Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Husker jeg skulle begynne å ta slike for mangen år siden. Hadde akkurat avsluttet et rent styrkeprogram og lå på en rundt 140-150 ish i knebøy på den tiden…

Klarte ikke en enkelt rep på 1 fot… :joy:

Hadde ikke mobilitet i ankelpartiet eller stabilitet i kjernen til å klare det. Var helt latterlig. Gikk fint hvis jeg støttet meg. Men så jo på det som et nederlag :sweat_smile:

Kjørte vel 6 mnd da med rent kroppsprogram, ingen vekter. Kun kroppsvekt og økende vanskelighetsgrader. På slutten av den perioden testet jeg meg selv for morro skyld i benk osv. får å se om jeg hadde tapt noe.

Overraskelelsen var stor når ikke hadde tapt noe som helst, samtidig som jeg hadde økt kjernemuskulatur, stabilitet, eksplosivitet, smidighet++

Har aldri vært i så god form som den gang. Så kom det skulderskade med operasjon, en liten nakkeprolaps, et par småskader innimellom osv. :face_with_head_bandage:

9 Likes

Gikk den turen i dag, vrien var at jeg hadde med 8-åringen. Det tok riktignok 7:40, men jeg må si meg imponert. Ikke en klage på hele turen. På den andre toppen og fire timer på beina, så sa han at han var glad han fikk lov å være med. :sweat_smile:

11 Likes

8-åringer tåler mye. Jeg hadde med min på Besseggen. Han spratt nedover eggen som en fjellgeit. Da vi kom til Memurubu var jeg mest sliten 🥹

5 Likes

Jeg kjenner at jeg nesten synes det er litt dumt at løpegruppa jeg er med i starter opp igjen etter ferien. Jeg setter stor pris på det sosiale rundt det, men jeg merker samtidig hvor stor belastning det er. Jeg har hatt helt vanvittig god fremgang med styrketreningen under denne pausen (1,5mnd), eller som kjæresten min sa det “fy faen for noen skuldre du har fått”, og kroppen har konstant hatt høy “treningsevne” (i følge Garmin) og jeg har følt meg veldig bra. Dette er oppnådd ved å være tro til å begrense treningen mest mulig utover det konstruktive, hvor jeg fortsatt har 30-ish minutter 3 ganger i uka og langt under 100 repetisjoner på de fleste treningsøktene.

Nå har jeg gjennomført en løpeøkt, og har etter 2 dager greid å karret meg opp til 20 i treningsevne, søvnen min er avbrutt av store stressutslag, HRV har gått i kjelleren og jeg har pådratt meg en stølhet som jeg sjelden eller aldri får gjennom styrketrening (og helst ønsker å unngå). Alt i alt er det selvfølgelig verdt det, men det er nok en påminnelse om hvor viktig det er å kontrollere totalbelastningen. En ting er hva du gjør, men det er minst like viktig hva du IKKE gjør. Selvfølgelig vil belastningen av kondisjonstreningen bli mindre etter hvert som jeg kommer inn i det igjen, men den er fortsatt mye større enn fra styrketreningen. Nei, all aktivitet er ikke positivt. Du utfører den aktiviteten som gir deg glede og får deg til å oppnå de målene du har, men utover dette bør du slappe av så mye som mulig.

5 Likes

Jeg liker 20 minutter til 30 minutter pass og veldig sjelden mer. Hvis du kjører på med >1time går det utover muskelmasse og du får en masse ensidig belastning på kjøpet

Jeg ser folk som presser seg fram med dårlig teknikk og hiver etter pusten og lurer på hva man egentlig får ut av det? Sette ny personlig rekord?

1 Like

Jeg har mange ganger tenkt på hva man går glipp av ved å trene slik som jeg gjør, og har vel egentlig bare kommet frem til at det er eneste er at treningsøktene er kortere (mange liker å trene mer enn man må), man får lite pump og kanskje mest av alt at man mister gruppetilhørigheten og identiteten som en trenings-“bro”.

