterior og lateral kjedene.

2 Likes

Vi mennesker finner mønstre der vi vil finne det.
At du kobler styrketrening mot dårlig søvnscore er jo bare din ide.

Det kan være et uendelig antall årsaker til at din søvnscore har blitt dårligere i denne perioden.

Selv sykler jeg litt i sommerhalvåret(mellom 100-200km i uken) uten av det påvirker min søvnscore positivt.

Haha, nei. Dette er ikke et mønster jeg ønsker å finne, det er ett faktum.
Mulig Garmin leser feil da, eller at jeg juger om aktivitetene mine.

Jeg skal løpe en halvmaraton i april og tenker steppe opp løpetreninga igjen, kan komme tilbake da og se om trenden har endret seg.

1 Like

Ok.

Imponerende at du klarer å isolerer alle andre faktorer og kan konkludere med at dette bare skyldes en ting, mer styrketrening på bekostning av kondisjonstrening.

Selv tror jeg det kan finnes svært på mange ulike forklaringer på endringen i din søvnscore, f.eks. lys og årstid.
Men du skal få leve i fred med din egen forklaringsmodell :handshake:

Og totalbelastning, manglende restitusjon. 3-4 dager med styrketrening vil for mange innebære 600-1200 repetisjoner, som er et helt vanvittig volum i min verden, spesielt om man ikke legger til rette for det.

3 Likes

Så voldsomt blir det ikke for min del. Jeg har ett program med noen spesifikke øvelser for å jobbe mot en hofte som kan krangle litt til tider, så noen dager består kun av de kombinert med mølle skiErg e.l. Men stølhet kan spille inn. Også trener jeg ofte seinere på dagen når jeg skal på senter kontra løpetur så det kan være en årsak.

Jeg er helt med på den. Poenget her var totalbildet og når hvilepuls og VO2 max også beveger seg i negativ retning synes jeg det er vanskelig å tolke totalbildet som en helseforbedring, selv om jeg har blitt sterkere.

1 Like

«
Dårlig søvn er et av de vanligste tegnene på
overtrening
, der kroppen er i en vedvarende stress- eller «krisemodus» på grunn av for høy belastning og for lite restitusjon.»

Kjente det selv i natt. Elendig søvn. Pulsklokka sier «overbelastning».
Tenkte jeg skulle ta en rolig skøytetur men kjente at det var best å snu etter 10 minutter.
Ingen tvil om at søvn og overtrening henger sammen for min del.

6 Likes

Ikke jeg heller, men å kunne løpe 10 km på 60 min vil si at du er i god nok form til å ha god helse. Hvis man ser på eldre folk, så er problemet at de ikke kan løpe. Klarer du å opprettholde nok styrke gjennom livet til å løpe, så tror jeg mye er gjort.

Jeg har truffet 90-åringer på langrennsski* og tviler på at du finner noen med særlig mye bedre helse. :stuck_out_tongue:

*I den lokal langrennsløypen på 7 km med 169m stigning/fall. Relativt bratte greier

2 Likes

Case closed :rofl: :rofl: :rofl:

Hvis man får hjertestans i skiløypa i 90-årene vil jeg si man har gjort mye riktig i livet :partying_face:

5 Likes

Spiser du også senere da?

Jeg har opplevd det motsatte, veldig god søvn etter styrketrening

2 Likes

Jeg opplever ofte det samme, spesielt etter tung styrketrening av beina.

Har en bekjent som gikk fra å være en typisk pinglete 16-åring til en relativt beefy 20-åring fordi han først var snekkerlærlig og så snekker. Vet ikke hvor mye muskler han la på seg, men mellom 3-10 kg et sted?

Jeg mener ikke all “kondisjonstrening” er god styrketrening. Roing? Ja. Skigåing? Brukbart. Jogging på flatmark? Neppe. Sprint? Kanskje det. På ski, så vil f.eks. løypeprofilen spille ganske greit inn.

1 Like

jeg tenker at man bør bruke det beste verktøyet for den aktuelle jobben. Om du vil trene styrke er det veldig effektivt med få repetisjoner med høy prosent av maksimal kraft, og for utholdenhet er det veldig effektivt at i hvert fall en del av treningen ligger på høy intensitet/ puls. Så kan man såklart takke for litt gratis spillover effekt fra andre ting.

3 Likes

Det er jeg helt enig i og utover en hvis styrke, så må man trene med vekter, men man får definitivt muskler av andre ting enn styrketrening. Det tar mer tid da.

Hadde vært interessant å sett hvilken rolle hormoner spiller for personer som omtrent får muskler av å bare se på noen andre løfte vekter. Fra forskning har man jo sett at man bygger mer muskler med steroidebruk og null trening enn masse trening og null steroidebruk.

4 Likes