Verdien av kaloritelling er aha opplevelser innen matverden syns jeg.
Spesielt for de som er “nye” innen dette med kosthold og vektnedgang.
Kaloritelling og makrosammensetting går jo sammen.
Så i mine øyne er kaloritelling det første springbrettet inn i helse og kosthold.
Problemet er som vanlig at man har en modell for alle. Jeg hadde et par tre uker uten løping og matvanene endret seg med en gang. Og da var jeg fortsatt aktiv med svømming i havet og kajakk. Det var utrolig fascinerende hvordan appetitten endret seg allerede etter første easy run etter ferien ikke bare porsjoner men også at frukt og bær og yoghurt smakte utrolig godt. Så i tillegg reagerer vi alle forskjellig på forskjellig type mat. Kikerter er sikkert topp for mange men noe jeg merker at kroppen min ikke er så veldig happy å få i for store mengder. Kostholdsråd tror jeg kunne vært noe så enkelt som spis det som gjør at du føler deg bra, men basert på hele ingredienser som er tydelig mat i seg selv.
Eat food. Not too much. Mostly plants.
– Michael Pollan
Så kan vi jo krangle videre om plantene, men dette rådet hjelper ganske fint om man trør i seg div. typer ublu dritt. Det er bedre å spise tomat, agurk, poteter og kål, enn det er å leve på 200 grams sjokoladeplater til 29,- stykket.
Mitt poeng er at hele målet om en optimal diett som er best er feilslått. Hva som er optimalt er individuelt og varierer over tid og påvirkes dessuten av livsstil og aktivitetsnivå. Noen tåler planter bra, andre føler seg bedre når de spiser mer animalsk mat men jeg har vanskelig for å tro at noen føler seg best på industrielt fremstilt mat, så det er vel en allmenn regel som jeg tror har noe for seg (naturlige råvarer som er «mat»).
Jeg er selvfølgelig livredd for at AI bare jatter med meg
Synes den blir litt vel fort enig med meg.
Jeg er veldig for kaloritelling i starten. Jeg fikk meg tidenes Morten Harket-opplevelse første gangen da jeg fant ut at det gikk an å regne ut energiinnhold i noe basert på makroene, som jeg absolutt tror var viktig for interessen for mat og helse jeg har i dag.
Poenget mitt var ikke kaloritelling som konsept, men heller det at alle vet jo at det kun handler om kalorier inn vs kalorier ut. Om man påstår at man kan innta 4000kcal med et visst kosthold og fortsatt gå ned i vekt, men samtidig gå opp i vekt med 2000kcal og et annet kosthold, blir man sett på som en idiot. Altså da med samme mengden aktivitet, men man kan jo selvfølgelig ikke korrigerere for NEAT-forbruk. I min verden er det helt logisk at hvorvidt en diett gjør at du legger på deg eller ikke er avhengig av andre faktorer enn mengden kalorier. Der har denne lagringsmekansimen en sentral funksjon. For de fleste er dette irrelevant, da de aldri vil være i den situasjonen som gjør at kroppen “styrer kaloriene annerledes”, alt etter hva man spiser. Men blant de som skal ha peiling på sånt, synes jeg det er rart at de er så bombastiske på at “kaloriteorien” i sin pureste form er så selvfølgelig.
Lars Magne Sunnanå skriver litt om hva som skjer når Haaland spiser biff.
@RogRak her har du Sykofant-AI’en min:
Jeg bruker tale til tekst (AI tror jeg snakker nynorsk obv), sier feil bær først (tyttebær), før jeg retter meg selv til kirsebær.
Jatt-GPT vil helst ikke såre det skjøre egoet mitt, så når den hører meg feil (jeg sier “tytte______eh kirsebær”) og gjentar den bare ordet den trodde den hørte tilbake til meg: Tyttekirsebær.
Man kan seff se på dette som at den prøver å “nudge” meg i riktig retning, men herregud, den burde da kunne evne å spørre: “Er det tyttebær eller kirsebær du tenker på nå?”
Vi har ikke adel men vi har Ernæringseliten lol
Den moraliseringen over biff og meieriprodukter er så spesiell at ord blir fattig.
De virkelige problemene når det kommer til kosthold og helse er etter hva jeg forstår knyttet til overspising, lettbrus, snacks og ultraprossesert mat.
Moraliseringen over rødt kjøtt og meieriprodukter tror jeg i bunn og grunn stammer fra vegetarianere og krigen mot CO2 og metan.
Brokkoli-politiet 
Jeg tror det den sier er at du får svaret for sur kirsebær, og at den vet du sa tyttekirsebær. Den gidder bare ikke bruke så mange ord for å forklare det.
Først ferie der treningsrutinene faller bort og kostholdet blir utfordret og så rett tilbake på jobb med prosjekt som venter på meg med lange dager gjorde at jeg samlet opp en del stress og spenninger i kroppen. Da er dette her like effektivt som massasje eller fysioterapi for meg. 
🧘♂
Obs Veldig amerikansk / Los Angeles stil men fungerer for meg for å slippe spenninger
Edit: dette er datapunkt og ikke bevis men likevel interessant at hrv natt til i går var 57 og hoppet opp til 88ms natt til i dag.
