Olivenolje, ikke ultraprossesert, ca 900kcal/100g. 
Laget en artikkel om det også.
De anbefaler råvarer, men vil ikke si at all UPS er usunt, fordi makrell i tomat på tube er UPS, og det er jo litt sunt. Så da fungerer det ikke å generalisere 
Tenk om dette kunne brukes motsatt vei? F eks mørk sjokolade har vist seg å være gunstig for hjertet og inneholder mettet fett, vi kan derfor ikke advare mot mettet fett (som man uansett ikke bør advare mot, men for å bruke deres språk).
Jeg så nyhetene og er helt enig i at «bedre drivstoff gir bedre resultater».
Samtidig skjønner jeg advarslene for jeg har gått i fella selv.
Det startet helt uskyldig med små kostholdsendringer. «problemet» var at jeg merket forbedringer i resultatene og dermed fikk jeg bevis for at det virket.
Da ble det helt logisk å endre videre for å forbedre mer etc osv.
Dere skjønner tegninga.
Sammen med for mye trening tippet det over. «Smalt i veggen» fysisk.
Derfor er jeg nå mer skeptisk enn før til «dietter».
Tror på mest mulig variert, av sunn mat.
Å ikke spise ultraprosessert mat er ikke en diett det er bare at man spiser vanlig mat 
Som @holmes sier. Det er ikke snakk om diett.
Er snakk om å spise rent. Aldri snakk om å telle kalorier.
Ja, men Dagsrevyen henvender seg til alle og må være ytterst forsiktige med hva de formidler.
Bare i dag har jeg lest om folk som spiser for mye gulrøtter for å bli brune og ei som spiste for mye søtpotet. 16% av norske jenter har spiseforstyrrelser, mange er overvektige og den desidert mest solgte matvaren er Grandiosa.
Problemet er at de er for vage i formidlingen. Blir rom for mye synsing.
Argumentene som liksom var imot hadde ingenting med ultraprossesert å gjøre. Dem sauset det inn som om det hadde noe gjøre med kcal, overvekt og slanking.
Når poenget til utøverene var at dem hadde kuttet ut ferdigmat, lagde ting fra bunnen av og fokuserte på få ingredienser og rene varer. Noe som i bunn og grunn er variert kosthold med rene råvarer.
Dette klarer man da altså å mystifisere og få det til å høres “farlig” ut.
Må forresten si at å være oppe på fjellet med lite skog, vidt utsyn og med litt vind i ansiktet, det gjorde godt for helsen.
Gleder meg som en unge til å gå på fjelltur igjen. Det er fortsatt mye snø over 1100m, men vil tro det minker fort de neste dagene, for nå er det stort sett plussgrader døgnet rundt selv over 1300m. Godt motivasjon for å trene godt framover.
Den lille styrketreningen jeg har gjort med bulgarske utfall med 15kg vekter tror jeg traff dagens tur med 17kg på ryggen veldig godt, så det skal jeg fortsette med. 
Det finnes mange krefter i samfunnet (les matindustri og myndigheter), der mål og interesser påvirker hvilke matprodukter som utvikles, produseres og selges. Dette inkluderer produkter som inneholder industrifremstilte ingredienser som ikke ville blitt ansett som mat i seg selv, men som inngår i matvarer som pakkes og selges som mat.
Når jeg leste den artikkelen så føler du at alle forbehold må tas med sånn at ingenting strider mot Helsedirektoratet og Linda Grønlund sine anbefalinger.
Er vel som @Faerder sa, NRK må ta hensyn ta alt og alle (utenom høyreekstreme) når de lager en artikkel. Og spesielt når de lager en artikkel som KAN stride mot hva Helsedirektoratet forfekter.
Det mest overraskende med artikkelen var at mettet fett ikke var nevnt med et ord!
Sagaen fortsetter.
Ev. narrativet; diskursen; det vitenskapelige paradigmet, eller hva man nå ønsker å kalle det.
Til og med kokosolje advares det mot i dagens kostråd. 
Fra artikkelen:
Hegsted og to andre forskere fra Harvard ble i 1965 betalt av sukkerindustrien for å skrive fordelaktig om sukker fremfor fett.
Grundy og hans medforfattere nevnte ikke at de hadde mottatt penger fra statinprodusenter da de nedjusterte de amerikanske retningslinjene i 2004 for når folk bør begynne på statiner.
Hill etablerte i 2014 det internasjonale Global Energy Balance Network (GEBN), hvis budskap var at det var enklere å oppnå energibalanse om en var fysisk aktiv. Etter hvert kom det frem at GEBN ble finansiert av Coca-Cola.
Det er kanskje vanskelig å unngå interessekonflikter helt, men det er viktig å være åpen om dem.
Litt artig at jeg de siste årene også har samme inntrykk som forfatteren av Folkehelsedirektoratrt og deres kostråd når det kommer til mettet fett og rødt kjøtt.
De vil bare ikke ta innover seg at det ikke finnes gode bevis for at mettet fett er farlig for hjerte og ei heller at det finnes bevis for at rødt kjøtt øker sjansen for kreft.
Tvert i mot så viser jo nyere studier at umettet fett er forbundet med økt fare for kreft og at karbohydrater er verre enn fett hva angår hjerte-kar sykdommer.
Men det vel enklere for Folkehelsedirektoratet å spille på lag med myndighetene. Kjøtt er jo en uting må vite, og det verste vi kan gjøre mot klimaet. Så det er nok en sammenheng der også, i tillegg til tvilsomme bindinger opp mot næringsmiddelindustri og sterke interesser i Big Pharma.
Husk maks et egg om dagen og ikke glem at innholdet mye av det farlige METTEDE FETTET, hilsen Helsedirektoratet.
Vel, siste versjon av kostholdsrådene har vel allerede rettet opp det.
Velg fisk og sjømat til middag to til tre ganger i uken og gjerne som pålegg. Bruk bønner, linser og erter til middag eller som tilbehør. Fisk og sjømat, bønner, linser, erter, egg og rent kjøtt er gode kilder til flere viktige næringsstoffer. Begrens rødt kjøtt og spis minst mulig bearbeidede produkter av rødt og hvitt kjøtt.
Egg kan inngå i et sunt og variert kosthold.
Vel, som du ser så klarer de ikke helt å fri seg fra sin egen tvangstrøye knyttet til mettet fett, kolesterol etc, så de må skrive, KAN!
https://tidsskriftet.no/2025/04/debatt/kostradene-om-egg-forvirrer

Det er ikke mettet fett vs umettet fett, det er ekte mat versus fabrikk og laboratoriefremstilt
Denne er også for enkel, men et skritt i riktig retning
Ja, det var noe.
Is f.eks. Er isen laget med naturlige råvarer som fløte og egg så er jo det faktisk en sunn dessert.
Også mangler kjøtt på rett side også.