Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Da var en vinterferieuke over! Totalt 77 km på ski, lengste jeg gikk på en dag var 25 km og korteste 4 km. Han på 9 år fikk jeg med på en 15 km tur og hun yngste på 6 og eldste på 12 fikk jeg med på en 10 km tur. Ingen av dem var egentlig slitne etterpå og alle var veldig fornøyde etter å ha vært en uke på hyttetur. Det var ganske varierende vær og føre. Alt fra 5 cm nysnø med skare til halvveis slush til nyoppkjørt knust is (som er favoritten til de to eldste barna som skøyter). Det var tåke, sol, snøvær. Det var vindstille og kjempevarmt, det har blåst friskt.

… Må innrømme at det skal bli litt deilig med hverdag igjen :smiley:

6 Likes

Noen superenkle grep som enkelt kunne ha forbedret kreftbehandling: måling av insulinfunksjon og betennelsesmarkører. Om noen får økte verdiene på blodsukker og betennelsesmarkører under et sykehusopphold, burde det gått opp et lys for de fleste, da dette er sentralt i kreft og komplikasjonene rundt det.

Fra min erfaring er det en gjenganger at personene som får kreft allerede har problemet med disse tingene (kreft oppstår jo ikke i et vakuum), for så å bli sengeliggende på et sykehus med et kosthold som øker problemet med insulin og betennelse, samtidig som de gis medisiner som reduserer immunreaksjoner for å bekjempe betennelse (og samtidig ødelegger tarmfloraen), for ikke å snakke om hvordan søvnforhold, lysforhold, mangel på frisk luft og fornuftig aktivitet påvirker negativt. I tillegg til dette, gis de ofte cellegift som totalt kødder til immunforsvaret, som selvfølgelig gjør de ekstremt avhengige av medisiner for å holde betennelsen nede igjen etter behandlingen.

Jeg synes det er så uendelig fascinerende hvordan man legger opp til at folk skal være på sitt svakeste når de skal motta den mest krevende behandlingen. For de fleste står det ikke om dager når de begynner på cellegift, så hvorfor ikke bruke litt tid på å gjøre dem motstandsdyktige i forkant av dette, og i det minste sjekke hvordan det står til med relevante blodmarkører?

Blant de jeg kjenner som har hatt kreft, har betennelsen i etterkant vært ekstremt utfordrende, for ikke å nevne hvordan det at dette er et problem, vitner om en kropp som er svært utsatt for å utvikle mer kreft. For min del er dette helt logisk, da de allerede før operasjonene begynner med immunsvekkende medisiner (de popper jo smertestillende som jeg spiser kjøttdeig), for så å gjennomføre en behandling som nærmest eliminerer hele immunforsvaret, og underveis i prosessen blir de gitt et høy-karbo-kosthold omtrent uten næring for å sikre at de er motstandsdyktige… Det eneste som mangler i miksen er at de starter med saltimer eller crossfit under behandlingen, bare for å sikre dem mest mulig betennelse og påkjenning og at de gjør alt feil.

1 Like

Interessant inlegg!

Kunne du sagt litt mer om hvorfor du mener saltimer og crossfit er fuber?

Treningen i seg selv påfører kroppen en inflammasjonsrespons. Dette er jo sentralt for at man skal bli sterkere, men for en person som allerede er laaaangt på minussiden bør denne belastningen begrenses til det som er konstruktivt. Alt utover dette vil bare være en unødvendig belastning som kroppen må bruke ressurser og tid på å restituere seg fra. Som sagt, ønsker jeg å ligge under 100 repetisjoner per treningsøkt (ikke det at det er et presist tall), nettopp for å begrense påkjenningen fra treningen, samtidig som jeg henter godene fra det å trene. Disse treningsformene har ofte 10 ganger det antallet repetisjoner jeg mener er fornuftig, og i tillegg gjøres det ofte med en teknisk utførelse som påfører mye belastning på ledd, bindevev og muskler, som jo også bare er en unødvendig belastning som disse personene ikke “har råd” til å ta seg.

3 Likes

Tror du har nevnt det tidligere at du ser på din egen trening til f.eks. halvmarathon som nedbrytende, ikke oppbyggende? Dvs at du gjør det, ikke for å få bedre helse, men fordi du liker å gjøre det? (eller noe i den dur).

Det stemmer. Det er nettopp på grunn av at belastningen fra løpetreningen gjør at jeg krysser linjen for hva jeg klarer å restituere meg fra på en god måte, og dermed går ut over progresjonen på styrketreningen. Jeg kunne ha redusert styrketreningen eller løpetreningen, prioriterte hvile og meditasjon eller andre grep for å redusere belastningen eller forbedre toleransen, men for min situasjon nå blir dette et regnestykket som havner litt på minussiden mtp. alt jeg ønsker å oppnå med treningen. Andre personer har kanskje større toleranse for hvilken belastning de kan utsette seg for, mens andre har lavere enn meg igjen.

