Den forskningen blir filtrert bort før det kommer i nyhetene
Skal aldri si aldri, men vil tro at jeg har brukt solkrem for siste gang.
Jeg fikk basalcellekarsinom på ryggen. Den er ufarlig men huden måtte fjernes kirurgisk.
Hadde ikke vært like moro å få f.eks på nesen, som da kanskje må bort (?)
Tror det er lurt å ikke brenne seg
Det er hemmeligheten, ikke bli brent.
Jeg bruker solkrem med omhu. Typisk på skitur i høyfjellet i mars med vinterblek hud.
Ellers prøver jeg å brune kroppen langsomt fra tidlig på våren. Midt på sommeren dekker jeg meg til midt på dagen hvis jeg sitter timevis i solsteken.
100% enig. Jeg har ikke blitt solbrent på det jeg kan huske. Når det kommer til et visst punkt gir kroppen ganske grei beskjed om at den er forsynt med sol, i hvert fall for min del. Jeg gir meg der.
Man får vel tenke litt som med trening, jevnt påfyll og ingen skippertak og ta en pause når man merker at det blir for mye. Den skandinaviske ferietradisjonen med kontorjobb og lite sol før man reiser til syden og strandliv i fellesferien er vel det farligste man kan gjøre
Selv gleder jeg meg til utebassenget åpner og jeg kan få 15 minutter sol på kroppen på svak intensitet på morgenen før jobb
Jeg gjør lite/ingen tøying og tradisjonell bevegelighetstrening men noe jeg tester på hviledager er å veksle mellom japansk og afrikansk sittestilling som kan gi bedre bevegelighet og holdning. Den japanske stillingen heter Seiza og det er vel en lignende stilling som mange barn sitter i også i vesten på knærne og foten i «plantarflexion» og den afrikanske stillingen der man sitter på huk er motpolen med foten i «dorsiflexion» posisjon, tar ca 10 minutter i hver før jeg bytter (med en lite pause i mellom for å få blodsirkulasjonen i gang), man kan jo lese og drikke kaffe eller te osv rett og slett et alternativ til sofaen eller en lenestol.
Vi er privilegert i Stavanger som har helårs 25 meters basseng!
Favoritten er vinteren den timen det ligger nysnø, først svømmer, så 20-30-40 minutter i badstue så rulle seg i snøen etterpå❤️
Min kjæreste slapper av i en “primal squat”. Er egentlig dumt å avvenne seg evnen til å kunne stå sånn. For de som klarer det er det jo bare en hvile posisjon med mange positive fordeler.
Jeg synes det er vanskelig å ta rådet fra mange hudleger om å smøre seg med faktor 50 alle dager man skal være litt ute i dagslys, året rundt, seriøst. Får meg til å lure på hvor mye industrien har påvirket forskning og læreplan i studiene, og hvor mye solkrem de faktisk bruker selv.
Her er det noe interessant:
En personlig anekdote som er verdt å nevne er at med en personlig omega-6:omega-3 ratio på 1,4:1 så blir jeg ikke solbrent lenger. Kan bli litt rød etter en lang dag i sterk sol, men ikke solbrent som tidligere. Dette har ført til at jeg slipper å bruke solkrem med all slags kjemikalier som hverken er bra for oss eller miljøet.
https://optimaltliv.no/en-ting-som-alle-bor-slutte-a-spise/
Noe som gir mening da vi vet at et mer optimalt forhold mellom disse gir mindre inflammasjon og bedre immunforsvar. Så før det moderne kostholdet med alskens makkverk kom og forstyrret så var neppe solbrenthet og hudkreft et stort problem. Mennesket har jo vokst opp med solen og den er jo kilden til alt liv her, så å få noe eksponering for den må da være essensielt.
Har gått til innkjøp av mineralsolkrem som skal brukes iblant i ansiktet ved behov, noen med erfaring fra slike? Burde være vesentlig bedre enn kjemisk solkrem.
Jeg blir beskyldt for å ta solarium hele året, selv når det er år og dag siden sist. Min kjæreste som spiser likt som meg, gadd såvidt sole seg før for hun fikk aldri skikkelig farge. Nå blir også hun spurt om hvorfor hun er så brun året rundt. Så jeg tåler solen mye bedre, men kostholdet i seg selv gjør meg også brunere.
