Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

15 er ikke verst det heller! Slår sikkert 90% av verdens befolkning allerede om ikke mer.
Kjør på med mer pullups! Min favoritt øvelse blitt.
I den perioden jeg fokuserte mest på pullups, så varmet jeg alltid opp med noen få pullups på hver treningsøkt bortsett fra legday. Det å ha en godt oppvarmet rygg via pullups, gjorde at løfta i alle de andre øvelsene ble mye bedre også så win win.
Volum er key :muscle:

2 Likes

Imponerende utvikling!

1 Like

Vet ikke om jeg skal le eller gråte, men jeg måtte jogge av meg en del muskler og fett for å begynne å få bemerkninger på hvor muskuløs jeg har blitt. Helt komisk hvordan man må ha lav fettprosent for at folk skal kunne gjenkjenne muskelmasse. Ironisk nok har jeg vel knapt hatt mindre muskelmasse enn jeg har per dags dato de siste 15 årene. Løpekroppen har absolutt gjort sitt inntog, og mye kvalitet har forsvunnet, men så lenge det lurer folk flest, kommer jeg vel strengt tatt godt ut av det.

4 Likes

Jeg har sluppet opp litt volum på løpingen siste uke og merker det direkte på svømming og styrke (fra lave nivåer) på en positiv måte. Det er litt som at jeg har jobbet i skjul og så kommer gevinsten når man trapper ned totalen litt, det er veldig fascinerende å se hvordan alt henger sammen selv om det er ganske forskjellig deler av kroppen jeg bruker der svømming/styrke har ganske lite overlapping med løping. Det er vel der nervesystemet kommer inn.

3 Likes

Har du prøver og gjøre en arms pullups. Du burde være ganske nærme . Det gir skikkelige skrytepoeng :grinning:

1 Like

Fett og sukker

2 Likes

Fikk kjørt meg litt på fredag med styrketrening. Har nå begynt med vekter på de bulgarske utfallene. Merket det godt.

I dag hadde jeg det moro med 4x3. Nok en gang tom for futt før siste intervall, så ikke noe 4x4. Tror jeg må hive i meg noe rett før intervalltrening :sweat_smile:

Prøver å få trent styrke to ganger i uka og intervall en gang. I tillegg, så blir det litt orientering, gåing i åsen bak huset og kanskje litt sykling.

2 Likes

Eller ta første draget litt roligere? :grin:
Man kan som regel starte mye saktere enn man tror

2 Likes

Jeg tok det roligere, kjente passe i muskler, var bare sulten. Jeg var skikkelig sulten etterpå. Satser på at alle gode ting er tre og at jeg får en god 4x4 neste uke.

Tredje draget kjentes fint ut, var på slutten av hvilen mellom dragen når jeg skulle knytte skoen og ble litt småsvimmel. :sweat_smile: Er litt typisk meg, vet at jeg hadde spist litt lite den dagen. :see_no_evil:

1 Like

Tror dette er en lur video å få med seg. Hvordan unngå skader.

2 Likes

Det er ikke noe feil med å gjøre 3x4 en periode heller, det høres ut som det gir nok stimuli for deg i dag. Jeg mistenker at 4x4 blir lettere etter hvert når du får litt mer rolig volum som base

Du kan jo også variere litt 4x3, 6x2 osv eller se hvor mange reps det blir da

1 Like
2 Likes

Jeg ser ikke på det som noe stort nederlag å kjøre 12 min aktivt, men greit å fikse åpenbare feil i forberedelsene. Må ta det litt mer seriøst enn til en tur med lavere makspuls.

1 Like

Poenget med 4x4 er å trene hjertet mest mulig effektivt.
Innad i en 4-minutters intervall bruker du kanskje 1 minutt å komme opp i riktig sone for effektiv hjertetrening. Løper du for hardt blåser du rett igjennom den sonen og havner kanskje på 3x2 minutter effektiv trening for hjertet.
Men ja du har i hvert fall løpt hardt 12 minutter.

Anbefaler alle å høre gjennom det Jan Helgerud har å si :point_up:

4 Likes

Ikke til utmattelse, så @Christian kjører dem rett og slett for hardt? Ca 15 slag under makspuls nevnes, selv om man skal gå etter andpustenhet ifølge podden. Du skulle klart et drag til. Nå snakker han om ned til 10-30 pulsslag under maks.

1 Like

Er skummelt å si det helt sikkert på @Christian sine vegne, når han har spist for lite gjennom dagen og blir tom skjønner jeg godt det er greit å droppe det siste intervallet.
Nå brukte jeg det som ett eksempel hvis man “kun” løper 3 drag. Det er veldig vanlig å både starte for hardt og gjennomføre for hardt.

2 Likes

Første uka var nok litt for hard. Andre uka justerte jeg litt, men hadde altså bommet på mat. Det var ikke samme følelsen på de to ukene.

Styrketrening har forresten vært mest vekt på ettbensøvelser. Tenker det er lurt for å styrke balanse siden jeg prøver å gjøre intervallene i skogen.

Prøver å få timet det slik at jeg løper den aktive delen i svak motbakke, så jeg ikke må løpe fortere enn trygt er på kronglete stier.

2 Likes

Merket meg at han skulle hjelpe sønnen som hadde slitt av askillesen, vet ikke om det var på 4x4 :sweat_smile:

Ellers var det masse nyttig stoff i denne podkastepisoden. Høres ut som i hvert fall høy/medium terskel samt mer intensiv intervaller kommer inn under 4x4 men aldri all out, man skal stoppe 10 pulsslag under maks og føle at man kunne gjort et drag til. Å gjøre 2-3 slike per uke høres litt mye ut, men det fungerer sikkert for de som har veldig dårlig helse og kommer opp i denne pulsen når de går eller topputøvere som har mye rolig trening i tillegg. For mange vanlige mosjonister tenker jeg 1-2 4x4 økter per uke er nok.

Ellers likte jeg det han sa om 10 000 skritt, rengjøringspersonal med høyt sykefravær har ofte 10 000 skritt per dag så det virker ikke som noe man bør ha som mål.

3 Likes

Jeg har ekstremt lite tro på den 10.000-skritt hypen. Har ikke sjekket hva den er tuftet på, men tenker at den mest av alt sier noe om personene som befinner seg langt unna dette målet.

2 Likes

10 000 eller x antall skritt pr dag er vel egentlig bare ett tillegg for idrettsutøvere som ønsker å presse fettprosent ekstremt lavt. Les bodybuilder, får oss vanlige mosjonister kan tiden brukes mer effektivt

1 Like