Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Takk for det!:slight_smile:

Tror jeg er dårlig til å finregulere nervesystemet, så i stedet for å bare justere til det som skal til, så blir det enten lav eller høy aktivering, ingen mellomting.

Jeg har bare løpt 5km rolig med løpegruppa etter oppstarten nå, men da jeg var i form og var inni det, tror jeg at jeg skulle klart det på ca 19min eller 3:48 pace.

Uten å ha noe konkret å vise til akkurat nå, mener jeg å ha lest/hørt at vo2-max og maxpuls bør ses på som et mål på et potensiale, ikke nåsituasjonen. Selv uten kondisjonstrening over flere år ligger jeg på rundt 50 i VO2-max. Det betyr ikke at jeg er i god form, men (sånn jeg tolker det) heller at jeg har et over snittet potensiale i kapasiteten min.

Dette er nok fasiten! :+1:

3 Likes

I dag fikk forresten min mor svar på blodprøvene jeg fikk/tvang henne til å ta. Ikke overraskende hadde hun skyhøyt homocystein-nivå, 15% høyere enn mitt var før jeg begynte å gjøre tiltak. Hun hadde 21, hvor innenfor er under 15 og man bør ha rundt 10. Hun hadde også S-CRP på 5, S-MicroCRP på 4,3 Triglyserid-nivå på 2,85, totalkolesterol 7,1 og LDL på 4,9.

Alt det her står i stil med de utfordringene hun har i hverdagen og har hatt i mange år, men det har aldri blitt tatt tak i annet enn at de anbefaler henne å begynne på statiner. Hun har fått beskjed om at alt av blodprøver har vært bra de siste 10 årene, foruten D-vitamin, hvor hun har blitt satt på hestekurer, for så å måtte holde seg unna i en lengre periode. Nå har jeg fått henne til å bare ta 5.000iu hver dag, som jeg mener er en mye mer logisk tilnærming.

Hun er ganske skuffet over at dette ikke har blitt identifisert tidligere ettersom hun har vært veldig plaget og mye i kontakt med helsevesenet de siste 20 årene, nettopp på grunn av det som er symptomer på unormale verdier på det jeg nevnte ovenfor. Nå får jeg prøve å fikse det for henne, siden ingen andre ser ut til å bry seg. Men det bør gå greit, det er jo ikke akkurat rakettvitenskap.

2 Likes

Et rimelig vanlig problem? 6%+ som vil ha dette problemet.

More than 25% of Hispanics and around 10-15% of North America Caucasians are estimated to be homozygous for the “thermolabile” variant (TT genotype) (4). The TT genotype is least common in individuals of African descent (6%)

1 Like

Ja, det er visstnok ganske vanlig. Desto større grunn til at det burde vært litt lengre fremme i pannebrasken hos de som jobber med pasienter hvor dette er relevant. Spesielt siden det er såpass lett å korrigere. Selv om det finnes andre årsaker til disse problemene, er ikke infertilitet, dårlig hjertehelse og demens noe det ser ut til at blir mindre aktuelt fremover.

Eller er det nettopp det det er…?

2 Likes

Nå skal jeg prøve på et nytt system der jeg har lagt ut treningsprogram men ikke dager, det blir sikkert 4-5 treninger per uke, men litt fleksibelt når de gjøres og hvor mange, men type trening er bestemt på forhånd

Treningslogg

Aktivitet Fokus Dato
Styrke Armer/rygg 9/8
Løpe Teknikk/sprint
Svømme Langkjøring
Styrke Bein/kjerne
Løpe Intervall
Svømme Teknikk/sprint
Styrke Armer/rygg
Løpe Langkjøring
Svømme Intervall
Styrke Bein/kjerne
Løpe Teknikk/sprint
Svømme Langkjøring
Styrke Armer/rygg
Løpe Intervall
Svømme Teknikk/sprint
Styrke Bein/kjerne
Løpe Langkjøring
Svømme Intervall
1 Like

Fast rekkefølge da?

Ja det er planen

1 Like

Mye å sette seg inn i :sweat_smile: A og B skipping har jeg aldri hørt om en gang, men det er visst viktig

Begynn med school yard skipping, den klarer alle, du gjorde den sist på barneskolen og løsner skikkelig opp.

1 Like

Ikke gjør det for vanskelig. Løp litt sakte og av og til fort, litt i terreng og litt flatt. Da blir det sikkert bra

1 Like

Ja det er det jeg har gjort hittil, men prøver å få litt teknikk fokus, jeg vet fra svømming at det kan gi store utslag både på resultat, mrn ikke minst bedre belastning. Hvordan du setter ned foten er visst viktig

Drevet med track’n’field eller 400m løping i yngre (eller nåværende) dager? Hva er det man løsner/styrker ved skipping?

Gjorde det forresten litt selv med hun minste når hun var 4-5 år gammel og vi skulle i barnehagen. Holdt henne i hånda, også holdt hun armen stiv også skippet hun med like lange hopp som meg. Kan anbefales hvis du vil høre barnslig latter. :smiley:

Tydeligvis mye å tenke på når det gjelder teknikk :slight_smile:

Her var noe angående hoften jeg aldri har tenkt på men tenker jeg skal sjekke ut selv:

Her tar de for seg vanlige feil, dog irriterende nok bare reklame for eget kurs i stedet for hva man bør gjøre men sier seg kanskje litt selv hvis man prøver å unngå feilene.

Fikk noe å tenke på der også :sweat_smile:

3 Likes

Veldig informativ video som er helt i tråd med teknikk under all styrketrening; alt som ikke skaper konstruktiv bevegelse/fremdrift, skal holdes helt stabilt.

1 Like

NATO
2.4km
Opp nye 300m

Hev ikke etter pusten. Psyken som sviktet i dag

5 Likes

Bra! Har du lagt om pusteteknikk noe siden det går bedre n? Å puste med magen er jo et morsomt uttrykk men det hjelper faktisk

Får dere her inne som løper jevnlig noen gang “runners high”?
Har selv kun opplevd det 1 gang.
Virker som det er en sjelden greie for min del.

Jeg har følt det flere ganger på lengre økter, men for meg blir det kanskje etter en time løping først det skjer noe spesielt. Dvs for meg rundt en mil løping.

Men kan også kjenne på sterk lykkefølelse som sannsynligvis henger mer ihop med mestring også på ikke fullt så lange intervall økter osv

Men den rare flyt og lykkerusen som kommer på slutten av veldig lange økter er spesiell. Har aldri konkurrert, kun hatt lang øktet på møllen. Vil tro er ekstra heftig på lengre distanser, men kanskje ikke alle klarer å få det i en konkurranse situasjon? Hørt flere gode løpere som merkelig nok ikke kjenner følelsen. Skjønner nesten ikke at de gidder å løpe da :rofl:

2 Likes