Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Btw, har lagt opp verdens enkleste styrketreningsprogram for meg selv og merker jo at det får aktivert bra med muskler (med tanke på hvor jeg er støl dagen etterpå)

• Strake markløft (med manualer, funker bra, men makser snart ut manualene)
  • Knebøy (med manualer, ikke optimalt, litt vanskelig å koble på kjernen riktig)
  • Pushups
  • En arms roing med manual (i sofa, har ikke benk)
  • Arnoldpress i kontorstol (har fortsatt ikke benk)

Må justere vektene for arnoldpress, . :wink:

Legger ved bilde. Det er en øvelse som virkelig tar godt i musklene mellom skulderbladene. Burde være obligatorisk trening for alle som skal bære baby med en arm.

(nei, det er ikke meg)

Burde være et fint program å bruke for å bli klar for langrennssesongen.

2 Likes

Kjenner igjen litt av problematikken. Er vanskelig å føle at man får holdt “riktig” intensitet hele tiden. Vet forsåvidt ikke helt hvor jeg helst bør ligge heller kanskje. Men om intensiteten svinger litt så får man nok god effekt av innsatsen uansett :slight_smile:
Morsomt å se at det gir god fremgang.

Men ville nok forsøkt å legge intervaller til underlag hvor det går greit å holde den instensiteten man ønsker.

1 Like

Jeg må bare få det så bratt at jeg ikke trenger å holde så høy fart, men ikke så bratt at det blir som å ta utfall. Gleden av å gjøre treningen utendørs i varierte og fine omgivelser er sterkere enn ønsket om å få en perfekt trening.

Fordelen med utfordrende terreng er jo at jeg får trent f.eks. balanse samtidig og at hjernen faktisk får litt stimuli av å finne de beste stedene av å sette ned føttene.

Jeg trener egentlig ikke for å løpe fort rundt en bane eller sette ny pers på 3km, men for å være sterk og utholdende nok til å lære meg å skøyte på ski på vinteren og for å kunne kose meg med å gå rett opp 800 høydemeter på fjelltur uten å synes det er et helvete. Samtidig vil jeg også unngå å få diverse ryggproblemer.

Vet jo at f.eks. samboeren min sliter allerede med å holde følge med 8-åringen når han løper på orienteringen. Spesielt på ski kommer jeg til å slite hvis de bare får orden på teknikken. :see_no_evil:

2 Likes

Våre program høres ganske like ut med intervall trening, styrke osv, men interessant å se at det kan implementeres på så forskjellige måter.

Hovedmålet ditt er sånne ultralange distanser typ være ute i 6 timer?

Jeg er 192 cm lang og kneet mitt svikter innover hvis jeg ikke driver med styrketrening. Det gjør at hvis jeg går lengre turer, så får jeg vondt i senene som fester seg i kneleddet og hofteleddet. På sommeren, så driver jeg mao styrketrening for å kunne tåle fjellturer på alt fra 3t til 8t uten å få vondt. Kondistreningen min gjør jeg delvis for å kunne kose meg på fjellturer, samme hvor bratte de er.

På vinteren, så hadde det vært veldig gøy å få til å skøyte, men nærmer meg 50 og jeg har aldri hatt verdens beste balanse, så det er en utfordring. Det krever at jeg har et grunnlag av utholdenhet og styrke som base, som jeg så kan bygge resten oppå. Jeg går oftest skiturer i klassisk på 5 km - 15 km, så ikke noe drøye greier der. Det hadde vært gøy å kunne gå type 30 km uten å bruke evigheter og uten å bli helt dau etterpå. Tar med guttungen på skitrening på mandager, der har jeg tenkt å øve på min egen skøyting.

Våren og høsten er begge mellomperioder for meg hvor ting er litt poengløst. På våren er det råtten snø i fjellet som gjør topptur uaktuelt, men samtidig er det ikke nok snø til å gå på ski. På høsten, så er det rett og slett mye ufyselig vær over tregrensen.

Dette er fra en av toppene jeg gikk i sommer. Innbyr ikke akkurat til tur. :stuck_out_tongue:

Hva slags mål har du for treningen?

1 Like

Først og fremst merker jeg at det ikke er bra for kroppen å sitte så mange timer på en kontorstol med veldig statisk belastning og svake muskler spesielt rundt sete, midje og rygg så det er vel det som trigget i gang for ca et år siden. Så hovedmål eller motivasjon er vel «god helse» og «overskudd».

Nå som jeg er godt i gang begynner det å dykke opp litt nye mål, men jeg prøver samtidig å holde litt tilbake fordi jeg merker at jeg belaster allerede en del så hvis jeg setter for ambisiøse mål kanskje det blir vanskeligere å lytte til kroppen. Lenge målte jeg ingenting men sakte men sikkert har jeg begynte å lage noen datapunkter som jeg tenker kan bli utgangspunkt for mål etterhvert som jeg kjenner meg klar for det, siden jeg vet at det også kan være et veldig nyttig verktøy. Samtidig vet jeg at på et visst punkt begynner det å gå nedover pga alder og da er ikke tid og distansemål nødvendigvis det mest effektive virkemiddelet, det kan jo bli litt deprimerende om målet er å svømme 2 sekunder saktere og ikke 5 sekunder saktere.

