Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

En sånn intervall økt tar også ganske lang tid om man beregner oppvarming, pause og hvile.

Polarisert trening der man både har rolige og intensive økter er vel de fleste enige om er optimalt

1 Like

For dem som liker det fungerer det sikkert fint.

Selv fikser ikke jeg «rolig» jogging, føles meningsløst og kjedelig.
Kommer man under 11-10,5 km/t synes jeg det er bedre og mer hensiktsmessig å gå fort.

1 Like

Det viktigste er at treningen føles meningsfylt og morsomt. Men man kan også utfordre seg selv litt med det man tror man ikke liker. Jeg var tidligere motstander av både styrketrening og løping men gjør nå litt av begge :upside_down_face:

1 Like

Er enig rolig jogg er sjelden veldig gøy, men rolig tur gir mange fordeler.
Trener man kun HIIT øker skaderisiko, en rolig tur mellom intensive økter øker blodsirkulasjon og transporterer bort avfallsstoffer uten å ødelegge muskulatur så det fungerer som restitusjon . I tillegg øker man utholdenheten i muskulaturen og man lærer kroppen til å bruke fett som drivstoff.

Hadde denne i går:

Glemte AirPods og de 4-5 første km var kun hat med djevel på skulderen som ga meg alle gode grunner til å snu, etterhvert begynte det bli deilig.
Man får trent huet og renska opp i mye tanker ganske bra også med en rolig tur.

4 Likes

Følte det samme, men klarte å snu tankene ved å bare ta de rolige turene i flott natur, på stier.
Er egentlig veldig deilig å kunne nyte naturen samtidig som jeg vet det er det beste for kondisen. Jeg ligger alltid på grensen til overtrening, så rolige turer er «et must».

Går bare på ski nå, frem til april. Prøver å ta det rolig med det blir fort litt intervall i motbakkene. Fantastisk gli tidlig på dagen :sunglasses:

4 Likes

Så, hva gjør du for å ikke bli skadet når du går fra ski til jogging? :thinking:

Har aldri vært et problem, heldigvis. Lengste opphold er nå i den fineste skisesongen. Kanskje opphold på 8 uker (?)
Tar det bare rolig de første par turene, så er jeg i gang. Jogger aldri på asfalt.

1 Like

Absolutt, men da spaserer jeg heller i en times tid i bra tempo. Null skaderisiko, også et det lettere å gå komme over dørstokkmilen kontra enn hvis jeg skal «jogge».

Selv hører jeg aldri på musikk når jeg løper, sykler eller går. Har heller ikke pulsmåler eller Strava, som jeg har inntrykk av at alle har om dagen.

Jeg kjører bare old school, kjenner på dagsformen og prøver å finne flyten i et bra tempo. 14 km/t er mitt favorittempo, gjerne med 1-2-3 gode drag som tar meg helt ut. Det er terapi for hodet!:smiley:

2 Likes

For meg er 14km/t et intervalldrag :flushed: løping har nok aldri vært helt min greie :laughing: Det blir veldig tydelig at man ikke har løpergener når man hører hva andre gamper rundt i for fart. Nabo som løp 4 km motbakkeløp med over 14 km/t i snitt. Selv holder jeg ikke lenge i det tempoet på flat mark.

Men i mangelen på tid/ork til å gå på ski lørdag kveld ble det min første intervalltrening på beina. Betaler med vondt å gå ned trapper fortsatt. Håper det gir litt positiv effekt for Birken til helgen da :slight_smile:
Fikk drøye 23 km på ski i går da (2 timer). Så langt den lengste turen i år og det er egentlig ikke bra med tanke på å gå 53 km neste helg. Burde hatt mange lengre turer enn som så :unamused:

2 Likes

Farten har jo null å si egentlig, jeg ser på det mest for å følge med på eventuell progresjon. Morsomt om man får høyere fart men samme puls f eks

3 Likes

Bra tempo da! Jeg sliter med å komme meg over ca 10km/t. :see_no_evil:

Min lengste tur i år var 31 km, problemet der var at jeg litt før midtveis stod utenfor løypa noen km nedover et område med skare. Der tror jeg mesteparten av skismørningen lå igjen. Fikk mao ganske så bakglatte ski på veien tilbake med tilhørende slitne hofteleddsbøyere og begynte også å bli en smule gåen i skuldrene den siste milen.