I vinter, når jeg gikk litt lengre skiturer en kroppen egentlig var klar for, så tok jeg meg pause når jeg stod ned lange slake bakker ved å sette meg på huk. Dvs lår mot legg. Bare litt tungt å komme seg opp igjen 
Jeg går mye på ski i godt vær og fra starten av februar, så tar solen nok til at jeg får brunfarge. 
Problemet er at t-skjorte og shorts er uaktuelt i minus femten, så får bare farge i ansiktet.
Ja nordmenn har nok en fordel med den posisjonen med skigåing fra barndommen for mange.
Brukte Dr Hauschka (eller noe i den duren) for noen år siden.
Funket den, men den ligger utenpå huden som en hvit coating. Men hvis ikke du er så forfengelig går det fint
Jeg har hørt mekanismen bak at man får en glød/brunfarge på carnivore uten soleksponering, men husker ikke hva den var. Når jeg prøver å finne tilbake til den nå, gjør “AI” som den alltid gjør og tilskriver alle helsefordeler til inntak av frukt og grønt. Alt positivt jeg opplever etter å utelukke fiber og grønt, skyldes min inntak av det jeg ikke spiser, i følge den. Det skal sies at jeg har liten interesse for AI og gidder ikke “diskutere” med den.
Har hørt Pimp Lotion fortelle om at han sliter med samme kvalitet på svarene som meg, men holder på å diskutere frem og tilbake med ChatGPT ved å inkludere info og utfordre svaret han får. Til slutt er ChatGPT helt enig med han og kostholdet han forfekter.
AI er sikkert et helt fantastisk verktøy på mange områder, men for meg virker det som at du må ha peiling på fagfeltet du spør den om for å få bra svar. Mye av det som går igjen er at om du spør “hvilken type fett bør du unngå” kontra “hva er mekanismen bak LDL-kolesterol”/“hva var funnene fra [en konkret studie]”, så vil du få vidt forskjellige svar.
AI gir nok mest vekt til det som blir gjengitt mest i media og i diverse studier, så da får du de resultatene. Ikke tro du kan bruke AI til å gi deg ikke-mainstream svar uten at du spør direkte etter det.
Spurte litt rundt Carnivore diet bare for å se hva den svarte og
In certain individuals (sometimes called “hyper-responders”):
- LDL-C can become very high
- Sometimes accompanied by high ApoB (when measured)
At that point, particle size may not offset the risk.
Så, greit hvis du går på en kjøttdiett å faktisk måle hva som skjer med din spesifikke kropp?
If someone is on a carnivore (or low-carb) diet, the most informative markers to check are:
- ApoB (or LDL-P if available)
- LDL-C
- HDL-C
- Triglycerides
Jeg ble litt nysgjerrig, har du en studie som ikke er self-reported som måler de verdiene der og som kommer til en annen konklusjon angående risiko enn det som blir presentert over?
Det korte svaret er nei, men det betyr ikke at det ikke eksisterer. Jeg samler ikke på studier på den måten, selv om jeg kanskje burde det. Det er så mange ting å ta hensyn til for å kunne sammenligne resultatet til andre, så vil tro at de aller aller fleste studiene som skal sjekke dette har andre ting som en del av kostholdet enn jeg ville hatt eller et studiedesign som gjør det lite interessant. Så personlig bryr jeg meg egentlig ikke så mye om hva tilfredsstillende studier viser, da kravene for å være et studie som anerkjennes, innebærer “kvaliteter” som gjør det lite presist. Tidligere abonnerte jeg på Haakenstad sin podcast der han la ved link til studier for hver episode, men det gjør jeg ikke lengre og har derfor ikke tilgang til den infoen.
Hvis du med risikoer mener høyt LDL og ApoB, så er vel spørsmålet heller om man anser det som risikoer i utgangspunktet. Av de markørene du nevner er det triglyserider den eneste som er utelukkende negativ. Høyt LDL er ikke nødvendigvis negativt, og høy HDL er ikke nødvendigvis positivt. Triglyserider er ekstremt lett å redusere kraftig ved å spise sånn jeg gjør. Igjen, jeg har ikke noe studier å vise til, men om det fungerer på hver eneste person jeg får til å gjør det, så føler jeg ikke noe behov for å jakte på studier som viser det. Det er mye snakk om disse hyper responders, men for min del virker det som at hvilket LDL-nivå man får av spise carnivore eller lignende varierer, men man skal fremstille det som at de som reagerer positivt på det er unntaket (men jeg mener det er en logisk tilpasning som skjer i kroppen). Personlig har jeg aldri hørt om noen som får dårligere blodmarkører av keto/carnivore annet enn om man fortsatt tror på LDL-myten.
