Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg tar egget på morgenen, med havregrøt og et lite rundstykke. Gresk yoghurt med litt frukt/bær og havregryn gir god metthetsfølelse på kvelden (uten at det blir for tungt), men prøver å ikke ta det for sent (så får jegi hvert fall fastet noen timer før frokost neste dag :upside_down_face:). Om jeg vil ha litt snacks tar jeg en håndfull nøtter for protein og sunt fett.

Et annen ting er at jeg bytter ut ris/pasta med quinoa en gang i blant. Ellers prøver jeg å øke protein porsjonen og ta litt mindre ris (evt råris men det har ofte litt lang koketid). Viktig å få inn høykvalitetsproteiner fra kjøtt og fisk (synes jeg).

Takk! Denne retten har jeg utviklet etter at jeg forstod hvor enkelt det er å «bake» poteter i mikrobølgeovn. Da går resten av seg selv :blush: super enkelt

1 Like

For meg funker det best med gresk yoghurt på morgenen, får ikke særlig til metthetsfølelse av det. For å få sove uten å føle meg sulten har det endte opp med knekkebrød (relativt lett fordøyelig) med ost/egg (mye kcal). Fasting overlater jeg til andre, da tror jeg at jeg måtte vært i ketose for å ha det bra. :stuck_out_tongue:

Det med faste var spøkefullt ment, men for kroppen er det bra å ikke ta for mye mat rett før man legger seg, da skal kroppen fokusere på søvn og ikke på fordøye masse mat, men så lenge man tar det en time eller to før man legger seg er det null problem

F eks har det vist seg at den som spiser mindre enn en time før leggetid har mye større sjanse for å våkne opp på natta

One study found that participants who ate or drank less than an hour before going to bed were much more likely to wake up after falling asleep than people who consumed something two or more hours before bedtime

Is It Bad To Eat Before Bed?.

1 Like

Tror jeg måtte gjort noen seriøse endringer i hva jeg har til kvelds hvis jeg skulle spist siste måltid >2 timer før jeg la meg…

Begynn med 1 time :wink:

Det er det jeg gjør i dag :sweat_smile:

Men, samtidig, jeg skulle kanskje gjort om. Problemet er at jeg tror jeg må lage meg noe som minner om en middag #2. Det er etter middag jeg trener kondis og av og til, så blir det noen timer med det, blir bra sulten av sånt.

1 Like

Jeg prøvde samle treningen i helgen med svømming på lørdag fm og løping søndag fm og styrke søndag em. Det gikk helt greit trodde jeg, men da jeg skulle ta standard 4x4 svømme intervaller i dag etter to helt treningsfrie dager merket jeg at søndagens styrketrening fortsatt satt i skuldrene. Det skal sies at jeg testet ut alt mulig på utegym så det kanskje var litt uvant trening, men jeg overdrev ingenting og har ikke merket noe spesielt disse dagene. Mer som at jeg ikke kunne gi maks på 300m svømmeintervaller, det ble musklene og ikke kardio som satte maks. Jeg kom bare opp på høy intensitet når jeg dro til skikkelig med beinspark som man gjerne gjør på kortere distanser. Spørsmålet er om jeg må senke litt anbisjobsnivået på styrketreningen (ikke veldig høyt i utgangspunktet) eller om jeg bare må godta at det blir en litt svakere overgangsperiode frem til jeg er blitt ordentlig vant til styrketrening. Hadde egentlig tenkt å ta en ny styrkeøkt i morgen.

3 Likes

Perfekt tidspunkt å teste ut å trene styrke en gang i uka, til kroppen din er vant til det.

Jeg startet opp med styrketrening på torsdag selv og jeg brukte altfor lang tid på å komme meg til å kjøre en full runde før nå på torsdag. Strake markløft med for korte muskler på bakside lår river godt. Har forsåvidt merket at det har vært vanskelig å strekke ut bakside lår, så på tide å få røsket opp i det.

2 Likes

Jeg la inn planen for ukens trening i chatgpt og den kunne nærmest forutse det som skjedde:

Søndag ettermiddag styrke legges lett, slik at kroppen rekker å hente seg inn før onsdagens svømmetur.

