Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

I dag skulle være litt tung styrkeøkt med fokus på armer og rygg, perfekt etter løping på onsdag og fri i går, men merket allerede på forhånd at jeg hadde lite å gi og valgte å bare kjøre et par øvelser. På papiret hadde jeg gode forutsetninger trodde jeg :upside_down_face: men følte meg tom for kraft og «punch». Ikke støl eller ømme muskler.

Mulig at jeg bør trappe ned til 1 styrkeøkt og 4 treningsdager totalt per uke

1 Like

Tar kreatin nå etter sommeren. Merker at trykket kommer tilbake i styrkeøvelsene sakte men sikkert. Gidder ikke kjøre oppladingsfase med dobbel dose. Tar ca 5gram, så får det heller ta litt lengre tid.

Blir en økt overkropp i ettermiddag :muscle:t6:

Så et nytt forsøk på NATO-opptak lørdag.

1 Like

Har ikke hatt peiling på hva jeg spiser per dag så satte opp en oversikt:

Varierer om jeg tar bacon til første eller andre måltid.

2 Likes

Jeg synes det er morsomt å se at kjøttet du har valgt er nettopp lammekjøttdeig, som jeg nevnte over her. Det er jo på mange måter det mest naturlige å spise. I utgangspunktet, så har lammekjøtt mest omega 3 av alle kjøttartene.

Hvis du vil ha mer fiber, så kan du bytte ut eplet ditt med pære :stuck_out_tongue:

Også interessant å se at du hovedsakelig får energi fra fett, 2693 kcal av 3511, så nesten 77%.

1 Like

Egentlig spiser vi kun lammekjøtt av kjøtt, men med et forbruk på ca 50kg i måneden har vi tømt de fleste leverandørene på REKO-ringen :joy:

Hvis jeg skulle ta tippet selv hadde jeg trodd at jeg lå på ca 2500 kalorier per dag. Jeg er jo bare rundt 80kg og ganske lat av meg. Men etter min erfaring er det tilnærmet umulig å legge på seg med keto-kosthold. Kalorier inn vs kalorier ut tar ikke hensyn til at kroppen ikke er et lukket system, så kalorier forklarer ikke alt.

1 Like

Dette blir vanskelig om man skal spise sjømat da. Er jo bare dyreplankton som spiser planteplankton omtrent. Dårlig tilgang på hoppekreps i sjømatdisken, for å si det sånn.

2 Likes

Vet ikke om du har søkt det opp selv, men den heter MTHFR-mutasjon, aka mother fucker-mutasjon.

3 Likes

NATO test

2.1km
Opp 300m fra forrige forsøk

6 Likes

5:00 per kilometer som er farten?

Ja. Eller 12km/t om du vil

1 Like

Gleder meg til kroppen har tilpasset seg løping igjen. I går trente jeg med løpegruppa igjen. Vi hadde intervaller, og på tross av at jeg var bevisst på pulsen min gjennom hele økta og skrudde ned intensiteten når jeg kom på 180+, klarer ikke kroppen regulere seg. På nedjoggen hadde jeg flere ganger over 190 i puls, selv om det er en pace jeg kunne holdt et helt halv-maraton/ et halvt hel-maraton og at jeg kunne føre en normal samtale gjennom hele økta.

Konsekvensene av løpeøkter er at jeg føler meg veldig gira (klarer ikke roe ned kroppen), jeg sover dårlig (ofte en søvn-score som er 20-30 lavere enn snittet), HRV-en stuper (25-35% lavere enn snittet), jeg våkner med 50-60 i body battery (vanligvis 100), har problemer med innsoving, jeg våkner flere ganger i løpet av natta og påkjenning fra all hyperventileringen irriterer bihulene og gjør at jeg snorker. Løpeøkta på lørdager starter kl. 12, så det er ikke på grunn av at det er for tett opp mot leggetid.

Konsekvensene av styrketrening er at jeg føler meg sliten og avslappet, sover bedre, gir meg ingen stressutslag og jeg våkner med 100 i body battery.

Fra erfaring vet jeg at jeg kunne ligge 1-1,5 time med 185+ i puls, og at den samme innsatsen etter hvert kan gjennomføres med en snittpuls på 150-160. Bare fascinerende å se hvor stor forskjell det er i påkjenning.

3 Likes

Vil tro det kommer seg når kroppen blir mer vant til påkjenning av løping igjen. Men klart det generelt er en annen belastning å løpe enn styrketrening.
Hvor lenge er det siden sist periode ned løping? Jeg har hatt ett avbrekk på 4 år ca og før det kun ett år eller to med kardio. Har egentlig kun trengt tung styrketrening for styrke og volum siden jeg var tenåring, men merker at jeg kom svært mye raskere igang nå enn når jeg prøvde for første gang. Tungt å løpe når man er 120 kg.
Håper å kunne gå litt ned i vekt etterhvert om motivasjon kommer, foreløpig er det komfortabelt å prestere bra både på løping og styrketrening.
Tenker også at det kan bli veldig motiverende å bruke vektnedgang til fremgang i løpingen etterhvert som nybegynner gains forsvinner. Foreløpig er jeg treg, men klarer å løpe 3-6 km annenhver dag. Mixer mellom terskel (6*6min feks med 2 min pauser) og tyngre intervall i motbakke samt noen lengre løp som testing.