Styrkemessig er jeg nesten der jeg var da jeg hadde Børge Fagerli som coach og trente 6-7 ganger i uka, muskelmessig er jeg på ca. samme nivå (bare at jeg nå er 12-14år eldre) og bruker kanskje 9 timer mindre i uka på trening. Funksjonsmessig vil jeg si at kroppen min fungerer bedre nå. I tillegg har jeg dårligere forutsetninger nå med periodevis veldig lite trening i flere år, i tillegg til at jeg omtrent ikke spiser karbohydrater nå som gjør at musklene mine visuelt en del “flatere”.

Jeg har null interesse av å bole, og da er det ganske begrenset hva en kropp tolerer av belastning. Sånn jeg ser det, er dette egentlig bare en overlegen måte å trene på.

3 Likes

Jeg prøver meg med ca 1 løpsdag, 2 dager svømming, 2 dager lett styrke og et par hviledager, det høres kanskje mye ut men totalt sett kanskje det handler om 2-3 timer per uke siden hver økt er ganske kort. Litt sykling til og fra jobb eller på trening (ikke langt) i lett tempo som bonus nå som været tillater

2 Likes

Dagens rant:
Hvor lenge skal folk fortsette å si at “ja, men i steinalderen var gjennomsnittlig levealder [insert tall mellom 25-40]”? Hvor dum er det tillatt å gjør seg i en diskusjon, så lenge man støtter den “gode” siden/ det etablerte?

Sammendrag

Jeg hører det omtrent fra alle som skal forsvare helsemyndighetene, også ernæringsfysiologer og helsepersonell. Skjønner de ikke selv at de med disse uttalelsene bare fremstår som ekstremt lite egnet til å tenke logisk? “Alle” vet jo at de hadde enorm barnedødelighet, døde av infeksjoner, dårlig hygiene, skader og ulykker, men allikevel velger folk å hoppe helt bukk over dette og skylde på kostholdet.

Det er her jeg faller av, for det er fullt mulig å mene at tidligere kosthold ikke er optimalt og at vi spiser sunnere nå, men samtidig anerkjenne at det var en helt annen tid med andre utfordringer, og at en direkte sammenligning mellom gjennomsnittlig levealder derfor blir direkte feil og ikke et bevis for deres påstand. I mine øyne gjør de seg bare vanskelig, spiller dumme og gjør alt annet enn å bidra konstruktivt til diskusjonen. Om man heller snakker om hvor stor sjans var det for å bli 60år eller 80år om man først hadde blitt 20, fjerner man i det minste det som går på barnedødelighet og vil bare der få et mye høyere tall. Og etter hva jeg har forstått her (uten at jeg har kildene på det), viser kirkebøker o.l at forventet levealder for 100-200 år siden var relativt lik som i dag, blant de som ikke døde som barn, på tross av alle medisinske og teknologiske fremskritt vi har gjort i mellomtiden. Hva hadde gjennomsnittlig levealder vært i dag uten alt nymotens som holder oss i live, eller hva hadde den vært om vi levde som de gjorde tidligere, men fortsatt har tilgang på dagens teknologi? Jeg har min tydelige mening, men sannheten er vel at det vet vi ikke, heller ikke de som latterliggjør påstanden om at et evolusjonært kosthold er bedre for oss. Man trenger så vidt å ha fullført mellomtrinnet på Livets Hard Skole for å skjønne at vi har ikke noe reelt sammenligningsgrunnlag, og at datidens utfordringer er helt annerledes enn dagens, så hva gjør da at en rekke folk bastant avfeier tidligere kosthold basert på sammenligning av levealder?

Tidligere brukte jeg mye tid på å høre podcaster med skeptikere som Gunnar Tjomlid og andre “sannhetssøkende”, men sitter nå igjen med inntrykket av at skeptikere først og fremst bare er ute etter å sable ned alt som angriper det etablerte og det de selv er enig i, uten å være opptatt av å gå sine egne standpunkt etter i sømmene. Gunnar Tjomlid er den første til å dra opp hvor kort de levde før sammenlignet med nå, uten å nevne noen åpenbare grunner til det, mens han i neste moment “ranter” om hvordan de som ikke er enige med det etablerte (og han), ikke har forståelse for kritisk tenkning, tankefeil og statistikk. Han mener selvfølgelig at man bør være veganer/vegetarianer (husker ikke hvilken) og unngå rødt kjøtt. Han er også skeptisk til alt som har med biohacking å gjøre og at kostholdet påvirker autoimmune sykdommer, men lider selv av en langvarig depresjon, anhedonia, dårlig hukommelse, sliter med å tenke klart, er hele tiden småsyk og konstant bihuleproblemer, går på medisiner, har plager han ikke finner ut av og har dårlig tarmhelse. Med tanke på hvordan han lever og spiser, er det bare logisk at han har en del av disse utfordringene, slik jeg ser det.

