Tror en femåring kunne klart å peke ut sunn mat bedre enn helsedirektoratet
Iskrem er laget av stoffer som er vannløselig og ting er fettløselig, så derfor, om man skal lage noe godt så må man tilsette noe som blander «olje og vann», dvs man bruker stoff (molekyler) som har både en del av molekylet som løser seg i vann (hydrofilt) og en del som løser seg i fett (lipofilt/hydrofobt).
Disse stoffene heter i kjemien tensider, og i matvaresammenheng emulgatorer.
Mao går ikke an å lage iskrem uten emulgatorer, fordi da skiller fett- og vannløselig stoffer seg, og fettet flyter på toppen.
Nå viser nyere forskning at emulgatorer bidrar til å svekke og å bryte ned mucusen i tarmen, dvs beskyttelse-laget i tarmveggen. Og det øker sjansen for at bakterier kommer i kontakt med steder der tarmbakterier ikke skal komme.
I det hele tatt er det mye som tyder på at ikke bare er ultraprosessert mat noe som spises av bakterier i tarmen man kanskje ønsker («dårlig og slemme bakterier»), men i tillegg svekker forsvarsverket mellom «bæsj og blod» for å si det banalt.
Ultraprosessert mat inneholder masse ting for å gi maten økonomiske egenskaper som lang holdbarhet, stabilitet, farge, mens sunn mat bør ha fokus på ernæringsmessig egenskaper, som næringsinnhold, mat for bra bakterier etc
Mikrobiomet i tarmen er trolig av avgjørende betydning for helse og risiko for sykdom.
Det blir bare tullete påstand i mine øyne. Å skape et sunt kosthold dreier seg veldig mye om sammensetningen av kostholdet, ikke om en enkelt råvare/produkt er sunt eller ikke. Mye som er sunt i visse mengder.
Greit å være uenig eller missfornøyd med ting i kostholdsrådene men som helhetlige råd mener jeg at de er gode. Det jeg finner merkelig er at de som er negative til kostholdsrådene forfekter veldig mye som er sammenfallende med kostholdsrådene.
Masse jeg er uenig i, sterkt begrenset inntak av kjøtt, magre meieriprodukter, margarin i stedet for smør, unngå kokos, unngå salt. Det vi har vært enig om er unngå sukker men nå som jeg har begynt å løpe endel og spiser mye honning og smoothier er til og med det et punkt vi er litt uenig i.
Får du i deg dette i direkte sammenheng med løpingen? Mao, du får i deg kcal fra sukkeret og så forbrenner du det umiddelbart i løpingen?
Så forresten en video her som nevnte at den ultimate sportsdrikken lager du relativt enkelt hjemme med vann, sukker og salt. Sukker har da en nær optimale blandingen av glukose og fruktose som gjør at kroppen klarer å ta opp energien fort, slik at du kan bruke energien på løpingen.
Tenker at selv om det er optimalt for løpingen å få i seg tomme kalorier fort, så er det ikke nødvendigvis sunt…
Jeg må ta det de dagene jeg ikke løper også, må fylle på veldig mye næring for å holde vekten. For mange er det så klart lurt å redusere sukkerinntaket.
Det er så klart diskutabelt, men finnes en del indikasjoner på at rå honning har noen positive helseeffekter. Tror det er bedre enn seigmenn.
Det jeg savner mest er logikk og en helhetlig forståelse for helse. Jeg mener at natur og biologi er ganske sort/hvitt, mens vi i den moderne verden skal ha alt til å være grått. Ingenting presenteres med en historie som gir mening. Det vi har spist i hele vår eksistens er plutselig usunt, mens det som ikke var oppfunnet for 50år siden er plutselig kjernesunt. Det forskes på så vanvittig mye rart som jeg ikke ser nytteverdien av, for forskningen bygger ikke på noe underliggende, så det blir omtrent som å forske på funfacts tatt utav kontekst.
