Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg tror det kan være greit å bare sette et veldig tydelig skille mellom hva som er styrketrening og utholdende styrketrening, selv om sannheten kanskje er litt mer komplisert (men likevel desidert mest i den retningen holmes sier). All aktivitet som varer mer enn 1,5-2 minutter sammenhengende vil jeg kalle utholdende styrketrening, og kanskje mest av alt, er det først styrketrening når du ikke kan ta “uendelig” antall repetisjoner, hvor uendelig i dette tilfellet er over 25-30. Det blir litt som når jeg hadde klienter som etter årevis med gruppetimer hvor de bedrev “styrketrening”, først forstod hva styrketrening er etter å ha PT-timer. Forskjellen er:

• det er ikke utholdenheten din som er flaskehalsen og avgjørende for om du greier en repetisjon til

• du skal omtrent ikke være i stand til å ta en eneste repetisjon til (med god teknikk), annet enn om du bevisst trener med en repetisjon i reserve (som er fornuftig om det er bevisst).

• pausene (eller fraværet av dem) er helt avgjørende for hva du egentlig holder på med. “Styrketrening” uten pauser mellom øvelsene, som gruppetimer eller sirkeltrening, er i mye mindre grad styrketrening pga. du har alt for mange repetisjoner, lite pauser og er lite presis i det du gjør

• innsats, vilje og evnen til å ta seg helt ut er omtrent ikke en faktor, for det er en helt annen form for utmattelse. Det må ikke tolkes som at det ikke er krevende og tungt å utføre de siste repetisjonene, men teknisk utmattelse inntrer før fysisk utmattelse.

• styrketrening er/bør være mer en “akademisk øvelse” som handler om presisjon, kvalitet og struktur (teknikk, tydelige rammer for hva en godkjent repetisjon er sånn at du kan sammenligne fra økt til økt, hver eneste repetisjoner teller, bruke samme utstyr, små økninger og justeringer mellom hver økt osv), mens utholdende styrketrening er “aktivitet” som gjør det vanskelig å ivareta disse hensynene

• styrketrening bør gi deg ekstremt rask fremgang styrkemessig og på muskelmasse og funksjonalitet, nettopp på grunn av at du er presis i det du gjør

Det at jeg sier at sannheten kanskje er litt mer komplisert, er på grunn av at jeg opplever alt som situasjonsbetinget og relativt. Mange vil oppleve økt styrke og større muskler fra utholdende styrketrening også, men det er ofte på grunn av utgangspunktet deres. Er du “svak” nok, er alt styrketrening. For en svært overvektig, utrent person kan det å gå være styrketrening, og for Viggo på 93år er det å reise seg fra en stol styrketrening. selv om det ikke nødvendigvis følger “rammene” for styrketrening. Styrketrening i ordets rette forstand, vil alltid være styrketrening, uavhengig av nivået på den som utfører det. Utholdende styrketrening vil fungere som styrketrening opp til et visst nivå, men ikke være i nærheten av så effektiv som “ekte” styrketrening.

Samtidig ser jeg at det finnes en rekke faktorer som kompliserer ting litt. Muskler har ulike “funksjoner” og responderer ulikt på stimuli, samt at styrke består av ulike egenskaper. Mange som i likhet med meg har hatt æren av å være bælfeit, vet at det gir deg store legger uten å ha trent. Selvfølgelig må man drasse på egen vekt, men dette er utholdende styrketrening, ikke “styrketrening”. Personer som har elendig holdning/tydelige svakheter, har ofte ekstremt store (men dysfunksjonelle) muskler der de kompenserer. Folk har muskler som står i stil med sine kroppslige proporsjoner og bevegelsesmønster. Alle kjenner personer som aldri har satt sine bein på et treningsstudio eller trent på andre måter, men har overraskende mye funksjonalitet, muskelmasse og styrke.

Så egentlig er kanskje svaret at styrketrening er overlegent når det kommer til effektivitet og styrke sett i sammenheng med funksjon, spesielt for personer som ikke fungerer optimalt i utgangspunktet. For personer som ikke har “ødelagt” sin medfødte funksjonalitet med skader og det moderne liv, virker det som at kroppens muskler fint kan stimuleres (til et visst nivå) med hverdagsaktvitet. Muskelmasse utover et visst nivå er ikke nødvendigvis evolusjonært gunstig/ønskelig, da det er energikrevende, og styrketrening er en litt effektiv og kunstig måte å stimulere kroppen forbi dette nivået.

