Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Hvem sjekket UV-varselet og var fornøyd når det viste 6 og tenkte at det var et godt tidspunkt å “tanne”? 13 åringen her hjemme. :see_no_evil:

Som diskutert her, man trenger soleksponering, men å sole seg akkurat når solen er som sterkest? :dizzy_face:

Prøvde å forklare at det er bedre å få seg litt og litt sol, ikke masse på en gang. Hele greia minner meg om 80-tallet når en kompis av meg sa han smørte seg inn med matolje og satte seg i solen. :laughing:

4 Likes

Har veldig lite behov for å sole meg, blir brun av at treningen foregår utendørs spesielt på sommerhalvåret :sunglasses:

5 Likes

Jeg tenker det som er viktig er å unngå å bli solbrent. Skal man være lenge ute i sola (og ikke tåler det) bør man smøre seg med solkrem. Skal man være så kort tid at man uasnett ikke blir brent kan man droppe solkrem. UV-varselet er fint for å avgjøre risikoen for å bli solbrent.

Men man bør sjekke tester på solkrem så man unngår de som inneholder mistenkte hormonforstyrrende stoffer. Man kunne godt forbudt en del stoffer.
Her er en test: https://www.forbrukerradet.no/tester/solkrem-2026
Bør passe på å sjekke nye tester. Ser det er solkremmer som før har vært ok som nå er markert med “surt fjes” på innhold.

3 Likes

Enig! Også er det viktig å være jevnlig ute i sola på våren, så man faktisk tåler å være ute i sola på sommeren uten å bli brent.

3 Likes

Sant. Det er jo ofte deler av kroppen som får seg en overraskelse når det blir varmt nok uansett. Mye kontroverser ute om sol nå, men korte opphold og ev. skyggesoling bør jo gå uten solkrem. Det der “maksing” greiene er jo helt tullete :D. Høres ut som sånn tiktok-utfordringer som ikke er bra for helsa. Får håpe det går over raskt.

4 Likes

Og begrens bruk av solbriller. Får helt fnatt når jeg hører folk som omtrent bruker solbriller og solfaktor inne skal fortelle om hvor viktig det er å smøre seg, basert på hvor lite sol de tåler selv. Det blir som om en utrent person skal advare mot farene ved varme opp med 200kg i knebøy.

4 Likes

Ja, så enkelt kan det sies.

Jeg har selv vært mye ute i hagen i år, puslet på med hagearbeid siden april i ført shorts.

Har fått bra farge uten å bli brent eller brukt solkrem. Så bra farge at kommenterer det. Jeg er vel det man kan kalle mellomblond, så ikke typisk «mørk». Likevel bygger jeg opp bra med pigmenter hvis jeg er jevnlig i solen.

Men hvis jeg ikke passer på tidlig på våren blir jeg fort brent, så jeg hiver på T-skjorte og caps som beskyttelse for skuldre, nakke og rygg.

4 Likes

Har en kollega som gjør det samme i 2026😅

1 Like

Reiser til Rhodos neste helg, skal være der 14 dager. UV indeks i dag er 10 på det sterkeste. Jeg prøver å gå i shorts og bar overkropp så ofte jeg kan for å får best mulig grunnlag.
Hadde jeg hatt et solsenter i nærheten hadde jeg nok vurdert å tatt noe timer der.
En ting er faren med å bli solbrent, en helt annen ting er hvor kjedelig det er å bli solbrent og måtte holde seg i skyggen!
Men solen er sterk her hjemme også, hadde noen timer i hagen og på tur kun i shorts på ettermiddagen en dag denne uken, det merktes…

3 Likes

Helt enig! Det verste for meg er følelsen av å være brent , konta trusselen om hudkreft 30-40 frem i tid.

Hvis jeg bruker solkrem så er det på nakken/skuldre og nese/ører/kinnbein

3 Likes

Squatsitting er det beste man gjør for flexorer, bekken og korsrygg.

Prøv og innse hvor sjukt tungt det er - ikke minst hvor forløsende det er for en stivrygga nordmann.

Restitusjon er viktig, men tøying er tett oppi!

2 Likes

Har latt løpingen ligget i et par dager nå mens det har vært maks varmt. Skal dessverre bli løpevær igjen nå. På den andre siden, så var det digg å sykle ca 100 høydemeter opp til det lokale badevannet, ta seg en dukkert for så å pleie litt mental helse ved å sykle videre til en kompis og spille brettspill og så sykle hjem igjen etterpå. Ble totalt ca 10 km sykling og kanskje 700m svømming.

3 Likes

Disse pannekakene er utrolig enkle å lage, 1dl bokhvete mel, 1dl melk og 1 egg. Vispes lett sammen og stekes i smør.

Siden disse ikke har salt får man passe på å fylle på med salt ellers i løpet av dagen.

2 Likes

Aldri brukt bokhvete. Er det bokhvetemel du bruker? Hvor kjøper du bokhveten du bruker?

Jeg kunne forøvrig funnet på å ha i litt cottage cheeze og havregryn også :slight_smile:

1 Like

Ikke jeg heller, men hørt at det funker bra med surdeig, og at det er ganske “fullstendig mat”. Så blir vel forsøkt i løpet av året, iallfall iblandet.

2 Likes

Fikk en positiv overraskelse vedrørende sykkelformen i dag.

Kom seint i gang med jobbsykling i år pga ulike forhold, men nå er det i gang. Men i år gikk det uvanlig lett å sykle opp i de tyngste og bratteste bakkene som jeg slet med i fjor.

Eneste forskjellen fra i år til fjor er at jeg gjennom våren og vinteren har trent Zercher squat regelmessig. Utrolig kult å motiverende å se hvor høy overføringsverdi det bra fra squat til sykling.

Vice versa not so much. Begynte med squats i høst og følte meg påfallende svak i beina på tross av å syklet mellom 150-200km i uken fra mai ut september.

Så ikke glem å trene styrke folkens! :muscle::leg:

4 Likes

Har trent bulgarsk utfall og økende lengde på jogging og nå gikk det greit å jogge 5km på 30 min.

På de bulgarske utfallene startet jeg med at det var tungt å ta 12 rep uten vekter og er nå på 12 rep med 25 kg.

4 Likes

Ja bokhvetemel. Her i Sverige har de det i vanlig matbutikker. Man kan ha alt mulig rart i røren f eks most banan, blåbær, sjokolade osv kan også ha litt sukker/vaniljesukker hvis man liker det litt søtere. Yoghurt eller cottage cheese funker også.

Bokhvetemel er omtrent like næringsrikt som sammalt hvetemel men uten at det føles like grovt. Går såklart an å blande forskjellige melsorter

1 Like

Nok et eksempel på hvorfor man skal være skeptisk til «Ernæringsvitenskapen».

Dette her er en historie Helsedirektoratet og norske myndigheter burde tatt et oppgjør med.

7 Likes

Samtidig har de klart å gjøre folk livredde for egg, salt, kjøtt og mettet fett

3 Likes