Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg tror du overvurderer evnen til folk som har rundet 180 kg. Vekten er gjerne et symptom. Han jeg kjenner var så deprimert at han ikke brydde seg.

Når han fikk hjelp, så kom han seg veldig fort, men han trengte mer enn 8 uker for å få helt bukt med det ene problemet sitt. Dessverre, så har han nå masse ekstra helseplager som koster samfunnet enormt, det finnes det penger til. Man sparte noen hundre tusen på å gi han 8 ukers opphold i stedet for 16 eller 24 uker. Nå er han til sykehuset tre ganger i uka, mest sannsynlig ut livet…

1 Like

Jepp!

Overspising og overvekt er ofte ganske komplisert, men handler i bunn og grunn om det samme. Det handler om følelser

4 Likes

Jeg er ikke veldig overvektig, men jeg har slitne knær og rygg.
Jeg liker tredemølle, men den tar knekken på knær og hofter, har brukt spinningsykkel, men favoritten har blitt ellipsemaskin, minimal belastning å jeg kan kjøre på.

Hadde et stygt fall i påsken hvor jeg sklei på is i trappa, kunne gått ille, håper det gikk bra, men har tatt lang tid.
Men jeg kunne svømme, til og med ta i. Jeg svømmer fem dager i uken når jeg kan, og det har blitt en livsstil, god sådan.

Depresjon som 90% stammer fra å ikke like kroppen sin vil jeg tro :thinking:
Samt lave testosteron nivåer er virkelig ikke bra for oss menn, hverken fysisk eller psykisk. Vektreduksjon er hvertfall eneste utvei for å øke testosteron produksjon naturlig.
Så all hjelp han kan få er jo bra for å gå ned i vekt.
Har han brukt ozempic elr lignende?

2 Likes

Jeg synes at folk undervurderer kraftig at vår “virkelighet” hele tiden bare er et øyeblikksbilde av hvordan ting står til på det gitte tidspunktet. Litt satt på spissen mener jeg at vi egentlig bare er slaver av egen fysiologi og biologi, hvor ulike nivåer av hormoner og grad av aktivering av ulike hjernedeler i stor grad utgjør personligheten og trivselsnivået vårt. Jeg har tidligere fortalt om at jeg har fått behandling hvor man bare justerer litt på en nakkevirvel, hvor jeg fra et sekund til et annet får en helt annen virkelighetsoppfattelse; farger blir klarere, synet bedre, støyen i hodet forsvinner helt, pusten blir dypere og jeg opplever en helt vanvittig ro. Alt annet ved meg er helt likt og jeg er samme person, men hvordan jeg har det har endret seg drastisk.

Noe av poenget med dette er at jeg mener det kan være ekstremt effektivt å foreta en livsstilsendring, så lenge man gjør det på rett måte. Selv om man er langt fra målet sitt om å bli normalvektig etter å ha gått ned 3 av f eks 70kg, så har man ved å gjøre ting på en fornuftig måte, allerede fått kroppen inn i et annet modus; man vet at man gjør noe som er bra for seg selv, betennelse og vondt reduseres, man blir klarere i hodet og hormonene får lov til å gjøre sitt for at man føler seg bra. Man får belønning av å være i gang og gjøre ting som er bra for seg. Som nevnt over er testosteron en naturlig antidepressiva, og tilskudd av testosteron blir jo også brukt som nettopp det. Når fedme da er noe som reduserer testosteronnivå, kan man spørre seg hvilken utfordring overvekt er på befolkningsnivå. For ikke å snakke om alle tarmplagene folk har, som man vet er direkte koblet opp mot produksjon av nevrotransmittere og hormoner.