På samme måte som konspirasjonsteoretiker ofte har en feilaktig grunntanke om at man ikke kan stole på noen, og i alle fall ikke myndighetene, synes jeg skeptikere er tilsvarende lite objektive i sine grunntanker om at det etablerte per definisjon er riktig. Jeg legger merke til at en rekke av de treningsinfluencerne jeg tidligere så opp til, fremstår nå bare som en motreaksjon på alt som handler om biohacking og ikke følge det etablerte. Helt ukritisk skal man ikke bekymre seg for mikroplast, planteoljer er bra for oss, rødt kjøtt og kolesterol er farlig, mat som ikke eksisterte for 20år siden er det sunneste alternativet og man skal unngå solen. Så lenge man mener det direkte motsatte av hva f.eks Pimp Lotion sier, så er det fasit. Det er liksom ikke et alternativ å anerkjenne kompleksiteten i ting og at det kan være noe i det andre sier. Ved å ikke legitimere den andre siden og deres meninger, blir ting så mye enklere å forholde seg til, selv om de går glipp av en objektiv kunnskap. Ingorance is bliss, og introspeksjon og objektivitet har en bismak.

Dette er selvfølgelig bare jeg som spekulerer, men for en del av de som alltid stoler blindt på myndighetene og deres uttalelser, fremstår det mer som et kontrollbehov, hvor det er identitet, velge side, moralposering og ønsket om å sortere i en kompleks og kaotisk verden, som er førende. Blant de jeg kjenner som er høyst nevrotiske, har ocd eller er på autisme-spekteret, opplever jeg et stort ønske om å bare kunne stole blindt på det etablerte, samt en stor irritasjon over de som ikke gjør det, hvor all snev av tvil er noe som må sables ned. Litt som munnbind under covid, hvor en stor gruppe mennesker, uavhengig av hva forskningen på den tiden sa om effekten av munnbindbruk, nærmest instinktivt ble sinte (som bunnet i redsel) på folk som ikke bare kunne praktisere munnbindbruk i samme grad som dem. Noen vasker hendene til de blør, systematiserer hver minste ting de selv har kontroll over, mens andre tviholder på verdenssynet sitt og lukker øynene for det uønskede. Alt handler om ubehaget ved usikkerhet og behovet for kontroll.

Religiøse fundamentalister anerkjenner ikke homoseksualitet og andre ting som ikke står i “boka”, på grunn av at bibelen er rammene for virkeligheten og livene deres, og at de da ved å anerkjenne noe utenfor disse rammene, åpner opp for at hele livet/identiteten deres er basert på løgner. På samme måte opplever jeg en del skeptikere og de som møter alt som utfordrere det etablerte med piggene ute. Det handler ikke om søken etter en objektiv sannhet, men en overlevelsesmekanisme, hvor man har et behov for å i størst mulig grad, kontrollere omgivelsene sine og begrense belastningen fra usikkerhet. De påstår at de anser Pimp Lotion som en idiot, men i realiteten er han en trussel som de foretrekker å avvæpne ved å avfeie han som utelukkende kunnskapsløs. Ikke nødvendigvis på grunn av at de innser at han har peiling på en del ting, men fordi han er et uromoment som forsøker å endre verdensbilde deres. Har dere hørt hvordan han omtales av sine meningsmotstandere og folk flest, selv på temaer der han har meninger som er godt etablerte? De er alt for følelsesmessig engasjert i sitt hat for han til at det kun skal handle om at de er uenige. Det er ikke måte på hvor idiot han er, og ingen grense for hva man kan tillate seg å si om han. Dette gjelder også Gunnar Tjomlid, hvor hans lange ranter over hvor idiot Pimp Lotion og de som spiste rødt kjøtt var, gjorde at jeg sluttet å høre på podkasten. For min del virker det mer som en tydelig inndeling av “oss” og “dem”, hvor ikke bare Pimp Lotion er en del av “dem”, han er til og med deres gallionsfigur og ansikt utad. Rart det der hvordan folk som nærmest aldri har satt sine bein i en brokkoli, plutselig anser seg selv til å være i en posisjon hvor de kan gjøre narr av andres kunnskapsnivå, samt hylle sin meningsfellers innlegg som består 90% av setninger de har null forutsetninger for å skjønne innholdet av. Igjen, de bryr seg ikke om kunnskapen og hva som er riktig, de har allerede valgt side og sin gjeng.

