Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Nettopp. Studien hadde sykepleiere som hoved deltakere. Altså 90% damer som er kraftigere hormonstyrt enn menn i tillegg. Her er ikke veien lang til sjokkis skapet når tante rød er på besøk.

Jeg snakker kun for egen erfaring, og jeg har aldri følt meg mer klar i toppen enn på carnivore/keto.
Ketoner er et supermolekyl for hjernen, og at dette sjelden nevnes noe sted er for meg helt utrolig svakt.

Disse studiene fronter kun en politisk agenda, som vanlig 😮‍💨

4 Likes

Har helt samme opplevelse. Alle jeg har fått til å prøve det samme, har også samme erfaring. Kognitivt varierer jeg ekstremt hvordan jeg føler meg, alt etter hvordan jeg spiser. Keto er min go-to om jeg har behov/ønske for å prestere best mulig. Jeg mener ikke at alle nødvendigvis må spise keto for å få denne effekten, men heller at keto er et ekstremt effektivt verktøy om man ønsker å oppnå denne effekten i en situasjon hvor man ikke fungerer som ønsket kognitivt.

Her mener jeg at forskning har blitt så komplisert og uoversiktlig, med ulike motiver, at det er vanskelig å stole på den. Om jeg får 10/10 personer til å oppnå nøyaktig det jeg ønsker med å få dem til å endre kosthold, hvor tilnærmingen min er helt motsatt av omtrent alle store (og upresise) studier som helsemyndighetene viser til, hva er da sannsynligheten for at det er tilfeldig eller skyldes noe annet? Jeg er drittlei av å få til ting som helsemyndighetene mener er helt umulig og kun bli fortalt at jeg er unntaket eller at det skyldes tilfeldigheter. Selv om det ikke er forenelig med deres forklaringsmodeller, så stemmer det med mine. Hvorfor er suksess med andre metoder enn det de anbefaler, noe som er totalt uinteressant for dem og håndteres som en trussel?

Igjen, det handler ikke om rasjonalitet og kunnskap, det handler om følelser og det å allerede tatt et standpunkt og valgt hvilken side man tilhører.

Jeg er fullt klar over at jeg er naiv, men for min del virker det helt søkt at egeninteresser kommer i veien for å finne ut hva som er det objektivt beste i en gitt situasjon.

3 Likes

Men litt vin er tydeligvis bra for hjernehelsen :upside_down_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

*** Et moderat inntak av vin og te henger, ifølge resultatene, sammen med bedre kognisjon.**

3 Likes

Spesielt i perioden 45–54 år.

Dette er fordi at kroppen i midten av voksenlivet er i en kritisk periode hvor flere endringer skjer. Det kan for eksempel dreie seg om økende blodtrykk og utvikling av diabetes.

Er dette en endring som skjer av seg selv? Eller er det mer en konsekvens av 40 år med ultraprossert, karborikt kosthold? Der kroppen plutselig når metningspunkt og gir til slutt tapt…

4 Likes

Menopause og fall i testosteronnivå for menn er vel noe som er knyttet til den alderen her, uavhengig av kosthold og livsstil.

Men for all del, man kan jo påvirke kroppen i positiv retning med livsstil, kosthold og trening.

Den er grei.

Men når de spesifikt drar frem diabetes, blodtrykk osv. så kan man jo spørre seg om det er naturlig endring i forhold til biologisk alder, eller en faktisk konsekvens av livsvalg tatt over 40 år.

Hvis noen røyker og spiser tydelig usunn mat, så er det ingen som hever et øyenbryn hvis den personen på et tidspunkt får noen helsemessige konsekvenser av det.

Men hvis en som “tilsynelatende” spiser rett. Magre produkter, oljer istedenfor smør. Mye grøntfor osv. og den personen blir syk, er det masse spøsmålstegn. Personen var jo sunn. Godt kosthold ++

Men det er jo kjent at planteoljer som raps og solsikke er ultraprossesert herfra til helvete. Magre produkter er ofte ultraprossesert forkledd som et lurt valg med tanke på helsa. Planter i seg selv har iboende toksiske ingredienser hvor dette ofte må forbehandles for å nøytraliseres.

