15 min på 3 km, eller 12km/t
Mener at kravet for idrettsmerket i militæret elns var 13 min?
15 min på 3 km, eller 12km/t
Mener at kravet for idrettsmerket i militæret elns var 13 min?
Du skal ikke gi deg selv litt bedre tid? 1 måned er ganske kort tid
Det hadde vært litt gøy å se hva jeg hadde løpt 3km på, men det kommer ikke til å bli som i militæret. Vi løp 1500m rett fram langs en flystripe og så tilbake. Snakk om demotiverende løype
Tipper det hadde blitt rundt 15 min, så 2 min tregere enn da jeg var 19. Kanskje bedre hvis jeg hadde fått drevet litt mer med intervalltrening.
Noen som bruker Tens-apparat her? Jeg brukte det med god smertelindring. Dessverre gikk det kort tid før jeg fikk kraftig hudreaksjon av patch-lappene. Apparatet jeg bruker er Beurer EM 49 (lenke til apparatet hos Netonnet). Er det noen som vet om elektroder/patch-lapper til den som er mer hudvennlige? Det er så dumt å ikke kunne bruke den, den hjalp både mot ryggsmertene og smertene i blæren. Eventuelt kjøper jeg gjerne et helt annet Tens-apparat dersom det er nødvendig for å få hudvennlige elektroder/patch-lapper.
Kanskje denne kan være noe for deg?
Litt stiv pris i forhold til Tens apparatet dog.
Har du prøvd rødlysterapi, fungerer det? Jeg trenger blant annet å påvirke Tibialis-nerven, dette for å få smertelindring til blæren. Utover det er det korsryggen jeg trenger lindring til. Men blæren er viktigst.
Har et slikt apparat for en vond skulder og korsrygg som gir veldig god smertelindring. Om den penetrerer dypt nok til blære vet jeg ikke. Chatgpt klarer nok å grave frem noen studier på det.
Jeg har tenkt at min treningsplan er ganske lett siden med hver økt på rundt 30-35 minutter fordelt på sprintteknikk (ca 1:30 min per distanse), «langløp» (også maks 35 minutter), 4x4 intervaller (<-alle disse kan være løp eller svømming) og to styrkeøkter med en som fokuserer mest på bein og kjerne og en som fokuserer mest på armer og rygg. Det er altså snakk om bare 2,5 -3 timer per uke, fordelt på flere grener og treningsformer.
Men som dere sikkert har lagt merke er tilogmed dette noen ganger utfordrende, en styrketrening på søndag kan gi tunge skuldre for svømmeintervaller på onsdag, energilagre som tømmes etter bare tre intervaller, og opplevd litt kramper i bein og legger etter intensive svømmepass.
Det handler nok mest om å la ting få tid til å falle på plass og heller ta ned intensitet når man merker at kroppen trenger det. Etter styrke på mandag, sprint/teknikk svømming i går bytter jeg ut intervall løping med mer moderat jogging (kanskje sjekke ut hva jeg ligger på 3km, ref diskusjon men kommer til å holde det ganske rolig og ikke ta ut maks). Og så legger heller om til svømmeintervaller på lørdag. Selv om det kanskje klæsjer litt med rygg og arm fokus på styrketreningen på fredag.
Krampene i beina er et klart tegn på for lavt væskeinntak og dermed for lite f.eks. magnesium. Du har ikke tilfeldigvis et kosthold med veldig lite salt og dermed mindre trang til å drikke?
Jeg har også tenkt det, men magnesium ligger bra på blodprøver, og jeg har passet på mye salt og væske før trening
Sååå, hva kommer krampene av?
Ser det nevnes mangel på andre elektrolytter enn salt og magnesium:
- Low levels of electrolytes (like calcium or potassium)
Det er bare i bassenget det kommer og ved / etter høy intensitet
Jeg anbefaler denne på det varmeste. Har brukt den til mye forskjellig.
