Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Sov altfor lenge i dag, så ble en kort tur på skøyteski. Det var begynt å blåse ganske mye når jeg dro. Skal opp i 8m/s og mye mer i kastene. Da er det ikke gøy på ski.

Det som var litt morsomt i dag var at løypene var steinhard, mens rett ved siden av, så var det kanskje noen hundre kvadratkilometer med perfekt preppet natur. Fast og fin skare med et par cm lett omformet nysnø oppå. Fin glid og veldig lett å gå på. Veldig morsomt å lage sin egen løype.

Btw, det hvite i bakgrunnen er ikke skyer, men store ble som strekker seg fra ca 950-1350 moh.

Btw2 dagens tur var nok mer for mental helse en trening. Kjente gårsdagens tur greit i kroppen.

3 Likes

Starter på denne sardin ‘‘fasten’’ i morgen. Hovedsaklig for vektnedgang. Spiser gjerne 4-5 bokser i uka fra før. Liker sardiner veldig mye så dette går nok av seg selv.
Spent på alle side effektene som diskuteres i denne videoen.

2 Likes

Noen som vet hvem som tar prøver for biohacking i Norge? Ser at det tilbys mye i utlandet med genprøver for 30-40 tusen, men kan ikke finne lignende i Norden. Tips?

Hvilken type sardiner smaker best? (Hvis man ikke skal faste på 0 karbo)
På brødskive? Noe annet til (f.eks løk) ?

Vet det er sunt.
Prøvde en tid tilbake men likte dessverre ikke

Sardiner og kjeks er en digg kombo.
Hørt det skal være godt som fyll i en omelett, men det har jeg ikke prøvd.
Spiser som regel rett fra boksen.
Kjøper denne

3 Likes

Omelett er en favoritt for meg, foreløpig plain med egg som eneste ingrediens utenom smør i panna og salt-dryss. Men skal teste med sardiner

2 Likes

Denne pizzaen ble så god at jeg glemte å ta bilde av resultatet etterpå (bare hev pizzaene i oss), hadde på skinke og fersk basilikum etter steking

4 Likes

Ikke helt enig, jeg mener at vi i utgangspunktet er kritiske og informasjonssøkende, men institusjoner som skole, kirke og myndigheter kan enten forsterke eller motarbeide dette

image

3 Likes

RFK as, han er skjønt tegninga :+1:

2 Likes

Da har jeg nådd 333 km denne sesongen. Hadde blitt mye mer hvis jeg bare hadde gått klassisk, men morsomt å prøve å lære seg å skøyte også da. Har hatt enorm fremgang i løpet av vinteren, har fått mye bedre balanse og klarer å gli mye lengre på hvert tak, men har ikke teknikken eller kondisen til å holde jevnt tempo.

I dag ble det 13 km på skøyteski på mildt sagt skiftende føre. Alt fra 5 cm sukkersnø som du bare graver deg nedi til snø som ikke er omformet som knirker når du skøyter oppå. På veien nedover, så var det begynt å fryse på i skyggepartier, så det vekslet mellom sugeføre og is med kjempeglid :cold_face:

Har tidligere tenkt at det må være deilig med skøyteski og ikke tenke på føret, men helt ærlig, det er mye oftere godt klassiskføre enn godt skøyteføre. Når det er -20 og løypemaskinen ikke har kjørt tre ganger oppå nysnøen er det tungt. Er det sukkersnø, så er det tungt. Er det bulkete så er det tungt. Har en løype som kjøres opp veldig ofte og nøye, der er det godt skøyteføre, men jeg går jo på ski for å trene og få en naturopplevelse og det er det ikke der :stuck_out_tongue:

Mine tips til meg selv til neste år:

• Få unna en intervalløkt i uka
  • Fortsett med chin-ups, balansepute, en-hånds roing, og pushups
  • Ikke vær syk hele høsten
5 Likes

Jeg skrev tidligere om hvordan det å “stimulere” milten ga en avslappende effekt, i forlengelsen av at diafragma har som oppgave å massere omkringliggende organer, og at vi er et samfunn hvor mange har dårlig diafragmaaktivering.

Neste snodige tips eller fun fact er å hvordan man kan oppnå omtrent samme effekten ved å ta en foam roller eller lignende å ligge med den plassert under magen. Enten bare ligge rolig oppå og “smelte inn i den” eller rulle veldig sakte opp og ned. Jeg gjorde det nettopp og gikk fra 71 i stress på garminklokken til 29 i løpet av 5 sekunder. I går gikk jeg fra 60 til 1(!) på et øyeblikk.
Et godt tegn på at man er i hvile/ i parasympatisk modus er at magen begynner å rumle.

6 Likes

Bananpannekaker er utrolig lett å raske sammen, tar 1dl bokhvete, 1dl melk og 1 egg og visper sammen. Hvis man har tid så kan man la det stå på kjøkkenbenken men helt valgfritt. Så tar man en stor banan gjerne litt myk, men alt funker, moser med en gaffel og blander sammen. Hvis man vil kan man legge alt mulig annet i her også f eks blåbær, kokesjokolade osv det man liker men plain er helt greit. Så smør i panna, jeg tar gjerne begge pannene så går det dobbelt så fort. Ta en stor skje røre og legg i midten av panna, det flyter ut passe mye av seg selv og snur når den begynner å bli /nærme seg fastere form på toppen. Ca 6 små pannekaker - alle klarer dette selv, men fare for at kona blir snurt om du liker disse bedre enn hennes så klart :wink:

4 Likes

Du kan så klart ta hvitt hvetemel (eller en blanding) om du liker det bedre, men jeg synes bokhvetemel er godt, det er dessuten mer rikt på vitaminer og mineraler og naturlig glutenfritt

Næringsinnhold: Bokhvete vs. Hvitt hvetemel

Verdiene er basert på cirka-mengder per 100 gram mel.