Poenget er at selv personer som utgir seg for å være objektive og sannhetssøkende, er ofte ekstremt følelsesstyrt. Dette gjelder begge “sider”, og helt sikkert meg også. Problemet slik jeg ser det, er at man har ekstremister i begge endene som åpenbart er på bærtur, men hva som er ansett som “fasit” og stuerent er plassert så til de grader langt inn mot den ene fløyen, at jeg, som i stor grad mener at vi bare burde leve mer som beste-/oldeforeldrene våre, i andres øyne er drapert i sølvfolie, fra topp til tå. Det som frustrerer meg er, at naiv som jeg er, gang på gang lurer meg selv til å tro at folk faktisk er på søken etter en objektiv kunnskap. Innerst inne vet jeg at fåtallet er det. Gunnar Tjomlid er ikke dum, så når han helt velger å se bort fra alle lavthengende logiske frukter i sin direkte sammenligning av levealder, sier det mer om hvilken side han har valgt i debatten enn hans reelle kunnskapsnivå. Han hadde garantert plukket dem om han hadde vært på andre siden av bordet. Det sies at vi lever i en tid hvor forskning, kunnskap og objektivitet er i førersetet, men for min del ser det ut til at dette først og fremst gjelder så lenge man selv er enig i den. Selv i debatter hvor man påstår at man skal til bunns i ting og virkelig få nøstet opp, tror jeg det først og fremst handler om å forsvare eget standpunkt. Jeg tror at våre medfødte menneskelige behov alltid vil være et hinder mot sann objektivitet, og at våre sosiale behov alltid vil gjøre oss irrasjonelle på måter vi selv ikke innser/velger å lukke øynene for.

Og, om noen skulle lure, jeg var en av dem som brukte munnbind under trening, i bilen og overalt jeg ikke var alene eller kun med kjæresten min under covid. Ikke nødvendigvis fordi jeg hadde tro på det, men på grunn av at jeg vill være en av de som brydde seg og tok hensyn.

5 Likes

Tror det er veldig mange flere parametre enn helse som ligger bak rådene dessverre

2 Likes

Det er bare å glede seg til å se hvilke grep myndighetene tar for å styre våre matvaner i fremtiden

Forskerne anbefaler en kombinasjon av tiltak som også tar hensyn til at både matrelaterte, personlige og sosio-miljømessige faktorer påvirker hvordan mennesker reagerer:

– Vil man få nordboerne til å endre matvanene sine, er det viktig å vurdere en kombinasjon av policy-instrumenter og insitamenter. Skatter og subsidier spiller en betydelig rolle, men de må kompletteres med ytterligere innsatser som informasjonskampanjer og motiverende tiltak, sier forsker Leneisja Jungsberg, som er en av forfatterne bak rapporten

Det kan for eksempel dreie seg om skatt på visse typer kjøtt

https://www.norden.org/no/news/sukkerskatt-subsidier-eller-merkeordninger-ny-rapport-viser-veien-mot-nye-matvaner

Elever som sa at de ofte åt frokost, scoret i snitt 32,5 poeng høyere på leseprøven enn de som oppga at de spiste frokost kun en sjelden gang.

551, 570 and 562 for Danish, Finnish, Norwegian and Swedish students,

så rundt 5% høyere ved å være en som spiser frokost.

Den nye studien er en tverrsnittsstudie, og man kan derfor ikke med sikkerhet si at det er kun frokost som påvirker resultatene

Med tre barn på 6, 8 og 12, så vet jeg at de har det helt jævlig når de ikke har spist og sovet nok.

Jeg tror det er godt illustrert med 6-åringen som på en fjelltur klagde over at det var kjedelig etter type 30 min. Vi stoppet like etter og spiste mat og etter det hørte jeg ikke et ord om at det var kjedelig. Alt er tungt når man er sulten.