Får teste med banan før trening
Mesteparten av magnesiumet ligger lagret alle plasser bortsett fra blodbanen…
Så en blodprøve forteller deg egentlig fint lite om ditt magnesiumnivå. Tror det er snakk om kun 1% pluss/minus man finner i blodbanen.
Uavhengig av hva folk måtte mene om Haakenstad, anbefaler jeg (igjen) å høre podcast hvor han går gjennom alle blodprøvesvarene til han som har podcasten. Man kan også klikke seg inn på det man lurer på sånn man slipper å høre hele. Om man så fjerner alt av filosofien og tankene til Haakenstad, sitter man igjen med ganske objektiv biologi og fysiologi som gir lite rom for synsing. Tror den vil endre synet til de fleste på hvor i overflaten de fleste blodprøver tolkes, og at man ved å bare teste en parameter sjelden presist kan si noe om grunnen til noe, eller om alt egentlig er bra. Vil tippe at han går gjennom magnesium og andre mineraler hvorvidt det nødvendigvis avdekkes på en blodprøve, uten at jeg husker det på sparket.
Du skal ofte være rimelig skakkjørt for å ikke få blodprøvesvar som ikke ligger innenfor referanseverdiene. Det virker også å være noe av utfordringen nå til dags; en rekke folk som får beskjed om at alt er bra, men de føler seg ikke bra.
Altså jeg lå nær grensen på det øvre referansenivå for magnesium selv om det ikke er negativt, jeg lå lavt folat som det prates mye om i din video og skal ta nye prøver snart og sjekke utviklingen
Mange av innleggene mine blir litt upresise da det er enkeltes kommentarer (i dette tilfellet din), som får meg til å uttale meg mer generelt om temaet som diskuteres, uten at jeg nødvendigvis har så mye meninger om situasjonen til den jeg “svarer”. Skjønner godt at det blir litt forvirrende
Jeg hadde litt lavt folat og enkelte andre b-vitaminer, men alt var innafor. Tror nesten jeg har til gode å ta blodprøver som ikke gjennomgående er innenfor referanseområdene eller bittelitt utenfor. Likevel har jeg en (relativt vanlig) genvariant som gjør at jeg har alt for høyt homocystein, som er assosiert med masse negative følger både fysisk og kognitivt. At denne genvarianten er såpass vanlig, gjør også at den er med å forme hva referanseområdet er. Ved å gå i dybden på det viser det seg at jeg har en lite optimal metyleringssykluse, som er ganske komplekst og krever bra samhandling mellom ulike b-vitaminer, hvor homocysteinnivåene bygger seg opp om det ikke fungerer. Ved å bare ta tilskudd med folat har jeg greid å få homocysteinnivåene til et normalt nivå.
Igjen, ikke sikkert dette gjelder deg, men mange har dette problemet, og det kan enkelt korrigeres men omtrent ingen i helsevesenet vil stusse over det.
Veldig interessant. Hvordan fant du ut av det med genvarianten? Fikk du først sjekket homocysteinnivået?
Jeg har jo en familie hvor ingen får kreft, men på herresiden dauer alle av hjerteproblemer. Det hadde ikke overrasket meg om vi en lignende (om ikke samme) genetisk variant som svekket hjertehelsen.
Jeg fikk Haakenstad til å analysere blodprøvene mine som bestod av ca 70 blodmarkører. Folat-tilskuddet jeg tar er på 5 000mcg. Tror det som selges i Norge vanligvis har 400mcg.
I forkant hadde jeg flere symptomer på høyt oksidativt stress (som skyldes homocysteinnivåene), som f eks langvarig problem med søvn. I og med at det genetisk har nok både min mor og far samme genvariant. Min far fikk hjerteinfarkt som 40 åring og jeg mistenker at begge har begynnende demens. Jeg spurte om jeg kunne få se blodprøvesvarene deres, men de har aldri fått målt homocysteinnivåene…
Jeg er såpass heldig at jeg har både homocystein-genet og et annet gen som gjør at 75% på morssiden har fått kreft.