Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

I dag ble det 4, 4, 4, 3, 2 pull ups med nøytralt grep i sånn monkey bars / håndgangsstativ. Ligger fortsatt på 4 repetisjoner men merker at de holder stadig høyere kvalitet. En ting som jeg har begynt med og som jeg digger er en hollow hold posisjon, absolutt ikke overdrevet men fast kjerne og beina litt frem. Litt utippet men føler at det hjelper meg både med løpeteknikk og svømmeteknikk. Jeg får også til å dra meg opp fra start uten å ta sats eller noe annen hjelp og senker meg ned litt lavere mellom hver repetisjon men har fortsatt mye å jobbe med her.

Jeg trenger ganske lang pause på ~4 minutter mellom settene så føler det blir en del dødtid, men siden jeg tok det på utegymmet er det ikke så ille. Hopper litt rundt og rister løs, og ellers ser jeg på klokka eller ut i været.

Hva gjør dere andre i pausen mellom settene?

2 Likes

Cluster set. Da setter du pris på hvert eneste sekund av pausen

1 Like

I dag tok jeg min første, ekstremt rolige joggetur denne våren, 20 min og 3km og jeg kjente det godt i musklene, men nesten ikke på pusten. Dessverre mest på asfalt, så tror jeg skal være bra forsiktig for å ikke dra på meg noen skader. Prøvde å jogge så sakte jeg kunne nedover og flatt, også ga jeg på litt mer i oppoverbakkene. Gleder meg til snøen blir borte nok til at jeg kan jogge på stier i skogen igjen.

Hvis jeg ikke er fullstendig tom for pust, så tar jeg gjerne et sett med noe annet.

2 Likes

Me too :laughing:
Går direkte til sett med motsatte muskler, uten pause. Det er siste rep (utmattelse) som teller. 1 min pause mellom hvert sett tar altfor mye tid. Min metode går ekstremt fort. Særlig når jeg har alt av apparater hjemme.
F.eks
Sett med pull-ups (ringer under taket) til utmattelse, så direkte til push-ups i slynger, tilbake til ringene og igjen til slyngene.
Perfekt for meg i alle fall

3 Likes

Hva slags pause tar du mellom hver runde med sett?

Samme!

Kjører alltid supersett.

Men nå prøver jeg noe nytt. En variant av sirkeltrening. Tar bare et sett av hver øvelse, nesten uten pauser.

Det gjør fort vondt i hele kroppen, men du verden så effektivt! Prøver å kjøre en rundt hver dag, så skal jeg gjøre opp status etter sommeren

2 Likes

Ingen pauser.

1 Like

Det var mange sett tenkte jeg. Selv tar jeg en runde med 12 hang ups, fult utslag, strak kropp og rolig bevegelse i begge retninger.

Etter en sånn runde føler jeg ikke det er vits med flere sett. Klarer jeg 15 reps i august er jeg meget fornøyd

1 Like

Tenker det er bedre å bruke vekter (ryggsekk/vektvest) slik at max reps blir 8-10

1 Like

Hadde så klart kjørt færre sett med flere repetisjoner om jeg klarte det :grin: men utviklingen er god så snart er jeg der

Kommer fra albueskade med ekstremt svake muskler i etterkant

2 Likes

Da var treningsuken over for min del, gjør som skaperen og tar hviledag i morgen.

Jeg fikk en ganske god spredning med tid i hver sone, men ganske mye sone 2 som går for å være en sone man ikke bør legge for mye tid på. Kom heller ikke helt opp til målet om 30km mest pga tidsklemme, så mandagsøkten ble kortere enn planlagt (~6km) og 21 km på fredag og lørdag føles som det beina maksimalt tolererer.

Fordelt på uka ser det sånn ut, med de høye søylene som er løping: en rask og kort tur på mandag, intervalltrening på fredag og rolig tur på lørdag.

Styrketrening på mandag, onsdag og lørdag. Passet på mandag ble veldig kort (10 minutter ) så nå tenker jeg å få til 3 litt mer solide pass per uke (3x20?).

Det ble dessverre bare en svømmetur denne uke (i dag, lørdag), ellers skal jeg svømme på onsdager også. Men den ble ofret denne uka pga gnagsår på tærne spesielt lilletåen fikk et åpent sår som jeg ikke ville risikere å få noen infeksjoner i. Heldigvis under kontroll nå.

Mål for neste uke blir få alle øktene inn, 30km under skoene og se om jeg kan flytte intensiteten litt nedover.

2 Likes

Det blir det etter hvert. Klarer jeg 8-10 reps med 10kg rundt livet er jeg storfornøyd!

