Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Du vet konsensus er i bevegelse når selveste NRK tør å fremme synspunkter som er i strid med retningslinjene fra FHI! :smiley:

FHI blir nok de siste til å ta innover seg at mettet fett ikke er mer farlig enn karbohydrater og andre fettsyrer.

Kilden ser ut til å være SNL. Hadde vært interresant å høre hva FHI sier om dette.
Artikkelen i SNL langt på vei frikjenner fett fra fete meieriprodukter også. Oppsiktsvekkende spør du meg!

4 Likes

Sjokkerende (?) å se hva den bloggen fra UiO forfekter når vi vet at det var margarin og TRANSFETT som var årsaken til epedimien av hjerteinfarkt og ikke mettet fett!

Er det rart folk mister tillit til myndighetene?! :man_shrugging::exploding_head:

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2022/hvorfor-er-noen-typer-fett-sunnere-enn-andre.html

Øket konsentrasjon av LDL-kolesterol i blodet er en viktig faktor i utviklingen av åreforkalkning (fettavleiring på innsiden av blodårene). Den relativt høye mengden mettet fett i kostholdet i de nordiske landene på 1960- og 70-tallet bidro til høy prevalens av hjerte- og karsykdom.

Les denne angående transfett

4 Likes

Kjøpt og betalt av sukkerindustrien much eller er det en villet misforståelse av kroppens mekanismer?

Med økt mengde karbohydrater i kosten etter den industrielle revolusjon, økt mengde måltider gjennom hele dagen, som igjen ender i insulin resistens aka kroppen er i en konstant betent tilstand.

Igjen så fokuserer forskerne for mye på resultatet av hva kroppen har gjort. Ikke hvorfor den har blitt tvunget til å gjøre det.

Normalt er insulin de flinke brannmennene som rykker ut når det er høyt blodsukker for å rydde opp, og få situasjonen under kontroll. Når du er insulinresistent, betyr det at det brenner smått overalt hele tiden.

Når det er konstant utrykning med tunge brannbiler og sirener (høyt insulin og blodsukker), begynner asfalten på hovedveien (åreveggen) å sprekke opp. Det blir hull og rifter i veibanen fordi belastningen er for stor og vedlikeholdet aldri får fred til å fikse det ordentlig.

Her er hovedårsaken til at jeg personlig driver med fasting = autophagi

4 Likes

Økt mengde karbs siden jordbruksrevolusjonen, faktisk :wink:

Og hva viser de arkeologiske skjelettene fra overgangen mellom jeger/sanker-livet og jordbruket? Folk ble mindre og mer feilernærte… :see_no_evil:

2 Likes

Synes denne filmen er veldig fin da den tar tak i en del aspekter ved det moderne liv som jeg er skeptisk til. Premisset er at en søvnekspert skal leve som en gjennomsnittlig nordmann i 11 dager, med alt det innebærer av kosthold, døgnrytme og skjermtid. Han påvirkes selvfølgelig veldig negativt, hvor det ganske fort blir mye verre og det tar lang tid å reversere.

Det mest interessante er hvordan han beskriver hvor “godt han fungerer”, gitt at han bruker ulike stimulanser til å holde seg gående, samtidig som resultater på trening osv går ned som et resultat av livsstilen. Jeg mener veldig mange har en dårlig helse på mange områder, men holder seg flytende ved å ta snarveier og fikse symptomene på dette, så de vet egentlig ikke hvor ille det står til. En annen ting er hvordan all scrollingen gjør at andre ting blir kjedelig. Det virkelige liv kan ikke lenger konkurrere med ting som er designet for å fyre av belønningssystemene våre. Tidligere var det fornuftige ting som gjorde det.

Jeg har lenge ment at internett er det verste som kunne skje menneskeheten fordi det griper inn i “alt” som er menneskelig på et så dypt nivå. Andres argumenter er at det var samme skepsisen til først TV, så farge TV, osv. Jeg mener det blir noe HELT annet, og at å sammenligne dem bare viser hvor lite klar de er over hvilke endringer det har påført oss, på ekstremt kort tid. Det er helt sykt hvor mye tid vi tilbringer foran skjermer, hvordan det har endret synet vårt på sex, hvordan det har blitt en foretrukket kilde til dopamin på så mange arenaer og hvordan dette igjen påvirker oss kognitivt og psykisk. Hvor mange ting er det ikke som blir avleggs fordi data/internett tilbyr andre mer lettvinte og foretrukne alternativer? Ting som var spennende for 15 år siden, er kjedelig nå. Alt er relativt, og selv om vi har uendelige muligheter nå som vi ikke hadde tidligere, så betyr det ikke at vi har det bedre. Vi har bare lagt listen høyere for hva som skal til for å ha det “bra”. Selv om det er vanskelig å se det for seg nå, tror jeg at det innen 10 år vil komme en voldsom motreaksjon til utviklingen vi har hatt de siste 20 årene. Teknologien har helt klart sine fordeler, men jeg tror ikke det veier opp for de negative.

Så en quote på et annet forum som jeg synes er ganske passende:

You pity the moth confusing a lamp for the moon, yet here you are confusing a screen for the word.

Og ja, jeg ser ironien i at jeg skriver dette klokken 3 om natten…

7 Likes

Kjøtt er skadelig! Tilskudd av d vitamin kan være skadelig for deg! Unngå mettet fett!

Dette er den type budskap som mediene forer oss med mens befolkningen lider av d vitamin, jernmangel og b12 mangel og mange andre mineraler og vitaminer som det finnes rikelig av i bl a kjøtt. Det er som en slags omvendt opplysningskampanje

3 Likes

Har også hørt om økende grad av proteinmangel hos norske barn, som gir utslag i form av oppblåst «afrikamage».

Er ikke overrasket over fenomenet når jeg ser hva enkelte definerer som mat.

Et eksempel fra virkeligheten som jeg opplevde med egne øyne i en barnebursdag. Det kom et barn i besøket som hadde med egen «mat», dvs en matboks med Kims French Fries…… :exploding_head::exploding_head:🫣🫣

3 Likes