Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Veldig enig i det du skriver, tror det viktigste er å ikke følge en mal som noen andre har satt men teste selv finner man en diett der man føler seg bra og maten smaker bra er det jo gull. Det blir veldig fort en betent diskusjon der alle sitter og forsvarer sin skanse.

Jeg har gått fra ganske lite karbohydrater til litt mer, merker at jeg tåler det bedre nå som jeg løper en del, men det som er viktigere for meg er om det er naturlig næringsrik mat enn om det er karbohydrater, mettet fett osv. jeg spiser f eks dadler med peanøtter og 100% sjokolade, eller revet kokos, 10% yoghurt og honning osv det er masse sukker, mettet fett osv dvs næringsprofilen til en donut fra 7 11, men resultatet mellom å spise dem er helt motsatt. Ville følt meg jævlig om jeg hadde byttet ut mine snacks med donuts.

3 Likes

Vedrørende soleksponering:
Doktor Torkil Færø gir snart ut en ny bok: Solkuren.

Han har også skrevet Pulskuren, Hvilekuren og Kamerakuren.
Interessante bøker.

4 Likes

Endelig var det ikke frost, regn eller fjelltur, så da fikk jeg skiftet dekk. Ute i sola. Sitter mye på huk når jeg gjør det og må si det egentlig var veldig lett i dag. Treningen var godt for noe! Merker at jeg fikk litt sol i trynet også.

Tenker at slike småjobber som er bittelitt fysiske er noe som gjør godt for helsen. Er vel på tide å rydde litt i hagen også. Nå som snøen endelig er helt borte etter en uke med mye regn. :slight_smile:

1 Like

Jeg bytta dekk på bobilen, den er den verste, Teslaen er lett i forhold.
Men med generelt høyt fysisk aktivitetsnivå og trening så går det lettere å lettere.
Jeg sa til kona at jeg håper jeg bytter dekk på bobilen nå jeg har passert 70 også, ingen grunn til å la vær!:slightly_smiling_face:

1 Like

Byttet 19" dekkene i dag. Svære greier! Det gikk helt fint helt til det siste hjulet. Der jekket jeg opp for høyt. Ble litt baksing før det gikk :joy:

1 Like

19" på Tesla er lette ift 17" forsterka dekk på bobilen, kraftigere felger osv pga nærmere dobbel totalvekt…
Men med rett teknikk så går det greit.

1 Like

Er det noen andre her som lytter til Pimp Science?

Kan ikke skjønne at det går an å høre de podcastene uten å bli imponert over hvor belest og oppdatert Pimp Lotion er innen ulike felt. Det betyr selvfølgelig ikke at han kan regnes som en fagperson innen disse områdene, men virkeligheten er milevis fra hvordan hans motstandere forsøker å fremstille han. Han er åpen for diskusjoner, inviterer de som er uenige med han til debatt og henger med i samtalene og skjønner fysiologien på en måte som jeg opplever at mange av de som faktisk jobber med det ikke gjør.

Apropos; i dag får jeg svar på nye blodprøver! Fikk ranta litt samtidig som jeg tok dem som et resultat av at jeg nok en gang måtte betale for dem selv. Jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke tar dem via en fastlege (min gamle som jeg var fornøyd med og som ville rekvirert blodprøvene har sluttet). Jeg sa bare at jeg gidder ikke å betale 300,- for å sjanse på at en fastlege har peiling på ting som de strengt tatt ikke lærer tilstrekkelig om under studiene, for så å få nei av vedkommende og uansett måtte betale for dem selv. Nevnte eksempelet med hvordan min mor aldri fikk lov til å ta flere prøver jeg pushet for at hun skulle ta, da legene mente det ikke var vits. Dette resulterte i at hun måtte betale for dem selv, men da fastlegen fikk se resultatet på disse prøvene som hun ikke fikk ta av hen, fikk hun umiddelbar innkalling til ny time, for dette var dramatiske funn…

Hun jeg ranta til var helt enig med meg og forstod frustrasjonen. Selv hadde hun en fastlege som ikke lot henne sjekke D-vitamin… Kjæresten min var forresten nylig inne for å ta blodprøver og det viser seg at de har strammet ytterligere inn på hvilke prøver man får rekvirert, for nå fikk hun ikke lov til å ta noen kolesterol-prøver. Så det er tydelig at det ikke bare er den konkrete fastlegen som bestemmer, men at de har regler de må følge som er i stadig endring.

4 Likes

Forebygging må vel være den billigste måten å drive behandling på, så det er et typisk resultat av blårussmentalitet tenker jeg. Dvs at dette kommer ut av ett budsjett og man ikke ser innsparingen i en annen del av budsjettet.

2 Likes

Her var det en del verdier som var utenfor normalområdet. Veldig kjedelig at de ikke fikk målt homocystein som var den egentlige grunnen til at jeg tok blodprøven (det står “egnet prøvemateriale ikke mottatt”).

Den eneste forskjellen i kostholdet mitt er at jeg bruker mye mer kokosmelk i sauser og chiapudding, så det blir fort 0,5l per dag, og så spiser jeg mer grønnsaker. I tillegg trener jeg mye mer og synes det er vanskelig å spise nok sånn at jeg ikke går ned i vekt.

1 Like

Ser bra ut :+1:

1 Like

Trener ganske mye men rolig for tiden, ser ut som det hjelper på søvn og biometri

1 Like

Fornøyd med disse

4 Likes

Hjemmelaget bringebærsyltetøy også? Det så veldig godt ut!

1 Like

Yes, det er veldig lett å lage og så har man helt kontroll på sukkermengden. Frister ikke å gå tilbake til kjøpesyltetøy.

Hadde lyst å gjøre “inverted row” i dag og endte opp med å gjøre det under husken som henger i hagen. Funket egentlig ganske bra. :smiley:

3 Likes

Selv om jeg egentlig trener mer enn tidligere så har klokka begynt å klage på detraining sikkert pga intensiteten. Skal teste å introdusere litt lavterskel trening i hvert fall. Detraining høres ikke bra ut :scream::rofl:

1 Like

Virker som kroppen responderer veldig bra på en mer Marius Bakken-tilnærming på treningen. I hvert fall om man skal stole på klokka. Har for tiden ca 75km løping og 2-3 styrkeøkter i uka, men har sjelden mer enn 30 timers restitusjon, HRV er stigende, jeg kjenner ingen ubehag i kroppen og har overskudd hele tiden.

Ref. diskusjonen om å få farge og hvordan kostholdet spiller inn: I går satt jeg ute i ca. 40 minutter, hvorav 15 av dem var i bar overkropp (første gang i år), og vil påstå at jeg allerede er på grensa til å nærme meg nøttebrun. Det er helt sykt hvor fort jeg får farge med dette kostholdet!

1 Like

Hovedsakelig kjøtt?

Dvs?

Hvordan legger du opp styrketreningen ?

Ja, men her tenker jeg kanskje at det også handler om hva jeg ikke får i meg, som planteoljer, omega 6 og begrense flerumettet.

Doble terskeløkter noen dager og generelt mye mer fokus på å ha mye volum litt under terskel, ikke eller over. Det gir mye det samme utbytte, men påfører vesentlig mindre belastning på kroppen.

1 Like