Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Du må bare hive deg ut i det leve det livet til det fulle. Så går det fint også blir du 15-25 kg feitere :smiley::laughing:

Er det noe sånn som 73% av norske menn mellom 40-49 som er overvektig? De er jo på det kjøret der med kalorier fra morgen til kveld (og noen sikkert natten med).

Edit, er vist 77%!!!

1 Like

Gi meg et par uker med dette matkaoset her så er jeg nok tilbake på tidligere matchvekt på 125kg.

2 Likes

Skjønner ikke at det skal sitte så langt inne hos leger og ernæringseksperter å anbefale er lavkarbo kosthold :man_shrugging:

Kan ikke forstå noe annet enn at den delen av «vitenskapen» er så tungt politisert og påvirket av sterke økonomiske interesser at det knapt kan kalles vitenskap.

2 Likes

Tar de da med kompisen min på 192 og 95kg? Tidligere ishockeyspiller som på 95 kg ser ut som en 19-åring som har skutt i været og enda ikke fylt ut. Som aktiv ishockeyspiller veide han 105 kg. :stuck_out_tongue:

Har selv bmi på 22,5 nå, men begynner da å nærme meg feit. På 93kg, rett under 25 bmi, så hadde jeg vært bælfeit. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg er mer sulten nå på en daglig basis enn jeg noen gang var da jeg fastet i 30 dager.

BMI sier ikke noe om helsen din, det er bare forholdstall.

Det er fettprosent og midjemål som er avgjørende.

Han du nevner er et unntakstilfelle.

1 Like

Jeg også, jeg er like høy, men en passe vekt for meg er 75-80 kg et sted. På 83 kg som jeg er nå har jeg litt mage. På 92kg, som er under bmi 25, så er jeg bælfeit :stuck_out_tongue:

Vil egentlig tro det finnes rimelig mange slike unntaktstilfeller. Vil f.eks. tro at @RogRak godt kan være et slikt også.

Jepp, men tallet du siterte på antallet overvektige antar jeg tar utgangspunkt i BMI. :wink:

Det skal virkelig mye til for at jeg skal legge på meg, men selv jeg som oppfattet meg selv som tynn har klart å omfordele kiloene ved mer trening så midjen er blitt tynnere og litt mer sårt tiltrengte muskler (absolutt ikke noe ekstremt, men mer «normal» mengde muskler nå vil jeg si). Selv om jeg ikke trener mer enn rundt 5 timer i uka må jeg spise til jeg nesten blir kvalm for å holde oppe vekta. Tar hele skjeer med honning, masse feite produkter yoghurt, kjøtt, smør, kokos, nøtter, sjokolade osv.

Ellers så jeg en video om noen som mente at den enkleste måten å øke vo2 maks er å gå ned i vekt, siden vo2 maks måles per kg. Ikke et perspektiv jeg deler, men et morsomt poeng.

3 Likes

Det hadde du løst lett ved å bare hive i deg litt pasta. :wink:

1 Like

Jeg spiser ikke hvetemel da så det kanskje er grunnen

1 Like

Enorm heter det :see_no_evil:

BMI er en grovmasket not.

Du kan helt sikkert justere for statistiske uteliggere for de som har mye muskler og tung beinbygning.

Men jeg kan garantere deg at om du hanker inn 1000 norske menn mellom 40-49 år, så vil maks et par prosent være av typen som har høy BMI men lav fettprosent og smal midje.

På samme måte vil du finne mange med BMI under 25 som har for høy fettprosent og for stort midjemål.

Så akkurat det der jevner seg ut. Men igjen, viktig å forstå hva BMI er. Men i hovedsak så er det nok en veldig bra proksimrering for fedme hvis du har stor nok N.

2 Likes

Godt argumentert. Spørsmålet er jo bare hvorfor 25-30 er overvektig. Dvs noe man ikke skal være.

• In younger healthy non-smokers, lowest risk is often closer to BMI 22–24
  • In older adults (60+), slightly higher BMI ( 25–28 ) is frequently associated with better survival
  • Being very lean (BMI under ~20) is consistently linked with increased mortality in epidemiology
  • Fitness and waist circumference often predict health better than BMI alone

Såååå, kanskje det ikke er så dumt å ha BMI på 25-27 som en mellom 40 og 50? :thinking:

1 Like

24-25 tror jeg er bra, men da skal mye av det være muskler. På den annen side er det ikke ønskelig med ekstremt lav fettprosent (type body buildere)

Hjemmelagede kjøttboller

4 Likes

Hjemelig sti

3 Likes

bye bye kneskader?

image
https://www.youtube.com/shorts/S2-S03_0UCQ?feature=share

Om du sliter med blodsukker er det mange måter det kan løses på.
Hvordan du spiser maten, hva du kombinerer med frukt ++

Her er en som prøver ut mye forskjellig og måler blodsukker underveis.
Alt fra 16 timer faste og rett på blod cola til «riktig» rekkefølge på maten.

2 Likes

Dagens “intervalltrening”. 18 min opp med ca 17 kg på ryggen. Litt kjappere ned repeat 4x. Sånn blir det når man ikke gidder å fikse scootertransport av ved på vinteren. :joy:

1 Like

Noen som så nyhetene/sporten idag?

2 idrettsutøvere som hadde kuttet alt ultraprossesert siden 2024. Begge opplevde bedre styrke, fettprosent, restutisjon osv.

Så kom selvfølgelig noen som skulle advare mot å være for ekstrem…

Problemet var at de snakket om heeelt forskjellige ting!

Første mann advarte om at dem kunne spise for sunt, og ikke få i seg nok energi… Noen som går på kcal, og har INGENTING med ultraprossesert å gjøre!

Neste var en dame som ikke ville at man skulle få JA/NEI mat, da man hadde erfaringer med at det kunne gi uheldige konsekvenser… med dårlig skjulte antydninger til spisevansker…

Snakk om å bomme så til de grader!

Er du en toppidrettutøver er det jo selvfølgelig JA/NEI mat. Vil du yte best mulig så må du få best mulig “drivstoff”.

7 Likes