Mer generelt er jeg mer interessert i mellomdistanse enn veldig kort og veldig langt, tenk fra ca 1 minutt til 30 minutter med hovedfokus på 4-16 minutter. Når det kommer til styrke føler jeg ikke at jeg har kommet langt nok til å sette opp mål, men øke antal pull ups og chins up er jo stas, og litt mer avanserte push ups etterhvert.

1 Like

Er det knebøy først og fremst du gjør mtp dette?

@Christian, hvis du har dårlig balanse, må du bare begynne trene det, veldig mange trener aldri balanse, og det er noe av det letteste å fort trene opp.

Av 5 like viktige egenskaper, styrke, kondisjon, balanse, bevegelighet og eksplosivitet, så trener de fleste kun styrke og kondisjon, og kanskje bare en av delene.

3 enkle parametre avgjør hvor gamle folk blir; styrke i squat/knebøy, grip strength og balanse.
Og de er fordi de 3 tingene i gammel alder henger sammen med fallulykker.
Og alle veit at å brekke hofta bringer følgefeil.

Selv er jeg over 50 og til bare for noen år siden en test på å forbedre balanse.

1. balansere på langt rundt rekkverk 5 cm i diameter. Til å begynne med problemer bare med å stå der over 10 sek, etter ganske kort tid, klarte lett å gå bortover, og noe som er ganske vanskelig, snu å gå tilbake.

2. har aldri stått på henda før, men i løpet av et halvt klarte jeg å stå fritt på henda, rett som en strek, ikke noe banan- bøy, i et minutt, selvsagt frittstående uten noe støtte.

Du begynner med å stå på en fot når du pusser tenna om kvelden, og når du står på kø på REMA, Det har faktisk alle tid til.

Du har dårlig balanse fordi du aldri trener det.
The bar is low for improvement.

4 Likes

Og strake markløft, det strekker herlig på bakside lår/rumpe. Har egentlig en haug med andre lettere øvelser som jeg bare har hoppet bukk over. :stuck_out_tongue:

Jeg er veldig flink til å aldri trene dette selv. Det blir liksom bare glemt. Har til og med kjøpt meg en balansepute, men har glemt å bruke den. :see_no_evil:

2 Likes

NATO sertifisert

5 Likes

Veldig bra!
Satt du farten til 12, for så å øke på slutten?
Eller ute i det fri?

Klarte akkurat 1.8km i Natofart.
Økning på 200m fra i går

1 Like

Løp på sånn 400m bane, første km løp jeg ganske rolig (4:40), andre km litt for fort (4:20) så dro jeg meg fram og i mål på sist km (4:38) :sweat_smile:

1 Like

Bra gjort å øke hver dag :blush: husk på å få inn hviledager imellom da

Er noen her som bare trener for helsen? Sånn som anbefalt av myndighetene. 75 minutter
kondisjonstrening o g 2 styrkeøkter pr uke. Personlig mener jeg 5 til 10 balansetrening burde vært inkludert

4 Likes

Minutter balansetrening

Deltagerne i den nye studien var mellom 20 og 35 år. Maten de skulle spise ble levert hjemme på døren, og de ble oppfordret til å spise alt sammen.

Den ene dietten bestod blant annet av proteinbarer, frokostblandinger, sjokolademelk, pitabrød, toast, chips og burgere. Den andre dietten bestod av mer eller mindre rene råvarer.

De to diettene inneholdt likevel samme mengde med karbohydrater, protein og fett.

Noen av deltagerne fikk måltider hvor innholdet av kalorier var tilpasset vekt og aktivitetsnivå, mens andre fikk måltider som inneholdt 500 kalorier mer enn det de egentlig trengte.

Uavhengig av hvilken gruppe de tilhørte, la de på seg et ekstra kilo fett da de spiste den ultraprosesserte maten.

Jeg er jo litt der at kanskje det rett og slett var litt mye mat. Det er lett å spise mye ultraprosessert mat, mens den mindre prosesserte er vanskeligere å spise opp. Tviler f.eks. på at jeg hadde spist opp denne middagsporsjonen. Altfor mye poteter uten saus :stuck_out_tongue:
image

Det kan jo også være sånn at de som spiste den ultraprosesserte maten rett og slett lagret maten mer som fett, mens de som spiste den vanlige maten fikk energien bedre porsjonert utover og dermed hadde mer energi lett tilgjengelig som de så brukte. (Altså at man ble daffere av ultraprosessert, hvor masse karbs samtidig gjør at man skiller ut masse insulin for å gjøre om til fett).

3 Likes

Med slike portsjoner så går vel vem som helst opp i vekt? Særlig med den mengden potatis…

Nei, det der er ikke den ultraprosesserte maten som gjorde at folk ikke gikk opp i vekt. :wink:

La oss si det der er 350g poteter, det er fortsatt bare 240 kcal, så ikke noe du blir feit av. Er det tidligpotet, så er det ikke engang 200 kcal. :stuck_out_tongue:

Å spise seg god og mett på kokt potet er en jobb i mine øyne. Må ha båtpoteter, potetmos eller saus til for å få i meg kcal-ene jeg skal ha :wink:

3 Likes

Hadde poteter i en kostholdsplan fra Børge for en del år siden…

Hadde nærmere 400-500 gram med poteter på det største måltidet sammen med noe kjøtt. Gikk ikke fra det måltidet sulten for å si det sånn :joy::joy: Og gikk fremdeles ned i vekt. Var godt under 10% fett på kroppen på den tiden.

3 Likes

Problemet starter først når man trenger 2dl smørsaus for å skylle ned potetene :rofl:

7 Likes