Helt klart, slik jeg har det denne uke er ikke verre enn slik en gammel og skrøpelig person har det hele året
Jeg har ikke noe annet valg enn å ta det sakte, for jeg er ikke sterk nok til masse repetisjoner. Merket når jeg tok øvelsen i dag at jeg klarer å koble på musklene i ryggen bedre når jeg gjør øvelsen enn tidligere. Det er jo i utgangspunktet en bevegelse jeg ikke har gjort før, så halve treningen er jo å få kroppen til å bruke musklene. Sånn sett mye bedre å ha stanga hjemme, så får jeg bittelitt trening hver dag.
Jeg tar jo øvelsen for å trene opp skuldre/rygg. Skal jo bli god på staking på ski til vinteren! 
Men chin ups trener jo skuldre og rygg. Men hvis du vil bore ned i bilmekanikk så vil du finne ut pull ups legger mer belastning i skulderleddet, som gjerne vil gjøre deg mer skadeutsatt.
Om målet er å trene skuldre, så finnes det plenty med bedre øvelser for det enn pull ups.
Tar en del pull ups selv, og kan bekrefte at man får betydelig mer kraft i stalkingen når man blir sterkere i lats og biceps. Ikke feil med dips heller hvis du vil bli sterkere for å gå på ski.
Muskelen jeg glemte i treningsprogrammet mitt. 
Jeg trenger så urolig mye energi, vet ikke om det er normalt, tok et mellommåltid med 150g nøtter. Nesten 1000 kcal bare det hehe
Ikke akkurat denne varianten jeg spiste men blandede nøtter har helt ok med næring
Hvor mye? 3000kcal om dagen? Min erfaring er at den følger høyde mer enn vekt.
Har forresten kommet fram til at en beindag i uka får holde, men tenker at jeg burde ha to dager i uka for overkropp. I hvert fall fram til jeg begynner med langrenn igjen. Bruker beina mye mer enn overkroppen til daglig.
Begynner faktisk å nærme meg å klare å ta en chin up nå, er litt moro å kjenne framgang på bare et par uker. Tar et par eksentriske chin ups hver dag. Eneste måten jeg får volum på tenker jeg.
Tråkket på en stein med reinlav i dag og sklei 20 cm bortover steinen før jeg falt en halvmeter ned. Landet litt på yttersiden av foten. Strakk noen sener oppå foten og vrei kneet litt. Kneet virker greit, merker senene oppå foten/litt opp på utsiden av anklene.
Litt komisk å gjøre noe sånt på en liten tur i skogen etter å ha gått mange mil i fjellet uten sånt tull. 
Fikk tatt meg en kombinert sykkel og joggetur i dag. Rolig jogging, mekesyreskapende sykling. Måtte gå i ca fem minutter før jeg var kvitt melkesyren og kunne starte med jogging.
Også sjekket jeg sesongvarselet for mulighetene til en tidlig skisesong. Det så dårlig ut. Men masse snø i januar og februar. Så mer snømåking enn ski. 
Den optimale vinteren har først ti minus i ti dager, så en halvmeter litt fuktig snø. Deretter stabilt fem minus og fem cm snø en gang i uka. Litt som 2017/18 vinteren, men da kom det noen enorme snøfall også. Husker noen dager hvor det kom en halvmeter og jeg ikke helt visste hvor jeg skulle gjøre av snøen. Største snødybde ble 122 cm.
The systematic review, available as a preprint on SportRχiv, found that the most effective range for strength gains was around 2 sets per week per muscle group, and the minimum effective dose for strength was found to be around one weekly set per muscle group.
Synes denne var interessant også:
Indeed, in well-trained power lifters, 1- 3 direct weekly sets was insufficient to result in meaningful strength gains, but 3-9 direct weekly sets was
Jeg har ikke noe mål om å bli dritsterk, men ønsker å ha funksjonell styrke for å gjøre en god del aktiviteter. Klarte neeesten å ta en chin-up i dag, det er jo litt moro. Samtidig, når jeg prøvde meg på den andre, så var jeg ikke i nærheten.
Kanskje du skulle investere i ett par treningstrikker. De hjelper med avlaste belastning så det blir lettere å ta flere pullups / chinup. På youtube ligger det haugevis av klipp på hvordan du IKKE skal gjøre det😀. Nøkkelord er " familie juvelene" . Har selv kjøpt 2 sett med forskjellig motstand. Fåes billig på Temu.
