Hører på en Pimp Science-episode som handler om norsk mathistorie. Fikk meg en del aha-opplevelser der.
Blant annet var grønnsaker og frukt ikke vanlig før utpå 1900-tallet. Blant grønnsaker var det hovedsakelig kål, poteter og nepe vi dyrket. Poteten kom på midten av 1700-tallet, men ble først utbredt på begynnelsen av 1800-tallet. Ovnsbakt brød ble i liten grad spist før utpå 1900-tallet, og det var flatbrød som opprinnelig var “brød”. Kneippbrød kom helt på slutten av 1800-tallet og grovbrød utover kneipp og Grahambrød kom først på 1970-tallet. Grøt og velling var gjengangeren, og mest sannsynlig spiste de ganske fettfattig da fett alltid var mangelvare. Saltinntaket lå på 18-30 gram per dag opptil nyere tid, men før dette snakkes det om opp mot 70 gram per dag. Brokkoli kom på 70-tallet. Nordmenn spiste i snitt 9kg frukt og 10kg grønnsaker i året, i 1893.
Basert på hvordan folk omtaler frukt og spesielt grønnsaker, ville jeg ha trodd at det utgjorde en mye større rolle i mathistorien vår. Jeg hadde heller ikke trodd at brødet som vi kjenner det i dag, bare har vært en del av kostholdet vårt i under 130-150 år.
Mulig det bare er jeg som har vært kunnskapsløs og at dette er noe folk flest vet, men jeg synes ikke denne infoen stemmer helt overens med hvordan frukt, grønt, potet og brød presenteres av folk som mener vi skal spise som vi har gjort i alle generasjoner.

Da er det i det minste snakk om noe vi har spist i mange generasjoner, ikke noe som omtrent ville vært fremmed for mine oldeforeldre.