Edit:

Jeg tror jeg må få ny makspuls test siden sannsynligvis er 5-6 år siden sist. Vurderer også ordne pulsbelte på overarmen, bruker miks av belte og klokke nå. Fungerer helt ok, syntes selv avviket ikke er då stort, som regel ikke så korte intervaller med raske endringer i puls. Klokken henger ikke alltid med i begynnelsen.

Så du har høy puls, men merker at pulsen ikke er problematisk? Likevel får jo kroppen juling da ettersom du kjenner konsekvensene.
Kan være du ikke brukte pulsbelte og fikk litt falske resultater på nedjogg feks? Merker selv den kan henge litt
etter da, mens beltet viser at det faktisk går nedover raskt.
Om det er mange år siden sist så vil jo du ha tapt mye form siden det er ferskvare og lett å overvurdere deg selv inntil har fått hentet inn igjen endel. Samtidig kanskje makspulsen er lavere?

3 Likes

Jeg har egentlig bare hatt pause i 3-4 måneder, men da gikk jeg fra 3-5mil i uka til 0. Så regne med endrer seg fort.

2 Likes

Tar tid å komme i samme rytme igjen. 3 måneder er veldig lenge.

Michael Phelps said, "In the world of swimming, when you miss one day, it takes you two days to get back…

Han trente vel hver dag i 1 år. Gjerne flere ganger om dagen.
Ikke rart kalori inntaket hans var såppas massivt.

2 Likes

Det er faktisk et veldig bra tips, og en god innsikt.

Grass fed kjøtt er jo veldig dyrt, og lammekjøtt er jo en “uteligger” i det datasette.

150 kroner + kiloen er jo uhyre god value for the money.

Tror jeg må be yngstemann sveive i gang en middag han har laget noen ganger, som er skikkelig god, og enkel.

image

Det er selvsagt ganske mye fett i lammekjøttdeig, ikke så langt unna dobbelt så mye som i vanlig kjøttdeig, og 5 ganger så mye som karbonadedeig:

image

Og noe mindre protein.

Men om man ikke er så bekymret for fett, which I am not, så er jo lammekjøttdeig et fantastisk produkt, fordi det er grass fed og billig, basically samme pris som kjøttdeig fra okse

image
image

Men du får litt mer kalorier, fordi det er mer fett. Og man blir lengere mett av fet mat.

4 Likes

Også kan man kutte litt kalorier fra poter, pasta og ris, så er det win win. :sunglasses:

Dagens treningsøkt bestod av seks timer på fjelltur med hun minste som nå er 6 år og nabojenta + mor. Måtte tilpasse turen, den jeg lurte på om kom til å gå ville kjørt dem rett i kjelleren og vi hadde kommet hjem 20:00 :sweat_smile: Endte med å gå litt utenfor stien, noe som var veldig fint og lettgått. Avstikkere tok oss til en topp på rett under 1200 moh.

Barn er litt morsomme, for hun minste var ikke mer sliten enn at hun løp ut for å leke mer etter middagen.

Her fra turen ned (som går på den siden av fjellet med dårligst utsikt)

7 Likes

Hva er maks pulsen din og hva ligger din nåværende VO2max på? Hva slags intervaller var det?

At pulsen ikke går ned etter et drag kan enklest forklares med at du fremdeles må vaske unna melkesyra musklene har produsert pga anaerobt arbeid under intervalldraget dvs du ligger i CO2 gjeld og må fortsette å kompensere med at hjertepumpa må jobbe sammen med pusten. At du er dehydrert/ikke er nok hydrert kan også bidra til å opprettholde høy puls samt at du har en (over)aktiv sympatisk (adrenerg) fyring. Det siste kan forklare problemer med søvnen.

Jo bedre trent på denne typen intervaller du er/blir, jo fortere vil pulsen falle på nedjoggen/mellom dragene.

5 Likes

12x2 min, med 1 min pause. Maxpuls 202 og VO2-max på 53. Det stemmer nok det du sier.

3 Likes

Ok, håper det ordner seg for deg og lykke til videre.

For øvrig, veldig imponerende hvis du kan ligge på >90% av max puls i hele 60-90 min uten noen nevneverdige symptomer eller plager (ref puls 185+ i 1-1.5 time og har max puls på 202). Det er er på nivå med ytterst elite type Jakob og Kipchoge. De gutta har jo høyere VO2max, men de ligger rundt der på på puls på sitt beste race.

Av nysgjerrighet, hva løper du 5K på?

3 Likes

For meg er søvn noe av det jeg prioriterer høyest, så ville vurdert å redusere litt på volum og/eller intensitet på løpingen til du sover bra igjen! :raised_hands:

Tok selv en treningsfri helg og føler meg veldig bra og klar for nye økter igjen

7 Likes