Jeg tror 30min styrketrening i uka vil gi deg god fremgang, selv om det hadde vært den eneste treningen du utførte. Som tidligere nevnt, trente de fleste klientene mine med meg en gang i uka og gjorde ingenting på egenhånd utover dette. Riktignok varte disse timene 55min, men det var for at det skulle passe med formatet de hadde betalt for. De kunne oppnådd like mye på 30 minutter. Intervalltrening har også ofte mer til felles med “styrketrening” enn f. eks. saltimer og langvarig utholdenhetstening, og er noe jeg anser som veldig god trening.

5 Likes

Altså, grunnen til at jeg tenker en styrketrening i uka på vinteren holder henger først og fremst sammen med totalbelastningen. Er det godt skiføre vil jeg gjerne ha 50km på ski i uka. Styrketrening på toppen av det tror jeg rett og slett bare blir for mye.

2 Likes

Styrketrening som støtte for relativt høy belastning på ski/sykkel/jogging trenger ikke være mer enn 40 minutter totalt på en uke. Kan være en god investering for å redusere skaderisikoen, kanskje spesielt for jogging.

3 Likes

Jeg pleier å si at det alle helst bør få til er å trene styrke med kvalitet en gang i uka. Alt utover dette bør vær lystbetont. Det høres det ut som som det er for din del, så da handler det bare om totalbelastningen er bærekraftig.

2 Likes

Hva slags øvelser prioriterer du med kun 1 økt på 30 min i uken? Markløft?

Selv kjører jeg 2-3 (dropper noen uker èn av øktene) ca 45min økter i uka, kun baseløft. Fordelt på øktene Markløft+Skulderpress, Benkpress+Roing og Knebøy+Pullups. Prøver å simulere 3 type “Fullkroppsøkter” med denne splitten. Jeg tror ikke jeg kunne klart å speede gjennom mer enn 1 av disse øktene på 30 minutter.

Beindagen min varer ofte 40 minutter. Det er ingen tvil om at komplekse øvelser utfordrer hvor kjapt man kan fullføre økta, spesielt om man skal ha en fornuftig oppvarming, er sterk og ligger tett opp mot maks. Jeg sparer veldig mye tid på å bare ha ett sett på alle øvelser. Før, da jeg prioriterte markløft, kunne jeg lett bruke 30minutter bare på den, men da hadde jeg riktignok 4-6 sett. Og med ett sett får jeg også kapasitet til å kjøre gjennom flere øvelser uten at det påvirker totalbelastningen sammenlignet med færre øvelser og flere sett.

Har delt det tidligere, men legger igjen ved et typisk treningsprogram for en klient som trente en gang i uka (det andre bildet er fortsettelsen av programmet). Denne økta var tilpasset 55-minutters format, men om jeg skulle ha kuttet mer på tiden hadde jeg kuttet en del av oppvarmingen og de få tilfellene hvor han har mer enn ett sett.

Sammendrag

Legger også ved noen av treningsøktene mine. Det begynner å bli noen økter siden, så jeg har foretatt noen endring som et resultat av at vektene har blitt tyngre. Du får i det minste et inntrykk av hvordan det ser ut. Skal legge ut oppdatering når jeg gidder.

Sammendrag

Synes opplegget ditt virker fornuftig.

Tankegangen min er at om man har god teknikk klarer man å få godt utbytte også av isolerende øvelser og apparat, på samme måte som at en person med dårlig teknikk vil gjør de nøyaktig samme feilene i et apparat som med frivekter (men apparat har selvfølgelig mindre skadepotensial).

3 Likes

Jeg er ikke proff på dette som dere men jeg tenker at det er også er avhengig av hva som er hovedfokus og hva som er mer støtte / komplement. For egen del har jeg svømming som min hovedaktivitet og så støtter jeg på med litt styrke og løping, og da representeres det også i tidsbruk.

Jeg skal hverken bli maratonløper eller vektløfter men moro å føle at man gjør fremskritt.

Hvis man begynner med en økt a 30 minutter og når et platå og man gjerne vil bli bedre tenker jeg at det er et godt tidspunkt å investere mer tid. Da tåler også kroppen det siden man har en god base.

2 Likes

Jeg må bare legge til tilleggsinfo vedrørende tankegangen jeg skriver om her. Jeg skjønner at ting kan oppleves litt vel bombastisk.

