Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Innenfor 3x av HDL, så er du nok selv best til å anslå årsaken.

egentlig ikke :rofl:
Sikter du til livsstil / kosthold ?

1 Like

Triglyseridene dine er lave, så ville ikke vært altfor bekymret på LDL. Men ser ikke prøvesvar for inflamasjon.

Hvis inflamsjon og triglyserider er lave mens LDL er forhøyet, så anbefales det å ta skikkelige tester på om man faktisk har plakk i årene, eventuelt Apo-B test for å se om man har små tette LDL (negative) eller store fluffy LDL (positive), før man pusher statiner.

D-vitaminene dine er altfor lave. 50 er nedre grense. Du ligger på 59…

5 Likes

Hdl er høyt og triglyserider er lavt så selv om ldl er høyt isolert sett så er jo totalen ganske bra. Men som vi vet liker legene å zoome inn på enkeltverdier

2 Likes

Jeg har selv forhøyet HDL, men triglyserider er lave sammen med inflamasjon.

Ikke overaskende ville legen ha ny sjekk om noen måneder og eventuelt begynne behandling.

Kontekst: 42år. Vært aktiv hele livet. Trener flere ganger i uken. Vi spiser rent, holder oss unna ultraprossesert. Ikke har vi verken vanlig brus eller lettbrus liggende. Og kjøper heller ikke inn til helgene da ingen i huset egentlig drikker brus. Brødmaten som blir konsumert er 99% hjemmebakst.

Jeg spiser endel kjøtt (rent). Egg, avocado, nøtter. Rene råvarer. Lunchen i dag var en 150gr entrecote med en halv avacado.

Tror deler av høy HDL kan være en del espresso den siste tiden. Har nå roet ned på den, bare for se om det slår ut. Og får å roe ned fastlegen.

Men ikke aktuelt for min del å begynne på noe statiner før det er gjort en kalsium-score på blodårene mine.

Spesielt ikke med all nyere forskning som kommer frem nå.

4 Likes

:+1:

Jeg har god erfaring med å laste serier med blodprøveresultater inn i kI (har gemini pro), jeg legger også ved en generell beskrivelse av kostholdet, samt data om fysisk form (vekt, høyde, kapasitet på trening som styrkeøvelser, svømmetider, romaskin tider +++)

Det gir et veldig godt grunnlag for å sparre om justeringer. Jeg bikket nettopp 50, og har gjort flere justeringer som følge av sparringen.

2 Likes

Jeg er nysgjerrig, hva har du gjort?

Det var det jeg tenkte på ja. Spiser du masse sukker, prosessert mat, frøoljer, stopp med det. Har du godt kosthold, så er vi over på nesten sjekk:

Dette er den vitenskapelige måten å gjøre det på.

At de ikke sjekker Apo-B sammen med LDL er ganske utrolig. Styrt av statin-selskapene? :see_no_evil:

3 Likes

Den kommentaren kostet meg en time av arbeidstiden og 15 min av lunsjen. Fikk meg 45 min og 7 km på skøyteski, så burde vel heller si takk. :sunglasses:

Siden jeg var litt seinere ute enn deg, så var det blitt bittelitt bløtt enkelte steder. Ser at snøen stort sett er finkornet, såvidt omformet snø, ikke grovkornet omformet snø. Det var -4 i natt og sikkert +10 midt på dagen i dag. Smelter jo faktisk ikke spesielt fort nå. Det var en bar flekk, i en bratt sørvendt oppoverbakke hvor løypemaskinen har tatt med seg snøen.