Min erfaring er mao at når man øker turlengden vesentlig, så kommer alle ens svakheter fram. Sååå: Lykke til!

Det reddet ikke leggene mine i 2018, men jeg hadde den vinteren endte opp med veldig mye klassisk/staking, ikke den beste leggtreningen. Skøyting som du driver med er jo mye mer belastende for leggene.

1 Like

Greit tempo. Var inkludert et par telefonsamtaler :laughing:
Det kjedelige er at det kun er rundløypen rundt golfbanen som er trygg for nye ski nå. Får ikke sånn vedldig Birkenprofil på løypa akkurat:

Den bakken(peaken) er ikke spesielt lang men den kjennes veldig godt etter en del runder.

Min økning i tempo er primært at jeg har blitt langt bedre til å stake. Bedre staketeknikk og litt bedre styrke enn før så klarer å stake mye mer og ikke gå så fort over i diagonal. Staking er egentlig veldig efefektivt.

2 Likes

Det er veldig mye lettere å gå effektivt når man staker enn når man går i diagonalgang. Sistnevnte krever jo faktisk god balanse og kraftoverføring. :stuck_out_tongue:

Ja men selv i de periodene hvor det sitter brukbart synes jeg det er veldig vanskelig å komme opp i samme fart som ved staking. Og føler jeg bruker veldig mye mer krefter og pulsen og pust kommer fort opp.
Men på Birken blir det jo mye diagonal så veldig spent på hvordan kroppen reagerer på det :scream: Alt for mye av treningen har vært staking og korte fiksebeinsbakker. Men men, får bare tilpasse tempoet etter form og håpe det ikke går alt for tregt og at krampen tar meg :slight_smile:

1 Like

Bra du har fått gått endel fiskebein, det er jo gjerne der krampa tar deg hvis du ikke er vant til det. De løypene jeg går har vanligvis svært lite fiskebein.

Strava er det nye Instagram man :sunglasses:
Du har ikke trent hvis det ikke er på Strava.

Jeg pleier å spare en god podkast til den rolige langturen, nettopp for det kan være litt kjedelig. Ellers har jeg aldri noe på øret selv

2 Likes

Fra minutt ca 36-41 så prater hun dama i gult (psykolog) om hvorfor det kan være lurt å legge fra seg pulsbelte, musikk osv når man er ute på tur. Kort sagt: du får tid til å føle på dine egne følelser og bearbeide dem. Du kommer i kontakt med deg selv og kanskje forstår hvorfor du er stressa, sint, sliten osv. Jeg synes det var interessant.

Jeg hører av og til på lydbok e.l., men da først og fremst oppoverbakke når jeg trener. Ofte har jeg ikke noe på øret. Jeg hører på ting, ser på ting, leser osv veldig mye av våkentiden min fra før av. Når man er ute i skogen/fjellet på ski eller beina, så er i hvert fall kroppen opptatt, så da er det ikke så kjedelig å gå i sine egne tanker.

3 Likes

Jeg begynte med hurtig gange en stund men for meg var det kontraproduktivt følte at det bare gjorde resterende trening mindre effektivt. Men i stedet går jeg nå veldig rolig og uten noe stress. Det er ikke trening, men mer som en liten pause i hverdagen.

Men jeg hadde ikke klart de rolige løpeturene uten treningsklokke. Jeg må fokusere meg veldig for at pulsen skal ligge lavt, både på tempo, teknikk men ikke minst på pusten (rolig pust/lang pust ut), det blir litt som et morsomt retro spill å forsøke å holde seg under 139

2 Likes

Hvis man går mye så er det finfin trening av hjerte og kar.
Trening må ikke være «trening».

Jeg har egentlig ikke løpt noe særlig utover å spille fotball. Men jeg har gått veldig mye opp gjennom. Til og fra jobb, studier, skole, turer osv, i tillegg til sykling som transportmiddel. Resultatet er en relativt god kondisjon som er letttrent i forhold til løping.

2 Likes