• Det har aldri vært noe mål for meg å holde meg under 30 minutter på en treningsøkt. Det er ikke som om man opplever et anabolsk nirvana av å gjøre det. Kjæresten min har ME og har sagt at hun gidder ikke være med på treninger som varer lengre enn 30-40 minutter. Hun trener nøyaktig det samme som meg og har også fremgang hver eneste økt. Poenget mitt er begrensning av totalbelastningen er ofte helt sentralt, og da går tiden brukt på trening ned som en naturlig konsekvens av det. Etter hvert kan det kanskje være nødvendig å tilføre mer stimuli/belastning for å skape fremgang, og da blir selvfølgelig tidsbruk og totalbelastningen større, men jeg har enda ikke kommet der jeg trenger å gjøre det. Jeg anser meg som blant de 5-10% sterkeste på treningssenteret jeg trener (ikke korrigert for steroidebruk), og når jeg fortsatt har god fremgang med vanvittig liten belastning i forhold til folk flest, tror jeg dette er noe som fungerer for de fleste. Hadde jeg trent en person som skulle konkurrert i VM i styrkeløft hadde jeg selvfølgelig ikke bedt han om trene 30-40 minutter 1-3 ganger i uka, men de fleste er ikke helt der.

• Jeg er vant til å veilede personer som ikke ønsker å trene, men er nødt, og tror at det skal mye innsats til. I tillegg hadde disse personene mye auto-immune sykdommer, som gjorde at de var svært følsomme for påkjenninger og burde begrense treningsmengden i utgangspunktet, da dette kom på toppen av en hverdag som var belastende nok.
    Til deres og min overraskelse, oppdaget vi at disse ofte hadde vanvittig god fremgang, og ofte bedre enn de som trente “vanlig”. Mine klienter hadde konsekvent bedre fremgang både i økning i muskelmasse og styrke enn de andre PT-kundene på senteret, på tross av at de i snitt var kanskje 20år eldre og hadde svært mange helseutfordringer (de som hadde store problemer ble sendt til meg). Så selv om klientene etter hvert syntes at det var ganske gøy med trening, så jeg ingen logikk i at de nødvendigvis ville få bedre resultater av mer trening, da de fortsatt hadde en sårbarhet for stress som måtte hensyntas. Resultatet var at jeg heller tok treningen til de klientene mine som ikke hadde de samme utfordringene og skadene i samme retning, hvor jeg reduserte treningsmengden veldig, og vipps fikk også disse bedre resultat.

• Mange gidder ikke å trene pga. feilaktige tanker om hva som kreves av tid og innsats, godt hjulpet av hvordan influencere og media omtaler trening (jeg oppfyller ofte ikke myndighetenes anbefaling om å være i aktivitet), samtidig som jeg ser hvor vanvittig mye tid og innsats som legges igjen på treningssenteret av mange som ikke oppnår særlig god fremgang. Det er noe som skurrer når folk i 20-årene som sliter seg gjennom 3-5 sett på hver øvelse dag etter dag, fortsatt løfter mindre enn min revmatiske klient på 65 år som har et kunstig kne, popper innsovningstabletter som det skulle vært tyggegummi og går ukentlig i sorggruppe etter å ha mistet mannen sin. Da jeg jobbet som PT fikk jeg flere ganger overført klienter fra andre PT’er fordi de syntes de hadde for kompliserte ting å ta hensyn til, men de samme PT’ene kom aldri til meg og spurte om jeg kunne lære dem det de lurte på, på tross av at vi hadde veldig mye sosial omgang og var gode venner ellers. Folk flest virker å være fornøyd med å være i jobb og vil bruk minst mulig tid på jobben utover det de må. Da får jeg et ønske om å være et mellomledd mellom folk flest og fornuftig trening, for å vise hvor “enkelt” det egentlig er og hvordan det kan gjøres. Ikke fordi jeg har noe behov for å være best, men fordi jeg savner en nysgjerrighet og søken etter kunnskap blant de som burde bry seg, og i mangelen av dette så må noen andre ta tak. Så ja, jeg mener at å trene 30-40 minutter styrke i uka (med god kvalitet), er tilstrekkelig til å gi god fremgang. Det betyr ikke at det er optimalt og at man ikke kan oppnå bedre resultater med mer trening, men denne ekstra fremgangen er på ingen måte proporsjonal med den ekstra innsatsen som legges i, i kan i den tilfeller være negativ. Som arbeidsledig har jeg all tid i verden til å trene masse, men jeg trener fortsatt bare 30-40 minutter 3 ganger i uka.

