Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Da kan man tenke seg hvordan det står til med folk som spiser MAX 1 egg for dagen, ikke spiser fet fisk og er generelt sett redd for sol (eventuelt mørk hud i tillegg).

Legg så på alle artikler som advarer om å ta for mye vitamin D. Hvor alle sakene jeg har funnet til nå enten involverer feilproduksjoner eller folk som bruker dråper og overdoserer.

2 Likes

Jada, viktig å skremme folk mot ting som er sunt og bra men KAN være farlig.

1 Like

Folk dekker seg til eller smører seg med høy faktor etter anvisning fra myndighetene, men ingen klarer å dekke til 100% eller komme til overalt, så da får du det verste fra begge verdener, solskade og i verste fall melanom kreft i de små eksponerte partiene kombinert med elendig d vitamin status (= veldig forhøyet helse risiko).

Løsningen er å eksponere en stor overflate passe lenge for høy d vitamin produksjon og relativt sett lav risiko for hudskader/kreft. Dessuten begynne tidlig på sesongen og prioritere soleksponering morgen og kveld hvis mulig.

1 Like

Jeg smører nakke, skuldre, nese, ører og bakside av leggene når jeg skal på 8-timers fjellturer i sol. Resten av kroppen trenger det stort sett ikke.

En liten anekdote: Endte på en fjelltur i 29 grader i fjor sommer med to nesten 6-åringer, da endte jeg opp med å dyppe t-skjorter i et lite fjellvann og etterhvert en liten elv for å holde temperaturen på barna nede. Vred om t-skjortene før jeg tok dem på. Funket godt på meg selv også. Veldig mye mer behagelig enn å drikke masse vann med salt for så å svette det ut for å holde temperaturen nede. :slight_smile:

Har tidligere funnet ut at syntetiske t-skjorter er sånn passelig ubrukelige når det er varmt. De blir altfor varme! Typisk, så bruker jeg ull-tskjorte når det er kaldt, syntetisk når det er i midten og bomull når det er varmt. Hvis jeg da ikke bare går i bar overkropp, spesielt oppover.

1 Like

https://www.uia.no/forskning/forskningsnyheter/helse-idrett/barn-som-spiser-usunn-snacks-er-mer-urolige.html

2 Likes

Igjen er forklaringen litt merkelig

Søtsaker og fett kan på sin side påvirke hjernens plastisitet negativt i områder som er viktige for psykisk helse.

Frukt har også mye sukker. Jeg er rimelig sikker på at fett ikke ligger bak.

At denne snacksen ofte er ultraprosessert og/eller fritert i vegetabilske oljer nevnes ikke.

3 Likes

– Jo oftere barna spiste frukt og grønnsaker, jo lavere skåret de på begge typer atferdsproblemer, sier Helle.

Barna som spiste mye søte og salte snacks, viste flere tegn til utagerende atferd.

– Effekten av usunn mat var faktisk sterkere enn den beskyttende effekten av frukt og grønt, sier Hillesund.

Både frukt og grønt har masse vitaminer og mineraler. Snacks har stort sett ingenting utenom kalorier. Kanskje de rett og slett fortrenger for mye sunn mat? At det er et symptom på mangel?

Hvilke foreldre gir ungene sine mest snacks og usunn mat? De fra sofistikerte og ressurssterke husholdninger, eller de ressurssvake husholdningene?

Dersom sammenhengen er tydelig selv korrigert for sosioøkonomisk status, ahdde det vært veldig interessant.

3 Likes

De har justert for flere faktorer som ellers kunne forklart sammenhengen, blant annet familiens økonomi og foreldrenes utdanning.

1 Like

Enig!

Påfallende at de alltid skal nevne fett. Denne fettfobien slipper ikke taket i ernæringsverden.

Og som du er inne på, fett er ikke bare fett. Vegetabilske oljer er som regel ultraprossesert og inneholder bidrar til ubalanse mtp på omega3 / omega6 ratio.

Snacks er proppet med usunne planteoljer. Men det kan de selvsagt ikke adressere direkte, fordi ernæringsmijøet anbefaler jo vegetabilske oljer foran mettet fett som smør og kokos.

1 Like

Dessverre er dette en sannhet med store modifikasjoner.

Mye av dagens frukt er svært næringsfattig, men avlet frem for å smake søtt og godt. Dyrkes frem i næringsfattig jord og vannbad.

Og dagens grønnsaker inneholder mye mindre mineraler enn før også bla pga av næringsfattig jord

2 Likes

Noe jeg synes er underkommunisert er at gradvis eksponering mot sol er den beste beskyttelsen. Er du brun så tåler huden eksponering mye bedre enn om du plutselig soler deg masse etter å sittet inne en lang vinter.