Næringsstoff Bokhvetemel Hvitt hvetemel (Siktet) Vinner
Fiber ~10 g ~3 g Bokhvete
Magnesium ~250 mg ~22 mg Bokhvete (Knusende seier)
Jern ~4 mg ~1.2 mg Bokhvete
Sink ~2.4 mg ~0.7 mg Bokhvete
Kalium ~460 mg ~110 mg Bokhvete
Vitamin B6 ~0.6 mg ~0.04 mg Bokhvete
Vitamin B9 (Folat) ~54 mcg ~26 mcg Bokhvete
3 Likes

Var ikke klar over at bokhvete var så mineralrikt. Ser at det er ganske dyrt, så et annet glutenfritt alternativ er jo havre. Enten Havremel eller gryn, alt etter hvilken konsistens man vil ha.

Vanlig havre kan ha med små rester av gluten fra andre melsorter, så hvis man faktisk er allergisk, så må man kjøpe den glutenfrie varianten. For de med varierende grad av intoleranse, så vil vanlig havre fungere fint.

Jeg pleier å bytte ut hvetemel i brownies med Havremel. Det blir litt mer klissete, men ellers akkurat like godt og ett hakk sunnere. Fortsatt usunt altså :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Havre funker også fint, hvis du bare har havregryn så kan du ta det i en blender/stavmikser. Det blir en litt grovere smak enn hvete/bokhvete

Næringsstoff Bokhvetemel Havremel Hvitt hvetemel Vinner
Fiber ~10 g ~10 g ~3 g Delt: Bokhvete/Havre
Magnesium ~250 mg ~130 mg ~22 mg Bokhvete
Jern ~4.0 mg ~4.4 mg ~1.2 mg Havremel
Sink ~2.4 mg ~3.2 mg ~0.7 mg Havremel
Kalium ~460 mg ~370 mg ~110 mg Bokhvete
Vitamin B6 ~0.6 mg ~0.1 mg ~0.04 mg Bokhvete
Vitamin B9 (Folat) ~54 mcg ~33 mcg ~26 mcg Bokhvete

Har du link til video eller mer info?

Har dessverre lite info å vise til. Ble gjort oppmerksom på “øvelsen” ved at den blir brukt i traumebehandling, med formål om å roe ned nervesystemet. Generelt er det en del som mener at det er viktig å bli strøket på og holdt helt fra fødselen av for å skape gode koblinger til områdene som blir berørt og frigi spenninger. Fingrene er et annet eksempel på noe som har godt av stimuli for å slippe opp spenninger, for eksempel ved at man tar tommel og pekefinger på hver sin side av hver finger på den andre hånda, for så å presse halvhardt mens man drar fra innerst av leddet til neglen.

Helt konkret på det med milten så holder man den øverste hånden som anvist på bildet (hånden til høyre), mens men har den andre hånden til å støtte opp fra undersiden av det samme punktet. Som om man holder noe man må være veldig forsiktig med. Bildet er hentet fra noe helt annet, og var bare for å vise hvor milten er.
image

Den med å ligge med magen oppå foam roller eller lignende, er nok mye enklere å utføre.

Synes generelt sånne ting er interessant, og spesielt siden jeg synes vårt syn på helse er veldig snevert. Kroppen er så uendelig kompleks, og jo mer vi distanserer oss fra hvordan vi opprinnelig levde, dess flere ting går vi glipp av som vi aldri en gang har visst har vært en greie.

5 Likes

Det er jo kjent at kroppskontakt reduserer stress. Greit å tenke på med kona og barn :sweat_smile:

2 Likes

I en forlengelse av dette ser vi hvordan “omsorgssvikt”, i ulik grad, er noe som former mennesker resten av livet. Kanskje litt kontroversielt, men personlig tror jeg at selv relativt uskyldige ting som at en far som selv er oppdratt til at man ikke skal bli dullet med og at man skal være sparsommelig med å utvise kjærlighet, kan skape like store utfordringer for et barn senere i livet som det som vi regner som “skikkelig omsorgssvikt”. Som et sårbart barn som ikke er i stand til å hjelpe seg selv, kan det være mye trivielt som oppleves som et svik. Får helt fnatt av folk som praktiserer at barn skal gråte seg i søvn.

4 Likes

Jeg får helt fnatt av folk som praktiserer at de skal ligge ved siden av barnet sitt når det er 5 år gammel for at det skal få sove…

Er veldig vanskelig område det der.

Det begynner å bli en liten stund siden nå, men husker i hvert fall klart når minstejenta hadde begynt å sove i seng hun klarte å gå inn/ut av selv. Husker ikke akkurat alder, men kanskje 12-18mnd elns? Da sang jeg nattasang først innenfor døra, så i døra så utenfor døra. Døren stod på gløtt. Så kom hun tuslende ut, jeg fulgte henne tilbake i sengen, ga nattaklem og ventet utenfor. Dette gjentok seg endel ganger. Etter tredje natta, så ble hun bare liggende uten å stå opp. Da visste hun at joda, hun ble passet på selv om jeg ikke var der og sengen var trygg og fin.

Har lest for barna når de skal legge seg helt til leste fort nok til at de heller ville lese selv. Gjerne et sted mellom 7-8 år. Det har vært mye eksponsering for bøker og merkelig nok, alle tre har vært veldig glade i å lese. Merkelig! :wink:

4 Likes