Uten å åpne et vepsebol med dette utsagnet, for det er virkelig ikke politisk ment eller myntet på enkeltindivider, synes jeg det er vanvittig rart at både kjønnskorreksjon og slankeoperasjoner utføres på personer som er i ekstrem hormonell ubalanse. I tillegg medisineres dem, som gjør dette problemet enda verre. Igjen ikke meningen å skape en diskusjon, men mitt inntrykk er at de fleste som har problemer med kjønnsidentitet er vandrende eksempel på hormonell ubalanse, og de fleste som har psykisk problemer er det samme. Og man er ikke seg selv når man er i ubalanse, og det er i tillegg “lett” å justere i riktig retning.

Å gjøre enorme livsstilsendringer er lettere enn folk tror, man må bare gjøre det på en fornuftig måte.

4 Likes

Altså, jeg er enig i mye av det du skriver, men at det er lett å gjøre enorme endringer er for meg en selvmotsigelse.

Jeg er for så vidt enig i det. Enkelte aspekter av det er vanskelig, og spesielt i en overgang mellom det gamle og nye. Men for meg er det viktig å spille på lag med kroppen når man gjør noe, og etter min mening gjør de fleste andre helt motsatt. Jeg er jo en person som har en veldig ulik tankegangen fra de fleste andre. For eksempel synes jeg at kaloritellingen er på grensa til harry, og ser ingen grunn til å gjøre det selv om målet er vektnedgang. Spiser man bra går det av seg selv.

Andre synes jeg er ekstrem på grunn av kostholdet mitt, jeg synes andre er ekstreme fordi de bruker så mye tid og ressurser på å gjøre noe som de allikevel i liten grad oppnår.

3 Likes

Handler jo mye om hva folk tror det dreier seg om:

Vilje?

Eller

Systemer

Jeg tenker at man kan ha absolutt all viljen i hele verden, og få ganske lite til, til slutt.

Klarer man å lage et fungerende system for seg selv, så trenger man ikke vilje. Da går det – som du sier – for det meste av seg selv.

Kommer stadig vekk tilbake til denne historien mentalt, men det er jo for at jeg synes den er så jævla festlig, og samtidig så jævla illustrerende.

For ca. hundre år siden fantes det en underbevegelse av Læstadianismen som het Korpela-bevegelsen. Deltakerne skulle vise for Gud hvor fromme og kyske de var, så de kledde seg naken for hverandre, for å være sterke, for å motstå fristelsene.

Resultatet? Av og til, noen relativt interessante orgier på den nordfinske landsbygda [kanskje de tenkte at de ble besatte av djevelen, eller noe sånt?]

Humans gonna human.

Men kanskje et bedre system (f.eks å ikke kle seg nakne for hverandre) ville fungert bedre, hvis ønsket resultat var å ikke synde?

3 Likes

Tipper du også måtte prøve deg fram en god del ganger før du fant noe som funket for deg. Det er bare nå, hvor du har funnet noe som er optimalt for deg at du har det lett. :wink:

1 Like

Ja, det er nettopp det. Jeg har gjort alle feilene i boka og lært meg hvorfor det var feil, så nå ønsker jeg å hjelpe folk sånn at de slipper å erfare det samme før de finner noe som fungerer. I det mener jeg at jeg har en bedre forståelse for hvordan kroppen og mennesker fungerer - ikke bare min kropp og meg selv. Som kaloritelling for eksempel; jeg har gjort dette mye selv, så når jeg sier det er “harry”, mener jeg ikke det som noe kritikk til de som holder på med det, men kritikk mot strategien. Jeg har nesten til gode å se at det skaper noe annet en rigiditet, kortvarige resultater (og ofte ikke bedre helse), hvor man ofte ender opp som mer overvektig etter en stund. Jeg er åpen for å endre mening, men til nå føler jeg heller at jeg lever i en verden som forsterker dette synet mitt, på daglig basis.

Det tok en del år med prøving og feiling i både PT-jobben men også før det, før jeg innså hvor mange kostholdsplaner jeg selv har brukt og laget til andre, som har hatt tilnærmet null verdi på lang sikt. Der og da går det fremover, så lenge viljen og motivasjonen er på topp, men hva skjer når de ikke lenger kan hvile på den? De mangler jo nettopp systemet som blir nevnt over her. “Gi en mann en fisk, og han er mett for en dag…” osv. Trening og kosthold skal ikke oppleves som en straff - da er prosjekt dødfødt.