Mat som er sunn er sunn, og om det er noen forbehold, vil matvaren i seg selv regulere inntaket. Som salt for eksempel. Salt er sunt, og kroppen gir rimelig grei beskjed når den er forsynt med salt. Trenger man å gjøre det noe mer avansert enn som så? Får du saltet i deg gjennom råvarer og saltet du selv tilsetter, er ikke salt noe problem. Ferdig snakka. Sol er sunt, og for meg som ikke bruker solkrem, kjenner jeg det på hele kroppen når den har fått nok. Det er rett og slett litt ubehagelig å være lengre ute i solen enn det som er fornuftig. Jeg blir aldri solbrent, men gjør ikke noe annet enn å høre etter på kroppens signaler. Alle er enige om at det er negativt å bli solbrent, så hvorfor kan man ikke bare si at det er positivt å være ute i solen, men unngå å bli solbrent? Hvorfor skal egg være usunt etter et visst antall? Hvilken råvare er det egentlig som blir usunn etter at man inntar en viss mengde, eller motsatt, uten at kroppen tydelig prøver å begrense inntaket? Har naturen noen gang vært så inkonsekvent? Da må man over på matvarer som har blitt avlet opp til å bli noe helt annet enn det det opprinnelig var, som det meste frukt og grønnsaker nå til dags eller matvarer som trigger hormese. Det er lett å innta for mye karbohydrater nå, men det tror jeg hadde vært tilnærmet umulig før vi begynte å lage varianter av det som har mangeganget karboinnholdet og hvor tilgjengelig og lettvint det er å spise det. Igjen virker det som folk flest tror at råvarene nå til dags er de samme vi har omgitt oss med i hele vår humanbiologi. Det meste folk ser på som råvarer nå, har ikke eksistert før helt nylig, og er på ingen måte noe vi alltid har hatt tilgjengelig.
Hadde det ikke vært bedre å øke fettinntaket? F.eks. ved å ta deg et par skjeer extra virgin olivenolje? Bytte ut magre melkeprodukter med fete? osv.
Måtte sjekke hva dette var for noe og fant ut at “rå honning” basically omtrent er all norsk honning. 
Jeg tipper jeg har en matchvekt på rundt 73kg med nåværende muskelmasse, som kroppen trekkes mot. Jeg tipper jeg kan doble kaloriinntaket mitt til 8.000-9.000kcal og fortsatt gå ned i vekt, om jeg spiser lavkarbo. Samtidig kan jeg fint spise 2.000-3.000kcal å gå opp i vekt om jeg spiser mye mer karbohydrater. Sånn jeg ser det er vektregulering også hormonelt betinget, ikke bare av mengden kalorier man inntar.
Alle er enige i at en person med diabetes type 1 sliter med å lagre energi og at kaloriregnskapet ikke gjelder for han, men at alle har samme typen mekanismer som gjør seg gjeldende, er helt fjernt for folk for da er plutselig kroppen et 100% kjemisk lukka system som ikke kan frigjøre energi sånn som diabetikere kan.
Ja om du kjøper skandinavisk lynghonning får du bra kvalitet. Jeg har allerede veldig mye fett i kostholdet, og merker at jeg nå tåler sukker i naturlig form bra. Så nå blir det begge deler gjerne samtidig slik at fett og protein er med bremse opptaket, og gjerne sammen med matvarer som inneholder fiber. Tar gjerne på olivenolje på salat e l når det faller seg naturlig.
Føler meg bra når jeg spiser honning, mettet fett fra naturlige kilder og hjemmelaget mat generelt, føler meg med en gang mindre bra med en gang jeg kommer i situasjoner der jeg blir nødt til å spise ultraprosessert fabrikkmat med kjemisk fremstilte emulgatorer, cellulose (kanskje naturlig, men sagflis) alskens tilsetningsstoffer osv
Jeg tror det er viktigere å gå etter den følelsen enn de generelle rådene, det er nok også litt individuelt hvilken mat som vi trives best med selv om prinsippet om at naturens mat er å foretrekke over laboratoriet eller fabrikkens produkter nok er mer allmengyldig, så kan det spesifikke kostholdet se veldig forskjellig ut uten at det ene er bedre enn det andre.
Helt til du har den i teen 
Er det lov å bli forbannet når Sporty tar seg bryet med å sende ut en mail for å blåse opp ett tema som en nyhet, og skrive en artikkel som egentlig ikke sier noe som helst?
Alle skjønner vel at en som løper 50 km i uka vil kunne få dårligere resultater på tung knebøy målt opp mot en som bare løfter hele uka.
