Interessant den siste posten til Haakenstad på Instagram der han går ut mot de som går ut på Torkil Færø. Tror vanvittig mye av det alle «vet» er sant, baserer seg på at folk i posisjon viser til andre, uten at det egentlig foreligger noe forskning som viser det de påstår.
that`s it,her blir det kun kroppsvekt og balansetrening med 10kg kettlebell fra nå av for ryggen!

AI har svært begrenset verdi om man ikke har peiling på det man spør om. (Vet at jeg skrev niacin feil i farten). Et svært billig kosttilskudd som gjorde at legen til min mor endelig var fornøyd med kolesterolet hennes, og dermed slipper medisiner. Selv mener jeg at det egentlig er helt unødvendig å gjøre noe med kolesterolet, men ville bare gjøre det siden legen mente det var umulig.
reducing Lp(a) by using vitamin B3 (niacin) does not reduce cardiovascular risks , according to large clinical trials. [1, 2]
While high-dose niacin can successfully lower Lp(a) levels by 25% to 40% on paper, major randomized controlled studies—such as AIM-HIGH and HPS2-THRIVE—proved that this reduction fails to translate into fewer heart attacks, strokes, or deaths . [1, 2]
Medical guidelines no longer recommend using niacin for cholesterol management or Lp(a) reduction for several critical reasons: [1]
Antar det er grunnen til at det ikke kommer opp som svar, fordi det bare hjelper på symptomet
Det er mulig. Jeg ville bare gjøre legen fornøyd og har egentlig ikke noe ønske om å senke det.
En annen tolkning er at Lp(a) ikke er en god indikator for risiko for hjerteproblemer. Om man ser på oppgavene til Lp(a) så handler det om reparasjon og beskyttelse. Jeg vil anta at personer som har et stort behov for dette, vil ha uhelse på mange nivå som kan gi hjerteproblemer.
Nå er jeg en amatør når det kommer til å bruke AI, men jeg blir overrasket over hvor enig den er med meg i kostholdet mitt, og hvordan den ganske konsekvent tar avstand fra anbefalingene fra Helsedirektoratet. På det verste er den to-tre presiseringer fra min side fra å snu på femøringen og være enig med meg, som f eks da jeg mente at flytere på øyet er noe man kan gjøre noe med, og i høyeste grad kan unngå, på tross av at legene sier noe annet. Det er vanvittig mye den forklarer med normal aldring, men samtidig er den enig i at høyt insulinnivå og betennelse har samme effekt som aldring.
Den er også enig i at kostholdsanbefalingene kun gir mening om man ser dem i kontekst av det moderne mennesket og den moderne verden, hvor folk allerede fungerer lite optimalt og alle prosessene rundt maten vi inntar er endret.
Det med flytere var noe jeg skulle sjekke for min far, og sa i utganspunktet at jeg skulle sjekke det for at jeg hadde en hypotese, men ikke skulle plage han med den infoen. Han sa at han allikevel ønsket å høre hva jeg fant. Det var interessant helt til han fant ut at han måtte ta selvkritikk på kosthold og helse. Da valgte han å se bort fra forklaringen på hvordan aldring er noe man kan gjør noe med, og slo seg til ro med at det var et resultat av aldring og at han umulig kunne påvirke det (selv om det stod hvordan han kunne påvirke det i avsnittet under).
Fascinerende at selv folk som er 30-40kg overvektig går i 100% forsvarsmodus om man så mye som antyder at de nok kunne gjort mer for sin egen helse… Han tok også sterk avstand fra at han hadde dårlig insulsinregulering. Godt gjort å være svært overvektig og ha «metabolsk syndrom», samtidig som man påstår at man metabolsk fungerer optimalt.
Diskutere med den eldre garde om kosthold og hva som kanskje kunne vært bedre, er som å snakke til en vegg.
Har svigermor som har diabetes og IBS. Til tross for at hun VET veldig godt hva hun iallefall må holde seg unna, så konsumeres det. Der handles det også first price over en lav sko, til tross for innhold av både dekstrose og maltodekstrin…
Mens svigerfar har den typiske holdnignen “normal kosthold er alt du trenger”. Alt av tilskudd er bortkastet.
På den positive siden så har de begynt å trene regelmessig. Og noe de trives med og ser resultater av.
