Er dette hverdagsmaten eller har du jazzet det opp for helgen?
Hverdagsmat+. Har normalt kjøttdeig istedenfor biff. Utover det er det veldig ordinært.
Veldig bra! Et lite tips er å prøve å finne honning som ikke er sånn blanding av forskjellige produsenter men gjerne en selvstendig produsent («lokalprodusert») - om du ser en med mørk farge er gjerne det et ekstra kvalitetstegn 
Har disse nå, men også en fra lettland eller Latvia el som virket bra (har den på kontoret)
Fargen kommer fra typen blomster. Sommerhonning er veldig blek. Lynghonning som man får på høsten er mørkere. Kjøper honningen min fra en kompis med bier. Da blir den lokal også. Prata med han på onsdag, da hadde han fanget to svermer med bier. 
Det fancy navnet på sommerhonning er bringebærhonning. Vil nesten tro det burde ha hett blåbærhonning. All blåværlyngen rundt her står i hvert fall i blomst nå
Det stemmer nok, bare lest at den mørkere har mer næringsstoffer, og så synes jeg personlig at den ofte har bedre smak. Det viktigste er at den er rå og ikke oppvarmet noe jeg tror de blandingene ofte er
Lynghonning, dvs den fra høsten smaker gjerne mye mer.
Jeg har lest at honning nærmest har ubegrenset holdbarhet så da tar jeg den når jeg finner den. Men for produsentene er det sikkert bra om ikke alle gjør som meg.
Dette med rå honning er så klart ikke relevant om man bruker det i matlagingen eller te osv, men det handler om bevaring av enzymene.
Han kompisen min fikk 40kg sommerhonning og 140kg lynghonning. Mao, det er mest av det du liker best. Jeg kjøpte så mye i 2024 at jeg fortsatt spiser av den honningen. Smaker nøyaktig som da den var fersk.
Kongsberg ca 700 høydemeter nedenfor Skrim
Årets første fjelltur, bare 859 moh, men det er snø over 1100ish, så det får vente en uke til.
Barn er morsomme på sånne turer, hadde med meg hun minste på 6,5 år. Hun gikk litt tom på vei opp, fikk seg et par skiver og trasket på. Brukte 2:25 opp. På vei ned brukte vi 1:30 og hun bare: hva! Det føltes som et kvarter! Hun hoppet og spratt og hadde helt glemt at det var slitsomt opp.
Som vanlig fikk jeg meg litt ekstra trim med henne på skuldrene opp kanskje 3-400m og en god del høydemeter. Kjentes helt greit ut, så har fungert fint med bulgarsk utfall med vekter på trening.
Er den også gressforet?
Ja. Har både storfe og lam, begge gressforet.
Bær, havre, smør og sukker. 20-30 min i ovnen, til bærene koker og trekker inn i toppingen.
Er best med stikkelsbær, solstikk eller solbær. Funker med blåbær og bringebær.
Goe tre timer på fjellet i dag, 850 høydemeter, tredje turen denne uken. Litt lengre i dag, men var bestemt på rolig tempo for å ta brodden av turen i går. Funket helt til man så noen forran oppe i fjellsida.
Klassiker! Så flott ut! Litt mer hav enn herover. Mest et hav av trær her 
Funker det uten smør
Du kan bruke olje 
Takk skal prøve med sure bær rips og tyttebær, liker syrlig smak
Tyttebær tror jeg blir litt sært, men rips burde funke bra. Toppingen er best med nok fett og sukker til å være en skikkelig kontrast.
Jeg tenker å justere hvor mange kalorier jeg inntar etter metthetsfølelse fremover. Har i en stund nå spist over metthetsfølelse for å “få i meg i nok”, men basert på hva jeg egentlig tror om kalorier, energi og vekt, så har jo egentlig ikke dette noe å si: Så lenge insulinnivået mitt er lavt og jeg har litt overskuddsfett, vil jeg gå ned i vekt, og det vil det jo alltid være på denne “dietten”. Jeg spiser rundt 3000kcal om jeg ligger på et kaloriinntak som føles naturlig. Å tvinge i seg 1000-2000kcal i “ren mat” når man er mett, som attpåtil er lavkarbo, kan være ganske krevende. Hadde jeg spist ultraprossesert og/eller karbohydrater, hadde det ikke vært noen utfordring.
Jeg har tidligere fortalt om studien som viste at kaloriforbruket ikke endret seg for stammefolk som vanligvis gikk lange distanser daglig for å hente vann, når de sluttet med å hente vann og var i mye mindre aktivitet. Kroppen er mye mer tilpasningsdyktig enn folk skal ha det til. Jeg opplever ikke å ha gått ned mindre i vekt i perioden jeg har fått i meg 4000-5000 kcal daglig enn når jeg bare spiser til jeg er mett. I tillegg føler jeg meg ofte mindre sulten etter å ha vært i aktivitet enn dagene jeg ikke trener. Den store testen for om hypotesen min holder vann, blir hvorvidt jeg fortsetter å gå ned etter å allerede har kvittet meg med all vekt uten “kvalitet”.
Såvidt jeg forstår, så ønsker du å holde samme vekt. Hvis du skal kunne spise mindre og ikke gå ned i vekt, så må kroppen din bruke mindre energi. Det har vært gjort undersøkelser på hvileforbrenningen på folk som har gått ned mye i vekt og så opp igjen og den har kunnet falle med så mye 500kcal/dagen. Jeg har to venner som har gått ned mye i vekt og begge to er nå blitt noen skikkelige frysepinner. Kroppen deres har blitt mer “effektiv” og kaster ikke bort kalorier og har derfor ikke masse ekstra overskuddsvarme. I hvert fall han ene var en skikkelig varmeovn før han gikk ned i vekt.