Håper de da snakker om bacon, pølser, osv. Ikke rent kjøtt.

Jeg har et kosthold hvor jeg ikke bryr meg om hvor mye fett det er i kjøttet jeg spiser, ikke begrenser mengde smør jeg bruker på måten e.l. Målte kolestrolet i forbindelse med stressrelaterte problemer (utløst av for hard trening og for lite søvn) og hadde basically perfekt kolestrol. Noe som vel ikke burde vært mulig med alt det fæle fettet jeg inntar. På den andre siden, jeg holder meg stort sett unna sukker, siktet mel og hvit ris.

5 Likes

Tror de fleste forstår intuitivt hva som er sunt og usunt, det er veldig stor forskjell på en håndverksmessig laget pølse og en standard industrielt laget pølse fra kiosken eller grillpølse i butikken. Det kan ikke skattesystemet skille mellom.

Hvis man følger prinsippene under kan man nesten gjøre hva som helst ellers (men variasjon er bra). Og viktig å få i seg nok næring gjerne fra kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker.

1. minimer tilsatt sukker (naturlig sukker i frukt osv er ok)
  2. minimer fritert mat og mat med mye tilsatt olje (det er ofte ultraprosessert uansett)
  3. minimer ultraprodusert
  4. ikke overdriv mat laget av raffinerte produkter (hvit ris, hvitt mel ol)

Man trenger ikke gjøre alt på en gang, men ved hvert av punktene vil de fleste merke stor forbedring.

Mange tror at man skal gå rundt være sulten for å være slank, men om du følger disse prinsippene vil man nesten ha det motsatte problemet i hvert fall hvis man også er i litt aktivitet.

4 Likes

Jeg tror ikke de som snakker om skatt på visse kjøtt produkter kan skilje på det heller. Om de nå skulle ha viljen, hvilket jeg ikke heller tror.

1 Like

Det morsomme der er jo at det vel egentlig bare gjelder hvis du spiser hele frukten. Appelsinjuice og appelsin er ikke det samme. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Juice er nok årsak til mye overvekt der ute. Jeg kuttet det helt for flere år siden.

3 Likes

Helt rett! Er vel 6 appelsiner i en stor porsjon juice og så får du ikke med fibrer osv

1 Like

Har blitt inspirert av innleggene dine og synes mye av det du har sagt gir mening. Tenker jeg skal prøve meg på styrketrening 2x30 min + en intervalløkt + joggetur (uten intervaller)+ gåturer. Brant meg ut i vinter på for mye trening og lite søvn, så får justere etter hvor bra jeg sover, men tenker dette er et godt utgangspunkt.

I utgangspunktet, så synes jeg styrketrening er kjedeligst. Intervalltrening som jeg gjorde det, opp en bratt ås på stier synes jeg var overraskende morsomt. Følte virkelig at jeg lærte kroppen å kjenne. Jeg hadde mye mer å gå på etter at jeg kjente melkesyren komme enn jeg har trodd. Merker samtidig at intervallene er såpass harde på kroppen at jeg ikke har tenkt å kjøre mer enn en i uka. For å få til en joggetur på sti må jeg faktisk sette meg i bilen og kjøre 10 min, er ikke noe sted rett ved der jeg bor som er flatt nok og samtidig skogssti.

Til vinteren blir intervall/joggetur/gåtur byttet ut med ski når det er føre/vær til det. Spørsmålet da er om jeg kan slippe unna med 1x30 min styrketrening i uka da? :thinking: Det er plenty styrketrening i å gå på ski…

3 Likes

Hva med å sykle bort til stien?

1 Like

Det var jo egentlig et godt forslag, ser at Google mener jeg kan sykle dit på 17 minutter. Det inkluderer en 1,4km kontinuerlig oppoverbakke på litt over hundrehøydemeter. :joy:

1 Like

@rograk kan svare mye bedre enn meg men jeg hadde litt samme holdning som deg, jeg merker det veldig godt i musklene etter svømming og spesielt med intervaller. Men det er en veldig viktig nyanse i at styrketrening øker maksimal kraft med få repetisjoner. Du skal altså ikke pumpe opp musklene som mange gjøre men holde deg til veldig få repetisjoner som gir økt maksstyrke og eksplosiv styrke.

2 Likes