1 Like

Jeg har autoimmun sykdom, Sjøgrens syndrom, har gått på Prednisolon 5 mg og Ritumaxib injeksjoner siden november-desember.
Jeg har alltid vært aktiv, men har vært ganske sliten.
Etter jeg begynte på medisiner så ble det mindre betennelse i kroppen, og jeg finn spesielt i starten sykt mye mer overskudd.
En av bivirkningene til Prednisolon med spesielt høyere doser er mulig vektøkning og måneansikt.
Jeg bestemte meg umiddelbart for at vektøkning skulle jeg kjempe mot!
I ettertid har jeg gjort mye:
Kuttet ned på brus og sjokolade, chips har jeg kutta helt ut, litt popcorn om jeg har sug på salt.
Forsøker å kutte ned/ut ultraprossesert mat.
Pga økt overskudd så trener jeg mer, svømmer 4-5 dager i uken, trener styrke men for lite, men prøver å lytte til kroppen.
Har nå begynt med De tibetansk ritene (Audun Myskja) har skrevet en god bok om disse.
Får trent bevegelse/mobilitet.
Summen av alt dette er ikke vektoppgang men vektnedgang fra ca 95 kg til 90 kg.
Det har igjen ført til at jeg har satt meg et mål om å komme ned til 85 kg!
Ny evaluerin, mulig jeg ska forøke på 80 kg om det føles riktig.
Men jeg har ikke dårlig tid, om vekten reduseres 100 gram i uken i gjennomsnitt så er det mer enn godt nok for meg.
Alt det jeg gjør tenker jeg å fortsette med resten av livet, er ikke en slankekur, men å ta vare på helsa.
Jeg hadde ikke turt å drømme om å klare å få til en vektnedgang på 5-10-15 kg! Men det er mulig!

Jeg kjøpte julepresang til meg selv, en smarvekt, Withings Body Scan, den måler ganske mye, og alle verdier går rette veien, men utgangspunktet var heller ikke ille.

Det er kjekt å ta vare på helsa, hele kroppen fra top til tå, og alt henger i sammen med alt.

7 Likes

Kjørte en periode med faste, har kun fastet 1-2 dager tidligere det har vært greit.

Denne gangen ble det kun vann og litt brus i 6 dager samt litt fysisk aktivitet, ikke tung bare gange, resultat vekttap på 6-6,5 kg.

Ikke noe man kan gjøre hele tiden eller for ofte selvfølgelig men for min del vil jeg si det var totalt uproblematisk, nå skal det sies at jeg tidligere har hatt litt perioder med potensielle problemer med inntak av næring men ikke uten at jeg selv vet at jeg har vært litt for tynn i de periodene.

Regner med at de kiloene kommer hurtig tilbake om ikke lenge, men planlegger å jogge litt ute på våren og over sommeren, spent på hvordan det kommer til å gå.

5 Likes

Nysnø, sol og endel vind. Gikk vel rundt 6 km. Veldig skarpt og ganske lett å gå, men kroppen min er virkelig ikke i vater når det kommer til skøyting. Blir bare så ekstremt sliten av det :joy:

Her tok jeg meg en liten avstikker fra løypa for å se om man kunne stå hvor som helst, og det kan man. Solid skare man kan skøyte på med racing staver :sweat_smile:

5 Likes

Imponerende! Endelig noen som faster lengre enn 2-3 dager. Det er jo de dagene som er ubehagelige. Etter det er det mest kjedelig.

2 Likes

Ja var vel egentlig litt for å se hvordan det var siden jeg ikke har fastet så lenge noen gang tidligere, men som sagt det var ikke noe problem overhodet egentlig.

Merket litt sult på 2-3 dag men det var lett og overse for min del, hadde ingen hodepine, men var litt småsvimmel noen dager og slapp men ikke noe som forhindret kroppen i og fungere.

Kunne nok uten problemer ha gått lenger men siden jeg ikke har erfaring fra det tidligere så stoppet jeg etter 6 dager, greit å vite at det var såpass enkelt for min del så skulle det komme årsaker til at jeg burde, ville gjøre det igjen så regner jeg med at det går ok så lenge jeg drikker nok.

Dog som sagt har tidligere hatt perioder hvor jeg har spist mindre enn anbefalt og kanskje ikke vært helt “snill” med meg selv men har alltid vært klar over vekten.

I voksen alder har vekten min alltid vært under 100kg men forskjellen mellom laveste og tyngste har allikevel vært rundt 43-44 kg så det sier litt, så har erfaring med lavt inntak av mat.

3 Likes

Gikk Birken i helgen og der var det ikke ideelle forhold. Null feste, klabbing på toppene og blødt inn mot mål. Litt forkjølet i tillegg så ble en lang tur (6+ timer) både fysisk og mentalt :flushed:
Men veldig glad jeg hadde trent en del staking for det var eneste måten å komme seg brukbart fremover på i lett terreng. Er utrolig demotiverende å gå uten feste. Prøvde både å smøre om selv og bruke smøreservice men ingenting hjalp stort og absolutt alle rundt meg slet så ble bare å holde det gående uten feste.
Om det ikke blir en tur til hytta i påsken så spørs det vel om skiesesongen er ferdig for denne gang og det blir joggeskoene som må brukes igjen. Er ikke riktig like glad i jogging som i ski da.

4 Likes

Flotteste måneden igjen av sesongen i fjellet på østlandet hvis man skøyter.
Ingen klabbing eller mangel på feste. Ikke noe klissete klister heller :sunglasses:

2 Likes

Blir en del trening for tiden så jeg unner meg litt godteri: f.eks. Snickers = peanøtter, daddel og mørk sjokolade eller bounty = daddel, mørk sjokolade og revet kokos

4 Likes