Så skriver de i tillegg “Datagrunnlaget for hypertrofi var rett og slett for svakt til å trekke klare konklusjoner” - hva vi sitter vi igjen med da - en meget smal konklusjon og en grææævla unødvendig artikkel 
Det var Sporty (tidligere Family Sports Club) jeg jobbet som personlig trener i. Skal ikke si annet enn at kvaliteten på den mailen er representativt for hvordan ting er på innsiden, av det jeg kjenner til (og jeg var også mentor for andre PTer der). Det var kun fokus på salg og all kompetanseheving måtte gjøres på eget insj. på egen fritid og fra egen lomme.
Fikk snap av en tidligere kollega der i dag, og det virker som de sliter vanvittig, iaf. med PT delen. Tror de 6 PT’ene som er der nå har mindre i månedslønn enn jeg hadde alene.
Har begynt så smått og jogge litt, ikke mye kanskje 1-1,5 ganger om uken men kombinerer det med gange.
Tar ikke tiden når jeg jogger men har en rute på ca 8km så når jeg jogger er det så langt / blir i sommer:
- 1km jogging 1km gange inntil 8km
- 2km jogging 1km gange inntil 8km
- 8km veldig rolig jogging
Kommer til å supplere litt med knebøy, push-ups og rolige økter på ro-maskin, i tillegg går jeg ofte 8km ruten uten jogging bare gange, men da er den totale lengden 14km der har tiden totalt så lamgt variert alt etter dagsform fra 2t 07 min til 2t 32 min.
Ja tydelig fokus på klikk og salg her, de fanget min oppmerksomhet. Men her synes jeg de skyter seg selv i foten, sånn artikkel skaper bare usikkerhet og gir ingen svar.
Man kan være en fantastisk baker og samtidig bli en ganske god rørlegger, men skal du vinne VM i baking er det ikke optimalt å bruke halve uka på rørlegging.
Hadde de vært seriøse hadde de sendt ut informasjon om hvordan man KAN løse kombinasjonstrening og håndtere totalbelastningen.
Er ganske sikker på at 95% av Norges befolkning hadde blitt både sterkere og fått bedre kondis av å gjøre begge deler.
Høres ut som en trygg måte å komme seg i bedre form på. Det er nok lurt å stykke opp jogging i mindre biter. Å gjøre det i samme økt virket smart.
Samboeren min begynte å jogge litt i høst, da jogget hun kun flatt eller opp. Nedover, så gikk hun. Når hun skulle starte opp igjen etter vinteren, så gikk det til helvete. Fikk en betennelse i ankelen. Kanskje litt for ivrig? 
Det man kan si er positivt med kostholdsrådene er at de anbefaler et råvarebasert kosthold. Og det har du rett i at de aller fleste her forfekter.
Men så har du en del ullne og vage formuleringer der som skaper usikkerhet knyttet til en del matvarer.
Også er er det elementer i rådene som veldig mange mener er direkte feil og villende, kort oppsumert:
- For stor del av energien skal komme fra karbohydrater
- Begrens inntak av mettet fett
- Begrens inntak av rødt kjøtt
Hvis man har et opphold er det nok viktig å trappe opp gradvis. Generelt er det også viktig at man lander rett under kroppens tyngdepunkt.
Jeg savner en objektivitet rundt ting. Hvor mange er kjent med hvordan inntak av korn, frukt og grønt påvirker jernnivå og opptak av kalium, kalsium, magnesium m.m? Hadde personer med benskjørhet trykket i seg grovt brød og masse grønnsaker om de hadde vært klar over det? Hvor mange er kjent med hvor mye mer biotilgjengelig næring fra animalske kilder er?
Betyr det at man skal kutte ut disse andre tingene? Nei, absolutt ikke, men det bør være informasjon folk er klar over sånn at de kan ta et informert valg om hvordan de angriper helsen sin.
Jeg har sagt det tidligere også, men da jeg jobbet som personlig trener var det så sinnsykt mye autoimmune lidelser og jern-mangel hos de som gjorde alt “riktig”.
Helsemyndighetene er jo guder som justerer ingrediensene litt hit og dit i håp om at sykdomsbyrden i samfunnet skal bli mindre (med mer eller mindre hell). Om du som enkeltindivid har det bra er ikke så viktig