Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

14km/t er nok godt over snittet i tempo her inne for å si det sånn. Når jeg var 19, så løp jeg 3000m på 12:55, mens du altså har det (12:51 /3000m) som tempo på treningsturer. :stuck_out_tongue:

Vet ikke, men har alltid hatt en følelse av at noen tenker mer «på livet» enn andre. Nesten alle mine viktige veivalg har «kommet til meg» på turer/trening. Den indre kverna går alltid, men fungerer mye bedre i rolige omgivelser enn under stress.
Tiden uten eksterne impulser er verdifull. Kunne ikke falle meg inn å ødelegge den med podcaster eller musikk på øret.

3 Likes

Helt klart, det var mer enn refleksjon i forhold til min situasjon. Det jeg trengte var utholdenhet mer spesifikt mot løping. Utholdenhet er ganske begrenset overførbar mellom forskjellig aktiviteter, visse ting gir synergier mens andre må trenes spesifikt innen den idretten

1 Like

Regner med at det gjelder intervaller altså 1000 metere e l

1 Like

Overså denne først men helt enig. Mangelen på langturer opp mot det jeg faktisk skal gå er min største bekymring. 23 km gikk helt fint og føler jeg kunne gått mye lengre i det tempoet men vet fra før av at knekken kan komme ganske så plutselig og nå aner jeg egentlig ikke hva kapasiteten min er.
Men tror ikke jeg er i den dårligste formen jeg har stil til Birken med, men er 11 år siden sist så vet ikke helt hvordan alderen spiller inn heller :flushed:
Men nå er det ikke veldig mye å få gjort. Litt småpuss på teknikk/form og så bare forsøke å få nok søvn/hvile og spise og drikke riktig (holde meg til ting kroppen er vant med).
Så er det bare å håpe forholdene blir ok selv om det er medlt veldig mildt og jeg starter nesten bakerst :see_no_evil:

1 Like

Husk store trinser på stavene - lykke til! :+1:

2 Likes

Jeg er 100% enig med dama i gult. Når man trener i naturen så kan hjernen flyte fritt uten distraksjoner.

På asfalt derimot i bebodde områder med biler, lys, støy og signaler synes jeg heller det er motsatt. En podkast eller noe på øret får meg lettere inn i “egen sone”

3 Likes

Det er i hvert fall en god start :sunglasses:

Hvor mange plogere kommer du bak er jo det største spørsmålet der. Samboeren min gikk Birken og de eneste hun holdt bak seg var noen briter som ikke kunne stå nedoverbakke på ski. Det var visst helt jævlig å stå nedover med svære plogehauger :stuck_out_tongue:

Synes det var morsomt å høre en som hadde vært trener for noen ungdommer som skulle gå halvbirken: Det er ikke lov å ploge, det ødelegger sporet! :joy:

Jeg kjeder meg ikke på løping eller svømming, men i pausen mellom settene på pull ups ringer merker jeg at jeg er litt rastløs

1 Like

På treningsopplegget på 4x4 programmet til NTNU står det løp eller gå i 4 minutter med pulse 85-95 av maks. Er det virkelig realistisk å få til så høy puls ved gange? Proffene i kappgang kanskje får til det men jeg synes det var vanskelig å jobbe meg opp til sone 1 selv om jeg gikk så fort jeg kunne og med oppoverbakke osv

Er mer bekymret for om sporet er tråkket i stykker på flater/slake motbakker enn nedover faktisk. Er så slitsomtå måtte holde retningen på skiene i lengden. Brukbart sport hjelper mye.
Men at det kommer til å være ploget i stykker i en del nedoverbakker er det ingen tvil om. Da er det bare å holde seg i et spor og håpe ikke krampa tar en så en ikke får bremset der det er nødvendig. Samt håpe ikke så mange ramler rett foran en. Men når man starter i de useedede puljene så tror jeg fort det blir god spredning på løpere for folk i de puljene går jo på veldig varierende tider.
Men veldig kjedelig hvis man havner bak en gjeng med plogere ja selvsagt.

Hadde sikkert vært lurt. Men kjøpt nye “racingstaver” med rimelig små trinser :scream: Merket det godt på turen i går at de forvsant litt ned i snøen. Men tror ikke jeg orker tanken på å begynne å endre på utstyr nå. De er veldig lette da i det minste :slight_smile:

1 Like

Stavtyngde er overraskende viktig. Hadde vært lurt å trene med noen som er tyngre da. :joy:

1 Like

Jeg hentet nye ski og staver først nå i helgen så og har trent hele tiden med betraktelig tyngre staver (og ski). :slight_smile: Merket stor forskjell. Ble overraskende lett å flytte frem stavene. Så glad jeg gikk for den investeringen. Tenkte egentlig ikke forskjellen skulle være så stor. Men man skal jo flytte stavene ganske mange meter i løpet av en slik tur.
Skiene klarte jeg heldigvis å gå brukbart med også (få feste). Var veldig spent på det. De gamle har mistet veldig mye av spennet. Skulle veldig gjerne ha hatt litt flere turer med de nye men får bare ha fokus på teknikk når jeg går.

2 Likes

På racingstaver er det superenkelt å bytte trinsene, koster ikke mange kronene og de store veier ikke mange gram mer enn de små. Smart ha noen ekstra i sekken også :slightly_smiling_face:

2 Likes

Mulig det programmet vil nå ut til “alle”? Tenker det er realistisk for utrente og tunge folk, hvertfall i motbakke

2 Likes

Jeg har dessverre en kompis som sikkert kunne klart 100% av makspuls på flatmark og en annen som sliter med å ikke nå 100% av makspuls opp bakker. Du kan prøve det selv, bare ta med deg en ryggsekk på 50-80 kg. :see_no_evil:

1 Like

Fantastisk hva man ikke får med seg :laughing:
Skal definitivt forsøke å skaffe meg et større par trinser da. Tusen takk for tips.

1 Like

Prostatakreft er en av de hyppigste kreftformene blant norske menn. De fleste overlever, men altfor mange dør. Mange av dem som overlever må ofte leve videre med ulike plager og begrensinger.

Da er det interessant å merke seg resultatet fra en studie publisert på PubMed ifjor:

Reduction of Prostate Cancer Risk: Role of Frequent Ejaculation-Associated Mechanisms

Enkelt oppsummert slik:

There is considerable evidence to suggest that frequent ejaculation reduces the risk of prostate cancer. The more frequently ejaculation occurs without risky sexual behavior, the lower the risk of prostate cancer. The mechanisms regulating the reduction in PCa risk associated with frequent ejaculations are attributed to the suppression of the sympathetic nervous system, resulting in a relief of tension and a slowing of the division of prostate epithelial cells. It is suggested that ejaculation frequency affects gene expression in prostate tissue and subsequently influences the susceptibility of the tissue to tumor formation, leading to a reduction in the risk of PCa.

Så til alle her med “utovertiss”:
Du kan altså sjøl redusere risikoen for at denne dævelskapen rammer deg - med eller uten hjelp :blush:

Ref.
https://share.google/NC9AIcR9tTFM5628m

5 Likes

Sex redder liv

1 Like

Med andre ord.

Ta deg ein runk…

1 Like