Den er grei.
Men når de spesifikt drar frem diabetes, blodtrykk osv. så kan man jo spørre seg om det er naturlig endring i forhold til biologisk alder, eller en faktisk konsekvens av livsvalg tatt over 40 år.
Hvis noen røyker og spiser tydelig usunn mat, så er det ingen som hever et øyenbryn hvis den personen på et tidspunkt får noen helsemessige konsekvenser av det.
Men hvis en som “tilsynelatende” spiser rett. Magre produkter, oljer istedenfor smør. Mye grøntfor osv. og den personen blir syk, er det masse spøsmålstegn. Personen var jo sunn. Godt kosthold ++
Men det er jo kjent at planteoljer som raps og solsikke er ultraprossesert herfra til helvete. Magre produkter er ofte ultraprossesert forkledd som et lurt valg med tanke på helsa. Planter i seg selv har iboende toksiske ingredienser hvor dette ofte må forbehandles for å nøytraliseres.
Hadde en diskusjon for ikke så lenge siden med kona til far min angående rødt kjøtt. Hennes oppfatning var at rødt kjøtt ikke var bra. Jeg spurte hvor hun hadde det ifra.
Vi sirklet jo oss inn på kostholdsrådene fra myndighetene, og selv når jeg viste hvordan informasjonen i studiene de henviste til, ikke støttet opp under påstandende så var det som å snakke til en vegg.
Toppet seg når hun så på vanlig kjøttdeig som ultraprossesert, og at dette var full i masse drit. Hjalp ikke at jeg dro opp varedeklarasjonen på kjøttdeig som viste 100% storfekjøtt. Dette trodde hun ikke på.
Prøvde å forklare at det er ulovlig i Norge å feilmerke mat, og at hvis så var tilfelle var samtlige kjøttdeiger i Norge i brudd med lovverket og ulovlige. Stod fremdeles på at det var ultraprossesert og ikke bra…