Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Har enda ikke filmet meg selv fra siden og kontrollert hvorfor det ser ut, men har selv kun rundt 140 til vanlig, dvs 9kmt For meg er 10kmt over terskel så blir jo slitsomt i lengden, men da blir det kanskje 145 mens 11 er jeg jevnt på 150 og litt over. Så når jeg blir i bedre form og springer raskere vil jo automatisk frekvensen følge med. Samtidig er jeg også høy på 194 cm så det kan også ha noe å si vil jeg tro.
Men klart proffene løper på 180 når de er oppi i 20 kmt, man kan ikke sammenligne seg med den type fart.

Uansett er det nok helt sikkert et poeng å ihvertfall være bevisst på at man ikke lander unødvendig langt fremme. Vil tro de fleste da vil kjenne diverse vondter slik at de sjekker opp mer uansett. Jeg løper noe ujevnt så kan merke ulik belastning og fikk noe vondt i ryggen, så er mulig jeg må studere teknikk og sjekke hva jeg kan gjøre for å korrigere det. Prøver ihvertfall være mere bevist…

Det er jo interessant at man kan merke det på lyden av møllen at noen ganger hører jeg at flyten er langt bedre enn ellers, så jeg har absolutt noe å strekke seg etter.

2 Likes

Det som er viktig er visst at du ikke lander på hælen (overstriding) da får du høyere belastning, som du også tar opp selv.

Fra chatgpt

Hvordan kadens hjelper

• Økt kadens = kortere steg
  • Kortere steg = foten lander nærmere tyngdepunktet → mindre bremsing og lavere belastning
  • Man kan beholde samme fart ved å justere steglengden litt kortere, men ta flere steg per minutt

:small_blue_diamond: Kort oppsummert

• Overstriding = høyere belastning + større skadepotensial
  • Høyere kadens = mindre overstriding → lavere belastning
  • Dette gjelder spesielt for lengre løpere, der naturlig steglengde allerede er lang

Jo mer man løper, jo bedre teknikk vil man som regel få inkl høyere cadence. Det er definitivt lurt å jobbe med løpsteknikk, både mtp å unngå skader, men også for å forbedre energiøkonomien/forbruket.

Kontraintuitivt, så bruker man mindre energi med høyere cadence enn lavere. Heelstriding vil sakte deg ned.

En god regel er å tenke at det går en rett linje medialt gjennom kroppen og at du ikke skal ta skritt over denne når du jogger/løper.

Som regel, jo høyere pace du holder, jo høyere cadence burde du ligge på.

Ellers, morsomt å lese reisen flere har startet på. Et TI HKS 2026 lag neste?

2 Likes

Eller noe sånt som denne kjappe lille tre-dagers fjellturen fra

Dag 1 (blå): Dørålseter- Storesmeden (2016) - Rondvassbu
Dag 2 (grønn): Rondvassbu - Rondslottet (2178- Bjørnholia
Dag 3 (cyan): Bjørholia - Høgronden 2115 - Dørålseter

Alternativ for dag 2 hadde vært via Storronden i stedet, men skal visst være en relativt kranglete ur over ryggen der.

Litt for sent i år da
image

Gikk nesten samme turen for ca 30 år siden, men hadde da hviledag på dag 2, gikk fra Rondvassbu til Bjørnholia. Dvs 12 km i lett, flatt terreng :stuck_out_tongue:

Husker at vi møtte på en tysker som hadde teltet i dalen nordøst for Storesmeden på 14-1500 meters høyde. Han hadde is i drikkeflasken sin på morgenen. Gikk turen i shorts, utenom helt på toppen. Der var det frost på nordsiden av varden. Hadde knallblå himme alle tre dagene. Ikke helt uvanlig.