Hadde en diskusjon for ikke så lenge siden med kona til far min angående rødt kjøtt. Hennes oppfatning var at rødt kjøtt ikke var bra. Jeg spurte hvor hun hadde det ifra.

Vi sirklet jo oss inn på kostholdsrådene fra myndighetene, og selv når jeg viste hvordan informasjonen i studiene de henviste til, ikke støttet opp under påstandende så var det som å snakke til en vegg.

Toppet seg når hun så på vanlig kjøttdeig som ultraprossesert, og at dette var full i masse drit. Hjalp ikke at jeg dro opp varedeklarasjonen på kjøttdeig som viste 100% storfekjøtt. Dette trodde hun ikke på.
Prøvde å forklare at det er ulovlig i Norge å feilmerke mat, og at hvis så var tilfelle var samtlige kjøttdeiger i Norge i brudd med lovverket og ulovlige. Stod fremdeles på at det var ultraprossesert og ikke bra…

5 Likes

Gjenkjennelig!

Men også litt forståelig. Husker min første reaksjon når jeg hørte om carnivore for 6-7-8 år siden. DET kan ikke være sunt!
Men nå tror jeg man kan leve helt fint på bare kjøtt og innmat.

Rettelse, ikke bare helt fint, men kanskje også mye bedre enn folk som spiser et gjennomsnittelig norsk kosthold.

Ler alltid litt inni meg når folk tror de er sunn fordi de spiser litt crispisalat dyrket i drivhus i Nederland :brain:

4 Likes

Brainrot mat, bon apétit :cowboy_hat_face:

5 Likes

Jeg vet at du ikke mente det seriøst, men kom nettopp over dette svaret til saken.

1 Like

Du ble akkurat så frustrert som jeg trodde, så derfor jeg ikke anbefalte å trykke på linken. :smiley:

Godt jobba å finne denne biten. Kikket etter det etter at du postet, men fant det ikke.

Det er jo et crazy utfall, men jevnt over, så er rødt kjøtt forbundet med dårligere helse i denne typen studier.

Spørsmålet er jo om man skal fullstendig ignorere det eller ta det til etteretning.

Hjemmelagde Taco brød andre forsøk, samme oppskrift

Kyllingen ser litt svidd ut, men det er bare krydderet sier vi :sweat_smile::ok_hand:

4 Likes

Funker det med løping også?

Sett bort fra den siste tiden nå, har jeg egentlig holdt meg til under 10g karbo per dag det siste året-ish. Jeg blir aldri helt klok på hva som er best for meg. Jeg løper alltid fastende, og om jeg ikke gjør det føler jeg meg helt forferdelig under løpingen. Selv under halvmaraton inntar jeg ofte ikke noe næring før etter løpet. Kun vann og elektrolytter. Inntak av karbo mistenker jeg tvinger meg over på glykogen-drivstoff, som kroppen absolutt ikke er vant med. Men av og til føler jeg meg jævlig etter å ha spist ketomåltid 2-3 timer før løpingen også, så har funnet ut at det letteste er bare å løpe fastende.

Mine beste prestasjoner har vært fastende med et lite innslag av karbo (1/2-1 daddel) etter cirka 50 minutter.

Skulle gjerne ha funnet ut av det, for hvordan jeg føler meg under løping er et enigma; andre blir muskulært slitne eller sliter med pusten, mens jeg føler bare at jeg blir rammet av en “depresjon” som forverres jo lengre jeg løper. Det er kun psykisk, og jeg har knapt nok fått melkesyre noen gang (mener at kostholdet mitt gjør meg ekstremt god på å bryte ned melkesyre eller noe).

Neste helg skal jeg jogge Backyard. Da er planen å gjør halve fastende og innta et lite måltid før de sist 6 rundene.

5 Likes

Det blir nok bare mat til hjernen, så går du ikke tom for ketoner.