Kona til far min har den tanken at ren kjøttdeig uten tilsatt salt og vann er full i tilsetningstoffer og er fy fy. Selv når man drar opp innholdsdeklarasjonen på pakken for å vise hva den inneholder blir det avfeid med at: Nei, da har de vel utelatt å informere om det.
Spurte henne da om da alle kjøttprodusentene i Norge da bryter loven og ikke oppgir hva som er i maten dem selger… “Ja”, var det korte svaret 
Har en samboer som jeg mistenker har store hormonelle ubalanser i kroppen. Mye leddsmerter, vært til utredning, men ingen funn. Masse merkelige symptom som kommer og går. Jeg tror kortisolet hennes er helt ute å kjører.
Foreslo at vi skulle få tatt en hormontest for å avkrefte eller bekrefte misstanken… Blir møtt med et skuldertrekk og “ja kanskje”. Men lite egeninnsats eller interesse for faktisk å ta tak. Hun har et sundt kosthold,spiser mye rent, unngår ultraprossesert, men den typiske fellen med mye karbo og altfor lite fett og proteiner.
Det virker som spyttprøver er mye mer presise enn blodprøver. Hos min kjæreste har alltid alt vært bra, helt til hun tok spyttprøve. Da var de plutselig ganske dårlige. Har fått øynene opp for tegn på hormonubalanse de siste årene, og det er over alt. Uren hud, PMS, dårlig lymfefunksjon, humørendring, cravings, “dobbelhake” hos slanke personer, ømme bryster, forstoppelse, lite hår øyenbryn, tynt hår hode, mørke hår, ødem, “skin tags”, sprengte blodkar og hvordan man lagrer fett.
Frustrerende at det går an å ha så mange symptomer på hormonubalanse over mange år, uten at legene skjønner noe.
Av alle ting har jeg funnet ut at jeg har pustet feil “hele” livet. Man skal ikke ha et aktivt utpust, og selv ved innpust skal det være mye mindre involvering av mage (hovedsakelig skal man bruke dype magemuskler). Oppdagelsen kom i forbindelse med at jeg har testet hypopressiv trening, hvor man har det som heter “apné”. I starten (for to dager siden), hadde jeg omtrent ingen bevegelse i ribbeina, men nå har jeg vanvittig mye mer. Jeg har aldri hatt fokus på å puste med ribbeina, selv om jeg har visst at de er involvert i pustingen.
Spørsmålet mitt er egentlig hvorfor ingen har fortalt meg det tidligere? Det burde blitt lært bort på PT-studie, medisinstudiet, og behandlere og annet helsepersonell burde visst det. Jeg er latterlig svak i kjernen, har kranglete bekken hvor jeg ikke får noe gratis, har lavgrads skoliose og problemer med kjeve/bihuler, stiv nakke og kompensatoriske pustemuskler og bruker veldig mye energi på å holde kroppen oppreist (mangler diafragma styrke til å gjøre dette automatisk). På kun to dager merker jeg veldig forskjell på mange måter. Å puste feil er et konstant signal til kroppen om at den er stresset, som vil gjøre at man har sympatisk aktivering og mangelfull avslapning.
Jo mer tid jeg bruker på ting som egentlig blir sett på som nisje-kunnskap man må søke seg til selv, jo mer lærer jeg som er helt nødvendig for god helse og burde vært det første man tar tak i - lenge før styrke-/kondisjonstrening og kosthold.
Pust er noe jeg dykket ned i for en del år siden. Ganske tilfeldig ved å søke etter måter å bli kvitt kalde hender (fungerer ikke). Jeg kom iallfall bort i buteyko, som hovedsakelig handler om å puste med nesen, og “så lite som mulig”. Dvs. at å puste veldig stort volum (i minuttet) er lenket til flere helseplager. Det går også innom det med å puste med brystet vs mage. Puster man oppover, med brystet, bruker man mer krefter og gir signal til kroppen om at man er stresset/engstelig. Bare kjenn på hvordan det føles å gjøre et tydelig innpust oppover med brystet og så slippe brystet ned i det du puster ut. Det er det vi gjør når vi ønsker å stresse ned. Det som er nedstressende av denne biten er utpustet, mens innpustet samler opp stresset. Pulsen går alltid opp når man puster inn, og ned når man puster ut.
