Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Overraskende få skolebarn som spiser frokost i Norge

Samtidig er Finland ganske lavt, og de scorer vel best på Pisa (av de nordiske landene)

Det finske utdanningssystemet er vel regnet som ett av de bedre. De har en nedenfra-og-opp tilnærming. Dvs at det er lærerne lengre nede som rettleder hvordan undervisningen foregår. I motsetning til i f.eks. Norge hvor det er store sentrale reformer laget av folk som sikkert ikke har undervist på årevis som bestemmer.

Jeg har to foreldre som er lærere, begge riktignok i private skoler, men mengden byråkrati som de måtte gjennom for å få undervist fagene sine økte vesentlig. Mer tid brukt på byråkrati, mindre tid og energi brukt på forbereding og rettledning.

1 Like

Det med å spise frokost eller ikke er jo en jungel å dykke inn i, da det rommer alt fra omsorgssvikt til en bevisst tilnærming til kosthold. For min del hadde det vært den sikreste måten å få meg til å ese opp i vekt igjen, mens det for andre sikkert er tortur å stå over.

Det hadde vært interessant å se hvor mange barn som føler de må ha frokost, eller om det er foreldrene som føler det på deres vegne. Jeg kan aldri huske å være i nærheten av sulten om morgenen som barn, men ble allikevel tvunget til å spise noe siden det var “sunt”. Vil tro at barn har en mer adaptiv metabolisme enn de flest voksne som spiser usunt, og om man har det så er sultfølelse omtrent ikke en faktor. Det blir litt som å måtte huske å kle på seg, hvor barn må ha på seg alt for mye klær på grunn av at mamma er kald…

6 Likes

Ikke jeg heller, hadde bmi på 18 når jeg var ferdig på VGS. Jeg har tatt med barna på 5 og 8 på diverse fjellturer og hvis de ikke spiser lunsj i bilen på vei til fjellet, så spiser vi lunsj mindre enn 30 min etter vi har startet å gå. 5-åringen min uttrykket sulten sin ved å si: “Det er kjeeedelig”. Hun sa ikke et ord om å være sulten. Vi stoppet og spiste og så var humøret på topp, selv om det regnet, hun måtte ha på tungt regntøy og vi gikk rett oppover.

Typisk for barn er at de ikke sier de er sultne, de blir sinte, slitne og synes livet er dritt.

Manglende sult om morgenen handler vel heller om at man akkurat har blitt vekket og ikke kommet i gang.

1 Like

Tror det er bra å hoppe over frokosten, da får kroppen hvile og insulinet kontrolleres.
Så lenge man får i seg nok, og sunnest gjennom døgnet og uka går alt bra. Viktigste er at maten er sunn når man først er sulten og kaster innpå.

Faktisk så er fasting sunt, hadde min månedlig 48-60 timers fasting inn i helgen som var. Går helt bra. Blir ingen løpetur eller styrketrening gjennom fasten, men gå lange turer, fikse alt mulig i hus, hage på jobb med folk går supert.
Man er fysisk litt svakere, men mentalt og overskudd til å gjøre ting er det skikkelig boost.

Jeg spiser kun frokost i helgene.

Man får tid til mye mer om man ikke har så mange måltider,

On a fun note så spiste verdens beste kvinnelig MMA fighter, Rhonda Rousy, 1 måltid i døgnet når hun var på topp.

5 Likes

For å si det sånn, jeg ser på hva andre barn spiser også ser jeg på hva mine barn spiser og, vel de spiser stort sett mye mindre. Det er noen barn som har matvett og andre har det ikke. Når jeg var barn, så hadde jeg ikke matvett. Prata med samboeren min, og det hadde visst ikke hun heller. :see_no_evil:

Jeg husker jeg pratet med helsesøster om dette og hun sa bare at det er noen barn som spiser til første metthetsfølelse og noen som spiser til de er mette. Har forresten friske og fine barn, fikk som sagt med 8-åringen med på en 2 mil lang fjelltur med 1000 høydemeter stigning som tok syv timer og 40 min inkludert pauser uten at det kom en eneste klage. For å få det til, så stoppet vi relativt ofte og spiste og jeg hadde med en dobbelt matpakke og vann, men også en skolebolle, et annet søtt bakverk, en sjokolade, salte cashewnøtter og en cola. :laughing:

6 Likes

Jeg synes det er utfordrende å snakke med folk om sult, da andre (etter min mening) egentlig omtaler både sult og bivirkningene av et dårlig regulert blodsukker når de tror de snakker om sult. I alle år har jeg hørt at folk ikke skjønner hvordan jeg klarer å spise bare ett eller to måltid til dagen, hvordan jeg kan leve uten frokost, trene fastende osv. Andre “må” ha frokost og sånn har det alltid vært. At de spiser 50-80% karbohydrater og generelt usunt har selvfølgelig ingenting med saken å gjøre… Jeg vet hvordan andre har det og har selv vært der at jeg “må ha mat”, men det er jo nettopp av sånne grunner jeg har endret kostholdet, og nå er det ikke sånn lengre. Hadde jeg spist som folk flest, hadde ikke jeg heller klart det. Om folk synes at endringene er verdt kostnaden ved dem er en helt annen diskusjon og opp til den enkelte.

Det er fascinerende hvordan folk føler de har rett til å kommentere hva andre spiser og hvor “idiotisk” det er, samtidig som alle eventuelle fordeler ved å spise annerledes blir bortforklart med personens gener eller omtrent flaks. Det var få som omtalte fysiologien og genene mine som en instant win-button da jeg veide 120kg og var ekstrem usunn. Men ,de samme genene må selvfølgelig være årsaken når jeg lykkes ved å gjøre ting som er annerledes og “feil” i deres øyne.

Sultfølelse/blodsukker har virkelig null påvirkning på meg og er nærmest noe jeg ikke forholder meg til. For meg er sult at det frister med mat, sansene mine skjerpes og at til lengre tid jeg går uten mat, jo mindre egnet er jeg til å utføre store kraftanstrengelser. Sult påvirker ikke humøret mitt på noen som helst måte, og det bør den heller ikke. Men nåde den som så mye som antyder at det ikke er et sunnhetstegn eller nødvendig (og normal folkeskikk for den saks skyld) å bli merkbart irritert i forkant av et måltid/ved fraværet av mat… Jeg sliter med å ta voksne mennesker seriøst om de ikke er i stand til å sørge for et næringsinntak hvor de unngår å være en plage for omgivelsene sine. Folk må spise nøyaktig sånn de selv ønsker, men det bør gå an å forvente at man kan oppføre seg rundt andre mennesker.

"Jeg har så høy forbrenning og må spise hele tiden". Nei, du spiser nesten utelukkende næringsfattig mat og har et blodsukker som oppfører seg helt logisk i henhold til kostholdet ditt… Jeg kan også spise 10 brødskiver i et måltid, men det er jo nettopp på grunn av at det er så næringsfattig at man ikke føler seg “forsynt” av det. Jeg har ikke tall på hvor mange selverklærte storspisere jeg har sett måtte kaste inn håndkle på en 300 grams biff, uten at de selv ser noe sammenheng… :roll_eyes: "Men det er mye grove kornprodukter som gir en god metthetsfølelse og rolig blodsukkerstigning…" Ja, hvordan synes du det fungerer for deg? Du blir mer irrasjonell og “hangry” av å gå uten mat i 4 timer enn jeg blir av å gå uten mat i 10 dager, og du skal forklare meg hvor sunn og hvor flink du er til å spise på en måte som gir jevn energi…?

Det er greit nok at jeg er rar og merkelig, men den manglende selvinnsikten som mange utviser i møte med eget kosthold og konsekvensene av det, er virkelig snedig og noe jeg misunner dem. Jeg skjønner og støtter absolutt folks ønsker om å ikke gjøre kosthold mer komplisert og restriktivt enn det trenger å være - jeg skulle gjerne ha spist normalt jeg også om jeg kunne det - men jeg savner en liten anerkjennelse av at kostholdsvalg har konsekvenser. Anerkjenn i det minste de positive aspektene av andres måte å leve på om det gir tydelige resultater, og ikke skyld på at de har gode gener og er skrudd sammen annerledes. Fysiologien vår er relativt lik, og selv om mødrene våre alltid har sagt at vi er spesielle og unike, så er nok det dessverre en sannhet med store modifikasjoner.