Jeg tviler sterkt på at det er psykisk, men et rart signal pga noe kjemisk i kroppen din. Kroppen din som måte å si i fra om at du holder på å gå tom for ketoner til hjernen? :thinking:

Kult å høre du klarer å drive på såpass hardt i ketose. Samtidig, polfarer driver med det samme. De har bare ikke råd til å dra med seg karbs. Mest fett og litt protein.

2 Likes

Det er interessant. Tror jeg funker best på fettforbrenning sjøl, spiser jeg frokost før tur får jeg alltid en knekk på 3 km og føler meg helt tom før det går seg til igjen. Antar det er blodsukkeret.
Tipper du kommer til å ta alle 12 rundene på den backyarden nokså greit :blush:

2 Likes

Jeg jogger minimalt, kun korte strek når jeg-vi går, men jeg spiser siste måltid rundt kl 16-18 og første måltid ca kl 10-12.
jeg er fysisk aktiv ifm å gå rundt fra oppdrag til oppdrag, går mye trapper osv, jeg er overrasket over hvor bra det funker å ha lange pauser uten mat, og jeg er nok mer elller mindre alltid i energiunderskudd.
Så vekten går ned, fra ca 95 ved jul til ca 90 nå.
Så nå er målet 85, gjerne 80, men det viktigste er å forsøke å spise mest mulig sunt.
Før var også terskelen halvhøy for å stikke innom type McDonald’s, nå er den terskelen høy.
Skal ned å trene litt i dag, selvsagt uten å spise først, men skal steke surdeigsbrødet før treninga🙂

5 Likes

Mener det var noen som la ut en studie som bekreftet litt min tankegang vedrørende behovet for karbo under kondisjonstrening, om jeg ikke misforstod konklusjonen. Mine tanker er i alle fall at man trenger ekstremt lite glykogen for å prestere (typ noen få gram eller eventuelt bare noe søtt i munnen), og at det da handler om å signalisere til hjernen at det ikke er glykogenmangel, sånn at hjernen ikke forsøker å nedregulere innsatsen din på de måtene den kan det. Det er disse grammene jeg tilfører kroppen etter cirka 45-50min. I noen tilfeller har det vært som dag og natt før og etter inntaket av disse få grammene med karbo, hvor kroppen går fra å «shutte down» til å bare totalt fjerne foten fra bremsen.

Tim Noaks er en fascinerende type. Om jeg ikke husker feil var han en standard utøver med karbofokus som var ganske anerkjent. Etter hvert begynte han å legge om til keto, da han mente at mye av kunnskapen om karbo var feil. Han tok også å endret kostholdsdelen i en bok han hadde gitt ut. Denne tilnærmingen hans ble ikke tatt godt i mot, og han ble nærmest fryst ut av miljøet.

5 Likes

Jeg både løper og treer styrker fastende. Begynte vel med dette for 5-6 år siden.

Føler også at jeg er mye sterkere og har mer å gi på faste etter søvn. Jeg blir ikke trøtt og sliten på samme måte.
Kommer mye lettere i «beast mode» under fasten. Der jeg normalt sett møter motstand pga melkesyre når jeg har spist, så opplever jeg ofte å kunne hente ut 2-3-4 ekstra repetisjoner når jeg faster.

Sykler helt fint i en time halvannen om morningen før frokost også. Det er på høy tid at allmenheten får opp øynene for periodiske faste.

Som @Duogdu du nevner også, terskelen for å gi etter for usunne fristelser ala Macen , junk, snop etc er mye høyere når jeg driver med periodiske faste kontra spising fra morgen til kveld.

4 Likes

Backyard er ganske perfekt for å forske på egen kropp, har du løpt det før?
Ekstra lærerikt hvis du har mulighet til å måle laktat mellom runder, målt effekten av næring etterhvert ol

1 Like

En gang, men da hadde jeg på forhånd bestemt meg for å gi meg etter 6 runder. Har mange ganger vurdert om jeg skal måle laktat, men har aldri kommet i gang med det. Per nå er en keton-måler det mest interessante som jeg har tilgjengelig.

1 Like