5 Likes

En mulig forklaring på økning i melanom er jo sydenturisme, der folk kommer likblek ned til skarp sommersol og svir huden 5-6-7-8 timer i strekk.

Også må det opplyses tydelig om soling har en kost/nytte effekt, der nytten langt på vei overgår kostnaden.

5 Likes

Fikk tatt meg en kul tur med 9-åringen i dag ca 15km, 650 høydemeter. Han eter som en voksen på tur! Ikke et eneste ord om å være sliten, ville bare ha litt pauser.

Fikk selv testet VJ MAXx2 til å gå fjelltur med og der de er litt klamme nede i byen, så er de helt passe på fjellet hvor de er tette bok til at goretex ikke var savnet.

6 Likes

https://www.instagram.com/p/DZJ26CzswI-/?igsh=MWxoYnByYzc0NjdqMw==

Lege som selv har brukt IVF skal fortelle andre om hvorfor fertilitet ikke er noe man bør forsøke å forbedre og at spontanaborter selvfølgelig er utelukkende uflaks. Med andre ord; alt helserelatert oppstår i et vakuum, så selv om det finnes logiske mekanismer bak alle fertilitetsutfordringer, må folk slutte å tro at det er noe de kan forbedre.

Man skal normalisere at mennesket sakte men sikkert blir en art som ikke klarer å formere seg på vanlig måte lengre. Blir helt kvalm av den fyren (men likte han veldig godt før). Er drittlei folk med egne helseutfordringer som bare skal normalisere all uhelse. Fremstår heller som et ledd i å ikke kunne innrømme egne svakheter og manglende kompetanse eller gjennomføringsevne.

Jeg er kjempeglad for at IVF er et alternativ, men folk må slutte å late som at løsninger som er «siste utvei» (IVF, slankesprøyter, slankeoperasjoner, operasjoner av rygg, knær osv) som det eneste reelle alternativet, og at de er passive aktører i situasjonen. Folk skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet, men å tilpasse hele verdensbildet for at folk ikke skal måtte ta selvkritikk, blir også helt feil og lite konstruktivt.

3 Likes

Jeg har en kompis som fikk et opphold på et slikt helsested hvor du får hjelp med vekta. Tror det varte i 8 uker. Da veide han fortsett 150 kg etter å ha gått ned 30 kg. Han klarte endel på egenhånd, men sprakk til slutt.

Det er symptomatisk. Du får oppfølging deler av veien, men ikke i mål. Noe han hadde trengt. Vekt og psykisk helse er noe som trenger tett oppfølging over tid for å få kontroll på. Det evner ikke dagens systemer.

1 Like

Helt enig. I tillegg virker de lite oppdaterte på kunnskapen innenfor feltet, eller har ekstrem egeninteresse i å selge tjenester (IVF hos fertilitetsklinikker osv), men null interesse for å teste det underliggende problemet.

Selv i dag utføres de fleste hormontester hos fertilitetsklinikker som blodprøver, på tross av at spyttprøve er mye mer presist. Jeg vet om mange som hele livet sitt har fått beskjed om at alt er fint basert på blodprøver, for så å teste spyttprøve og få åpenbart at de har hatt ubehandlet PCOS i mange år. Hvorfor vet ikke FERTILITETSKLINIKKER dette?

PCOS virker som det er et veldig økende problem og har nok mye av skylden for infertiliteten vi ser i dag. Blant mange er dette kalt diabetes type 4 / diabetes i eggstokkene. Med andre ord er det noe som i veldig stor grad er påvirket av kosthold og insulinresistens, men om man så mye som antyder at det finnes enkelte kosthold som “fikser” dette, blir man sett på som man har lilla lugg, går med krystalløredobber og haremsbukser.

3 Likes

Det er virkelig ikke vanskelig å laste ned myfitnesspal (Scan strekkode, vei maten), og track alt man spiser til punkt og prikke. Tar typ 5 minutter om dagen, det klarer de fleste.
Cluet er å finne matvarer man faktisk nyter å spise. Dietter har en start og slutt, fylt med mat man kanskje ikke er så glad i… Målet er å endre livsstilen.
Regne ut sin egen BMR og ligg noe under denne.
Styrketrening 3 ganger i uken og 10k skritt om dagen i starten.
Er man enormt overvektig så er nok en spinning sykkel eller ro maskin det beste alternativet om man vil spare knær.

3 Likes

Du glemte høyreekstrem :laughing::wink:

2 Likes