Jeg tror det kan være greit å bare sette et veldig tydelig skille mellom hva som er styrketrening og utholdende styrketrening, selv om sannheten kanskje er litt mer komplisert (men likevel desidert mest i den retningen holmes sier). All aktivitet som varer mer enn 1,5-2 minutter sammenhengende vil jeg kalle utholdende styrketrening, og kanskje mest av alt, er det først styrketrening når du ikke kan ta “uendelig” antall repetisjoner, hvor uendelig i dette tilfellet er over 25-30. Det blir litt som når jeg hadde klienter som etter årevis med gruppetimer hvor de bedrev “styrketrening”, først forstod hva styrketrening er etter å ha PT-timer. Forskjellen er:
-
det er ikke utholdenheten din som er flaskehalsen og avgjørende for om du greier en repetisjon til
-
du skal omtrent ikke være i stand til å ta en eneste repetisjon til (med god teknikk), annet enn om du bevisst trener med en repetisjon i reserve (som er fornuftig om det er bevisst).
-
pausene (eller fraværet av dem) er helt avgjørende for hva du egentlig holder på med. “Styrketrening” uten pauser mellom øvelsene, som gruppetimer eller sirkeltrening, er i mye mindre grad styrketrening pga. du har alt for mange repetisjoner, lite pauser og er lite presis i det du gjør
-
innsats, vilje og evnen til å ta seg helt ut er omtrent ikke en faktor, for det er en helt annen form for utmattelse. Det må ikke tolkes som at det ikke er krevende og tungt å utføre de siste repetisjonene, men teknisk utmattelse inntrer før fysisk utmattelse.
-
styrketrening er/bør være mer en “akademisk øvelse” som handler om presisjon, kvalitet og struktur (teknikk, tydelige rammer for hva en godkjent repetisjon er sånn at du kan sammenligne fra økt til økt, hver eneste repetisjoner teller, bruke samme utstyr, små økninger og justeringer mellom hver økt osv), mens utholdende styrketrening er “aktivitet” som gjør det vanskelig å ivareta disse hensynene
-
styrketrening bør gi deg ekstremt rask fremgang styrkemessig og på muskelmasse og funksjonalitet, nettopp på grunn av at du er presis i det du gjør
Det at jeg sier at sannheten kanskje er litt mer komplisert, er på grunn av at jeg opplever alt som situasjonsbetinget og relativt. Mange vil oppleve økt styrke og større muskler fra utholdende styrketrening også, men det er ofte på grunn av utgangspunktet deres. Er du “svak” nok, er alt styrketrening. For en svært overvektig, utrent person kan det å gå være styrketrening, og for Viggo på 93år er det å reise seg fra en stol styrketrening. selv om det ikke nødvendigvis følger “rammene” for styrketrening. Styrketrening i ordets rette forstand, vil alltid være styrketrening, uavhengig av nivået på den som utfører det. Utholdende styrketrening vil fungere som styrketrening opp til et visst nivå, men ikke være i nærheten av så effektiv som “ekte” styrketrening.
Samtidig ser jeg at det finnes en rekke faktorer som kompliserer ting litt. Muskler har ulike “funksjoner” og responderer ulikt på stimuli, samt at styrke består av ulike egenskaper. Mange som i likhet med meg har hatt æren av å være bælfeit, vet at det gir deg store legger uten å ha trent. Selvfølgelig må man drasse på egen vekt, men dette er utholdende styrketrening, ikke “styrketrening”. Personer som har elendig holdning/tydelige svakheter, har ofte ekstremt store (men dysfunksjonelle) muskler der de kompenserer. Folk har muskler som står i stil med sine kroppslige proporsjoner og bevegelsesmønster. Alle kjenner personer som aldri har satt sine bein på et treningsstudio eller trent på andre måter, men har overraskende mye funksjonalitet, muskelmasse og styrke.
Så egentlig er kanskje svaret at styrketrening er overlegent når det kommer til effektivitet og styrke sett i sammenheng med funksjon, spesielt for personer som ikke fungerer optimalt i utgangspunktet. For personer som ikke har “ødelagt” sin medfødte funksjonalitet med skader og det moderne liv, virker det som at kroppens muskler fint kan stimuleres (til et visst nivå) med hverdagsaktvitet. Muskelmasse utover et visst nivå er ikke nødvendigvis evolusjonært gunstig/ønskelig, da det er energikrevende, og styrketrening er en litt effektiv og kunstig måte å stimulere kroppen forbi dette nivået.
Jeg tror 30min styrketrening i uka vil gi deg god fremgang, selv om det hadde vært den eneste treningen du utførte. Som tidligere nevnt, trente de fleste klientene mine med meg en gang i uka og gjorde ingenting på egenhånd utover dette. Riktignok varte disse timene 55min, men det var for at det skulle passe med formatet de hadde betalt for. De kunne oppnådd like mye på 30 minutter. Intervalltrening har også ofte mer til felles med “styrketrening” enn f. eks. saltimer og langvarig utholdenhetstening, og er noe jeg anser som veldig god trening.