Jeg er usikker på hva du mener over, men du gir inntrykk av at det er riktig å puste med brystet og ikke magen. Dette er jeg ganske sikker på ikke er riktig. Men det skal nok bevege seg fordi mellomgulvet er vel nødt til å bli involvert i pusten. Lungene ligger tross alt bak ribbebena.
Etter en del øvelse, samt å begynne å trene med nesepust, puster jeg nesten aldri med munnen. Da roer jeg heller ned treninga. Styrketrening er null problem, løping er ganske krevende. Det kan ofte føles som man ikke får nok luft og er ganske hardt. Et triks jeg bruker er å dra ned overleppen for å få luften mer direkte inn i nesen, men det er som regel bare når jeg løper.
Er iallfall sinnsykt interessant hvordan slike ting som pusting er blitt så “komplisert”. Men man har jo helst ikke lyst å bli kaldt “mouthbreather” 
Skal utdype dette senere i dag.
Tror egentlig vi er enig; det jeg (litt klønete) mente med lite involvering av magen innebar ikke diafragma. Et betimelig spørsmål er hvorfor jeg ikke regner diafragma som en del av magen, som jeg egentlig ikke har noe godt svar på. Jeg mener at all form for pressing skal unngås.
Slik jeg tror/mener det skal være:
Innpust: bruker diafragma og interkostal-musklene. Man vil aktivere andre muskler som en respons på diafragmaaktiveringen, men det er ikke noe man aktivt gjør selv. Dette fordrer at man slapper av i magen. All form for involvering vil vær negativt (etter hva jeg forstår). Jeg tenker kun at jeg skal trekke luft inn i lungene og utvide ribbeina så mye som mulig. Jeg ønsker ikke å bruke bryst og nakke direkte, men de løftes litt i prosessen. Jeg har i alle år hatt en aktiv pusting, hvor det har vært et innslag av stramming for å trekke inn luften. Det ekspanderer ribbeina bitte litt, men mest av alt blir det som en “bracing” av magen (altså negativt).
Utpust: går av seg selv så lenge man slapper av i magen. Man bruker diafragma og interkostal, men ikke viljestyrt. Jeg har i alle år presset luften ut.
Nøkkelen til å puste riktig er diafragma og trykkforskjellen. Når jeg puster riktig nå blir luften trukket ut av meg på utpust uten egeninnsats, og ved innpust får jeg en tydelig spredning av ribbeina og ekspanderer i alle retninger. Jeg får også enkelt til vakuum-effekten (bilde) hvor man ser helt innhul ut ettersom diafragma blir hevet. Dette har jeg aldri fått til tidligere.

Edit: for øvrig helt enig med deg og dine betraktninger rundt pust og nesepust👍🏻
Jeg er enig med deg om det med trykkforskjellen, og at utpust i praksis bare er luften som blir sluppet ut som følge av avslapping. Ellers, om jeg forstår det riktig, høres det ikke ut som slik jeg puster. Jeg involverer brystene veldig lite. Det er stort sett magen som beveger seg ut. Grunnen til at jeg mener det er riktig er som jeg skrev ovenfor, ved for mye krefter involvert i dagligdags pust vil det være stressende.
Jeg tenker at bryst og større kraft ved pusting ikke skal blandes med vanlig pusting. Det vil si at når du trener og må puste hardere vil automatisk brystet bli mer involvert. Bildet du legger ved er jo tydelig, men det er vel ikke noe man gjør for hvert inn og utpust i løpet av dagen? Da tror jeg du vil merke at angsten begynner å tilta (ja jeg påstår at angst kan reduseres ved normal pust).
Helt enig i det siste der!
Jeg har nok forklart meg litt dårlig: Jeg involverer egentlig ikke brystet i selve pustet, men brystkassa blir litt påvirket av interkostalmusklene og ribbeina som ekspanderes. Altså, jeg ser at det hever seg litt, uten at jeg på noen måte bruker bryst og nakke aktivt. Det hele oppleves ekstremt lite krevende. Det eneste fokuset jeg har er å trekke luft så direkte inn i lungene som mulig, med det resultatet at ribbeina utvides veldig. Jeg får en følelse av blanding av stabilitet og “romslighet” i overkroppen, uten at jeg strammer noe.
