Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Altså, jeg lurer på hvilken følelse du har i kroppen som gjør at du stopper! Beina kjennes tydeligvis helt freshe ut?

Altså, samboeren min har også sagt at nå er hun tom for pust osv, også har jeg spurt om hun kjenner noe i beina, så svarer hun nei. Etterhvert som hun har trent og vi har pratet litt om det, så kommer det jo fram at hun kjenner jo noe i beina, men hun bare kjente det ikke igjen som å få sure bein. :stuck_out_tongue:

Joda

1 Like

Mulig du bør holde på lengre. Nå vet ikke jeg hva din makspuls er. Vanligvis tar det noen minutter å jobbe seg opp over 90% av makspuls

De som ikke har kjent på melkesyre bør prøve en 400 m all out, ikke noe er bedre enn det får å få syre.
Det interessante med masse melkesyre er at det gjør deg skikkelig kvalm, sånn at du føler du må spy, og det er verst 5-10 minutter etter løpet.

Har hatt noen sånne, også etter fylte 50.
Før et sånt løp, hvor du vet du må all out, gruer man seg som til en rotfylling, men når alt er overstått (og syra borte) så føler man seg som en million. Har unngått å spy, men veldig nære.

For å sette i kontekst, har snakket litt med norske rekordholderen på 400 meter hekk for kvinner, og hun spyr så og si hver gang etter en 400 m, men har aldri spydd etter en 400 m hekk. Og det er fordi hekken mangler det lille ekstra i all out.

Folk som driver og løper langt, og holder seg under terskel, bør teste ut syra så får de litt respekt (og medfølelse) for de «som bare løper en runde».

1 Like

Jeg løper 1 gang i uka, så rekker kroppen å bygge seg opp til ny trening, spesielt i begynnelsen er det viktig å bygge opp kapasitet langsomt.

Ja. Tror det ligger mye sannhet her. En 400 maks vil gi en blanding av aerob og anaerob trening over en tidsintervall.

I følge litteraturen er fordelingen mellom anaerob og aerob som følger:

100 m 90/10
400 m 75/25
800 m 50/50
1500 m 25/75
5000 m 10/90
Maraton 1/99

Jeg vil derfor mene at 800 m et den mest utfordrende distansen siden den krever både fartsressurser og kondis. Trolig også en av de mest ubehagelige, selv om langt flere spyr på en 400 m.

Men seff, er planen å jogge 800 m blir det jo enklere enn en 5000 m.
Alle distanser må selvsagt gjennomføres på det den enkelte «i alt de klarer løp», for at det skal kunne sammenlignes.

1 Like

Kan jo være du har røyket så mye at lungekapasiteten er redusert (eller kanskje litt mer sannsynlig at ditt maksimale oksygenopptak er dårlig). Men det jeg ikke helt skjønner er at i mitt hode så er normalt problemet dette fører til opphoping av melkesyre når man løper fort. Får derfor ikke ting helt til å henge sammen :slight_smile:

Men med tanke på opptrening/fremgang er det noen stor forskjell på hva du mener du bør trene?

1 Like

For å ta et ekstremt eksempel, en som har kols vil den stivne i musklene først eller begrenses av lungekapasitet?

Så kan man ta et annet eksempel, en som har normal lungekapasitet men veldig god transport av melkesyre

Når musklene jobber fører det til en midlertidig økning av karbondioksid i blodet, det er først og fremst dette som sender signal om å øke pust

Folk med alvorlige lungsykdom som kols vil nok få problemer før melkesyra setter inn ja. Men hva er sjansen for at en person som gjør dette:
“Nye løpesko i dag. «Gikk de inn» på mølla i 45 min rask gange. Deretter 800m i 14 km/t.”
lider av kols?

Men jeg bare sliter litt med å skjønne hva @Mr.Oncoinvest egentlig mener. Feks:

Gir ikke mening i mitt hode.