Jeg innser etter hvert at jeg har hjulpet flere personer med å anbefale dem å spise to egg til frokost i tillegg til det de vanligvis spiser, og utover det bare ha fokus på mest mulig råvarer og lytt til kroppen, enn jeg noen gang har gjennom avansert kostholdsplaner. På samme måte snakket jeg omtrent aldri om muskelmasse, men utelukkende om hvordan det oppleves å ha en kropp som fungerer og fravær av vondter i hverdagen.

Er det en ting jeg sitter igjen med etter en master i ledelse, er det viktigheten av at folk er indre motivert for å gjøre det de gjør, og at penger, belønning og andre faktorer nærmest bare er støy om man ønsker å oppnå trivsel. Dette tror jeg gjelder ellers i livet også, og i treningssammenheng opplever jeg at en undervurdert innfallsvinkel er kunnskap og mestring. Ikke fortell folk hva de skal gjøre uten å forklare dem hvorfor, og lær dem nok til at de selv kan ta styring i prosjektet dem ønsker å oppnå. Test dem, utfordre dem, lær dem logikken bak ting, og lær dem til å kjenne etter på kvalitetsforskjellen på å gjøre noe “riktig” og “feil”. De fleste synes det er drittkjedelig å gjøre ting de ikke behersker, men de samme folkene blir ofte veldig motivert av å få kunnskap og eierskap til prosessen. Å slanke seg ved å gå rundt sulten og jobbe mot kroppen, vil jeg kategorisere som “feil”, uavhengig av hva man skulle oppnå og hva andre sier.

3 Likes

Det gir jo mening å ikke gjøre det altfor komplisert og rigid.

Hadde en festmiddag i går, spiste masse av alt mulig, med gadd ikke spise noe særlig ris. Hvorfor kaste bort kalorier på det minst spennende som var på bordet? :stuck_out_tongue:

1 Like

Veldig enig i dette. I den sammenheng tror jeg faktisk det å telle kallorier i en periode kan være viktig i læreprosessen. Da ser man fort hva man “får igjen” for kalloriene. Å holde seg til mest mulig råvarebasert kosthold gjør det nok langt enklere å holde seg innenfor de kalloriene man klarer å forbrenne samtidig som man får i seg næringen man trenger.
Ingen klarer å gå rundt sulten til evig tid og tror også det bare fører til sprekk men hvis man får en basisforståelse av hvor mye kallorier ting inneholder og metthetsfølslesen det gir så trenger man stort sett ikke å kjenne på sultfølelse selv om man skal ned i vekt. Men har man i seg mye ultraprossesert/“ferdigtygd mat” med masse tomme kallorier så blir det jo fort så man må kjenne på sultfølselsen for å klare å gå ned i vekt.

6 Likes

Angående det å telle kallorier. Denne falt inn i feeden min for et par dager siden.

TL:DR

• Naturlig kalorirestriksjon: Studier viser at når mennesker får beskjed om å øke proteininntaket til rundt 25–30 % av det totale kostholdetuten restriksjoner på hvor mye mat de har lov til å spise – så faller det totale kaloriinntaket og kroppsvekten helt naturlig.
  • Hvorfor spriker eldre studier? Tidligere studier har vist motstridende resultater fordi forskerne ofte låste (kontrollerte) kaloriinntaket til deltakerne. Proteorets største fordel blir “skjult” hvis du tvinges til å spise en bestemt mengde kalorier. Magien ligger i at proteiner (og leucin) gjør at du automatisk spiser mindre.
  • Rent leucin-tilskudd: Data antyder at isolert tilskudd av leucin også kan redusere matlysten på egen hånd (selv i måltider med lavt proteininnhold), men effekten er mest tydelig når det inntas som en del av et proteinrikt måltid. Forskere etterlyser mer uavhengig data på akkurat dette.