• At jeg omtaler styrketrening som en “overlegen” treningsform er gitt at den gjøres med ekstremt god kvalitet - det er det som er styrketrening i min verden. Det betyr ikke at styrketrening er “bedre” enn andre ting. Styrketrening er bare en aktivitet hvor man har veldig “ordna forhold” og anledning til å få eliminert mye unødig støy som man har i annen trening. Kampsport ser jeg isolert sett på som en bedre treningsform, men problemet er at du har så vanvittig mange faktorer å passe på som skal være på plass for å gjøre ting “riktig”. Lykke til med å få en utrent person til å utføre et perfekt roundhouse kick, når de allerede før de har løftet foten en millimeter over bakken, kollapser i ankel og kne og hofta roteres utav posisjon. Det er ikke noe feil med aktiviteten, den fordrer bare et bedre fysisk utgangspunkt enn de fleste har. Selvfølgelig har også kampsport en fornuftig progresjon for hvordan du skal lære ting, poenget er bare at styrketrening er en veldig trygg arena hvor man kan forenkle bevegelser helt til man fjerner all form for støy. Dette muliggjør det å ta tak i det som egentlig er problemet. Derfor anbefaler jeg at man forsøker å ha 30 min med styrketrening en gang i uka, da jeg anser denne aktiviteten som å ha største nytte for helsa for folk flest. Behersker du andre aktiviteter som trener hele kroppen på en balansert måte, kan de ha samme utbytte.

Som sagt, da jeg startet å jobbe som PT, lå det inne en kommentar på meg i systemet at de mistenkte at jeg var en fysioterapeut som drev ulovlig PT-virksomhet. I realiteten trente jeg bare kjæresten min og var langt fra fysioterapeut, jeg var bare nøye og mente man måtte utføre treningen med presisjon for å få gode resultater. Hvorfor gjøre noe med dårlig kvalitet når man vet hvordan man enkelt kan forbedre den? Denne presisjonen er det som gjør styrketrening effektivt, og uten denne minner det mer om “aktivitet”. Spørsmålet mitt er heller hvorfor andre slår seg til ro med å ikke være nøye, om de har kapasitet til det eller en jobb som tilsier at de burde være det. God teknikk vil gjøre treningseffekten din bedre, uansett mål. Det betyr ikke at ting må være perfekt, men forsøk å ha hodet litt med deg på trening, lær deg å gjenkjenne god teknikk og være bevisst på hvordan du beveger deg. Ikke bli den personen som har trent nedtrekk i 20år og fortsatt tror det er en bicepsøvelse. Med riktig teknikk vil du kunne “isolere” muskelgruppene du er ute etter sånn at det ikke er noen tvil om hva du trener. Etter hvert koster det ikke mer å gjøre ting med god kvalitet enn dårlig, men hva du oppnår i prosessen er det stor forskjell på.

Nå kom jeg nettopp hjem fra en trening hvor jeg trente med 189kg i beinpress, og da trenger jeg kanskje 3-4 minutter på å hente meg inn igjen til neste øvelse, selv om den har lite med de samme muskelgruppene å gjøre: Jeg blir helt skjelven i kroppen og opplever en total utmattelse. Sånn var det ikke da jeg løftet 50kg mindre, selv om jeg også da løftet helt til jeg ikke klarte flere repetisjoner. Dess tyngre man løfter, dess større totalbelastning utsettes man for, og det merkes. Det kan derfor godt være at beinøktene mine strekker seg mot 40-50 minutter totalt i varighet etter hvert (om kjæresten min tillater det), fordi at jeg trenger lengre pauser for å hente meg inn, men antall repetisjoner forblir det samme helt til det ikke fungerer lengre. Det har på ingen måte noen hensikt å rushe seg gjennom treningsøkta. Om noe er det nok bare negativt.

3 Likes

Det var overraskende å høre. Hvem vil ikke ha en PT som bare vil ha deg til å trene 30 min i uka og du får god effekt ut av det? Det er i hvert fall en jeg hadde anbefalt.

Hadde en styrketreningsrunde med jobben i går og ble jo god og støl, men må jo si at jeg syntes det var mye rare øvelser og endel i maskiner. Kan ikke si jeg er så glad i dem. Det er dog sosialt å trene sammen med kolleger, det er gratis og du får litt vennlig press om å bli med.