6 Likes

Det er stor forskjell på brød og brød.
Før mange år siden gikk min syster og jeg på fjellturer, med telt og alt. Da kan man ikke ha med all verlden av mat, uten det må ta liten plass og helst vare lett.
Så vi hadde med et slags brød som jeg kallade “bark-brød”. Det smakade inget videre, men 2 slike + en påse pulversuppe og man stog seg på det hele dagen med gåing med full pakkning eller topptur.
Noe helt annet en brødet jeg spiser normalt (som der mye godare).
Men ettersom smakade så ille, så skiftede jeg seinre år til en sorts müssli + tørrmelk. Det gick det med, men man stod seg ikke like bra på det.

Før øvrig er dylike turer bra slanketurer, før folk som trenger å gå ned i vekt raskt. Det er helt enkelt ikke mulig å ta med så mye mat (hvis man ikke skaffer en typ 100L sekk og fyller med mat, men det gjør man ikke ettersom det blir så tungt at slepe på. Det er tungt så det holder med en 65-70L sekk).

3 Likes

Må jo si meg enig i det du sier, selv om jeg nok av og til er hangry og ikke gjør som du mener jeg burde gjøre. :smiley:

For min egen del, så har jeg gått fra BMI på ca 18 som 19-åring til 22 nå. Var innom BMI på 23 får jeg helt forstod at forbrenningen ikke helt var som før. Har byttet ut brødskivelunsj med gresk salat med masse oliven, fetaost og olivenolje. Det er mat som ikke rikker blodsukkeret nevneverdig. Jeg blir bare gradvis sulten igjen.

Ser jo at hvis jeg skal gå ned enda litt mer i vekt (tenker bmi på 21 er passe for min muskelmasse), så måtte jeg ha spist mer kjøtt og bare droppet brød/pasta/ris/potet og spist grønnsaker, linser, bønner osv. På den andre siden, å ha bittelitt fett gjør jo at jeg merker at hangry-effekten er mye lavere enn når jeg var tynnere. Så kanskje bare få mer muskler? :thinking:

Jeg har noen rundstykker jeg baker hver uke med havregryn og bokhvete. Jeg spiser ikke mye brødmat, men det jeg spiser har jeg full kontroll på. Samme med syltetøy, spiser ikke mye men det jeg spiser koker jeg selv. Epler kan man koke i biter med bare vann til de blir passe myke så er det en god topping å ha på grøten.

1 Like

Det viktigste er nok hva man spiser og at det er til litt forutsigbare tider så det blir en fast rutine. Men rutinen kan se veldig forskjellig ut og fortsatt fungere greit. De som driver med utholdenhetsidrett må nok fylle på litt oftere enn den som bare trener styrke tenker jeg rent intuitivt. Merker selv at jeg fort mister kilo selv etter ganske korte økter med utholdenhet f eks 30 minutter.

Ellers skal man ikke glem at det er mye kos og nytelse i god mat og samvær med andre. Måltidene er jo gjerne da man samles i familien eller treffer venner.

1 Like

Hvis man trener regelmessig og spiser bra mat kommer resten av seg selv. Jeg har egentlig et mål om å gå opp i vekt, og jeg har også gått opp litt, samtidig merker jeg at kiloene har flyttet litt på seg siden beltet trenger et nytt hull nå

Jeg tror mye av uenighetene rundt kosthold kommer av om man anser karbohydrater som en sentral del eller ikke. Om man uansett skal ha i seg en del karbohydrater vil det utgjøre en forskjell å gå fra simple karbohydrater til mer komplekse når det kommer til blodsukkerregulering. Om man som meg tenker at det er ingenting jeg må ha, så anser jeg forskjellen mellom “usunne” og “sunne” karbohydratkilder som å ha mindre påvirkning enn å bare begrense karbohydrater som helhet. Altså, for meg som er vant med fett som drivstoff, er karbohydrater som drivstoff en helt annen verden når det kommer til påvirkning på blodsukkeret, uavhengig av hvilken karbokilde jeg benytter. Det betyr ikke at karbohydrater er feil, bare at karbohydrater påvirker blodsukkeret mer…

Jeg er nok mye mer pragmatisk enn jeg kanskje gir inntrykk av mtp. hva jeg anbefaler folk å gjøre/mener er fornuftig i den enkeltes situasjon. Det jeg der i mot er, på godt og vondt, er ekstremt prinsippfast, og synes det er viktig å skille mellom logikk og følelser. Det er absolutt plass til begge deler, men sjelden samtidig.

