Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg har med sjokolade til kidsa når vi er på tur da. Sist gang dro jeg med 9-åringen opp på en 1342 meter høy topp, der fikk han sjokoladen. Da var det bare 3 timer tur igjen ned til bilen som stod på ca 700 moh. :smiley:

Tror egentlig han nesten satte like stor pris på brødskivene :smiley:

3 Likes

A groundbreaking human study has found that ultra-processed foods lead to increased weight, disrupt hormones and introduce harmful substances linked to declining sperm quality. The findings indicate that it is the processed nature of these foods that makes them harmful to cardiometabolic and reproductive health

“We were shocked by how many body functions were disrupted by ultra-processed foods, even in healthy young men. The long-term implications are alarming and highlight the need to revise nutritional guidelines to better protect against chronic disease.” says the study’s senior author Professor Romain Barrès from the University of Copenhagen’s NNF Center for Basic Metabolic Research, and the Université Côte d’Azur.

4 Likes

Bra at det kommer forskning på det, men samtidig relativt nitrist at det trengs. Bare en kjapp logisk tankerekke som gjør at jeg mener det er en selvfølgelighet, er hvordan lavgradig inflammasjon ofte tar knekken på akkermansia, en gunstig tarmbakterie, som igjen påvirker spermkvalitet. En annen er hvordan inflammasjon påvirker testosteronnivå. Eller hvordan prosessering av mat kan gjøre mat acellulært, sånn at næringen ikke blir gjenkjent og tatt opp i tarmen på riktig måte.

Selv med min begrensede kunnskap er det ganske åpenbart at dette er tilfelle, men så lenge det ikke foreligger studier som beviser det, er det ingen som evner å tenke logisk…

4 Likes

En femåring ville forstått at mange av ingrediensene ikke er egnet som føde bare på å se på det

Her er cellulose

https://www.thespruceeats.com/what-is-cellulose-1328464

the most economical sources of industrial cellulose are cotton and wood pulp

cellulose has become a popular bulking agent in diet foods.

Cellulose is often added to sauces for both the thickening and emulsifying action

Et av mange eksempler på ting som ikke i utgangspunktet er mat men selges som en del av matvarer /produkter

4 Likes

Endelig :man_facepalming:

Hørt gjenfortalt fra en podcastepisode her om dagen. Denne videoen ble tydeligvis forbudt å vise etter en rettssak de tapte, hvor Coop må betale 1 million i erstatning for hver gang de bruker den. Ta detaljene med en klype salt, men tror poenget står seg.

Forklaring AI:

Sammendrag

“The Organic Effect” is a viral short film (90-second) and social experiment launched in 2015 by Swedish grocery chain Coop and the Swedish Environmental Research Institute. It documented a family that switched to an all-organic diet and claimed to completely eliminate pesticides from their bodies within two weeks. [1, 2, 3, 4, 5]

The Experiment and Campaign

The film followed a typical family of five that did not normally eat organic food. First, their urine was tested, and multiple agricultural pesticides and fungicides were found. They then replaced their groceries with an all-organic diet for two weeks. After the two weeks, their urine was tested again, and the chemicals were no longer detected. The primary goal of the campaign was to promote organic farming and showcase the direct, personal impacts of the food we consume. [1, 2, 3, 4]

Legal Challenges and Controversy

Despite the film’s global popularity, it faced heavy criticism and a lawsuit. Critics, health experts, and the Swedish Patent and Market Court highlighted that the film was misleading. Specifically, the campaign omitted the fact that organic farming also utilizes approved pesticides—they are just different compounds. In 2017, the court forbade Coop from continuing to use the video or the specific marketing claims (like “eating pesticides”) under threat of a fine of 1,000,000 SEK (approx. €100,000). [1, 2, 3]

4 Likes

Det er viktig å beskytte matprodusenten så vi ikke fraråder mat som vi ikke vet er veldig eller bare litt helseskadelig :roll_eyes:

Spesielt matvarer der jeg spiser hele frukten/grønnsaken prøver jeg å velge økologisk. Bær og epler osv

6 Likes

Bør absolutt forskes mer på ultraprossesert mat men kikket på studien og blir oppgitt over hva de setter opp som måltider i denne studien. Eksempel:
image
vs
image

Alle ultra-prossseserte lunsjer inneholder “Mixed candies”. Til og med en av middagene inneholder det. Synes det svekker studien veldig når de drar det alt for langt når de lager ultraprosseserte måltider. Skulle gjerne sett en studie hvor de også hadde satt opp mer tilsvarende måltider bare med uprosseserte og ultraprosserte alternativer.
Oppsettet i denne synes jeg ikke gir så mye.