Et halvveis malapropos og mer en funfact, men hørte en Pimp Science episode med Dag Viljen Poleszynski, hvor han fortalte at omtrent “alle” som har jobbet for å demonisere fett og hatt roller hvor de har hatt innflytelse til å gjøre det, er hjerteoperert…
Det jeg fant var denne
So the typical carnivore lipid profile looks like: high LDL, high HDL, low triglycerides. Standard medical interpretation says “your LDL is too high.” Functional medicine interpretation says “your particle profile is favorable.” The truth is we don’t have long-term outcome data to definitively say which interpretation is correct for this specific pattern.
Kort sagt, det ser lovende ut, men hva den faktisk effekten er på hjerte/kar helse er ikke faktisk bevist den ene eller andre veien. Etter å ha fulgt endel biotek-selskaper opp gjennom, så er ikke dette noe jeg nødvendigvis hadde veddet penger på imo.
The biggest open question has been: does the LMHR pattern actually cause atherosclerosis? The KETO trial (Norwitz et al., 2024) attempted to answer this using coronary CT angiography — direct imaging of arterial plaque in LMHR individuals [6].
What they found:
- Elevated LDL-C in LMHR individuals did not necessarily correlate with increased coronary plaque
- Plaque at baseline predicted plaque at follow-up
- ApoB levels did not predict plaque progression in this group
Så, hvis du har plakk til å begynne med, så er ikke Carnivore dietten løsningen. Der finnes det nok andre dietter som er bedre til å fikse det. Etter hva jeg husker, så kan du da dra den like ekstremt den andre veien og få god effekt. Hvis du ikke har noen problemer på forhånd, så virker det greit nok, men altså ikke faktisk bevist via studier.
Btw, det jeg skriver her er ikke så mye argumenter i mot det du skriver, men tillegg. Det er noen forbehold man må ta hensyn til.
Jeg må bare igjen understreke at jeg mener ikke at man må kutte all karbo og spise keto eller carnivore for å ha god helse. Jeg er rimelig sikker på at “mye” karbohydrater er negativt, men er helt for at folk skal spise slik de ønsker selv. Personlig foretrekker jeg et kosthold med mer innslag av karbohydrater rent trivsels- og smaksmessig, som alle andre, men jeg ser ikke noen helsefordeler med det nødvendigvis.
Nå har jeg spist carnivore- eller keto-ish i flere år, og helsa mi har aldri vært bedre. Jeg løper ca 70km i uka, trener styrke, sover bedre enn jeg har pleid, føler jeg har uendelig med energi og at av subjektive og objektive helseparametere tyder på at helsa mi er bra. Som et ledd i dette tåler jeg også flere typer mat bedre, ettersom tarmhelsen har blitt bedre. Uten unntak vil hver eneste gang jeg inkorporer karbohydrater i kosten på en eller annen måte, bli tolket som “ja, du innså etter hvert at du trenger karbohydrater, ja?”. Men, som sagt, jeg opplever ingen helsemessige bedringer av å spise karbohydrater, men jeg ønsker jo å gjøre det om jeg kan. Det åpner for mer spennende mat, lettere å være sosial og jeg liker å lage mat.
Det jeg prøver å si er at jeg er ikke en som anbefaler de fleste å begynne på carnivore. Jeg ønsker å gjøre minst mulig inngripen i mitt eget og andres liv. Dessverre er det en del tilfeller (inkludert meg), hvor man har så mange ting å ta hensyn til at jeg ser det som best å ha en periode hvor man eliminerer ekstremt mye mat. Så jeg forsvarer ikke keto/carnivore på grunn av at jeg på død og liv mener det er den eneste løsningen, men på grunn av at folk kommer med anklager som jeg rett og slett mener er feil. At man har en kropp som tåler å spise en viss mengde karbohydrater, er ikke ensbetydende med at keto/carnivore er usunt eller feil. Det er bare et ekstremt potent helseverktøy slik jeg ser det, hvor noen må ty til det og andre klarer seg uten. Jeg hadde vært like uenig om noen hadde påstått at alle må spise carnivore, uten at det nødvendigvis betyr at jeg mener at de ville tatt noe skade av det.