Jeg tror det å ta eksentriske chin ups er bedre trening “for the real deal” enn å ha motvekt. Har i hvert fall mye bedre framgang nå enn forrige gang jeg prøvde å trene meg opp til å ta det. For 10 år siden. 
Opptreningen til halvmaraton går ikke helt som ønsket; forrige uke var estimert tid nede på 1:48, som er nesten 15 minutter lavere enn da jeg startet opp igjen med løpetreningen for 1,5mnd siden. Dette var jeg i utgangspunktet fornøyd med, spesielt siden det var en stund igjen, men siden den gang har estimert tid bare gått oppover. På garminklokka mi har endurance score aldri vært høyere enn nå (6400), tror jeg, men estimerte tider på ulike distanser har vært vesentlig lavere. Mistenker egentlig at det har litt med overgangen fra nesepusting til munnpusting (nesepusting ble ofret da jeg startet med løping som en sosial aktivitet), som også støttes opp av at terskelfarten min er en del lavere enn før. Har på nytt begynt å ta tak i nesepustingen igjen og jogget et halvmaraton med kun nesepust for noen dager siden, men jeg merker enorm forskjell fra tidligere. Nå må jeg holde meg på rundt 7:00 pace for å kunne puste med nesen, mens jeg før fint kunne ligge på 5:00 pace. Jeg har generelt et vanvittig dårlig pustemønster nå, som oppleves ganske kaotisk. Tenkte jeg skulle forsøke meg på 15km med en fart rundt terskel denne uka, så regner med det gir meg noe mer svar.
Ligger fortsatt på rundt 4000 kcal til dagen (kom på at jeg også bruker talg når jeg steiker mat, som jeg ikke la til i oversikten over kaloriinntak). Har allikevel gått ned 3-4kg de siste 6 ukene. Har hatt en periode med 5-6 mil løping per uke nå, så håper at kroppen føles bedre nå fremover når jeg reduserer mengden og prøver å “absorbere” treningsbelastningen den siste tiden.
Jeg kjemper også på i motvind, prøvde meg på løping igjen, mest fordi armene var det som fikk hardest medfart i fallet og med litt skrubbsår frister hverken svømmebassenget eller styrketrening armer. Som sist ble det litt spontant så jeg løper i barefoot sandaler, det er nok ikke optimalt for fart, men samtidig litt digg med det myke baneunderlaget.
Uansett ble det en mile på 7:07, det er over et halvt minutt dårligere en personlig beste og jeg tenker at det er en kombinasjon av lav treningsmengde, sandaler og at jeg fortsatt rehabiliteres etter sykkelfall for 10 dager siden.
Xero?
Vivo
Jeg skal gå over til mer barfotskotøy fremover. Har disse Vivobarefoot Men’s Primus Lite 3.5 Mineral | Kjøp Vivobarefoot Men’s Primus Lite 3.5 Mineral her | Outnorth , og tenker å kjøpe Xero GENESIS Men - bestillingsvare. Er egentlig veldig for "barfots"trening, men har glemt det litt ut i noen år.
Jeg har også kommet igang med litt løpning igen etter alpe-tur og førkjølelse som satt i lenge.
Klart lavere tempo, men ikke så ille.
Sikter på halvmaran neste år, men fort kommer det ikke at gå. Får kne-problemer hvis jeg prøver å løpe raskt.
Må dokk finne en metode før at få bedre VO2-max, dokk ikke løpning da… På alpeturen var det VO2 som var den svake punkten.
Mulig det skyldes noe annet (stramme adduktorer eller lignende), men sjekk om du “overstrider”. I så fall er det lett å korrigere.
Mulig det. Skall prøve å tenke på det. Men jag har histora av dårliga knæn så det kommer liksom ikke som noen overraskelse.
Sykling fungerer jo veldig godt til det. Også langrenn hvis du har muligheten.
Er i utgangspunktet hypermobil, så den økte belastningen fra løping (eller å gå bratt nedover) blir en trigger. Trener jeg styrke og strekker ut forsvinner problemet.
Jeg tenker at å løpe masse nok ikke er det sunneste man kan drive på med, så variasjon med svømming, sykling, roing, langrenn er gode alternativer.
Noen som har prøvd Farmers Walk som treningsform?
Skal teste i kveld