Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Nytt krefttilfelle blant folk vi kjenner. Denne gangen dessverre noen vi er mye nærmere. Får daglige oppdateringer på hvor godt de blir behandlet på sykehuset, der de tar bilde av frokosten de får servert: 2 brødskiver, en med ost og en med syltetøy, et stort glass lettmelk og et stort glass appelsinjuice.

Greit nok at de ikke er 100% med på at karbohydrater er mat for kreften og det siste man kan få i seg når man har kreft (som jeg mener), men det er langt fra kontroversielt å påstå at karbohydrater i store mengder er negativt om man har kreft. Hvorfor skal de på død og liv gi disse pasientene mat som for meg fremstår nærmest som man serverer karbohydrater oppå karbohydrater, for så å skylle ned med karbohydrater? Eller for å snu på det, det er ingenting som tyder på at høyt inntak av fett er skadelig om man har kreft og det er en hypotese at det kan være ekstremt gunstig, så hvorfor ikke ta hensyn til dette? Argumentet deres er at det er viktig at pasientene får i seg næring (som er ironisk om man ser på flere studier som tyder på at faste kan være veldig bra, spesielt før cellegift) og at det er lettere å spise denne typen mat.

Jeg skjønner virkelig ikke at det skal være kontroversielt å si at jeg ikke anser dem som veldig dyktige innen det de jobber med. For all del, de har garantert mye kunnskap om det universet de har blitt presentert for, men om man endrer litt perspektiv eller beveger seg noen millimetere utfor sfæren deres, tror jeg seriøst de er ganske kunnskapsløse.

7 Likes

Det er det folk er vant til å spise? Og det er det sykehuset har å tilby? Og så ser trolig ikke leger / systemet / behandlere sammenhengen mellom det man anser som et “normalt” kosthold og at man egentlig bidrar til å regelrett nøre opp under abnormal cellevekst/deling?

Har forsåvidt vært en del måneder som pårørende på sykehus og kan fortelle at å det å finne noe vettig å spise – foruten f.eks salatbar i ansattkantina som har passe begrensede åpningstider – ikke akkurat er enkelt. Legg så til at den “jevne pasient” er lite mobil, ikke har tilgang på kokemuligheter osv… skulle man f.eks spist lavkarbo på onkologisk avdeling så krever det egentlig at man har et støtteapparat som lager mat, kan nærmest garantere at sykepleierne ikke har tid / anledning til å lage det man ønsker / trenger. Mulig løsning hadde kanskje vært å få registrert matønskene som religiøse nødvendigheter da?

1 Like

Det er syltetøyet og appelsinjuicen som frustrerer meg mest, for det er liksom bare 100% karbohydrater. Det andre kan man i det minste si er et forsøk på et eller annet.

Du har selvfølgelig helt rett i det du oppgir som grunnene til at det er sånn. Hadde det vært uttalt at kostholdet er sånn grunnet økonomi og logistikk, kunne man i det minste ha lagt det frem på en måte at det var naturlig at familie og venner i større grad kunne bidratt på den fronten. Nå fremstilles det som de får noe som er tett på optimalt (og man kan ikke påvirke noe med kostholdet) uansett, så man sitter igjen med inntrykk av at de er i de beste hender.

2 Likes

Det som har vært minst tillitsvekkende av det vi har vært borti var en episode vedrørende han som nettopp fikk påvist testikkelkreft. Da vi fikk beskjed om det fikk jeg et mentalt sammenbrudd. Ikke bare på grunn av selve kreften, men på grunn av at jeg sa til kjæresten min for 5-6 år siden at jeg ser vedkommende har kraftig lyskebrokk. Plutselig går det opp for meg at dette kan ha vært testikkelkreft, og at vi aldri sa noe til vedkommende av ren høflighet, da dette da måtte være noe alle så og vedkommende selv var klar over. Om du googler lyskebrokk/ inguinal hernia, så er det ganske lett å legge merke til, selv med klærne på. Han så ut som han hadde en stor magetaske under buksa. Jeg kunne sagt fra for mange år siden og valgte å ikke gjøre det, og nå har han kreft med spredning. Jeg hadde en helt vanvittig skyldfølelse og fikk ikke sove på flere dager. For sikkerhetsskyld klaffet dette også med et jobbintervju jeg var på, hvor jeg knapt nok klarte å prate (og selvfølgelig ikke fikk jobben).

