Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Hjemmelaget mat av “ekte” ingredienser (også smør) kan jeg spise nesten ubegrenset av

Så en undrsøkelse der potet var en av de matvarene som ga lengst metthetsfølelse. Hvor lenge det går før man blir sulten igjen vil jo selvsagt påvirke det totale kaloriinntaket mye :slight_smile:

@Christian, pakke potetene inn i aluminiumsfolie og hive de inn i ovnen så man får bakt potet har fungert for å få ungene her til å spise mer potet. Synes også det er godt men blir jo lett så man sper på med litt kryddersmør og da er jeg litt tilbake til å få i meg mer kallorier enn jeg trenger. Har ca 10 kilo jeg burde blitt kvitt så må skjerpe inn på kalloriinntak igjen.

Jeg kutter poteter i båter har litt olje, salt og timian på og kjører dem i ovnen i 30-35 min på 200 grader, så er plutselig poteter veldig populære. Det er nok ett hakk mindre sunt, men veldig godt.

Her hjemme så kjører vi også helmelk i stedet for lettmelk. Mengden sukker pr kcal blir da mye lavere. Bedre å få energien fra fett enn sukker. :wink:

2 Likes

Fett er sunt det, det er kombinasjonen SOS som er ugreit. Salt, Olje, Sukker.
Salt får en til å spise mer for maten smaker bedre. Fett runder av smaker; søte ting mindre søtt, salte ting mindre salt.

Ikke vanskelig for næringsmiddelindustrien å lage ting som overspises, og er billig å produsere med enkle prinsipper.

1 Like

Kommer vel litt an på typen fett. Transfett kommer vel ikke inn i den kategorien og mettet fett bør man vel begrense inntaket av. Umettet fett har mange positive effekter ja. Alt med måte der også selvsagt.

Salt brukes generelt alt for mye. Merket etter at jeg fikk barn og ble veldig bevist på saltbruk og reduserte bruken mye, hvor mye man venner seg til salt. Når man bruker veldig begrenset med salt så merker man lett at det er vel mye salt i en del matvarer. Blir rett og slett ikke godt.

1 Like

Lager mye mat selv og bakte eget brød (uten salt). Brukte veldig lite salt. Problemet med det er at man blir mindre tørst og drikker mindre, så har begynt å ha salt i brødet igjen. :stuck_out_tongue:

En løsning på det problemet er å være bevist på å drikke mer :wink:
Men noe salt skal man jo også ha og litt i eget brød tenker jeg er helt innenfor.
Men sammenlign mengden salt du har i eget brød med det som er i butikken. Er jo redusert en del i brødet man får kjøpt de siste årene men ligger jo fortsatt opp mot 1%. Så ett brød inneholder fort 7-8g salt. Som jeg synes er unødvendig mye.

2 Likes

Frityr og hard steking av vegetabilske oljer er annen kategori ja, det prøver jeg å unngå så mye som mulig.

1 Like

Jeg har salt på maten jeg spiser og i vannet jeg drikker. Prøver å få i meg 10-15g salt til dagen. Leste om typiske symptomer på for mye salt for å se om det er noe jeg lider av, men ingenting av det er noe jeg kjenner til. Har hvilepuls på 50.

I mitt hode blir det rart å svette ut en suppe av vann, mineraler og elektrolytter, for så å erstatte det med kun vann…?

Korreksjon: egentlig har jeg ikke kontroll på hvor mye jeg får i meg, men vil tippe at det heller er over enn under estimatet jeg skrev. Jeg veide det før. Jeg merker fort når jeg har fått i meg nok salt, rett og slett ved at salt ikke frister lengre, og da inntar jeg ikke mer salt før det frister igjen.

3 Likes

Nye løpesko i dag. «Gikk de inn» på mølla i 45 min rask gange. Deretter 800m i 14 km/t.

Ser noen påpeker at det er viktig med pauser innimellom. Foreløpig er det lungekapasitet som setter begrensninger på løpingen. Ikke melkesyre osv.

Mellom styrketrening har jeg somregel 2 dager pause mellom hver muskelgruppe.

Hamstring next

3 Likes

Hvorfor så mye salt? Natriumklorid er jo bare en av elektrolyttene vi trenger, så hvorfor fokus på den ene?

Har hvilepuls på 44, men jeg spiser mye mindre salt enn deg da, helt sikkert derfor :wink:

Jeg må innrømme at jeg aldri helt har forstått det fenomenet med at folk sier det er lungekapasiteten som stopper dem, ikke melkesyre. Man får melkesyre når musklene ikke får nok oksygen. Hvordan kan lungekapasiteten stoppe deg da? :see_no_evil:

Jeg forenklet det litt vel mye. Har himalayasalt i vannet jeg drikke og dette på maten.

1 Like

Samme for meg på løping, jeg får også mye slim i halsen når jeg løper på høy intensitet/lenge :sweat_smile:

Melkesyre merker jeg nesten aldri

Nei, det stemmer ikke. Lungene mine klarer ikke pumpe nok. Puls på 166 etter 800m 14 km/t nå.
Musklene blir ikke sure. Muligens pga brukbart grunnlag fra styrketrening (anaerob trening)

Da får de nok oksygen, ellers hadde de blitt sure.

Hva er det som ikke får nok oksygen?

Forsuring» er en opphopning av syre i de arbeidende musklene.

Den oppstår fordi melkesyren avgir syren sin til musklenes vevsvæske.

Det er ikke bare de musklene som arbeider som rammes, det samme gjør resten av kroppen – men ikke så kraftig og ikke så raskt.

Btw, du er ikke den første jeg har hørt si det, men jeg sliter med å forstå hva som er årsaken. Jeg har forresten pushet meg mye hardere etter at jeg prøvde meg på 4x4 intervalltrening og jeg kan fortsette leeeeenge etter at kroppen har gitt deg signaler om at nok er nok :stuck_out_tongue:

Musklene i beina er så lite «sure» at det ikke er noe problem med en styrkeøkt bein etter mølla.

Kanskje er mange år med festrøyking forklaringen.

Men hva er det som gjør at du ikke kan fortsette på mølla? Å hive etter pusten er jo ikke noe som stopper deg?

1 Like

Kroppen produserer laktat / melkesyre for å opprettholde energiproduksjon når oksygentilførselen til musklene ikke er tilstrekkelig.

Tidligere røyking