Du gjør jo masse tiltak som er i den retningen jeg mener er fornuftig (som i tillegg ikke nødvendigvis er riktig selv om jeg påstår det), så alt i alt ligger du godt over snittet sånn jeg ser det. Det er mye jeg også burde gjort som jeg ikke gjør, men lever godt med det. Jeg anerkjenner at det hadde vært fornuftig på tross av at jeg ikke gidder å gjøre det.

1 Like

Dagens lunch tok meg ti minutter å tilberede fra scratch: potet og grønnkål i mikrobølge ovn, straciatella ost ferske krydderurter, chili, og krepsehaler. Sitron saft og litt chili saus over

2 Likes

Interessant tankegang. Jeg merker jo stor forskjell med salaten jeg lager som riktignok er 3-400 gram med grønnsaker, men hvor grønnsakene kanskje har 15g karbohydrater tilsammen. Har kanskje 50g kikerter, som gir rundt 5g karb og kanskje 1g karb fra oliven og 1g fra fetaost. Totalt 22g karb. Fascinerende egentlig, for jeg har ikke laget den sånn for å unngå karbohydrater, men det er fettet fra oljen, oliven og fetaosten + protein fra kikerter+fetaost som holder meg gående.

Egentlig litt morsomt å se hvordan det funker i et ellers rimelig karbohydrat-rikt kosthold. Frokosten er gjerne pære, havregryn og gresk youghurt. Middag er det alltid pasta/ris/potet til og kveldsen er 3-4 knekkebrød med ost eller egg. Hvis jeg trener mye, så må jeg ha noe ekstra måltider for å få det til å gå opp. Så store middager har vi ikke. :stuck_out_tongue:

Btw @holmes så du hadde eple sammen med grøten. Pære har 5g/100g fiber vs 2g/100g for eple og når den er passe moden er den fin å spise sammen med grøt eller yoghurt uten noe mer dill. Den er også søt nok til at det funker fint å spise naturellyoghurt.

EDIT @holmes også så lunsjen din veldig fancy og god ut. Du har postet et par eksempler på lunsj her som ser ut som rene restaurantmaten. Fristende :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja veldig mye frukt er god hvis du venter til akkurat riktig tidspunkt, veldig store forskjell på en steinhard pære og en som er akkurat passe myk. Samme med fersken, man får kjøpe inn og så vente til de blir perfekt saftige og søte. Men da må du gjerne spise det ganske fort før det tipper over

1 Like

Lenge siden jeg har fastet nå så tenker å kjøre en 24t faste de nærmeste dagene. Problemet er at det kræsjer med treningsopplegget, og jeg er redd hvordan det vil påvirke restitusjon i etterkant. Du sier du ikke trener styrke dagen(e) du faster, men hvordan påvirker det muskeltap dersom man f.eks går en lang tur? Har hatt som mål å gå 10k skritt daglig i år, og har klart det i 7 av 8 måneder så langt :slight_smile: (Unntaket var Juli og ferie hvor jeg bare la det på is pga. varmen :sweat_smile: )

1 Like

Er du i ketose før du begynner å faste, så tipper jeg en dags faste har minimalt å si for musklene, så sant du har noe fett å ta av da. :stuck_out_tongue:

Nei, er absolutt ikke i ketose :sweat_smile: Har lest ketoner først dannes etter 16t med faste, når glykogenet er tømt, men det vil vel variere fra person til person. Tror ikke det er allverdens muskeltap på en 24t faste heller altså, er mest opptatt av hvordan det vil påvirke restitusjonen (som jeg alt sliter med nå som jeg ikke er ungdom lenger :worried: )

Dropp styrketreningen dagen før, dagen du faster og dagen etterpå? Utfra hva jeg har lest her, så har du sikkert for lite restutisjon fra før av. :see_no_evil:

1 Like