Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg kan gjøre en del med fritiden jeg har, har brukt den mest på å slappe av med spill, lage litt youtube-videoer og andre ting jeg liker å gjøre. Men det er ganske begrenset, siden jeg ikke er spesielt glad i matlaging, så er terskelen ganske høy for å velge det over å kose meg. Men ser av “time played” osv. at det blir en del tid til sammen. Kunne gjort mye nyttig med den tiden, men avkoblingsbehovet føles viktig, så vet ikke hvordan det ville gått å “jobbe” i den tiden også.

Dagen min ser slik ut de fleste dager: Våkne 05-06 avhengig av når sønnen våkner, ofte etter en natt med 3-10 oppvåkninger ila. natta, passe han/eller fikse frokost osv. for kona og han, vi bytter på til 7. Så enten dra på jobb eller passe han til barnehagen 08:45. Hjemme 15:30-16, passe han/lage middag etc. fram til 18, legging fram til 19-19:30. Kveld/fritid fram til 21, sove. Skjer ikke at jeg bruker den timen-2 timer på matlaging for et måltid :stuck_out_tongue:

Da jeg var singel hadde jeg “fritid” på 4-10t per dag, nå er det maks 2t, og det er som regel fylt med ting som bør gjøres eller må gjøres, så reell fritid kan man nok si er 30 min-45 min per dag. :slight_smile: Litt annet liv hehe, men ville aldri byttet tilbake. Ble ofte kjedelig og meningsløst sånn det var før med full frihet og 0 ansvar, å sitte på PCen i 6t eller andre ting jeg fant på , nå gleder jeg meg oppriktig til veldig mye i livet, og det er ganske gøy. Er livet mer slitsomt? Ja veldig, til tider ekstremt, men også mer gøy og meningsfylt. :slight_smile: Å spørre sønnen min om hva hanen sier, og få et stort smil og kykkekoko! tilbake er så koselig.

5 Likes

Selve maten jeg beskrev tar type 10 min å lage. Å ha en gryte på lav varme i 1,5 timer telles ikke. Jeg vil påstå det er mindre tid brukt på den middagen enn de fleste andre. :wink:

Babylivet! Det blir bedre ganske fort da. Fra 18 mnd sov minstejenta stort sett gjennom natta i egen seng.

3 Likes

Vi tenker å teste litt rundt jul, når han er sånn 15-16 mnd med egen seng på eget rom. :slight_smile: Blir spennende. Er ikke så stresset for det da. Vi liker situasjonen nå. 100 ganger bedre enn det var da han var en del mindre. Nå føler vi oss ofte uthvilt, det var ikke tilfellet første 6-7 mnd.

Er ikke så gira på å kjøre han igjennom ekstinksjonsmetodene, selv om de er effektive. Men før neste kommer, så må vi nok gjøre noe. Kan ikke ha to som krever så mye samtidig over lang tid. Da bryter nok psyken sammen for både mor og far.

Det bør virkelig inn i alle “how to be a parent”-tips, at mor og far sin søvn er alpha og omega. Det er livsfarlig sånn mange mødre holder på å skulle være “perfekte” i permisjonen sin, samtidig som de ofrer seg selv til de nesten blir innlagt pga. søvnmangel, og noen ganger blir det.

3 Likes

Jeg syntes det er verdt å drive med samsoving istedenfor å drive med en lang periode med mange oppvåkninger og tid bruk hengende over sengen til barnet uten at man selv får sove. Tar heller kampen senere, men klart det er praktisk å få det unnagjort før det blir flere barn. Men med to barn kan jo man dele seg opp så det likevel går fint. Eldstemann nærmer seg fire og vil ofte fremdeles sove med en av oss, mens minstemann egentlig er mer selvstendig selv om han fremdeles ammes og er 1,5 år. Når vi først sover med en av de så sover vi godt om ikke annet, så noen oppvåkninger blir det uansett, men ønsker ikke å være våken lenge på natten å jobbe med å få de til å sove. Gjør det feks med minstemann om han våkner litt for tidlig og jeg har troen, men man må bare se det an.

Søvn må prioriteres i småbarnsfasen, det er viktig for helsen. Etter jeg begynte på med løping igjen har jeg prioritert det veldig og sover sikkert nærmere 9 timer i snitt. Men med et par oppvåkninger hver natt.

1 Like

Det vil de helt til man lærer dem at de helt fint klarer å sovne igjen på egen hånd. Det tar kanskje 2-3 ganger? Eller kanskje noen få flere hvis det er en veldig hardt innarbeidet vane. En 3-åring kan man jo fint også prate med om det.

Meeen, hvis du egentlig sover greit 9 timer om natta, så funker det vel fint som du har det. :wink:

Haha, den evige “Det er for tidlig”-dansen :stuck_out_tongue: Kjenner den igjen haha.

Søvn er liksom ikke med i de fleste google-søk og AI-svar, heller ikke i kildene man får utdelt fra helsestasjon eller sykehuset. Er ikke rart mange som vil gjøre det beste for barna sine går på en smell selv. Virker som systemet tror foreldre prioriterer seg selv mye mer enn de gjør. Det eneste rådet man får er “Dette er bare en fase av livet osv.”, “Det blir bedre”, “sov når barnet sover” (30-45 min av gangen når de er veldig små, og lager mye lyd.). Nei man må ta tak nesten med en gang. 3 uker uten særlig søvn er nok til å sette i gang både degenerering av hjernen fysisk sett og depresjon/selvmordstanker/hallusinasjon for i utgangspunktet helt friske folk. Da kan man ikke bare vente på bedre tider. Det vi gjorde var å dele opp halve døgnet. 6 timer hver til å sove alene. Det fungerte rimelig bra, ga oss det lille vi trengte for å overleve. Før det prøvde vi å sove sammen med barnet begge to, og det ble så og si null søvn på noen av oss i 2-3 uker. Begge begynte å hallusinere, var ganske syk opplevelse. Jeg så barnet over alt uten at det var i rommet med meg, og dama så masse edderkopper og rotter gå opp veggene. Freaky greier.

