Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Så svaret avhenger av hva man mener med “belegg”:

• Ja , dersom man mener at kostråd kan bygge på den samlede observasjonsevidensen, biologiske mekanismer og et føre-var-prinsipp. Da er 350 g en forsvarlig folkehelseanbefaling.
  • Nei , dersom man krever sterk årsaksevidens spesifikt for ubearbeidet rødt kjøtt. Da er det vanskelig å si at forskningen alene peker på akkurat 350 g/uke som en velbegrunnet terskel.

Man kan vel trygt sagt si at de har gått en smule bredt ut med den grensen. For min del, så har jeg redusert inntaket av kjøttpålegg og beholdt inntaket av ubehandlet kjøtt, hovedsakelig til middag.

En del av tilsetningsstoffene i prosesserte kjøttprodukter er jeg skeptisk til også.

2 Likes

Men det har vel ingen påstått heller?

Har heller aldri sett at noen har anbefalt folk å bli solbrent helller

1 Like

Føre-var-prinsipp? Hvorfor ikke anvende dette prinsippet på all mat? Eller når det kommer til sprøytemidler f.eks.?

1 Like

føre-var-prinsippet brukes i stor grad når det gjelder sprøytemidler (plantevernmidler) , særlig i Europa.

Det innebærer at myndighetene kan begrense eller forby et stoff selv om det ikke foreligger full vitenskapelig sikkerhet, dersom det finnes troverdig grunn til å mistenke at stoffet kan utgjøre en alvorlig risiko for mennesker eller miljø.

Nei mente ikke å indikere at du hadde sagt det. Men det betyr at man bør unngå det og dermed er nødt til å smøre, dekke seg til eller holde seg borte fra solen når man nærmer seg limit for hva man tåler uten å bli brent.

Ja men poenget er at det betyr ikke at kjøtt er farlig. Noen her ser jo spøkelser på høylys dag når de leser at det finnes en grense for hvor mye man skal spise. 350g er spiseklart kjøtt så i praksis tilsvarer det vel fort ca 500g rått kjøtt man kan steke og kose seg med :slight_smile:

Jeg mener at man burde kommunisert at sol er sunt, men at man bør utøve solvett.

Også burde man klart og tydelig sagt at bruk av solkrem ikke er utelukkende sunt og positivt, men at bruk av solkrem også har negative konsekvenser.

2 Likes

Siste 10 årene har EU trukket tilbake godkjenning av ca 50% av alle plantevernmidler.

Hadde man brukt før var prinsippet så skulle disse aldri vært godkjent i utgangspunktet heller.

Så nei, føre var prinsippet gjelder faktisk ikke når det kommer til sprøytemidler.

1 Like

Gjaldt ikke i 2002-2007 for disse i hvert fall. Det betyr ikke det samme som at de ikke bruker føre-var prinsippet i 2026.

Nok en gang så mener jeg du ikke får med deg hva som kommuniseres. Det generelle budskapet er vel “Vær ute og vær aktiv, men unngå å bli brent.”. Får inntrykk at du mener budskapet er “For guds skyld smør deg alltid!”.
Solkrem hindrer ikke all uv-stråling og annen stråling så man får noe helseeffekt selv når man er smurt og det gir større mulighet til å være ute og være aktiv selv når det er sterk sol.

Hvis du får deg med alle kampanjene for solkrem f.eks. på Gardermoen, boots der du kan se hvor skadet huden er av sol og UV, og ser hvordan folk flest håndterer solkrem så tror jeg veldig mange leser budskapet som «Alltid bruk solkrem»!

Solkrem har mange negative effekter på kroppen, det tror jeg faktisk de aller færreste er klar over. Og jeg tror også folk flest har et negativt inntrykk av sol og at det er noe vi bør unngå.

Det går an å dekke seg til og oppsøke skygge hvis man ikke har opparbeidet seg nok pigmenter til å takle sol.

For folk med veldig blek hud så kan selvsagt solkrem bidra til at de kan være mer i solen. Men det beste er forsatt å unngå bruk av solkrem. Og unngå å bli brent.

