Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Da fikk jeg nettopp svar på blodprøvene mine.

D-vitamin : 131 nmol/L

Så har tatt meg nærmere 1/2 år med ca 10 000 IU daglig i tilskudd for å komme meg opp på dette nivået fra 70 ish en plass.

Nå ligger jeg der jeg vil.

Men stusset litt på feedback fra legen.

1:

Han nevnte ingenting om B12 nivået mitt. Det lå på 274… Rangen er 167-695…

Men mellom 200-300 er definert som grenseland.

Håkenstad sier man bør ligge over 400.

2:
Han syntes kolesterolet mitt var høyt. Han la med en link til helsedirektoratet og en plass man kunne legge inn verdiene. Men den sier alt er grønt med verdiene mine.

Samtidig spiser jeg allerede ganske bra syns jeg. Unngår ultraprossesert, bruker ikke planteoljer bortsett fra oliven. Holder meg til rene varer, kjøtt, melk, egg osv. Trener flere ganger i uken.

Mistenker dette kolesterolgreiene er opp i gaten av der man kun ser på EN markør, uten å se på det underliggende.

4 Likes

Kolesterol alene sier veldig lite, det er et ganske komplekst tema

Husker da man var liten og en gjenganger var «egg er farlig» for «det gir høyt kolesterol», så mange myter samfunnet lager seg

1 Like

Det jeg misstenker.

En av tiltakene for å redusere kolesterol er å redusere kraftig/kutte ut kjøtt, egg, melk osv…

Men det vil jo bare forverre B12 situasjonen…

Jeg har b12-nivå på 500. Tar leverkapsler fra storfe hver dag, og utover dette er det kun kjøtt fra lamme- eller storfekjøttdeig.

Ser at b12-nivået var på 301 før jeg endret kostholdet. Da tipper jeg at jeg spiste relativt likt flere her inne som prøver å få i seg “ren mat”.

Kolesterolet mitt er faktisk innafor, selv med mitt kosthold. Skulle nesten tro at kroppen selv står for mestedel av regulering av kolesterolet… Min mor har mye høyere kolesterol enn meg og hun hater fet mat.

Ser du fjernet spørsmålet og sikkert har funnet svaret. Ville bare nevne at Sunkost har det/kan ta inn. Jeg spurte dem hvorfor de ikke hadde det i sortementet, men det var det ingen spesiell grunn til. Bare den korte tiden jeg var der kom det to damer og spurte etter jern-tilskudd. Vil tippe at for en del av dem som trenger jern, handler det vel så mye om kobber-mangel (som man får fra storfelever).

2 Likes

Det man ser på når det kommer til kolesterol er forholdet mellom LDL og HDL: Selv om totalen er høy, kan det være helt uproblematisk hvis HDL er høyt og triglyseridene lave

2 Likes

Jeg sa til en kamerat som jobber offshore at om han ønsker å få kolesterolverdier som er innafor på testene, bør han bare ha en veldig krevende kardioøkt dagen i forveien. Da skjer det så mye skader på kroppen som “rekrutterer” kolesterolet for å fikse det, sånn det ser ut som du har mye lavere nivå.

2 Likes

1 Like

Hva er LDL/HDL?

The LDL to HDL ratio is a measure used to assess heart health, calculated by dividing the level of LDL (bad cholesterol) by the level of HDL (good cholesterol). A lower ratio indicates a lower risk of heart disease, with an ideal ratio being below 3.5:1

Begynner å bli en stund siden, men er det nyeste jeg har. Vil tro LDL er høyere nå, rett og slett for at jeg må transportere mer fett fra kostholdet. Deler når jeg får oppdatering.
image

3 Likes

3.9:1

Altså, jeg spiste masse egg og gresk youghurt og hadde LDL på 2,2 og HDL på 1,4. Det var etter at jeg byttet ut lunsjen min med en “gresk” salat. Dvs tomat, agurk, paprika, salat, kikerter, oliven, fetaost, olivenolje og litt oregano. Jeg får migrene hvis jeg har lavt B12-nivå (som jeg fikk en gang jeg prøvde å unngå animalske produkter, har ikke tenkt å gjøre det igjen).

Jeg vil tro olivenoljen og olivenene er mye av grunnen til relativt høyt HDL. Verdt å teste ut i stedet for å fjerne kjøtt/egg/meieriprodukter? Det jeg byttet ut var brødskiver med pålegg.

1 Like

Jepp, derfor det er spesielt med tanke på dette fokuset på LDL…

Nå kan det sies at jeg har et par plasser jeg kan prøve få ned LDL.

Espresso: Er jævlig glad i en god espresso :joy: Så kan fort bli både 1 og 2 iløpet av dagen.

Havregryn: Der kan jeg muligens øke inntaket litt, skal ha en reduserende effekt.

HDL kan jeg prøve å øke ja. Allerede glad i olivenolje, og en gresk salat er jo bare toppers :ok_hand::ok_hand:

1 Like

Espresso er en kaffedrikk, mer intens enn filterkaffe. Drikken blir servert i små kopper på ca 30 ml

Jeg kan ikke forstå at 30ml med espresso 2x daglig skal ha noe å si? :thinking:

1 Like

Avokado, nøtter, ikke varmebehandlet olivenolje

:man_shrugging: usikker, men kaffe i den form har en kolesteroløkende effekt pga. oljer i kaffen.

Man anbefaler derfor filterkaffe.

Men om det har stor effekt har jeg ikke peiling på.

Ah, bruker også avocado i den greske salaten hvis jeg har det.

Litt fascinerende, RogRak spiser bare kjøtt fra dyr som spiser grønt. Det finnes flere veier til Rom. :sweat_smile:

1 Like

Gras fed indrefilet fra okse koster 700-800 kr kiloen, så hvis hele familien bare skal spise det så er det ikke bare veien til Rom, det er også veien til tom konto før neste lønn kommer.

1 Like

Bare å spise lam da, de får lite kraftfôr og typisk ikke i slaktetida. Typisk 150kr pr kg.

2 Likes

Et helt lam koster 200-220 kroner kiloen, lammebog og lammelår 250+, ifølge ChatGPT, og det er 2/3 kjøtt og 1/3 bein basically.

Så vanlig lam koster 300-400 kiloen i direkte sammenligning med indrefilet okse. Lam indrefilet er ca 600 kr kiloen.

Men det er stort sett utmarksbeite da, og gras fed.

Lammekjøttdeig. Funker godt i taco, bolognese osv

1 Like