Jeg har autoimmun sykdom, Sjøgrens syndrom, har gått på Prednisolon 5 mg og Ritumaxib injeksjoner siden november-desember.
Jeg har alltid vært aktiv, men har vært ganske sliten.
Etter jeg begynte på medisiner så ble det mindre betennelse i kroppen, og jeg finn spesielt i starten sykt mye mer overskudd.
En av bivirkningene til Prednisolon med spesielt høyere doser er mulig vektøkning og måneansikt.
Jeg bestemte meg umiddelbart for at vektøkning skulle jeg kjempe mot!
I ettertid har jeg gjort mye:
Kuttet ned på brus og sjokolade, chips har jeg kutta helt ut, litt popcorn om jeg har sug på salt.
Forsøker å kutte ned/ut ultraprossesert mat.
Pga økt overskudd så trener jeg mer, svømmer 4-5 dager i uken, trener styrke men for lite, men prøver å lytte til kroppen.
Har nå begynt med De tibetansk ritene (Audun Myskja) har skrevet en god bok om disse.
Får trent bevegelse/mobilitet.
Summen av alt dette er ikke vektoppgang men vektnedgang fra ca 95 kg til 90 kg.
Det har igjen ført til at jeg har satt meg et mål om å komme ned til 85 kg!
Ny evaluerin, mulig jeg ska forøke på 80 kg om det føles riktig.
Men jeg har ikke dårlig tid, om vekten reduseres 100 gram i uken i gjennomsnitt så er det mer enn godt nok for meg.
Alt det jeg gjør tenker jeg å fortsette med resten av livet, er ikke en slankekur, men å ta vare på helsa.
Jeg hadde ikke turt å drømme om å klare å få til en vektnedgang på 5-10-15 kg! Men det er mulig!
Jeg kjøpte julepresang til meg selv, en smarvekt, Withings Body Scan, den måler ganske mye, og alle verdier går rette veien, men utgangspunktet var heller ikke ille.
Det er kjekt å ta vare på helsa, hele kroppen fra top til tå, og alt henger i sammen med alt.