Forskjellen er bare at der hvor jeg snakker om overskuddet til å øke muskelmasse, styrke og kondisjon samtidig, handler det for andre om å være motstandsdyktige nok til å overleve kreft og kreftbehandling.

2 Likes

Hvordan ser du sammenhengen mellom dette og at f.eks. proffe utøvere som skal blir bedre til å løpe/gå på ski har sett god effekt av å legge inn lange økter (timesvis) med lav belastning? Er det noe med at det trigger adapsjon fra kroppen uten å samtidig skape belastning? :thinking:

Nøkkelen er å regulere totalbelastningen. Disse utøverne er proffe på restitusjon også, og så lenge de har et regnestykke som går opp, så er det ingenting negativt med mer belastning. Lange økter er jo som du selv skriver lav belastning (=lav påkjenning). Litt flåsete sagt kan man si at å bli skremt av en skummel film kan være større belastning på nervesystemet enn en rolig joggetur, så det er omfanget av belastningen som er førende, ikke varigheten av den. Lange, rolige økter for folk som er flinke til å restituere, har liten kostnad.

2 Likes

Btw, så synes jeg temaet om belastning og restitusjon er veldig, veldig interessant, spesielt i sammenheng med en prat jeg hadde med en som har ME (Kronisk utmattelsessyndrom) - NHI.no.

Uten trening, så får man jo diverse plager, men hvis man ikke klarer å restituere seg etter trening, så funker jo ikke det heller. Da er man over på det du skrev over om å redusere treningen til et helt minimum, for å skape minst mulig belastning som også fremmer muskelvekst.

2 Likes

@RogRak du hadde et syn på hva slags mat som reduserte betennelser i kroppen også?

Jeg kan anbefale 15 minutter konsentrert hvile, f eks setter jeg på noe avslappende musikk, 15 minutter timer og slapper helt av i liggende posisjon. Akkurat nå har jeg en playlist med «middelalder harpe» ikke så høy kulhetsfaktor men veldig effektivt med tanke på hrv

2 Likes

Jeg ble litt for opptatt av å sanke sone 1 minutter, høres jo bra ut i teorien, gikk power walk til jobben osv men det bare stresset meg og ga veldig lite tilbake. Nå har jeg heller lagt inn ordentlige løpeøkter som er rolig og gjort gåturen veldig avslappende og ikke som pseudotrening. Det fungerer bedre for meg.

Har forresten merket at den rolige løpingen gir meg god søvn, men skal teste litt mer for å se at det ikke var tilfeldigheter

3 Likes

Hva slags puls hadde du i sone 1 treningen? :thinking:

En sånn gåtur?

1 Like

Ble veldig nysgjerrig på min egen makspuls. Hvordan har du målt din? Tviler på at jeg har 193 som maks :stuck_out_tongue:

Det er litt gjetning, men 4x4 intervaller pleier å toppe ut på 185 og anslår at det ligger rundt 96%, men tenker at jeg skal gjøre en skikkelig test til våren. Klokka har en sånn test som måler makspuls og vo2 maks

1 Like

Det motsatte av det du får på sykehuset :sweat_smile: Unngå alt som påvirker insulin i stor grad, høy-karbo kosthold, frøoljer, omega 6, UP-mat og fruktose. Sikkert mer også, men det jeg kommer på i farten.

2 Likes

Så nettopp dokumentaren til Terje Toftenes om hans vei for å bli 100% frisk av uhelbredelig kreft. På tross av at han er den eneste i Norge som har overlevd denne typen kreft og har dokumentert alt han har gjort, blir han møtt med tidenes skuldertrekk av onkologene han har tatt (og vært i) kontakt med når han ønsket å vise dem “løsningen”. De var alt for opptatt med å behandle syke folk, så de har i alle fall ikke kapasitet til å bruke tid på dem som har blitt friske, som de sier… De kunne i det minste forsikre han om at det at han fikk kreft var 100% uflaks og det at han ble frisk fra den var 100% flaks og hadde ingenting med tiltakene hans å gjøre, selv om de ikke skjønner hvordan det gikk an.

6 Likes

Måtte sjekke hva han gjorde:

Kom på denne saken:
https://nutritionfacts.org/video/kempner-rice-diet-whipping-us-into-shape/ Trykk på Transcript hvis du vil lese den i stedet for å se videoen :slight_smile:

Som er jo litt interessant når en diett med kun karbohydrater vel neppe er noe jeg ville tenkt på som godt for helsen.

1 Like

Det er neppe sunt spesielt ikke over tid, men en ekstrem intervensjon fra en tid da det ikke fantes så mange alternativer

Den er også laget for en veldig spesifikk pasientgruppe, ikke generelt sunt kosthold.