Eller så har den installert noe spy ware hos meg :sweat_smile:

Så la jeg inn oppdatering (innlegget over) og den ga følgende råd

fra chatgpt

Anbefalinger fremover

1. Ikke senk ambisjonsnivået – men juster volum og timing
  • Du trenger ikke gjøre styrketreningen lettere, men jeg ville redusert antall øvelser for overkropp de dagene du vet at du skal ha viktige svømmeøkter 2–3 dager etterpå.
  • F.eks. på søndager kan du la styrken fokusere mer på bein, kjerne og stabilitet og spare tunge skulderøvelser til torsdagsøkten.
  1. Planlegg “prioriterte økter”
  • Hvis svømmeintervallene på onsdag er viktige, må styrkeøkten søndag ettermiddag være lett/moderat på overkropp.
  • Hvis du derimot har en mer avslappet svømmeøkt, kan søndagsøkten være tyngre.
  1. Forvent en overgangsperiode
  • Kroppen din trenger 3–6 uker på å venne seg til kombinasjonen av styrke og utholdenhet.
  • Etter denne perioden vil restitusjonstiden kortes ned, og du tåler høyere volum på begge.
  1. Om morgendagens styrkeøkt
  • Hvis skuldrene fortsatt kjennes slitne, anbefaler jeg å holde økten lett, med fokus på:
    • Kjerne (plankevarianter, sideplanke)
    • Bein (utfall, step-ups, hip thrust)
    • Stabilitet/teknikk for skuldre (f.eks. face pulls, YTWs med strikk, rotator cuff-øvelser)
  • Unngå tunge press- eller trekkøvelser for overkropp denne gangen.

Forslag til justert helgeplan

• Lørdag svømming: Uendret
  • Søndag formiddag løping: Uendret
  • Søndag ettermiddag styrke:
    • Fokus på bein, kjerne og lett stabilitet for skuldre
    • Maks 4–5 øvelser × 2 sett
  • Torsdag styrkeøkt: Den kan være mer omfattende og inkludere tyngre overkroppsarbeid.
1 Like

Kommer ikke helt opp i 4 x 4 intervaller på løpingen, de to første intervallene går helt greit, tredje går også, men med stor innsats men så er kreftene slutt. Jeg tenker at det er helt ok med 3 x 4 nå og så får kroppen tid til å justere seg om til å klare 4 x 4 etterhvert. :running_man: :running_man: :running_man: ( :running_man: )

1 Like

Hva er det som gjør at du ikke klarer siste intervallet? Hvor lange pauser har du mellom intervallene?

Litt diffust,men kjenner at lagrene er tømt, jeg blir også veldig varm og svett når jeg kjemper meg i mål på tredje runden. Har nok å gjøre men en kombinasjon av at jeg fortsatt er ganske nye på løping, og at løping rett og slett er mer intensivt enn svømming og sykling.

Er heller ikke interessert i presse meg for bare for å klare 4 intervaller, er sikker på at det kommer av seg selv etter hvert.

1 Like

Altså, når jeg kjørte intervaller (har enda ikke startet opp enda), så var det på tid og puls, ikke på lengde. Dvs at jeg løp i 4 min, hadde pause i 3-4 min, og så gjorde det fire ganger. Poenget er pulsen, ikke lengde :stuck_out_tongue:

Høres ut som du har spist for lite kanskje?

Ja men jeg kjørte det også i dag drøye 4 minutter per intervall, og en god pause mellom. Men jeg løper ca like fort og langt på hvert intervall

1 Like

Rart. :slight_smile:

Jeg spiste lunsj først så egentlig pleier jeg å gjøre motsatt

Du er ikke bare dehydrert da og får i deg for lite salt? Da jeg sprang backyard for en stund tilbake, hadde jeg kun et par dadler totalt på hele distansen, men passet på fylle på med vann med salt i mellom hver runde. Hadde sikkert 20gram salt totalt på de 6 rundene på 7km hver. Andre klaget over kramper og at de plutselig “møtte veggen”, selv om de spiste smågodt, sjokolade og boller mellom rundene. Jeg spiste kanskje 100-150kcal totalt i dadler og merket ingenting til dette.

2 Likes

Vet ikke, men jeg var ganske varm ca et par timer etterpå, det opplever jeg egentlig bare med løping og ikke annen trening. Ellers følte jeg meg helt greit etterpå. Det var jo ikke en spesielt varm dag rundt 15 grader og regn.

2 Likes

Senk farten med 10- 15 sek pr km på de 2 første intervallene slik at de ikke blir allout. Om du føler at de første intervalldragene går litt for sakte har du sannsynligvis truffet bedre på intensiteten

2 Likes