Så viser det seg noen dager senere, under operasjonen hvor de skulle fjerne testikkelen, at inngrepet ikke ble så vellykket som de håpet på grunn av at de UNDER OPERASJONEN oppdaget at pasienten hadde et kraftig lyskebrokk som hadde blandet seg inn i området med kreft og kompliserte operasjonen.

Altså, vedkommende har vært hos fastlegen som fortalte han at dette så ut som kreft og kraftig betennelse, ble sendt direkte til sykehuset som så på det og konstaterte kreft, for så å bli informerte om hvilket inngrep de skulle gjøre og ble satt på kraftige betennelsesdempende for hevelsen. Først under operasjonen flere dager senere oppdager de lyskebrokket som jeg lett klarte å se at han hadde fullt påkledd. I tillegg har han vært i kontakt med helseetater i forbindelse med et fall og en ødelagt rygg for to år siden.

Fy faen, her snakker vi kvalitet i alle ledd. Det eneste positive er at da var det lyskebrokken jeg så, og slipper dermed å fortsette å klandre meg selv for å ikke ha gitt beskjed.

3 Likes

Det er en grunn til at du lever lengre med lang utdanning. Da har du gjerne utviklet en kritisk sans og evne til å sjekke egen situasjon.

Også lever menn lengre ned kjæreste fordi de får deg til å gå til legen før du er nesten dau. :sweat_smile:

4 Likes

Hver gang jeg går til legen tenker jeg at de skal si ok hvorfor har du ikke kommet til oss før, men så blir det alltid motsatt reaksjon hvor jeg føler meg som en hypokondrier etterpå - men da får jeg jo enda mindre lyst til å gå

2 Likes

Jeg synes jeg har fått god hjelp av legen min, men man må være rimelig konkret for å få riktig hjelp. Det er ikke så rart, vanskelig å finne rett sykdom /behandling uten alle symptomer og historikk.

Mange ganger etter at jeg har vært hos legen, så har jeg glemt å si i fra om noen symptomer osv. Burde ha tatt notater.

Legen: hva tror du det kan være?

Jeg: eh er det ikke du som er lege?

1 Like

Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg foretrekker egentlig denne tilnærmingen fremfor å bli møtt av leger med en skråsikkerhet som utelukkende er basert på en vinkling de har blitt presentert, uten å “kunne det selv”. Fra min erfaring faller mange leger av fra det første oppfølgingsspørsmålet man stiller dem, så det å kunne ha en åpen samtale om temaet og “sammen komme frem til en løsning”, samt at legen er interessert å i høre hva du har å si, høres ut som en fin praksis, både mellomenneskelig og med tanke på formidling. Om dette ikke er en strategi, men skyldes at legen selv ikke har peiling, er det selvfølgelig negativt…

1 Like

Tror ikke jeg har vært hos lege på hvertfall 10 år, og da var det for å sjekke noe allergi.

Er 48, burde man dra til lege oftere for generell helsesjekk?

Hadde vært litt gøy få tall på metabolsk helse. Får jeg tatt full blodprøve med verdier på alt hos fastlegen eller er dette noe man må be om / gjøre andre steder?

Er vel strengt tatt ikke nødvendig med helsesjekk om du føler deg i god form, men ref. ting jeg har skrevet om tidligere, er det jo utrolig hvilke symptomer og skavanker folk kan leve med uten å selv være klar over det. Tror også at det å være bevisst på egen kropp og hvordan man har det, er ganske individuelt, og noen er nærmest oppdratt til at man ikke skal kjenne etter (eller kjenner litt for godt etter).