Men @Mr.Oncoinvest er det at du ender opp med å hive etter pusten så ille at du derfor ser deg nødt til å stanse?

1 Like

Det er to parametre inntak av oksygen, borttransporteringer av melkesyre, begge kan trenes opp og begge kan være begrensende faktorer

Noen toppidrettsutøvere må ta astmamedisin som et annet eksempel. Dette er ikke tillatt for den som ikke har diagnose. Hjelper den mot melkesyre?

Ja, astmamedisin gjør sånn at du får puste, så du får mer oksygen og mindre melkesyre

Og transport av karbondioksid fra blodet

PFra chatgpt

Mulige årsaker til at pusten føles som flaskehals

A. Normal fysiologisk respons

• Når du løper hardt, stiger CO₂-produksjonen raskt.
  • Kroppen øker ventilasjonen kraftig for å holde pH stabil.
  • Du kan føle deg ekstremt andpusten selv om musklene teknisk sett kunne fortsatt litt til.
  • Dette skjer ofte hos godt trente personer som har sterke muskler, men ventilasjonssystemet ikke er like godt trent.

B. Lav aerob kapasitet

Hvis du ikke har trent mye utholdenhet, kan:

• Lungene og respirasjonsmusklene (diafragma, interkostalmuskler) være mindre effektive.
  • O₂-opptaket være lavt → kroppen kompenserer med høy pustefrekvens.
  • Dette gir følelsen av å “gå tom for luft” tidlig.

Så det handler mer om at kroppen sier stopp og at man ikke er vant til å pushe forbi den følelsen.

Jeg fikk mye bedre kontakt med kroppen og hva den tåler etter å ha løpt litt intervaller. Jeg klarte å fortsette å løpe langt forbi det jeg trodde var mulig.

Nå kommer jeg dra andre siden, med mer kondis enn muskler. :sweat_smile:

1 Like

Tror det har med trening å gjøre og hva man er vant til, jeg kan kontrollere ting mye bedre på svømming enn løping

Om et år med løping så er det sikkert melkesyre som setter grensen. Det positive er at det viser at det finnes mer potensial å ta ut

1 Like

Slet meg ut på en intervalløkt i kveld og var uvanlig opptatt av hvordan pust og melkesyre føltes :grinning_face_with_smiling_eyes:
Første drag i lett terreng så gikk pusten som et uvær og beina føltes fine.
Drag 2 ble det etter hvert motbakke og da kom syra i beina mens pusten ikke var besværlig.
Kjente tilsvarende mønstre på de 2 siste.

Lite grunnlag for konklusjon men @Mr.Oncoinvest jeg tror du kanskje kan kjenne det bedre i beina hvis du kan stille vinkelen på mølla så du løper litt motbakke.

4 Likes

Jeg har begynt med enda mindre karbohydrater enn tidligere (fra 40-50g til 10g) for å se om det gir merkbar effekt. Fra tidligere mener jeg det har gitt meg ekstremt bra utholdenhet. Skal løpe halvmaraton i november, så kanskje lurt å begynne å jogge litt. Merker at overgangen er litt krevende. Dagens trening er den første på lenge hvor jeg følte meg sliten og svak. Heldigvis går det relativt raskt over.

2 Likes

Du skal mao teste hvordan du funker i ketose? Folk som krysser sydpolen osv gjør jo det i ketose. Karbs veier 2x det fett gjør :sweat_smile:

Jo lengre distanse du skal og lavere maksfart, jo bedre tenker jeg. Gjelder bare å ikke være for tynn til å starte med. :sweat_smile:

1 Like

I følge klokka lå jeg an til å fullføre halvmaraton på rundt 1:36, men det var før jeg sluttet å jogge i noen måneder. Nå sier klokka 1:58… Får satse på at keto og en god del skam over å eventuelt ikke prestere får meg i mål på under 1:40. Blir ikke helt keto da siden jeg har tenkt å spise en daddel eller to ca halvveis :yum:

2 Likes