Rart med det, at det bare funker for noen få, og ikke for “massene”… Mer fair om begrunnelsen var rundt manglende bærekraft elns. Nå blir det bare vas, noe som fjerner all kredibilitet rundt kostrådene deres. Veldig enig i “trådens” betraktninger rundt kostråd.
https://www.tv2.no/sport/trosser-norske-rad-folk-var-sjokkskadet/18876187/
Har selv gått på lavkarbo-ekstrem tidligere, og prestasjonsmessig, bl.a i lange sykkelritt, har jeg aldri prestert bedre. Legen spurte om jeg levde som i steinalderen, med alle sjekkpunkter, som blodtrykk og.l. godt innenfor anbefalinger. Likevel “veldig skeptisk til kostholdet”, og ene legen jeg pratet med, som selv var sterkt overvektig, sa at han ville “heller hoppet i fallskjerm enn å spise lavkarbo”. Det var så farlig.
(Literaturforslag dersom interesse for lavkarbo. Litt bibelsk i formen, men gir mye interessant å tenke på: Matrevolusjonen – spis deg frisk med skikkelig mat, Andreas Eenfeldt)
Dama er ultra byråkrat…
Kreft i tarmen og klima avtrykk.
Det er alt for mange faktorer til å kunne skylde 100% på rødt kjøtt. Så her ligger det soleklart en agenda.
Hva med mengden mat som inntas iløpet av en dag?
Staten anbefaler 6 jævla måltider om dagen.
Hver gang vi spiser, oppstår det en naturlig, mild betennelsesrespons i tarmen i det maten brytes ned, i tillegg til at insulinnivået stiger. Hvis dette skjer non-stop fra morgen til kveld, befinner kroppen seg i en tilstand av kronisk, lavgradig inflammasjon. Det sliter ut slimhinnene i tarmen langt mer enn innholdet i et enkeltmåltid gjør…
Insulin og IGF-1: Hyppige måltider holder hormonet insulin og vekstfaktoren IGF-1 konstant forhøyet. Høye nivåer av disse hormonene fungerer som “gasspedaler” for kreftceller, som trives best når det alltid er tilgang på energi og vekstsignaler.
Men neida. Det er rødt kjøtt som er synderen.
You cant make this shit up.
Der oppsummerte du hele sakskomplekset, problemer og løsninger i et enkelt innlegg 

Svakheten med teorien til Granlund mfl om rødt kjøtt og tarmkreft er at de ikke klarer å skille mellom BEARBEIDET kjøtt og rent kjøtt.
En annen svakhet er at de ikke klarer å skille ut andre faktorer som f.eks. vegetabilske oljer (som konsekvent omtales som «planteoljer», det høres jo unektelig ut som noe som må være veldig sunt). I det siste har det komme flere studier som antyder at vegetabilske oljer kan skape inflammasjon i tarmen, som du er inne på. Lavgrad inflammasjon er i de siste tiårene blitt en årsforklaring til bl.a. kreft.
Digresjon, med asbest og mesotheliom er en konsekvens av dette. Asbest er egentlig ikke giftig slik mange tror, men asbest har noen «kroker» som fester seg i lungehinnen og brytes ikke ned over tid. Dette skaper en inflammasjon som igjen forårsaker kreft.
Så min teori er at denne voldsomme økningen i tarmkreft skyldes som du er inne på, hyppige måltider og lite hvile for tarmen, kombinert med høyt inntak av prossesert mat med mye tilsetninger og vegetabilske oljer. Ikke rødt kjøtt.
Men dessverre så kan teorien til Granlund kobles på bærekraft, og da har hun mfl plutselig hele det grønne industrielle komplekset i ryggen, med tilhørende kapitalkrefter.
Problemstilling er ikke ny.
Her er et praktisk eksempel fra en polarekspedisjon i 1897 som minner litt om dagens debatt.
De trenger ikke gjøre den skillnaden. De har en agende. Det er nok. Det trenger ikke å vare sant. Veldigt få ifrågasetter, særlig da Propagandan kommer fra Staten eller noen som utgir seg før at vare forskere.
Da det kommer til tarmkreft, så finns det vel en tydlig koppling til overvekt? Som i sin tur oftast kommer fra at man spiser feil, og før mye. Alltså ikke overvekten i seg som er problemet, uten samma bakomligende orsaker till både kreften og overvekten.
En slik lege skulle jeg skiftet ut om han var fastlegen min. Hvis man ikke kan ta hand som seg selv, hvordan skall man da kunna ta hand om patientene?
Helt klart! Var ikke fastlegen min, og ble med den ene gangen hos han.
Det triste/ironiske er at jeg senere fikk høre at samme legen veiledet i kosthold og vektreduksjon for overvektige barn og deres foreldre på en nærliggende skole.
Hvordan noen tenker at det skal være en god løsning for en som sliter med vekten å bli veiledet av en som har enda større vektutfordring, er komplett uforståelig.
Lett å dra en parallell over til ekspedisjonen til de Garlcehe.
Vitenskapsfolkene som var strenge empirikere klarte ikke forholde seg til Cook og Amundsen sine metoder selv om de så at det virket.
Og eksempelet du kom med han høydehopperen fra Bergen. Han driter i hva «ernæringsekspertene» sier. Han ser hva som virker, akkurat som Cook og Amundsen.
Så og si alle jeg møter eller leser om som praktiserer en form for periodisk faste, bare spiser råvarer med økologisk tilnærming eller kjører en carnivore tilnærmet livsstil både ser og fremstår sunne og friske ut.
Bare en tilfeldighet? Frem til det motsatte er BEVIST kommer jeg aldri til å tro at den varierte tilnærmingen med inntak av alle mulige konvensjonelt fremstilte matvarer er beste alternativet.