Anbefaler deg å lese den artikkelen @Krafer

2 Likes

En ting som underkommuniseres er at jevn moderat soleksponering over tid er en veldig god beskyttelse mot å bli solbrent/ få hudskader og til slutt hudkreft.

En annen ting at d vitamin produksjon kommer fra overflaten/ arealet av eksponert område så kortere tid men med mindre tildekning er gunstig.

6 Likes

Det går helt fint å lage produkter for salg uten masse rare ingredienser

5 Likes

Hvorfor ikke denne som er på tilbud med 1,5% avokado og 12 E-stoffer og litt “aroma”? :see_no_evil:

Vand, FLØDE/FLØTE ( MÆLK/MELK ), løg, rapsolie, majsstivelse, tomatpuré, modificeret stivelse (E1442, 1422), avocado (1,5%), grøn chilipeber, salt, limejuice, rød peberfrugt/paprika, sukker, grøn peberfrugt/paprika, jalapeño (1.0%), citronjuice, skummet MÆLK/MELK , aroma, stabilisator (E415, E412, E401), emulgator (E472e), antioxidant/antioksidant (E300), gær-/gjærekstrakt, hvidløgspulver, løgpulver, syre (E270, E330), farve/farge (E141ii, E160a), gurkemeje, oreganoekstrakt, spidskommenfrø, eddike, korianderblade, konsistensmiddel (E509).

4 Likes

Får du tak i den i Norge?

Jeg kjøpte den i butikken i Sverige men ser ut som de har den på meny

Men jeg betalte 35 kr i Sverige mot 47 i Norge :zipper_mouth_face:

4 Likes

Sikkert ikke relatert til upm gjerne i kombinasjon med høyere sukkerinntak enn det man forbruker ved trening

1 Like

Kroppen lager GLP-1 selv: Sams understreker at GLP-1 er et hormon kroppen produserer naturlig etter måltider. Hun mener kostholdet kan påvirke hvor godt denne mekanismen aktiveres.

Fiber og planteceller er nøkkelen, ifølge Sams: Hun mener næringsstoffer som er innkapslet i intakte planteceller – særlig fra grove grønnsaker – kommer lenger ned i tarmen, der mange av de GLP-1-produserende L-cellene sitter. Når tarmbakteriene bryter ned plantecellene, stimuleres disse cellene til å frigjøre GLP-1.

Godt gjort å ha en hel artikkel om hvordan kroppen selv produserer GLP-1, uten å nevne viktigheten av fett…

3 Likes

Vedrørende soleksponering, bestemoren min var mørkebrun hver sommer, var ikke så mye snakk om solkrem på seksti og syttitallet, men folk fikk ikke hudkreft så ofte da, eller?

Jeg er sykt sløv med solkrem, men forsøker å unngå å bli solbrent, da pga av at jeg elsker å være i sola, blir jeg solbrent må jeg holde meg unna sola, gjerne flere dager, det er kjipt!
Men jeg er kjapp med å få litt sol på overkroppen tidlig på våren, samt går minst halve året i short.

3 Likes

Endeligt virker det til jeg kommer til at kunne slippe helt af med mine knæ smerter gennem træningen.
Det har næste taget et år men vedholdenhed betaler sig.
For 2 måneder siden øgede jeg min opvarmningstid på cyklen fra 20 minutter til 30-35 minutter og ændrede i mit ben program som jeg køre en gang i ugen.
Så i stedet for benpressen er det blevet til hack squat, hvor jeg starter med 6-8 sæt.
Sidste uge gik jeg 12 km på en dag, godt nok ikke i terræn men by - uden det gav det store av dagen efter.
Jeg kan gå 2 km turen i terræn med hunden uden det giver det store bøvl, hvilket ellers har drillet on off.
Så langt og længe lysner det for alvor, nu mangler vi bare en masse regn så der kan komme nogle fisk op i åen :fish:

5 Likes