Personlig ville jeg med noen års mellomrom ha sjekket litt overordnede ting som sier mye om helsen, som f.eks c-peptid, langtidsblodsukker, betennelsemarkører og triglyserider. Samtidig er de fleste vanlige blodprøver (vitaminmangler osv) så billige at jeg ville bare tatt de i samme slengen.

Jeg har vært borti fastleger som lar deg teste alt du ønsker og andre som ikke lar deg teste selv ting som viser seg å være ganske langt fra optimale. Hos legesenteret mitt har de også et labratorium som er tilgjengelig for alle, så jeg går der og betaler selv om fastlegen gjør seg vanskelig.

3 Likes

Takk for svar.
Da ble det time hos fastlege neste uke så får vi se hvor bredt han er villig til å teste.

Burde vel faste da, time 10:40 så spisinga går fint, spiser som regel ikke før 11-tida uansett. Kaffe og snus blir verre. Har tre store gleder i livet i prioritert rekkefølge foran kone og barn: kaffe, snus og sjokolade… og det får meg over til noe annet jeg lurer på:

Når man trener mye, slipper man “billigere unna” med å spise mer usunt?

Vi har som familie fokus på sunn og hel mat, gjerne nattfaste og alt det der.
Men de periodene jeg løper mye går jeg konstant småsulten, selvom jeg spiser veldig godt til hovedmåltidene føler jeg konstant behov for å fylle på. Nøtter og frukt funker til en viss grad, men finner jeg en 200 grams sjokolade kan den gli ned på høykant.

Jeg vet mye går til glykogenlagrene rett etter økt, men får man litt frikort hvis man trener 5-6 dager i uka?
Håndterer en aktiv kropp sukker og kalorier anderledes enn en mindre aktiv kropp?
Eller plukker kroppen opp de negative helsekonsekvensene uansett?

Da tenker jeg på utskeielser utenom de store gode måltidene som er sunne.

2 Likes

Skal ikke påstå at jeg har veldig mye kunnskap om denne problemstillingen, men jeg tror at man langt på vei gjør det på enkelte områder. Å spise næringsfattig vil uansett kreve en del ressurser (vitaminer og mineraler) av kroppen for å fordøyes, så den slipper du ikke unna. Og de eventuelle negative tingen det du spiser inneholder, vil du jo uansett “utsettes” for. Men for betennelse, triglyserider og de typiske metabolske syndrom-tingene, tror jeg livsstilen kan motvirke det negative kraftig. Jeg er egentlig mer skeptisk til å spise store mengder fruktose på grunn av at det virker negativt på disse nevnte tingene. Men igjen, ikke stol 100% på det jeg sier.

2 Likes

Dette tenker jeg er et godt poeng.

Vet også at hvis du trenger 10.000 kcal dagen, så må man gå for mat som er lettfordøyelig nok. Fullkorn er feks ikke mulig :sweat_smile:

Hva med å redusere til 50-100g sjokolade og en banan eller noe annet du liker?

200g er ganske stort sjokk for kroppen, men det er også veldig individuelt hva vi tåler.

Personlig merker jeg at kroppen håndterer ikke tilsatt sukker bedre og gjerne i kombinasjon med naturlig fett. F eks elsker jeg en halv banan i skiver, 10% gresk yoghurt, 100% sjokolade, blåbær, dryss av havregryn og kokos

Forklaringen jeg har hørt er at sukkeret i naturlig form ofte kommer med sin egen motgift i form av bl a fiber og i blant fett

Når det er sagt er det ikke slik at naturlig sukker redder tannhelsen, så det er noe å være obs på i tillegg

3 Likes

Ser den, og jeg satt det litt på spissen for å poengtere spørsmålet. 200-plater er absolutt ikke noe jeg hiver i meg daglig eller ukentlig, men det har skjedd og kommer garantert til å skje igjen. Vanskelig å holde seg unna sjokoladen spesielt i uker med stor belastning.