Konklusjon

Hvis du ønsker å holde vekten eller gå ned i vekt uten å telle kalorier, er den enkleste strategien å sørge for at rundt 25 % eller mer av maten du spiser består av protein, gjerne fra kilder som er naturlig rike på aminosyren leucin.

6 Likes

100% enig. I tillegg er det også ganske tydelige «systemer»/inndelinger innen matvaregrupper sett opp mot næringsinnhold, og om man skjønner disse slipper man å gå rundt å huske på næringsinnhold på enkeltvarer.

3 Likes

Med fare for å få alle med spiseforstyrrelser eller et usunt forhold til mat på ryggen så har jeg sagt i 10+ år at dette burde inn som en del av pensum på skolen. Ung.skole og videregående bør ha dette i forbindelse med fag som mat & helse og kroppsøving.

Det er utrolig mange der ute som ikke ANER hvor mange kalorier det er i et måltid, eller hvor mange kalorier man sånn ca. kan få i seg per døgn for å gå “break even”.

5 Likes

Mulig det er jeg som er på bærtur, men jeg skjønner virkelig ikke at man skal justere hva man sier eller mener etter at enkelte vil «trigges» av det. Disse personene vil trigges av noe uansett. Det er ikke «verktøyet» sin feil, men deres konstant jag etter ekstreme måter å døyve egne issues på. Jeg har tidligere vært i denne kategorien selv, og jeg mener ikke å henge disse ut, men å tro at man får dem på rett spor ved å unngå å eksponere dem for noe, virker veldig korttenkt. Ingen bør skånes mot kunnskap, så er det opp til den enkelte hvordan de velger å benytte den. At de er sårbare og lett lar seg utnytte av andre personer som har onde hensikter, er en helt annen sak hvor man bør utvise mer hensyn.

Man må selvfølgelig formidle denne kunnskapen på en fornuftig måte, hvor jeg mener man i liten grad trenger å nevne overvekt.

3 Likes

Nå måtte jeg skrive en lapp til min mor som hun skal gi legen sin :sweat_smile: Han har hengt seg opp i at ERY-MCV har steget. Idiotisk nok må jeg informere han om at når man spiser ketogent/lavkarbo vil mindre svingninger i blodsukkeret redusere oksidativt stress, som igjen gjør at levetiden på blodcellene blir lengre og at blodcellene øker i størrelse. På grunn av måten dette måles på vil dette slå ut som høyere langtidsblodsukker, i tillegg til at ERY-MCV som er et mål på gjennomsnitlig størrelse på blodcellene, selvfølgelig også øker. Nok et eksempel på at de bare følger skjemaer og hva de har lært, men har liten inngående kunnskap om hvordan det egentlig henger sammen.

Jeg skjønner godt at han ikke er klar over det, men problemet er at min mor er under et konstant angrep av nye medisiner de på død og liv skal sette henne på, som hun ikke trenger.

4 Likes

Prinsipelt helt enig.

Men har ofte lurt på dette: Hvordan går man best mulig fram, om man ønsker å nå fram til et menneske i denne (mål)gruppen?

Min (personlige) erfaring er at jo at å kjøre “in your face” kun resulterer i at man ikke når frem i det hele tatt.

Ikke at jeg føler at en overforsiktig tilnærming heller gir nevneverdige resultater.

2 Likes

Det tror jeg ikke funker i det hele tatt, det som sannsynligvis vil fungere er å være et eksempel, vise at det faktisk går an.

Å jatte med er ihverfall bortkasta.
Jeg prata med en bekjent som er greit overvektig, sa litt hva jeg hadde gjort osv men det var å kaste perler for svin, han var ikke interessert, han vil nok heller slite med livstilsykdommer og medisinere seg til siste slutt.

2 Likes

Men når det har skjedd, så kan det være han våkner. :dizzy_face: