Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Fettforskningssagaen fortsetter.

" Jeg skrev nylig en kronikk på forskersonen.no om at kritikk av kostrådene ofte avfeies for enkelt. Jacob Juel Christensens svar illustrerer poenget.

Han besvarer ikke spørsmålene som stilles. I stedet argumenterer han mot en posisjon jeg ikke har fremmet, nemlig at kostråd bør baseres på enkeltstudier og historiske anekdoter. Så svarer han på dette med at vi må systematisk vurdere forskningen. Han sier at det er summen av kunnskap som teller."

[min uthevning]

Kan virke som flere av debattante [les: dilletantene] på TI faktisk holder samme nivå som norske erneringsforskere. Og det er altså dem som tilhører “Team Stråmann”…

Jeg tror det handler om at om man bryr seg om andre mennesker og er genuint interessert i å hjelpe dem, så vil vedkommende merke det. Så lenge man utviser respekt og forståelse for noen, gir det deg en anledning til å si hva du mener, for du har allerede “bevist” at du er på deres side. Man kan samtidig stille seg spørsmålet om hvor snilt det er å bare jatte med når andre personer sier noe. Deres mening mister jo helt verdi, for de sier ikke det de mener og det er umulig å vite når de er ærlige eller ei. Jeg driver ikke med jatting, men tror sjeldent eller aldri at jeg får andre personer til å føle på noe ubehag. Om noe, tror jeg heller at min ærlighet fungerer ganske tillitsvekkende.

Samtidig har jeg veldig tro på at man alltid må anerkjenne følelser og logikk i samme grad, men aldri blande dem. Mat og vekt er jo følelser, så man kommer liksom ikke unna at vedkommende som sliter med dette, sliter i utgangspunktet med noe helt annet. Om den personen ønsker å snakke om det underliggende, må være helt opp til dem, men det betyr på ingen måte at vi kan etablere enn parallell verden for dette mennesket, hvor logikken plutselig ikke er gjeldende, for å hensynta vedkommende sine følelser. Det går an å snakke med en spiseforstyrret person og fortsatt snakke om “dem”, ikke “du”, eller zoome langt ut og se helhetlig på det slik at det ikke oppleves personlig. Begge parter vet at vi egentlig snakker om vedkommende, men om denne grøtdansingen gjør at man kan ha en samtale man ellers ikke kunne hatt, så er det det som må til.

Jeg kan forståelse for de aller aller fleste mennesker og situasjonen de er i, og tror egentlig at selv de største idiotene som regel bare er personer som forsøker å gjøre sitt beste i en litt vanskelig situasjon. Jeg er rimelig sikker på at ingen blir en bedre person av å føle seg angrepet, selv om det er berettiget, så om man får andre til å senke guarden er min opplevelse at selv de verst villbassene ofte blir ganske lydhør for både logikk og konstruktiv kritikk. Folk flest er klar over egne issues og har opparbeidet en forsvarsmekanisme rundt disse, men disse menneskene har også ofte endt opp med problemene sine nettopp på grunn av mennesker som ikke har vært respekt- og forståelsesfulle. Det er bare bortkastet tid for begge parter å late som at issuesene ikke eksisterer, for da omgår man bare problemet. Men om man kan adressere disse uten å trigge forsvarsmekansimen, blir plutselig alt så mye lettere og mer behagelig.

5 Likes

Banan, blåbær og bringebær med havregryn, gresk yoghurt, honning og revet kokosnøtt

Spiser masse fett, sukker osv men nesten all maten består av rene ingredienser noe jeg tror gjør en stor forskjell i forhold til å spise ferdigmat og fabrikkproduserte ingredienser.

Hver gang jeg er ute og reiser og mister kontrollen på det jeg spiser merker jeg det direkte på hvordan jeg føler meg. Ren mat er dessverre blitt unntaket og ikke regelen i vårt moderne samfunn.

5 Likes

Ingredienser: egg (serveres med salt dryss)

Ingredienser: 250g frosne økologiske bringebær, 35g sukker og en skvett med vann

3 Likes

I mangel af en wm tråd så kommer den her!!

Kom så Norge :norway: 3 point mod Irak og vi er i gang.
Følg svenskernes eksempel og tag en stor sejr :+1:
Nu Danmark ikke kom med må vi jo heppe på vores nordiske broderfolk!

Mht til træningen så går det stille og roligt frem af mod målet om at kunne køre bryst med 2X40 kg håndvægtene.
10x30kg 8x32kg og 6x34kg i dag.
Så hvis dagsformen er god næste gang så skal jeg have fat i 36 kg for første gang.

Knæ har jeg fået lidt et tilbageslag så det er pause til terræn igen og kun lidt fiskeri desværre men mon ik det bliver bedre igen.
Cykler og gør som fyssen siger så nu må vi se.

2 Likes

Dårlig start første 20 min.
Håper bedring snart

Trengte ikke vente så lenge :partying_face:

1 Like

Treningsuke opplegg som jeg prøver meg på nå

M: Long run (sone 1-2)
T: Easy run (sone 1-2)
O: Svømming (sone 1-2)
T: Svømming (sone 1-2)
F: Intervaller (sone 4-5) + styrke
L: Terskel (sone 3-4) + styrke
S: Hvile

Jeg har veldig tro på å samle de mest intensive øktene i en blokk og få en lang periode med lav til lett moderat trening i mellom. Styrketreningen har mest fokus på overkropp type pull ups, benkpress, skulderpress, latsdrag.

Hovedutfordringen er å klare å holde mandag og tirsdag rolig.

Ellers er planen å ta intervaller i bakke for å minske belastningen.

2 Likes

Marit Kolby finner frem storslegga og setter skapet på plass.

7 Likes

Marit Kolby har samarbeidet med Lars Magne Sunnanå som har skrevet glitrende om dette emnet tidligere.

Litt mer

Disclaimer; jeg har hatt noen samtaler med LMS privat på X tidligere, så da er mine bindinger offentlighet :sweat_smile:

7 Likes

Har du to treningsøkter på fredag og lørdag hvor du både har kardio og styrke? Jeg har hørt/lest at man bruker opp mye av energien på kardio, og at utbyttet av styrketreningen blir redusert ved å trene styrke (rett) etter kardio-trening.

Edit: men ambisiøs plan! Imponerende om du klarer så mye trening.

1 Like

Ja det er nok langt fra optimalt. Prøver å legge på litt forskjellig tider f eks morgen og lunsj. Eller ettermiddag

2 Likes

Jeg har lenge ment at avhengigheten spiller en helt sentral del i hvor mye folk setter pris på usunn mat. Altså, det er ikke smaken i seg selv, det er alt som følger med og alt det representerer, som følelsen av å gi faen, nære en avhengighet, forsyne seg av den “forbudte frukten”, unne seg noe ekstra, slappe av, etc. Ingenting er så tilfredsstillende (dog kortvarig) som å gi etter for sine avhengigheter, og ulempen med å være “uavhengig” er å ikke kjenne på denne intense følelsen.

Den siste tiden har jeg “skeiet litt ut” ved noen sosiale anledninger, og mat jeg får vann i munnen av å bare tenke på, blir tidenes antiklimaks når jeg først spiser det. Det er illusjonen som er forlokkende, ikke realiteten. Som tidligere avhengig av usunn mat husker jeg hvordan det var ren ekstase i hver eneste bit av “my drug of choice”. Nå som avhengighetens slør har blitt løftet og opplevelsen er redusert til utelukkende smaksopplevelsen, er det færre og færre ting jeg synes smaker veldig godt. Endelig forstår jeg dem som sier at de ikke liker godteri. Gjærbakst er noe jeg alltid har elsket, og bare lukten av det gir meg følelsen av å få en kjærlig, etterlengtet klem. Allikevel opplever jeg det som intetsigende når jeg spiser det nå. Det smaker for søtt, for kunstig og lite raffinert - jeg tar heller en skive surdeigsbrød med salt og masse smør. Det samme gjelder brus. Tidligere var det en fyldig, intens smak som bare fyrte av hele belønningssenteret i hjernen. Når smaker det bare veldig rart, som kunstig sukkerlake.

Nok et eksempel på hvordan vår moderne og syke verden påvirker oss til å etterstrebe noe unaturlig som vi må være “på kjøret” for å kunne sette pris på. Om noe, føler jeg i mindre grad at jeg går glipp av noe ved å spise som jeg gjør.

7 Likes

Barn kan også lære seg dette, min datter nektet å spise det søte butikksyltetøyet da vi gikk tom for dét hjemmelagede. Men dessverre blir de ofte påpakket masse usunt av foreldre og besteforeldre

2 Likes

Må nesten beklage, men det er fordi du begynner å bli gammel, smaksløkene endrer seg. :smiley:

Det andre punktet er jo at det man er vant til å smake smaker godt, det andre smaker dritt. Jeg er vant til brus med sukker og synes brus med søtningsmiddel smaker hoppetau. Hadde jeg holdt ut å bare drukket sukkerfri brus et år, så hadde jeg sikkert syntes brus med sukker smakte rart.

Jeg lagde en glasur med pureet bringebær og melis, søtt som faen, men det har allikevel en friskhet og smak som ikke finnes i vanlig syltetøy.

2 Likes

Tror det også er vane, jeg spiste veldig mye potetgull før og valgte å ta det bort helt (bortsett fra fest osv). Nå er det ikke noe som frister eller gir craving.

2 Likes

Kommet frem til at det blir litt for tett mellom intervallene og terskel og at jeg bør bytte om Long run og terskel, da får jeg fortsatt tre dager sammenhengende med rolig trening, men også rolig dag før begge kvalitetsøktene.

M: Terskel (sone 3-4) + styrke
T: Easy run (sone 1-2)
O: Svømming (sone 1-2)
T: Svømming (sone 1-2)
F: Intervaller (sone 4-5) + styrke
L: Long run (sone 1-2)
S: Hvile

2 Likes

Blir spennende å se hvordan det utvikler seg. Tror at det er mange andre faktorer som bestemmer hva man ender opp med å spise som gammel. En faktor som redusert luktesans (ofte som et resultat av dårlig bihulefunksjon og betennelser) kan føre til overvekt ved at personer trenger en tydeligere “hit” for å føle seg tilfredsstilt. Dette får dem til å favorisere mat som er ekstrem og alt annet enn hva jeg spiser. I tillegg er høy BMI forbundet med mindre tilfredshet etter et måltid og reduserer sensitiviteten for lukt fra mat, så det baller på seg når man først er overvektig.

Jeg tror det har veldig mye med uvaner, miljø og kulturelle og sosiale faktorer også. Min kjæreste var aldri vant med søtsaker, og i hvert fall ikke brus, i oppveksten. Hun hadde ikke behov for det og syntes heller ikke at det var så godt. Spol frem et halvt år i forhold med meg og hun er en godterijunky som alle andre. Vi drakk mer pepsi max enn vann og ingen av oss kunne stoles på i samme rom som en sjokoladeplate eller potetgullpose. Foreldrene hennes fikk ganske sjokk over hvordan hun plutselig måtte ha pepsi max hele tiden, men 5 år senere var de nøyaktig like selv, og de smakte sikkert ikke lettbrus før de hadde passert 60. De liker fortsatt å tro at de liker sunt godteri, men om du gir dem en sjokolade som så mye som sniffer på 60% kakao, mener de at det smaker gjørme. As we speak har vi et glass med oliven som står i kjøleskapet deres, sikkert 3 år på overtid. Vi lagte “salat” (avokado, oliven, eplebiter, eplecidereddikt og jordbær) hos dem og spurte om de ville ha. De tok vel en bit hver før begge byttet olivenene ut med cocktailbær, som er et produkt jeg fortsatt overaskes over at folk inntar frivillig. Avhengighet kan jo være så mangt, men om man tar med ting som for eksempel kasomorfiner (gir en morfinlignende effekt) som finnes i melkeprodukter, gir det veldig menig hvor besatt enkelte er av å innta disse.

Jeg tror at besteforeldregenerasjonen min (80+) er den siste generasjonen hvor de fleste foretrakk/foretrekker skikkelig mat. De jeg kjenner i foreldregenerasjonen min har nærmest utviklet seg til å bli verre enn sine barn i matveien. Der snakker vi ultraprosessert og drittmat over en lav sko. Selv i sine sunne perioder, som unge voksne, har jeg egentlig inntrykk av at MSG, poseløsninger og halvfabrikata spilte en ganske sentral rolle. I tillegg er det denne generasjonen som har kjent på fett-frykt hele livet, og det virker nærmest som de kollektivt har en aversjon mot alt som ikke er magert og som har en fettete konsistens. Når vi har besøk av noen av foreldrene våres kjøper vi entrecote til oss og indrefilet til dem, så ordner vi biffen vår rare/medium rare, for så å svi deres et kvarter lengre, akkurat som de liker dem…

4 Likes

Det vil jeg ikke si, men kanskje jeg kommer av en snobbete familie? :stuck_out_tongue:

Eventuelt at jeg kommer fra en veldig trashy familie :sweat_smile:

3 Likes