Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Det kanskje mest interessante var denne biten:

A striking fact is that in some patients, after being effectively cured by the diet over many months, they could then relax the diet

Mao, pasientene ble ikke bare kvitt symptomene, de ble kvitt problemet også. Hvis du har høyt blodtrykk i dag, så får du jo ikke noe kur, bare noe som reduserer symptomene.

1 Like

Jeg deler også hans tanke om å avgifte og styrke kroppen før behandling. Føler omtrent aluminiumsfolien vokser på hodet mitt bare jeg tar ordet avgiftning i min munn, men fra egen erfaring virker det som at det er ekstremt viktig. Omtrent alle jeg har hørt om som tar diverse tester, får beskjed om at de har for høye nivåer av tungmetaller og også ofte candida. Tidligere har jeg tenkt at dette gjorde testsvarene litt tvilsomme, men nå heller jeg mot at det kan spille en sentral rolle i mange av de “moderne lidelsene”.

På the rice diet virker det som de har hatt et relativt beskjedent kaloriinntak, som vil være positivt for de fleste lidelser, også kreft, da det påvirker insulinnivåene positivt. Fra de teoriene om kreft jeg har troen på, handler det om å fjerne glutamin og glukose, siden det stopper næringen til kreftcellene. Ris inneholder vel begge deler. I dokumentaren i går mener jeg det ble sagt at de så en tydelig sammenheng mellom insulinnivå og størrelse på kreftcellene, og denne kan jo forbedres selv om man spiser ris. Toftenes var så “heldig” at han hadde kreftsvulstene på utsiden av kroppen, og hadde dermed tilgang til kreftutviklingen minutt for minutt, hvor han så hvor raskt de ble mindre med “riktig” kosthold og at bare en utskeielse fikk kreftsvulstene til å vokse betydelig. Alt dette har han dokumentert med (ganske grafiske) bilder.

Jeg blir litt skeptisk når det er snakk om å begrense protein for å forbedre nyrefunksjon, da det at protein er skadelig for nyrene kun gjelder i ekstremt få og alvorlige tilfeller med nyreproblemer. I tillegg er det samme gamle synet på kolesterol. Men det er helt sikkert mange ting som kan fungere på et eller annet nivå, og man gjør nok mye riktig ved å bare holde seg unna ultraprosessert og mat som ikke er mat.

4 Likes

Ta dette eksempelet her. Diabetesforbundet problematiserer fasting, som om fasting skulle være et større helseproblem enn fedme og overvekt.

I følge skribent Kjetil Tveit mottar Diabetsforbundet midler fra farmasøytisk industri og har 1,5 milliarder på bok!

Sitat: «Mange tror faste er ufarlig og til og med sunt, »

5 Likes

Det er helt sykt. Får både brekningsfornemmelse og innovertiss av å lese sånne saker.

Litt som når kreftpasienter får beskjed om at faste før cellegift er farlig for man trenger næring for å ha en motstandsdyktig kropp. Så sitter de der og spiser bøttevis med kjeks under behandlingen…

4 Likes

Men dere ser ut til å ignorere empiriske data som tilsier at det ikke nødvendigvis er så lurt:

Leger ved Oslo universitetssykehus og Akershus universitetssykehus ser økning i både syreforgiftning, nyresvikt og fallskader under ramadan.

Spesielt utfordrende er ramadan, for da er det ikke tillatt å ta inn noe form for væske. De kristne som faster har lov til å drikke.

Det er vel neppe noen grunn til å tro at å redusere væskeinntakt er spesielt sunt eller lurt?

Det er det artikkelen hovedsakelig handler om.

Ramadan er først og fremst en religiøs faste, ikke biologisk.

Faste handler først og fremst at man tar tiden til hjelp for å sette i gang positive biologiske prosesser i kroppen.
Etter 12-14 timer er det overgang til fettforbrenning, og 24-48 timer øker autofagien, dvs selvspising av celler, dvs kroppen rydder vekk ødelagte og dårlige celler, sågar kreftceller er mulig.
For å optimalisere fasten, få prosesser fo et ete i gang lønner det seg å ha karbohydrat-fattige måltider i forkant, slik at man reduserer glykogenlager, i kroppen generelt og leveren spesielt.

Ramadan er ingen biologisk faste, man snur døgnet på hodet. Spiser på natta i stedet for om dagen.
Det som trolig er verre, mtp helse er vel at det er litt mye søtsaker som inngår i denne nattmaten, så levern er sikkert full.

3 Likes

Ja det må være over en korte periode og for veldig spesifikk gruppe. Om du vil rense bort gluten f eks. Eller mot nyresvikt / høyt blodtrykk i kombinasjon med fedme som det ble utviklet for. Men å sløyfe fett, proteiner og salt, og bare leve på karbohydrater vil bryte ned kroppen og gi mangelsykdommer etter kort tid når lagrene er brukt opp

Det blir jo omtrent som å kjøre en faste, men du kan holde på vesentlig lenger siden du får i deg endel næringsstoffer.

Hvis man googler hva Iftar innholder høres det som high pressure karboloading av leveren.