Dette er slik jeg mener man skal puste når man ikke er i aktivitet. Fysisk aktivitet vil jo endre ting litt. Det samme vil pustetrening og nesepust, da man ofte ønsker å påvirke pusterytmen. Det jeg snakker om over er noe jeg omtrent har automatisert etter kun 3 dager siden jeg i det hele tatt visste at jeg gjorde feil, og om det er noe jeg må tenke aktivt på er det kun å slappe av i magen (utover diafragma). Ref. det bildet, handler det om pustetrening i form av diaphragma vacuum, som er sentralt i hypopressiv trening. Det har ingenting med vanlig pusting å gjøre annet enn at det skal forbedre den vanlige pustingen ved å styrke diafragma. Slik jeg har pustet tidligere har jeg ikke fått benyttet meg av trykkforskjell-delen av pusting, hvor ting går av seg selv. Jeg har aktivt brukt muskler for å gjøre det som trykkforskjellen fikser utmerket godt av seg selv. Det har ført til et veldig dysfunksjonelt, kompensatorisk pustemønster som involverer lite interkostal og diafragma. Heldigvis virker det som om det går veldig raskt å fikse dette!
Tenker du på frekvens eller mengde luft? Jeg tror jeg har mye luft men lav frekvens antagelig delvis fra svømmingen. På natta ligger det rundt 10-11 per minutt
Jeg nevnte volum, som påvirker begge deler egentlig. Om du puster dypt og ofte får du veldig stort volum luft, typisk når man trener og puster med munnen. Buteyko handler bare om vanlig dagligdags pusting (bortsett fra nasepust når man trener også). Jeg husker ikke nøyaktig tallene, men det er snakk om mye mindre luft enn hva vi puster til vanlig. Usikker på hvor mange pust dette tilsvarer i minuttet, men ifølge SNL så er vanlig inn- og utpust 0,5 liter ved hvile (overraskende lite), så om du har 10-11 per minutt så er det veldig bra. 6-7 l/min er definert som sunt menneske. Ved større volum begynner helseproblemene.
Nå ble jeg nysgjerrig selv på hvor mange pust jeg har i minuttet.
Ja det går overraskende fort å bli vandt til å puste riktig. Teknikken jeg brukte ved “meditering” er å puste inn 60% og slippe ut luften, så vente 2-3 sekund før nytt innpust. Etter en stund, noen minutter, begynner man å føle at man får litt for lite luft. Etter hvert som man blir i bedre form kan man ev. øke mengden sekunder før nytt innpust. Det tok ikke lang tid før dette automatiserte pusten og jeg fikk aldri lenger noe følelse av å få for lite luft. Før dette kunne jeg finne på å tenke på pusten, spesielt når jeg prøvde å sove, og så begynne å føle at “skitt, nå får jeg ikke puste nok”, noe som selvsagt ikke var sant. Det ble heller det motsatte; for mye luft og mindre avslappet.
Nå kan jeg finne meg selv i å gå en stund uten å puste inn. Ikke som søvn-apne hvor man hiver etter pusten.
Det som er interessant er at det fungerer begge veier, som ytterligere styrker poenget ditt: Angst fører til hyppig og overfladisk pusting, og hyppig og overfladisk pusting fører til angst. Det er da urovekkende at så stor del av befolkningen er “overpustere” og konstant sender signaler til kroppen som får den til å skape en kaosfølelse.
Om du ikke har dykket inn i hypopressiv trening ennå vil jeg absolutt anbefale det. Det gjelder egentlig alle andre også. Jeg har merket enorme forbedringer på under en uke. Jeg kjenner en stølhet og aktivering av kjernen som jeg vanskelig får til på andre måter, selv uten å ha gjort noe annet enn å bare slappe av i magen. Jeg bruker 10-15 minutter daglig.
