Fordelen med styrketrening er jo at før skisesongen starter, så kan man trene opp de musklene man vet kommer til å komme under press. Armer, skuldre, rygg og mage. Beina trener man jo ganske greit via løping osv.
Grov misforståelse.
Mulig det holder for langrenn, men man blir ikke sterk i beina av å løpe.
Alle har nok ulike «flaskehalser».
I starten av skisesongen kjente jeg at min var styrke i anklene sideveis. Trener jo aldri det på sommeren. Gikk riktignok bare 1-2 uker før jeg ikke lenger tenkte på det.
(Viktig å skyve 90% sideveis av skien og ikke bakover på skøyting)
Det var det jeg tenkte på, siden vi snakket om overføring mellom langrenn og løping 
Men nå snakket vi i utgangspunktet overføring mellom idretter.
Og da er vi inne på det som jeg har hevdet før, strength is the mother of all qualities.
Glem 4x4, sone 2,3 og 4, alle rare maskiner på SATS osv, Begynn med å klassisk styrke i armer, bein og kjerne, så tar man resten etter fysikken er på plass (satt litt på spissen, men de som vil skjønner poenget).
Selv løp jeg halvmaraton for noen år siden på rundt 1,40 og veide 10 kg mer enn i dag. Opplegget var såre enkelt, satt møllen på 14 km/t og løp. Så økte jeg med et par minutter hver gang til jeg kunne løpe i en time.
Folk må gjerne nerde i vei med løping, men for min del så får jeg litt makk når noen så enkelt skal gjøres så komplisert og avansert. Så min misjon er bare å fremme synspunktet om at kan løpe på bra tiden uten noe spesielt opplegg, ref hva @rosk82 spurte om i går. Snør på joggisene og begynn å løpe, verre er det ikke. Så kjenner man bare etter selv på kroppen om man skal øke tempo, underlag, motbakker etc.
Men beina og hoftene mine var overraskende svake når jeg løp, klarte bare rundt 50 kg i knebøy.
One way more strength helps you is that the perceived level of exertion goes down. A team of Norwegian scientists did an interesting study in which they put elite endurance athletes on a pure strength regime: 4 sets of 4 repetitions of heavy squats. At the end of the study, all the guys were stronger and could jump higher. But what surprised them was that the athletes ran faster and race times went down. It doesn’t matter what you are trying to achieve, strength is the number one attribute to train. When in doubt, get stronger.
The key mistake strength and conditioning coaches make when they are training an athlete is forgetting that strength is the master quality. Prof. Leonid Matveev, one of the foremost Russian sports scientists, stated that strength is the foundation for all the other physical qualities. “Be what you choose to be, but be strong first!”, he said. People have forgotten that fact.
Du vinner 
Tenkte på et veldig godt eksempel, Magnus Midtbø som med ikke veldig mye forberedelser endte som #69 i Norseman. Han har vel uttalt at han hater utholdenhetstrening og gjør vel neppe mest av det. 
Eller han svære hockey fyren, Ylven, som løp maraton på under 3 timer.
Poenget er ikke å ha rett. Men ble bare veldig overrasket sist vi diskuterte dette temaet så var det mange som trodde jeg hatet løping og skulle kverulere sånn rundt dette (som jo egentlig er ganske logisk og gir mening for min del).
Selv løper jeg fordi det er god terapi for hodet. Man kan jo bli både glad, lykkelig og euforisk av å løpe 
Får ikke den følelsen av å trene styrke, selv om man kan føle seg bra etterpå da også, så kan det ikke måle seg for min del den følelsen jeg får av å en litt tøff løpeøkt
Takk for tips om sardiner 
Chatgpt tipset om å helle litt eplecidereddik i boksen og da ble det helt OK👍
Yes, men for min del trenger ikke hele være tøff, heller tvert imot: for et par uker siden løp jeg langsomt med nesepusting (recovery run) og holdt tilbake i 8km og så slapp jeg løs håndbrekket på den 9e og forsto plutselig greia med runners high 
Var på en veldig rolig tur sammen med samboeren min for noen dager siden, men hun la inn noen små sprinter oppover bakker. Hun var i skikkelig euforisk stemning etter turen. Sikkert mye av samme greia.
Btw, til dagens taco-middag lagde samboeren min en Humus og en Creme Fraische basert dipp med hvitløk, sitron og litt andre krydder. Humus som hun laget det var hovedsakelig kikerter, extra virgin olivenolje og krydder. Rimelig sunne greier mao og dæven det hevet måltidet og ga en veldig fin metthetsfølelse etterpå. 
