Noen superenkle grep som enkelt kunne ha forbedret kreftbehandling: måling av insulinfunksjon og betennelsesmarkører. Om noen får økte verdiene på blodsukker og betennelsesmarkører under et sykehusopphold, burde det gått opp et lys for de fleste, da dette er sentralt i kreft og komplikasjonene rundt det.
Fra min erfaring er det en gjenganger at personene som får kreft allerede har problemet med disse tingene (kreft oppstår jo ikke i et vakuum), for så å bli sengeliggende på et sykehus med et kosthold som øker problemet med insulin og betennelse, samtidig som de gis medisiner som reduserer immunreaksjoner for å bekjempe betennelse (og samtidig ødelegger tarmfloraen), for ikke å snakke om hvordan søvnforhold, lysforhold, mangel på frisk luft og fornuftig aktivitet påvirker negativt. I tillegg til dette, gis de ofte cellegift som totalt kødder til immunforsvaret, som selvfølgelig gjør de ekstremt avhengige av medisiner for å holde betennelsen nede igjen etter behandlingen.
Jeg synes det er så uendelig fascinerende hvordan man legger opp til at folk skal være på sitt svakeste når de skal motta den mest krevende behandlingen. For de fleste står det ikke om dager når de begynner på cellegift, så hvorfor ikke bruke litt tid på å gjøre dem motstandsdyktige i forkant av dette, og i det minste sjekke hvordan det står til med relevante blodmarkører?
Blant de jeg kjenner som har hatt kreft, har betennelsen i etterkant vært ekstremt utfordrende, for ikke å nevne hvordan det at dette er et problem, vitner om en kropp som er svært utsatt for å utvikle mer kreft. For min del er dette helt logisk, da de allerede før operasjonene begynner med immunsvekkende medisiner (de popper jo smertestillende som jeg spiser kjøttdeig), for så å gjennomføre en behandling som nærmest eliminerer hele immunforsvaret, og underveis i prosessen blir de gitt et høy-karbo-kosthold omtrent uten næring for å sikre at de er motstandsdyktige… Det eneste som mangler i miksen er at de starter med saltimer eller crossfit under behandlingen, bare for å sikre dem mest mulig betennelse og påkjenning og at de gjør alt feil.