Nok en rant fra min side:
Dyp kjernetrening er noe som omtrent har blitt frarøvet hvermannsen av at det har blitt gjort om til et produkt som skal selges inn som opptrening etter graviditet. Dette var en av mine (mange) fanesaker som personlig trener: Det er ingenting unikt med magetrening etter graviditet. Det er NØYAKTIG samme trening som alle bør utføre. At man begynner med det etter en fødsel er vel og bra, men egentlig burde alle gjort det, uavhengig av kjønn og alder. Man bør ha det samme fokuset på kjernestabilitet om man trener biceps eller knebøy (selv om det selvfølgelig er forskjellig risiko ved det), da det inngår i god holdning, og det skal man ha i alle øvelser. Hva tror dere skjer når f. eks menn får brokk? Det er de nøyaktig samme svakheten i muskulaturen som fører til dette, eller inkontinens, eller generelt dårlig kjernestabilitet. Det er altså ingenting unikt med dette og graviditet, annet enn at en graviditet er noe som stresstester kroppen på dette området. Det holdes kurs om opptrening etter fødsel hvor deltagerne stolt kan legge dette til på listen over kurs og kompetanse de har, uten at noen stiller spørsmål med hvorfor de ikke kunne dette før kurset. I tillegg kom de tilbake fra kurset og ga mødre fullt av mageøvelser som involverte pressing, som virker som det bør unngås/gjøres med stor forsiktighet.
Å ikke kunne opptrening etter graviditet er det samme som å si at du ikke kan magetrening (som jeg dessverre også ser at jeg behersket på et langt lavere nivå enn jeg selv trodde). Det er jo bare basic anatomi og treningskunnskap, så jeg vil egentlig se på det som et stort rødt flagg at personlige trenere ikke kan dette før vi går på et kurs. Jeg vil også påstå at om man er en person som ikke kan dette før kurset, tror jeg det er begrenset hva man lærer på et helgekurs hvor man bruker cirka 20 timer, hvor man kanskje har en time hvor man selv er i “ilden” og alle består, uten noen form for eksamen. Jeg hadde omtrent monopol på opptrening etter fødsel der jeg jobbet, men var den eneste som ikke hadde det på CV’en. Jeg hadde overraskende gode resultater på grunn av mitt ekstreme fokus på holdning, på tross av at jeg nå ser hvordan hypopressiv trening hadde hjulpet mye mer og at enkelte ting jeg praktiserte rett og slett var lite optimalt. Hadde jeg jobbet som personlig trener i dag, hadde jeg gitt hypopressive øvelser til alle klientene. Det er en unik måte å jobbe med dyp kjernemuskulatur og pusten samtidig. I tillegg handler det mer om hva du ikke skal gjøre enn hva du skal gjøre, så det er teknisk veldig enkelt å utføre. Skulle absolutt ønske at jeg ble kjent med dette tidligere. Det adresser veldig mange av de utfordringene jeg har.
Jeg har bare lest denne boka og undersøkt litt på nettet. Boka leses på 1-2 timer og prinsippene er enkelt forklart. Store deler av boka er gjentagelser og frempek, så det er relativt lite info å prosessere.
Jeg skal slutte å komme med mine AI-funn, men synes det er fascinerende hvor lett det er å finne svar som er stikk i strid med hva som blir sagt. Jeg har lenge ikke skjønt hvorfor folk er så opptatt av å telle kalorier i stedet for å tenke matkvalitet og sammensetning av makro.

Så kalorier ut er en høyst variabel faktor som er uendelig komplisert. Man har mekanismer for lagring, og om man omgår disse kan man ikke lagre.
Folk lar seg lure?
I tilfelle 1 så blir det kanskje litt resultater, men de er ikke permanente, og så blir det en evig runddans. Man kan selge folk en ny “løsning” på det samme problemet igjen og igjen og igjen. Ned 5 kg før påske; Knekkebrød-kuren; Kenneth raste ned 30 kg med dette enkle grepet [som oftest at han slutta å spise 2 pakker med potetgull hver dag mens han ikke beveget seg] osv…
I tilfelle 2 så gir du noen noe som ligner på en permanent løsning. Vanskeligere å tjene penger på det.
AI er uansett (grovt forenklet) bare “summen” av all info der ute. Så AI er replikerer bare vitenskapelige paradigmer mer eller mindre blindt, og så “prater den folk etter kjeften”. Når jeg korrigerer min egen AI (bruker ChatGPT) så bytter den stort sett bare elegant til å være enig med meg. Før måtte man være i maktposisjon for å oppleve sykofantisme rundt seg, AI har gjort dette tilgjengelig for oss alle.