Husker også at det var to punkter hvor det låste seg litt for meg på turen. På toppen av Storesmeden, så må du gå over et “steinbord” som er ca 2m bredt. På hver siden går det 1-2m rett ned også 40-ish grader ned på hver side. (sånn jeg husker det i hvert fall). Fattern fikk meg først med når han fikk meg forbanna når han foreslo at jeg bare kunne vente der mens han gikk bort til toppen. :smiley: Det andre punktet var ned på nordsiden av Høgronden. Ryggen du går nedover smalner helt til og du må gå på utsiden av en stor stein. Jeg husker ikke hvor bredt det er utenfor steinen. Litt mer enn en meter. Til høyre for deg, så har du et 400m stup… Jeg er heldigvis mer høydesterk på vei nedover enn oppover, så klarte å manne meg opp til å gå forbi stedet.

image

Her er det bratteste på Besseggen til sammenligning:
image

2 Likes

Skal løpe HKS for firmaet jeg jobber i. Finnes ikke press i form av hva man bør prestere, men liker å sette eget mål. Har i utgangspunktet fått etappe 14 som er 710m flatt så må få opp toppfarten min :grinning_face_with_smiling_eyes:

3 Likes

Jeg kjører egne økter med bare fokus på teknikk og fart, synes det gir mye, og litt synergi med styrketreningen, så man tenker på hvilke muskler som behøver støtte

Har jo ikke trent såå mye, men har gått mye i fjellet med litt ekstra i sekken til 1-2 barn. I dag gikk jeg alene og brukte 1:21 opp til store ble, over 30 min kjappere enn forrige bestetid. Det er litt under 7 km og litt over 600 høydemeter opp.

@RogRak droppet å tøye ut så mye, men har trent beina bra og latt det være utstrekning. Synes det fungerte bra.

Edit eller, halveis, baksiden av kneet begynte å krangle halveis nede. En liten pause hjalp, men må nok mer styrke til og kanskje litt mer strekking.

2 Likes

Høydetrening :smiley:

1 Like

Er bare på middels høye fjell, denne var 1342 moh, så bare 10% ish mindre oksygen. :sweat_smile:

Det er ca 30 minutter raskere enn det jeg har gått på. Men du kanskje tok snarveien via Langedalen?
Jeg går alltid sødre ruta via Sigridsbu.

1 Like

Ja, tok langedalen. Gikk den andre veien opp med 6-åringen for noen uker siden. Kom oss ikke til toppen da, var sammen med en annen familie, så kunne ikke bare hive henne opp på skuldrene når hun trengte en liten pause. . :sweat_smile:

Gikk ned via sigridsbu, men jogget ikke noe særlig, så da gikk det på 1:45 ned.

Morsomt å høre at det er andre her som går i et av favorittfjellene mine. :sunglasses:

Jeg kunne nok ha kjørt litt hardere, men lå rett under eller på syreterskelen. Når det ble bratt kom syren, men det ga seg ganske raskt når det flatet litt ut. Var ikke spes sliten når jeg kom til toppen. Kunne kuttet 5 min og vært kjørt? :sweat_smile:

5 Likes

Sinnsykt!

2 Likes

Legemiddelindustrien har alt for mye makt, men det har også matindustrien

Ultraprosessert er helt greit :clown_face:

2 Likes

Løpingen føler jeg har virkelig god progresjon for tiden, Tok «4x4» intervaller med god oppvarming og nedjogg i morges. Jeg tok litt kortere ca 3:20 per intervall: 4:09/km, 3:57/km, 4:03/km, 3:58/km. Jeg pleier å slokne på siste runden men fikk til bedre pacing i dag og i kombinasjon med at jeg dro litt ned på distansen ble siste intervallet nesten det beste i dag. Totalt løp jeg 7,8km noe som også er lenger enn vanlig, og uten at jeg var helt død etterpå.

Jeg tenker dette er en lur måte å nå opp til en mer konsekvent 4x4 økt, øker 10 sek eller noe ved hver intervalltrening fremover

Følg med på holmes 16 uker i paradis :smiley:

1 Like

Tror ikke jeg kommer til å lage dette :stuck_out_tongue: Hørtes godt ut da :slight_smile:

Fordi det tar for lang tid?

Yesh, har maksimalt 30 min på å lage middag før det blir kaos i stua haha :stuck_out_tongue:

På lørdager og søndager også? :wink:

Husker perioden da minstejenta var <2 år gammel, fra hun kom inn døra fra barnehagen, så burde det gå maks 10 min før hun sto å banket i kjøkkenbordet, klar for middag. :see_no_evil:

Hehe, kan relatere til det :stuck_out_tongue: Sønnen vil gjerne bli med på matlagingen, men det er knapp tålmodighet ^^

Hva med å gjøre gryteretten 2/3 deler klar på kvelden før? Så tar du siste halvtimen der den lager seg selv før middagen