Her er oversikt over måltidene:
https://www.cell.com/cms/10.1016/j.cmet.2025.08.004/attachment/567b72b9-fe84-4a49-9b2a-205c2f0a69ec/mmc7.pdf

8 Likes

Noen som har tips til trening for oppbygging og restitusjon av slitne knær? Får veldig lett vondt i kneskålene ved ved varianter av squats og beinpress.

Jeg har heldigvis ikke hatt problemer med knærne enda men er det muligens løperkne? Sikkert andre her som har mer peiling

Næææ, heller mer mot Patellofemoralt smertesyndrom

Du har ikke en tydelig ubalanse i abduktorer og adduktorer? Vil tippe du har en veldig tight/teit gracilis(?).

1 Like

Har aldri hatt lyskestrekk i midt liv, så tviler litt egentlig .

Eller kanskje den er så tight at den ikke er mulig å strekke :sweat_smile:

1 Like

Gå baklengs på tredemølle med litt incline gjorde underverker for meg.

Hentet mye bra fra denne karen
https://youtube.com/@thekneesovertoesguy?si=OGk6wSHVOGu1EgZl

Investere i et par kne straps under rehab om du fortsatt vil squatte/benpress

6 Likes

Ja, han der har jeg satt mange referere til!

Er du i nærheten av å komme ned i en spagat eller sitte behagelig i en cossack squat?

Måtte nesten teste cossack squat og det går det, men kneet er ikke sååååå glad i å være i tung belastning på vei opp samtidig som jeg flytter vekten over til det andre benet, ble fort litt vridning i kneet. Tenker det er en øvelse med relativt høy sjanse for selvskading :stuck_out_tongue:

Jeg er btw overhodet ikke i nærheten av å kunne være i noen spagat, så rart at du nevner de to tingene i sammenheng…

Skal ikke kuppe diskusjonen med så mye info, da jeg tror det har begrenset verdi. Jeg vet jo også at du har god peiling på sånne ting selv.

Poenget mitt er at omtrent alt handler om et rotert bekken på en eller annen måte. Rotårsakene til at det blir rotert er 2 ting som jeg kommer på: dårlig ankelmobilitet eller feil pustemønster (kanskje overvekt er en tredje) - resten er bare følgefeil! Alle har til felles at de endrer tyngdepunktet i kroppen og kødder til alt annet. Jeg vet at problemet mitt startet med ankelen pga. jeg har et brudd der som startet kompensasjonene. Om du kan utelukke ankelen, sitter du igjen med at det er et strukturelt problem i hofta. Det kan rotere hofta slik at du på den ene siden må føre foten lengre distanse fra hofta for hvert eneste steg du tar for å bevege den samme distanse som den friske. Dette gir smerte i kne på den roterte siden. Det kan også gjøre at du sideveis har feil tyngdepunkt sånn at bekkenet også tiltes i høyden på den ene siden, med den konsekvens at beina befinner seg i ulike posisjoner relativt til hoftevinkelen hele tiden. Da vil du merke tydelig forskjell på styrke og mobilitet i adduktorer og abduktorer, og ofte koble inn smerte i quadratus lumborum.

Tror jeg har delt videoen tidligere, men dette er en tankegang jeg mener dekker alle mulig problemer:

3 Likes

Jeg ble kvitt mine kneproblemer ved å sitte på huk, med håndflatene mot hverandre og albuene innenfor knærne. Det strekker på innsiden av låret og hjelper mot at kneet blir vridd innover. Samtidig trente jeg styrke.

Mange klarer å stå på et bein med den andre foten 90 grader ut fra hofta, på begge bein. Allikevel klarer de færreste å gjøre dette med begge siden samtidig (en spagat). Dette er et tydelig bevis på at man ikke har kjernestyrken til å stabilisere hele kroppen under disse forutsetningene. En cossack squat minner mer om den første varianten. Øvelsene vil fremprovosere mange av svakhetene man kan ha.

En annen test er å bare palpere musklene, som gracilis. Er denne tight, jobber den mest sannsynlig overtid i en ugunstig posisjon for å forsøke å stabilisere et kompensatorisk bevegelsesmønster.