Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Lar du de koke eller bare varmer du det opp. Det står på frosne bær at de bør varmebehandles.

Lar de koke en kort stund, til det ser ut som syltetøy. Det gjør det først etter et par minutter putring. Og så et minutt med sukkeret så det smelter og blir blandet sammen med bærene.

2 Likes

Har du i noe «frysepulver» eller chiafrø for at det skal bli mindre flytende?

Nei, har ikke noe annet i, så lenge man ikke har for mye vann i i begynnelsen (varm heller opp på litt svakere varme) så blir det ganske grei konsistens synes jeg.

1 Like

Har forsøkt å spise litt mer frukt i det siste, men det må jeg nok slutte med. Blir helt vanvittig sulten av det! Jeg spiser nøyaktig det samme som tidligere, bare frukt i tillegg, men har allikevel gått fra å være ganske mett hele tiden til å konstant crave ett eller annet og være konstant rastløs. Jeg får begynne med mer poteter igjen, det har aldri gitt meg sånne problemer.

4 Likes

Har du testet å kombinere med noe som har fett og protein? Yoghurt, nøtter, sjokolade e l

1 Like

Både og, så jeg bør nok være litt mer konsekvent på å gjøre det før jeg gir det helt opp. Har hatt mye epler, pærer og chia-pudding med bær, mango og mørk sjokolade. Har periodevis hatt nøtter, men vi kjøper bare økologisk så det blir så vanvittig dyrt (spesielt når cravingsene gjør at jeg spiser 5 ganger mer enn jeg hadde tenkt).

Skal forsøke å heller legge inn et mer planlagt innslag av karbo som hensyntar det du nevner :ok_hand:

1 Like

Gratulerer, du har fått variabelt blodsukker igjen! :smiley:

Hva med å ikke få i deg karbs fra frukt men heller grønnsaker?

1 Like

:sweat_smile: Må gi jeg meg mens leken er god. Fortsetter jeg sånn eser jeg ut 50kg igjen.

Grønnsaker er nok mye lurere, ja. :+1:

Jeg gjetter jo bare, men vil tro dette henger nøye sammen med det @RogRak har sagt om at det er helt drøyt hva slags mat som blir gitt til kreftpasienter.

An analysis from the University of Texas MD Anderson Cancer Center of more than 137,000 breast cancer patients found that more than 95% of GLP-1 users were alive after five years, compared with 89.5% for nonusers.

https://www.wsj.com/health/pharma/popular-weight-loss-drugs-may-have-surprising-side-effect-stalling-cancer-dec90596?st=hu2543&reflink=desktopwebshare_permalink

Edit

One theory is that GLP-1s reduce cancer risk indirectly—by driving weight loss and improving metabolic health, both of which are independently linked to lower cancer rates. The other is more direct: receptors for GLP-1, the hormone these drugs mimic, appear on the surface of some tumor cells, raising the possibility that the drugs are acting on cancer biology itself.

Så, her står det altså at sunn metabolsk helse er linket til lavere kreftrate. Info som ikke har nådd norske sykehus som behandler kreft?

1 Like

Hva med å prøve en og en frukt og se hvilken som gir deg craving? Kan jo være at du skal holde deg unna eple f eks men bær kanskje går bra

1 Like

Tror eneste frukten som ikke gir meg cravings er banan. Den gir faktisk litt metthetsfølelse.

1 Like

Banan og bær går det mye av her

Gjerne med 10% yoghurt, revet kokos evt havregryn og eller honning

I tillegg blir det en del tørket frukt som daddel og fiken gjerne med mørk sjokolade og kokos eller peanøtter

I flere år hadde jeg en veldig enkle diett hvor jeg bare spiste dette før middag:

Biff
Torsk
Gresk yoghurt (ikke den fete, men den proteinrike varianten)
Brokkoli
Erter
Blåbær
Meierismør
Olivenolje

Hadde null cravings, dønn stabil vekt og ingen svinginger i blodsukkeret.

Jeg blir mer og mer overbevist om at matpyramiden skal snus på hodet. Den dagen FHI og andre instanser begynner å forfekte dette skal de få min tillit igjen.
Mye frukt, brød og kjappe karbohydrater tuller med metabolske helsen vår.

Keep it simple, men skei ut i høytider, får, bryllup etc

4 Likes

Ah, bær mener jeg også jeg kan spise uten å merke noe på blodsukkeret.

Frukt har nok endel oppside, men også noen problemer. Bær er nok bedre sånn sett. Lurer på om faktisk fullkorn kan gå greit, men fullkornspasta og brød smaker ikke i nærheten så godt som de mer vanlige variantene.

Spiser yoghurt, havregryn og pære til frokost og det gjør meg egentlig bare sulten. Lurer på om det er pæren, havregrynet eller yoghurten som fucker det til. Kanskje litt fra alle tre? :thinking:

Har også en lunch som basically er en gresk salat med mye oliven og typisk litt kikerter, den rører knapt på blodsukkeret mitt. Som vel stemmer god overens med det vi akkurat diskuterte om at grønnsaker nok er mye bedre for blodsukkeret enn frukt…

Legg til et egg til frokosten kanskje og evt banan i yoghurten

1 Like

Har brukt denne https://meny.no/varer/meieri-egg/yoghurter/matyoghurt/yoghurt-gresk-type-7038010069451, men burde sikkert bytte til denne https://meny.no/varer/meieri-egg/yoghurter/matyoghurt/yoghurt-gresk-7034280009760. Førstnevnte har bare 2% fett, men 8,5% protein, den siste har 10% fett og 5,5% protein. Må dessverre gå for en laktosefri variant. :stuck_out_tongue:

1 Like

Axa 78% fullkorn med dadler, rosiner og hasselnøtter er god.
Spiser denne med Kesam-vanilje, gresk yoghurt og Kefir-blåbær samt friske bær.
Har nesten kuttet brød.
Aldri slitt med cravings

1 Like

Den billigetse og besten supermaten når det kommer til brød/fullkorn må være Wasa husmann.

100% rug fullkorn, smakfullt, langrinsdyktig og billig. Og ingen tilsetninger utover vann, salt og gjær.

4 Likes

Jeg mener fortsatt at det virker som fruktose trigger fettlagring hos mennesker, på samme måte som hos dyr som går i hi/dvale. Det er synd i så fall, for mtp. intoleranser og fordøyelse anser jeg det som en mye bedre karbokilde enn de fleste alternativer. Men jeg skal forsøke med tipsene dere har kommet med før jeg gir det helt opp. Jeg er klar over at det nok oppleves mer ekstremt for meg som er ekstremt sensitiv for karbohydrater.

Jeg er fult klar over at jeg er ekstrem mtp. kosthold, men jeg synes livet med dårlig regulert blodsukker virker helt ekstremt. Jeg tenker på mat hele tiden, er alltid fysen på noe, aldri tilfreds, står opp for å spise litt for fraværet av stimuli oppleves som et stress for kroppen. Jeg er vant med at det er jeg som er sjefen over kroppen min, men nå føler jeg meg pisket rundt og som en slave av eget blodsukker.

1 Like