1 Like

Syreforgiftning eller ketoacidose er noe som dras frem hele tiden når det er snakk om keto eller faste, men er et problem med en fornuftig tilnærming da det fordrer både et høyt blodsukker og høye ketonnivåer. Keto-dietter og faste gir deg alt annet enn høyt blodsukker, det er det et kosthold som er helt i strid med denne tankegangen som gir.

Å ikke innta væske er ikke lurt, men jeg tipper at saltmangel spiller en sentral rolle her. Jeg hadde personlig ikke hatt problemer med å gått nesten hele dagen uten inntak av væske, men det er jo nettopp på grunn av at jeg har gode elektrolyttnivåer og ikke hele tiden tømmer kroppen for disse. Jeg tisser kanskje 3 ganger til dagen, men om jeg hadde droppet elektrolyttene hadde det sikkert vært 6-8 ganger. Jeg drikke ofte 4-5 liter vann per dag.

Men å snu døgnet sånn som det og spise rett før leggetid, hadde garantert påvirket helsen min og søvn veldig negativt. Det vil også direkte påvirke ADH og gir økt urinutskillelse, som påvirker nyrefunksjon, kortisol og blodtrykk.

Men helt enig i poenget ditt, men da er det ikke faste i seg selv, men tørrfaste, som er problemet.

4 Likes

Blære på 1,3 - 1,5 liter, eller svetter du veldig mye? :thinking:

Kroppen holder mye bedre på vannet når man får i seg tilstrekkelig med salt. Kroppen bruker nok en del selv som blir utskilt på andre måter enn som urin, men jeg svetter nok en del, ja. Jeg har også den tvilsomme æren av å være munnpuster, som også er ekstremt dehydrerende.

1 Like

I dag ble det 3x4 pull ups i ringene, første økt med 4 repetisjoner for meg🏅

4 Likes

Kom meg opp på tre rep selv, men da hadde jeg tåspissen nedi på de to siste. Det er en morsom øvelse som jeg synes jeg kjenner godt etterpå, men på en god måte.

2 Likes

Bra! Du får sikkert litt igjen fra all stakingen!

1 Like

Jepp! Selv om det har blitt endel mindre staking i år, nesten halvparten av kilometerene har vært på skøyteski og der staker man ikke på samme måte.

Merker dog at jeg har mer muskler som burde gå an å få rimelig sterke på kort tid de er bare uvante v med bevegelsen.

Har ikke trent spesielt mye styrke de siste månedene fordi jeg har gått mye på ski, så det hadde blitt litt mye. Nå er vi kommet til den delen av skisesongen jeg ikke liker. Enten knallhardt eller slush. Gidder ikke ski da. Kjørte derfor et bittelite styrketreningsprogram i går med totalt… 35 reps. Kjenner det godt i kroppen i dag. Kjørte en slags snatch, knebøy, chinups og benkpress.

Hadde jeg klart å bare kjøre det 2-3 ganger i uka, så er jeg helt sikker på at jeg hadde hatt god effekt av det. Eneste problemet mitt er at jeg må ha tyngre manualer etterhvert. Inntil videre, så kan jeg bare øke antall reps. Eller, spørsmålet er hvor mye styrke er jeg egentlig ute etter? Har aldri hatt noe mål om å se stor ut eller drasse rundt på masse muskler på fjelltur. På den andre siden, så har du f.eks. Anatoly som er utrolig sterk og med klær på, så ser han overhodet ikke sterk ut. Også veier han type 78kg/180cm. Hvis jeg skulle satt meg et mål, så er det ca samme vekt på 192cm, men mye mer styrke enn jeg har i dag.

1 Like

Kjørt litt styrke denne uken selv etter å ha fokusert på skigåing i en periode siden det er såpass kort tid til Birken og treningsmulighetene har vært alt for få :scream:
Blitt mye staking (og alt for lite diagonal) og det har definitivt hatt en styrkende effekt på meg. Spesielt for DIPS hvor jeg tar det på kanten av stuebordet. Klarte langt flere enn før uten problem. Så når man er på mitt nivå kan man definitivt bygge styrke også med skigåing :slight_smile:

3 Likes

Flotteste måneden på ski nå :partying_face:
Må bare time turen til ca 1-2 timer etter at det blir plussgrader.
Kom nettopp inn etter tur nå, - fantastisk flott :star_struck:

2 Likes

Svarer meg selv denne hvis andre lurer på det samme.
Ser fastleger får litt pepper i denne tråden, men vil beskrive den timen jeg hadde i går som meget positiv.
Fastlegen var veldig glad for at jeg kom, han var ikke vant til og likte ikke ha pasienter på 48 år med tom journal. Så selv om jeg var i god form nå ville han teste meg for “alt” da dette kan være nyttig senere. Blodtrykk, blodprøve, urinprøve + EKG ble testet.

Fikk nettopp svar og jeg trenger litt tid seinere for å se over skikkelig.
Tror det meste er bra, men forhøyet LDL-kolestrol? :thinking:

1 Like