Etter turer som dette f.eks hadde det vært gøy å vite hva som skjer med insulinrespons, blodsukker ol - om den suger til seg alt uansett kvalitet på “drivstoffet”. Eller om mange av de positive helseeffektene man fikk av selve aktiviteten blir nulla ut igjen pga mye tilsatt sukker og fett.

2 Likes

Hovedforskjellen er vel hvor fort sukkeret tas opp, og også hvilke næringsstoffer du får med på kjøpet. Dessuten har du økt inflammasjons respons

1 Like

Vet det er slik for lite aktive / stillesittende folk. Usikker og tror ikke det er helt sånn etter energikrevende trening og kroppen jakter cravings.

Edit:
Google AI mode er helt enig med deg @holmes

Her er en nærmere titt på hvordan 200 gram melkesjokolade i tillegg til vanlige måltider påvirker deg etter en slik økt:

1. Kroppen som en “svamp” for sukker
    Rett etter hard trening er musklene dine ekstremt sensitive for insulin. Kroppen prioriterer å frakte sukker (glukose) direkte inn i muskelcellene for å fylle opp tømte energilagre (glykogen).
    American Diabetes Association
    +3
    Fordelen: Dette betyr at blodsukkerstigningen og den påfølgende “insulin-shocken” blir mindre enn om du hadde spist sjokoladen mens du satt i sofaen en vanlig kveld.
    Ulempen: Selv om musklene “støvsuger” opp mye, er 105 gram rent sukker i én omgang fortsatt en enorm mengde som kan overskride det musklene klarer å ta imot umiddelbart.
    +2
  2. Inflammasjon: En tveegget sverd
    Trening i seg selv skaper en nødvendig, kortvarig inflammasjon som er startskuddet for at musklene skal bygge seg opp igjen.
    streamlinephysio.com
    streamlinephysio.com
    Forstyrrelsen: Ved å tilføre svært store mengder raffinert sukker, kan du trigge utskillelse av pro-inflammatoriske stoffer (cytokiner) som kan gjøre denne betennelsen kraftigere eller mer langvarig enn nødvendig.
    Restitusjon: Dette kan i verste fall føre til at du føler deg mer støl (DOMS) og sliten dagen etter enn om du hadde valgt mer komplekse karbohydrater.
    National Institutes of Health (.gov)
    National Institutes of Health (.gov)
    +3
  3. Sjokolade i tillegg til sunne måltider
    Det at du spiser sunne hovedmåltider i bunn er veldig bra, da det sikrer proteiner og mikronæringsstoffer. Likevel er det to ting som skjer når du legger 1120 kcal med sjokolade på toppen:
    Metabolsk stress: Kroppen må jobbe “overtid” for å prosessere både det store hovedmåltidet og den massive mengden sukker og mettet fett fra sjokoladen.
    Fettforbrenning: Den kraftige insulinresponsen fra 200g sjokolade vil effektivt “skru av” fettforbrenningen din i mange timer etter turen.
    Hive Fit Club
    Hive Fit Club

:flushed:

2 Likes

Kan jeg spørre hvor hard trening dette er, og hvilken zone det er trent i. Grunnen til min nysgjerrighet her er at kalorier forbrent er godt over 600 kalorier i timen. Jeg sliter med å gå over 500 kalorier ved kanske harde intervaller.

Snittpulsen var 156 som er høy sone 2 for meg etter Olympiatoppens skala, med innslag sone 3 og litt sone 4.
Så moderat + intensitet underveis kanskje, men varighet og terreng gjør det hardt totalt.
Vet ikke hvordan Garmin estimerer kaloriforbruk men de bruker vel VO2max estimat, intensitet over tid, alder og vekt. Vekt har mye å si veier man mindre brenner man mindre.

Nå torsdag hadde jeg nøyaktig 1 times intervall økt på mølle og da estimeres det 648 kalorier

1 Like