Bare sånn eksempel, se hva jeg søkte på og hva som kommer på Bing:

Google var litt bedre, men fortsatt bommer de på det man spør om.

2 Likes

9 timer er jo veldig bra, jeg tror jeg ligger på rundt 8 timer en god natt. Kl 06:15 må jeg stå opp for å rekke alt (sovner jeg 22:15 er det bra/tidlig). Ellers er det bra å tenke på at søvnen skjer i sykler så hvis man våkner opp tidlig er det også helt naturlig og greit: det er bare å sovne inn i neste syklus hvis man er trøtt og det fortsatt er tid. Ellers må jeg si at styrketrening som jeg begynte med for bare noen uker siden har en positiv innvirkning på søvnen for meg. Jeg sover tyngre, og med livlige drømmer som jeg husker når jeg våkner opp (dette skjer akkurat den natta etter treningen)

Et par ting som er verdt å være klar over også hvis kona/kjæresten ammer, som ikke står noe om de fleste steder. Amming utløser for noen jenter/damer hormoner som gjør søvn klink umulig, for de fleste er det bare vanskeligere enn normalt, men hjernen må ha søvn. Når man slutter med amming, blir det utløst masse jævelskap som kan starte depresjoner eller gledesbølger og masse rart, veldig individuelt hvordan man reagerer, så i overgangen fra amming til ikke amming er det veldig viktig å være klar over at det kan være en kjempe vanskelig overgang for dama. Men når man har sluttet, blir det å sovne og sove lengre så og si alltid lettere.

Hvis man aldri får til å sove selv om man får ligge alene på et mørkt rom, så må man gå over på morsmelkserstatning og få søvn. Hvis ikke er depresjon/innleggelse det som skjer etter 2-3 uker, og det kan fort gå til verre ting.

Det er også, som de fleste vet, helt greit å pumpe ut melk som mannen kan gi når dama sover. Siden baby trenger mat hver 4 time, ofte oftere, så la mannen ordne det så man i hvert fall får en 4 timers økt i døgnet med ren sammenhengende søvn.

1 Like

Spørsmålet er om de vil registreres på søvnmangel som hovedårsak i statistikken, selv om det er en bakenforliggende grunn

Kom nylig en sak om oppdaterte råd her, voldsomt trege myndighetene, men sånn er det

1 Like

Jag har begynt å registrere tider på løpingen, mest for å forstå status og ha et underlag for treningen, f eks hva jeg bør sikte mot for å kunne holde jevnt tempo på en økt. Det er også litt motiverende og morsomt å følge med på progresjonen, men jeg har ikke noe spesielt mål som jeg jobber mot, det handler mer om kartlegging. Uansett så spurte jeg AI om å lage et lite script for å visualisere det som jeg har logget så langt. Merk at noen av tidene (og hastighetene) er noe Strava har logget som en del av lengre løp, f eks 2 mile tiden er fra 5km løpet som ikke en gang var på bane. Jeg tenker neste langkjøring kan være 2 mile (litt over 3,2km). 200m var første halvdel av 400m

Edit: Nå har jeg lagt til “advanced” (45 år) fra running level som referanse.

1 Like

Jeg tenker running level nok brukes mest til litt lengre distanser, tviler på jeg er så rask på kortere distanser som det ser ut i diagrammet :crazy_face: (selv om det overraskende nok uansett virker som min styrke foreløpig).

På 3km-5km er det potensial som de sier :sweat_smile:

1 Like

Kolesterolverdier etter å hatt et kosthold bestående av 80% fett i en periode.

4 Likes

Ikke bare det, men nesten utelukkende rødt kjøtt :joy:

1 Like

Tror det er på tide å legge ned Helsedirektoratet :rofl:

4 Likes

Tok 5 treningsdager på rappen og tar nå et par velfortjente hviledager :relaxed:

Merker at kapasitet helt klart på vei oppover nå allerede i uke 4 på mitt treningsprogram. Blir ikke like satt ut av treningen som for noen uker siden. Jeg hadde litt mer teknikk fokus på den siste økten (i går) da, så den ble ikke så tung (svømmeteknikk).

2 Likes

Eliteløper som har gått fra 14 til 5 timer trening i uka pga småbarn. Så har vi noe å sikte på. :joy:

3 Likes

Han trener «bare» 45 minutter løping per dag :laughing:

1 Like

Han gjør det sikkert på vei til og fra jobb, 22,5 min hver vei. :stuck_out_tongue:

Tipper du trener 5 timer i uka også @holmes! :wink:

Var på DNT gruppefjelltur, der var det en dame (CEO) som syklet 1 mil til jobb (og så tilbake) hver dag og på søndager så tok hun sin ukentlige joggetur på 2 mil i løpet av 2 timer. :laughing:

Har slitt med søvn i en periode nå, men gjorde noen endringer som i hvert fall har fungert i 2 av 2 dager:

• Ikke mobil når jeg går inn på soverommet, kun papirbok
  • Kveldsmaten har blitt buljong + hardkoktegg (så null karbohydrater/fiber)

Jeg har prøvd diverse ting som kveldsmat, knekkebrød, yoghurt, osv, men ingenting har egentlig fungert.

3 Likes

4-5 økter per uke men ligger på 35-40min per gang. Litt mer om du tar med sykling