Hjertet er jo allerede trent, så pulsen var lav, men jeg ble fortsatt andpusten- veldig merkelig. Jeg tror teknikken har veldig mye å si, og så utholdenhet i de musklene og bevegelsesmønstrene man bruker i den aktiviteten men det henger jo også sammen med teknikk. Små variasjoner i teknikk kan gi veldig stor forskjell i hvilke muskler som må gjøre jobben.
Siden du nevnte taco -
Jeg prøvde et tips jeg fikk som ble veldig godt og enkelt. Kan brukes til taco, til minestrone, til, «alt».
Blandet 1pk karbonadedeig med 1 pk lam kjøttdeig, 1 finhakket paprika, chilli og godt med hvitløk. Så rullet jeg pølser av dette som jeg la rett i fryseren, rå.
Disse ble dritgode ved å ta rett fra fryseren til airfryer.
Synes denne oppsummeringen var veldig interessant på fenomentet du beskriver med lav puls og å være tungpustet.
Merker at litt mer aktivitet på ski i løpet av vinteren (mye takket være Birkenpåmelding) har gitt litt effekt på løpeformen. Etter 3 veldig rolige turer kjørte jeg årets første lille test på en kuppert runde på 5.32km. 26/4 i fjor gikk sesongens første testrunde på 30:46 (10,38 km/t), i dag gikk samme runde på 29:41 (10,76km/t). Hadde 8 løpsøkter før testen i fjor ser jeg.
Vet farten min ikke imponerer noen (aldri vært noen løper) men er litt godt å se at man starter sesongen litt sprekere enn i fjor 
Noe jeg føler er litt underkommunisert er at fett og proteiner hjelper til å bremse opptak av sukker og karbohydrater. F eks begynner du med en omelett og tar en liten pause før brødskiven så vil omeletten gjøre at opptaket av de raske karbohydratene i brødet går langsommere. Rekkefølge hjelper litt. Men det viktigste er så klart å sørge for at man får med seg endel fett og proteiner i hvert måltid
7,5 mdr efter jeg forstrak ledbåndet på indersiden af knæet er jeg endeligt ved at være i mål.
Jeg kan gå i ujævnt terræn igen og jeg har fået lagt godt med muskler på ben som hjælper.
Det gør selvfølgelig stadig lidt ondt efter tung træning eller lange gåture men det hjælper altid med en lille cykeltur.
Bøvler lidt med mine ledbånd i underarmene men tænker vi har fundet fejlen - jeg er ikke fleksibel nok i skulderen så jeg kommer til at løfte/trække lidt skævt hvilket belaster ledbånd.
Så det er jeg i gang med at arbejde på.
Nu åbner åen på torsdag så bliver det spændende om jeg kan fastholde mit fokus på træning, som regel kan det godt stikke lidt af de første 2-3 mdr, hvor det hele går op i fisk men nu må vi se - jeg håber jeg kan holde fokus og træne mindst 3 dage i ugen.
Vægten går det ikke så godt med hvis jeg vil være tynd, men som fyseterapeuten siger så er der kommet godt med kød på kroppen og kød skal smøres med fedt 
Så åbnede åen i går - en fantastisk dag med forårs temperaturer og knæet holdt til 6 timer med fiskestangen uden noget brok.
Godt nok i små lette gummistøvler men hvad gør det jeg klarede det.
Belønningen for de sidste 7.5 mdr fokuseret genoptræning.
Dagen blev afsluttet med en smuk fisk og derefter øl nok til jeg er lidt tung i hovedet her til morgen.
91 cm og 7,8 kg hun fisk af åens egen avl 
Så i dag er der dømt bentræning når hunden er luftet og jeg har drillet dem som gik tomhændet hjem i går lidt på gåturen.
Nå er det litt sol da er det vel bare å vente på alle advarsler i avisene mot å gå uten solkrem, selv om det er antageligvis det lureste man kan gjør nå som sola er svak og det er få soldager så huden rekker å reparere seg imellom
Utrolig hvor stor forskjell det er på pulsen iforhold til perceived effort på svømming og løping for meg. Det er ganske latterlig at jeg trodde jeg gjorde 4x4 i bassenget tidligere, når pulsen antakeligvis har ligget svært lavt. Jeg tenker at jeg må bygge mye styrke for å kunne ligge på litt høyere puls. Ekstremt sporadisk svømming for meg og lavt volum men fornøyd med at jeg svømmer 1000m med noenlunde jevnt tempo selv om det går litt langsommere enn jeg ønsker
Ta å smør deg nå. Om 3 måneder kan du lese hvor farlig solkrem er.