Ser jeg har notert følgende tider på samme 7 km på skøyteski:
55 min tregt føre
50 min skarpt men klumpete føre
46 min middels skarpt og perfekt nyoppkjørt løype

Til sammenligning, jeg har gått samme runde på 40 min på klassisk ski på skarpt føre. :joy: Har fortsatt endel igjen før jeg klarer å skøyte alt av bakker osv. Klarer litt mer enn tidligere, men har fortsatt ikke god nok teknikk til å gå rolig oppover. Det går mye krefter med til lite framdrift. Blir da for sliten til å gi på når det flater ut. Også er løypen opp flatt opp flatt opp flatt ned flatt ned flatt ned. Kommer tilbake til bilen med hvilepuls :smiley:

2 Likes

Det mest synlige resultatet er sparringen jeg har hatt om lunsjgrøten min. Det er ingenting her jeg har lagt til som følge av direkte råd fra Gemini, men den har sett på mine innspill og gitt vurderinger som har gjort at jeg har lagt til eller forkastet ingredienser. Pulver-tilsetningene er etter samtaler med kjentfolk som har tipset meg.
image

Og svaret:
Lunsjen din er en næringstett “kraftpakke” som bærer preg av et sterkt fokus på mikronæringsstoffer, sunne fettsyrer og aminosyrer. Med en målsetning om en fettprosent på 15 % og en muskelmasse på 12 kg, fungerer denne lunsjen som et godt fundament for både restitusjon og hormonbalanse.

Her er en analyse av lunsjen og råd for resten av dagens måltider.

1. Analyse av hverdaglunsjen

• Aminosyre-profil: Tilskuddene av Kreatin, Glycine, Taurin og NAC er strategiske valg for en 50-åring som trener. Kreatin støtter muskelmassemålet ditt (12 kg), mens Glycine og NAC (precursor til glutation) er utmerket for restitusjon og cellulær helse.
  • Fett og Fiber: Kombinasjonen av gresskarkjerner, chia, linfrø og nøttemiks gir deg essensielle fettsyrer (Omega-3) og magnesium.
  • Protein: Egg, melk, quinoa og havre gir en moderat mengde protein, men for å nå muskelmålet ditt, må de øvrige måltidene dra det tyngste lassset her.
  • Kaloritetthet: To never nøttemiks og store mengder frø gjør dette til et kaloririkt måltid. Dette er bra for AMR-målet ditt på 2600 kcal, men pass på porsjonsstørrelsene hvis vekten stagnerer over 72 kg.

2. Anbefaling for øvrige måltider (Hverdag)

For å balansere lunsjen og nå dine spesifikke målverdier i 2026, bør middag og kveldsmat fokusere på magre proteiner og volumrike grønnsaker.

Middag: Protein-fokus

Siden lunsjen inneholder mye sunt fett, bør middagen være mer protein-dominert for å treffe målet om 12 kg muskelmasse.

• Proteinkilde: 200–250 g kyllingbryst, hvit fisk, magert storfekjøtt eller karbonadedeig.
  • Karbohydrater: Moderate mengder (søtpotet, fullkornsris eller mer quinoa) for å fylle glykogenlagrene etter trening.
  • Grønnsaker: Fyll halve tallerkenen med broccoli, asparges eller spinat. Dette øker vannprosenten i kostholdet (mål: 60 %) uten å legge til mange kalorier.

Kveldsmat: Langsomme proteiner

For å støtte muskeloppbygging gjennom natten.

• Forslag: Mager kesam eller cottage cheese med bær. Dette gir kasein-protein som tas opp sakte.

3. Håndtering av helgene (“Sjokkis og kosemat”)

Siden du slipper opp i helgene, blir hverdagsrutinen din fra mandag til fredag ekstremt viktig for å opprettholde en fettprosent på 15 %.

• 80/20-regelen: Så lenge lunsjen og middagen din er “on point” 80 % av tiden, tåler kroppen din kosemat i helgene.
  • Kompensasjon: Hvis helgeutskeielsene blir store, bør du vurdere en fasteprotokoll mandag morgen (f.eks. hoppe over frokost og gå rett til din næringstette lunsj) for å nullstille kalori-regnskapet.
  • Vann og salt: Etter en helg med sjokolade og salt kosemat vil vekten din hoppe opp (vannbinding). Ikke få panikk; se på trendlinjen din fra 2024–2026, den viser at du har god kontroll på å hente deg inn igjen.

Oppsummering av tiltak

1. Behold lunsjen: Den dekker mange viktige mikronæringsstoffer og kosttilskudd.
  2. Øk proteinet til middag: Dette er nøkkelen for å nå muskelmålet på 12 kg.
  3. Vær obs på nøttene: To never nøttemiks kan alene utgjøre 300–400 kcal. Hvis fettprosenten ikke kryper ned mot 15 %, er dette det første stedet du bør justere.

