Det som er sykt er hvor mange som nattes av en lydbok, og da er det nok en veldig glidende overgang til å nattes av sosiale medier når de blir litt større 🫣
Lydbok bruker vi når vi skal kjøre 7 timer over fjellet 
Selv klarer jeg bare høre på lydbok mens jeg gjør noe annet. Rydder huset, går tur, kjører eller lignende. Ellers blir lesetempoet så lavt at jeg begynner å kjede meg. Som jeg skrev over, barna slutter å bli lest for når de leser fortere selv enn jeg leser for dem. 
Pratet med en venn av meg som har et barn på barneskolen. Der hadde de et foreldremøte hvor lærerene bønnfalt lærerene om å få foreldrene til å få barna til å legge fra seg mobil/pad før de gikk å la seg. De hadde elever som sovnet i timene, elever som sendte læreren spørsmål 02:30 på natta osv. En av foreldrene hadde sagt at barnet hennes brukte jo mobilen som vekkerklokke. Læreren hadde svart at hun gjerne kunne kjøpe en vekkerklokke på clas ohlson, så mobilen kunne bli lagt fra seg utenfor soverommet ved leggetid. 
Er det noen her som har tatt vaksine mot helvetesild?
Jeg har planlagt å ta den.
Den kan bl.a. ha en bieffekt ved å motvirke demens også.
Men grunnen til at jeg vil ta den er autoimmun sykdom, Sjøgrens syndrom.
https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-shingrix-glaxosmithkline-714277
Jeg har tatt den. Fikk første dose i februar, men må vente til midten av mai med siste dose grunnet mangel på vaksine i markedet.
Bare det med demens. Ingen studier bak det. Gode selgere 
Dr Spurveland kommenterer ikke shingrix, men zostavax som er en annen vaksine. Dette er obervasjonsstudier og eksperienter. Direkte useriøst å kalle dette noe annet et et halmstrå av virkelighet, men selger du noe så bruker du det for det du kan. Standard er forresten randomiserte studier med mer enn 3 personer. Gjerne 10000 tusen som følges over år.
Jeg har forstått at hvorvidt størrelsen på et studie er tilfredsstillende eller ikke, kommer helt an på om man er enig eller uenig i funnene.
Etter å ha fulgt diverse biotek selskap her, så er jeg vel der at randomiserte dobbeltblinde studier er oppfunnet av en grunn.
Feks pcib hadde et studie med 7 stk hvor mange hadde effekt. Altfor mange til at det kunne være tilfeldig. Helt til man prøvde å gjennomfør en skikkelig studie og… fant ingen effekt.
Det gjelder i hvert fall medisiner. Mat er dessverre enda vanskeligere.
Veldig uenig. Det handler om å finne fakta, fjerne forstyrrelser, påvirkning og bruke biostatistikk eller metaanalyser for å stadfeste effekt på en så sikker måte som mulig. Målet med medisiner er jo å reprodusere ønsket effekt.
Leste også artikkelen. Er veldig skeptisk til nyheter om forskning basert på undersøkelser. Har raskt flere spørsmål. Hvor mange år på begge sider av datoen har de regnet med. Beste hadde vel vært 2 påfølgende årsgrupper. Tror alikevel at det viktigste i slike undersøkelser er at det er vanskelig å skille mellom årsakssammenheng og sammenheng mellom variabler.
Antar at vaksinen var frivillig. Naturlig å anta at de som tar vaksinen er mer Helse beviste og lever sunnere.
Burde etter min mening være ett ideal for slik forskning å være konservativ i forhold til sammenhenger.
PS har ikke lest forsknings rapporten så jeg vet ikke noe om design. Noen som har link?
Opps fant den i artikkelen 
Fra linken jeg la inn:
" En nyere vaksine som heter Shingrix, inneholder ikke levende virus og gir opp mot 98 prosent beskyttelse. I USA er det denne som hovedsakelige har vært gitt siden 2017.
I en amerikansk studie fra 2024 fant forskerne ut at den nye vaksinen ga 17 prosent bedre beskyttelse mot demens sammenlignet med den gamle."
Det viktigste er jo å beskytte seg mot helvetesild. Men for mange av oss er det foreløpig tilstrekkelig med en sannsynlighet for beskyttelse mot demens som grunnlag for at vi velger å spandere på oss denne vaksinen!
Ble inspirert til å ta skøyteskia tross elendig form!
Nydelig vindstille, -3 grader og stor sol. Livet kan ikke bli bedre akkurat nå.
Jeg påpekte bare at de samme folkene som i den ene situasjonen forkaster andres meninger basert på at studien er for liten, i andre situasjoner fremmer sine meninger basert på like dårlige studier.
Gikk rolig skitur med samboeren i dag 11 km på nysnø føre og -4 grader. Uvant! Med felleski og lavt tempo ble det en fin kombo med gårsdagens styrketrening.
Merker at det har blitt for ujevnt ned styrketreningen, blir så himla støl etterpå
det blir nok litt lettere å gjennomføre når jeg ikke går så mye på ski.
Interessant artikkel om trening
For meg hjelper det å ha en timeplan med økter som jeg kontinuerlig utvikler/tweaker litt basert på hvordan jeg føler meg og diverse data fra klokke/app.
F eks denne uka har jeg gjort (fra venstre): 3x2km, 20 min styrke, 4x400m, 20 min styrke, 500m svømming, 4x1km, 10km easy. Og har igjen en styrketrening og svømming.
Når jeg ser her er det tydelig at 3x2km er litt hardt og at jeg må få til litt lavere tempo på dragene der, evt korte ned litt på dragene.
Ellers er det motiverende å følge med på utvikling av volum, puls og fart/tider
Kjente meg veldig igjen i artikkelen.
Det kan absolutt bli for mye av det gode.
Bl.a er jeg skeptisk til fasting og for ensidig kosthold.
Noen blir også fristet til å jukse. Jeg mistet en kamerat som døde av hjertesvikt. Fikk ikke spurt, men vedder på at han tok anabole eller noe annet dritt. Han utviklet seg plutselig altfor fort.
Don´t do it !!!
Helt klart! Selv ble jeg veldig ivrig på å trene grepsstyrke og opp på sykkelen for å trille bort til utegymmet etter litt for lite næring og groggy form neste morgen som resulterte i salto over sykkelstyret og store blåmerker og hovne albuer som ikke klarte å bøye seg nok til å sette på hodetelefoner, kneppe skjortekrage eller til og med løfte kaffekoppen første dagen. Da forsto jeg at jeg hadde blitt litt for ivrig på kort tid.
Samtidig har jeg opplevd etter å ha byttet ut 5 timer bok og tv med trening at jeg har null behov for fysioterapi (mye billigere med trening) , mye mindre vondt i muskler og kan spise mer karbohydrater og naturlig sukkerrik mat uten de negative konsekvensene som jeg fikk tidligere
Dette ville gjort livet bedre for nesten samtlige.
Inaktivitet er et mye større problem enn for mye trening.
Regner med at folk her inne er mer aktive enn snittet av sofagriser 
Gleder meg til våren men samtidig litt trist at skisesongen går mot slutten.
Kjempet meg så langt jeg orket i 10-12 sekundmeters motvind i dag og kunne leke Klæbo hjem igjen
Utrolig moro