En av øvelsene var i en maskin lignende denne, minner litt om å ta knebøy, men du bruker bare beina. Det kjentes ikke riktig ut for fem flate øre.

Jeg burde egentlig bare kjøpe meg benk + rack osv så jeg kunne trent hjemme, men har liksom ikke plass til alt stashet. Å betale 600kr/mnd for å trene 4x45 mnd er uaktuelt :stuck_out_tongue:

Takk for det! Jeg håper og tror at jeg hadde fått meg jobb som PT nå om jeg hadde ønsket det. Jeg vet jo ikke hvordan det var i andre treningskjeder, men jeg var i alle fall den mestleverende PT’en i den jeg jobbet i (en av de 2-3 størst). Sånn sett er jeg ganske trygg på min PT-skills, da jeg oppnådde dette på tross av å lide av kronisk innstråling og er ganske introvert.

Jeg kan rett og slett ikke stå inne for den generelle holdningen i bransjen, hvor de utgir seg for å være for folkehelse, men i praksis er ganske ekstreme, kyniske og utnytter en rekke folk med dårlig helse som må ha veiledning.

Jeg forsøker å få meg jobb innen det jeg burde kunne, men egentlig ikke kan (Siviløkonom).

3 Likes

Jeg kjører helt uten vekter, bortsett fra noen utegym som de har i Stockholm. Det er masse krevende øvelser du kan gjøre uten noe utstyr.

Pullups liker jeg men da går jeg til utegymet. Ellers har du masse variasjoner på push ups, knebøy, planke osv

4 Likes

Jeg er ikke sterk nok til pullups, ellers er jeg enig at det hadde vært en fin øvelse. Knebøy uten vekter fungerer egentlig ikke. Jeg kunne sikkert drevet med 1-bens knebøy, men det blir liksom ikke samme greia. Det er vektene som gjør det til en fullkroppsøvelse.

Me too.
Etter en skade var jeg hos fysioterapeut. Han viste meg masse øvelser man kan gjøre med egen kroppsvekt i slynger. Trente mye med vekter før men nå trener jeg bare hjemme med Redcord slynge. Det har alle plass til, det er billig og du kan finne uendelig med øvelser f.eks på youtube. Det følger dessuten med en brosjyre med masse øvelser.

F.eks en enkel øvelse som pushups er mye mer krevende hvis du gjør det med slynge, 3cm over gulvet. Bruker mange flere muskler også fordi du må stabilisere i ustabile slynger som henger fra taket

4 Likes

Hvis jeg kommer i form til å gjøre disse er jeg fornøyd

2 Likes

Skriver under på det!

Gikk på slyngetimer før. 45 minutter med det greiene der fikk meg nesten til å spy etter hver time😅

2 Likes

Vi har turnringer hjemme som jeg burde teste å trene med

2 Likes

Hehe så bra :laughing:

For moro skyld har jeg regnet at verdens beste løpere kan løpe 3,75 ganger fortere enn svømmere på mellomdistanse 800m svømming vs 3000m på 7:30 minutt (løpere er litt raskere). Det er litt interessant å tenke på denne faktoren i min egen trening. Da kjørte faste intervaller lå jeg på 4 * 300m som tilsvarer da 4 * 1000m på løpebanen. Men jeg må innrømme at jeg er litt unna å klare det. Eller 400, 300, 200, og 100 som jeg har kjørt blir 1500, 1125, 750 og 375 og det ligner veldig på det jeg har forsøkt men ikke fått til hele veien. Har nok en del å gjøre med at jeg er mye nyere på løping og dessuten at løping er en tyngre aktivitet, i vannet handler mye om å flyte raskt og så er det først og fremst overkroppen som får jobbe.

Mye handler nok om å bygge opp løpemuskler og teknikk, siden hjertet er vant til å jobbe fra svømmingen. Og dessuten er det litt vanskeligere å holde tilbake på løpebanen og jeg går nok ut litt for hardt i forhold til mitt nivå.

1 Like

Man kan fint snu det hele på hodet: Et barn som kommer fra et hjem hvor det serveres frokost (i en eller annen form) daglig kommer gjerne fra et hjem hvor det er på plass en del rammer / verdier som igjen gjør at barnet gjør det bedre på skolen og vice versa. Den manglende frokosten påvirker selvfølgelig barnet, det er ikke det, men den er også et symptom på noe annet, underliggende.

8 Likes

Det var det jeg leste ut av det avsnittet også?

1 Like