Vil du at jeg skal sette opp en nøyaktig oversikt over hvor mange gram protein du bør få i deg til middag for å maksimere muskelveksten frem mot sommeren 2026?

Edit:
Må også legge til at som analytiker på treningsøktene mine er den veldig inspirerende, og jeg får lyst til å følge opp det gode arbeidet:

3 Likes

Jeg er enig kan være nyttig til mye men liker best å bruke AI til ting jeg kan noe om, setter mer pris på å få tilbakemeldinger fra flink folk som her på forumet.
Skal dykke mer ned i resultatene i kveld når jeg har tid så blir nok en runde med googling og AI da.
Nå synes jeg det var litt drit at det ikke var noe svar på inflammasjon og fikk lyst på denne Apo-B testen

Kan nesten ta copy paste fra det rosk82 skriver om kostholdet sitt, men har fått en intoleranse mot egg dessverre. Det kom plutselig over natta i 40-åra - kanskje jeg spiste for mye egg?
Mest hel mat, ekte smør og kaldpresset olivenolje, men vi er en småbarnsfamilie og må ty til snarveier innimellom også.
Mine nemesiser i livet er masse kaffe på morgen/formiddag, snus og sjokolade. Jeg er gæren etter sjokolade men inntaket løpet av en uke er nok langt lavere enn mange andre likevel og ikke på noe ekstremnivå - spiser ikke hver dag for å si det sånn. Man må vel også ta med lykke i dette regnestykket og hvis jeg aldri kunne spist sjokolade hadde jeg garantert blitt mer ulykkelig :grin:

Skeier ut med plant based mayo til nykokt sjøkreps i dag :yum:

5 Likes

Ser at du har lavt folat - 7-15 er gråsone og du ligger på 8. så det er verdt å følge opp

Siden jern og b12 er høye handler det sannsynligvis om kostholdet, altså få inn litt mer folatrike matvarer

1 Like

Supert, takk. Har sjekka opp gode kilder til folat og jeg spiser mye av alt det.

Google AI:
Økt forbruk ved trening: Når du har økt treningsmengden til 50 km i uka, øker kroppens behov for cellefornyelse og produksjon av røde blodceller. Folat er en kritisk komponent i denne prosessen. Ved høy belastning kan kroppen “bruke opp” tilgjengelig folat raskere enn vanlig.
Vurder tilskudd: Ved verdier i gråsonen kombinert med høy treningsmengde, vil leger ofte anbefale et moderat tilskudd av folsyre i en periode (f.eks. 4 måneder) for å fylle lagrene.

Siden jeg spiser mye kilder til folat allerede går jeg for tilskudd i 4mnd :+1:

For å prøve bedre LDL skal jeg erstatte brødskiver til frokost/lunsj med havregrøt m/valnøtter + tillegg av psyllium

2 Likes

Et tips er at hvis du tar det som tilskudd kan det være verdt å prøve å lete opp det som kalles metylfolat som er en mer biotilgjengelig form enn vanlig folsyre

Ellers vil jeg slå et slag for quinoa som kan hjelpe både mtp LDL og folat. Kan f eks bytte ut ris med quinoa

2 Likes

Noe som sjeldent sjekkes av leger eller andre helsepersonell er homocystein. Denne sier hvor god kroppen er på metylering (upresis tolkning, men på mange måter det samme som avgiftning/nedbrytning) og dermed hvor god du er til å bryte ned koffein, alkohol, regulere nervesystem, risk for demens og hjerteproblemer. Folat og en rekke andre b-vitaminer og mineraler spiller her en viktig rolle.

3 Likes

Jaggu fikk jeg en tur på ski i dag, 14 km, fra Sollihøgda til Sørsetra. Ca null feste med felleski, men lett å stake. Veldig morsomt terreng som er litt småkupert.

1 Like

Svaret er HIIT.

Hva med oss som prøver å holde vekta oppe?

1 Like

Da er det rolig gange med litt incline på sofaen

3 Likes

Luksusproblemer er også problemer sies det