Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Ingen næring inntatt under selve løpingen heller? Startet på tom mage, og det forble sånn gjennom hele økten?

Ja, ingen næring. Tidligere har jeg kjent på at glykogenlagrene blir tomme etter ca 45-50 minutter, og har derfor hatt for vane å innta en daddel på dette tidspunktet. Dette er nok til å få hjernen til å stoppe å gi meg en følelse av ubehag, og har virkelig vært som dag/natt tidligere. Av en eller annen grunn kjente jeg ikke på noe ubehag i dag.

Jeg spiser jo lavkarbo til vanlig, og om jeg inntar karbo før løpet tvinger jeg forbrenningen over på glykogener og bruker disse lagrene opp mye raskere. Om jeg gjør sånn som jeg pleier, holder jeg meg gående i ketose så lenge som mulig.

2 Likes

Jeg er fornøyd om jeg når den hastigheten på 5km i år :see_no_evil:

Kanskje kroppen din lager nok ketoner til at det ikke er nødvendig?

Gikk og jogget opp til et fjell, ca 6,5km og ca 650 høydemeter opp på 1:21 uten å ta inn annet enn drikke. Det var ikke 15 km slik som du løp, men det er på en sti med masse stein og med masse oppoverbakke, så er det også rimelig energikrevende. Det gikk også helt fint uten å innta noe næring.

Jeg merker at jo bedre form jeg er i, jo mindre behov har jeg for mat og drikke underveis.

Fant en kalkulator og den påstår energiforbruket mitt var ganske tilsvarende.
image

Tviler litt på at dette helt stemmer :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er mye mulig at det stemmer. Har aldri kjent på en så stor tilgang på energi og mangel på ubehag tidligere. Ser ikke bort fra at estimert kaloriforbruk kan stemme noenlunde. Samtidig er ikke jeg helt solgt på den vanlige kalorier inn vs kalorier ut-teorien, så synes det er komplekst å forholde seg til. Jeg går jo ned i vekt på 4000 kcal. Selv om jeg korrigerer for kondisjonstreningen min, ligger jeg fortsatt over 1000 kalorier høyere enn jeg gjorde da jeg trente på det meste og måtte passe på sånn jeg ikke la på meg.

2 Likes

Hel enig! En halvliter cola er 210 kcal, i dag har jeg i tillegg til frokost og en stor lunsj spist nøtter og tørket frukt med totalt over 1500kcal (altså bare fra frukt og nøtter) - det tilsvarer 3,5 liter cola - jeg skal love deg at det ikke hadde gått like bra

Fikk kjøpt kjøttdeig av hjort i dag, med masse b12 og jern :muscle:

Med 1 egg, salt og pepper blir det gode kjøttboller

4 Likes

1 Like

Ser du bruker jernpanne for ekstra jern. :sunglasses:

2 Likes

Denne maten gikk ned både for meg og min datter på snart 9

3 Likes

Det hadde minstejenta spist når hun var 3, mens nå når hun er 6, så er hun mer kresen. Hun spiser fortsatt endel sære ting da, f.eks.

image

1 Like

Jeg er generelt sett veldig skeptisk til kjøttdeig fra vilt pga bly

1 Like

Det er veldig stor forskjell på bly i fast form og kjemisk/biotilgjengelig form

Något som är lika adekvat som att jämför russin med meloner.
EU:s gränsvärden för bly för både fasta och flytande livsmedel avser så vitt jag vet, bly i joniserad och direkt biotillgänglig form som när det gäller djur tagits upp från födan de äter eller när det gäller växter från mark och vatten. När det gäller vatten och andra flytande produkter uppträder bly i form av fria blyjoner.
Inte i något fall handlar det om solid blymetall som inte kan tas upp av kroppen med mindre än att den till någon del omvandlats till en vattenlöslig blyförening.

I dag hadde jeg tenkt å løpe 5km da jeg har en latterlig dårlig tid på den distansen. Utholdenhet er tydeligvis ikke min greie.

Uansett ble det litt mye spontane og ustrukturerte valg som klønet det til litt.

Jeg er ikke i gang med sykling enda så jeg tenkte at jeg jogger dit som oppvarming. Så klart holdt jeg alt for høy fart og det var vel en 1,5km eller noe som gjorde at når jeg kom til banen kjente at det var litt mentalt tungt å begynne på nytt. Idiotisk nok hadde jeg også tatt spontan styrketrening av bein på morgenen som gjorde at beina var litt tunge.

Uansett løp jeg 4km totalt på 4:40 /km som egentlig er en riktig tid for 5km tenker jeg, kanskje litt fort med tanke på hvor jeg er nå (rehab, lite trening) før det sa stopp. 3km tiden ble ca 43 sek bak testløp.

Uansett ga jeg ikke opp men prøvde meg på en ny 5km rett etterpå i en gang og sykkelvei, jeg hadde mer å gi men hadde bare disponert feil med oppvarming/transport som gled over i løp.

5km merket jeg at teknikken begynner å sitte mye bedre, bedre løpsøkonomi. Men jeg glemte bort klokka helt og husket ikke helt hvor lang løypa var så når jeg skulle gasse på på slutten var det bare 100m igjen eller noe og jeg endte opp med å slå forrige tid med 1 sekund :rofl:

Uansett det var ikke mening å makse i dag og total distanse ble jo 9km godt over mine vanlig 3-4. jeg ble rød som en tomat som vanlig så noe energi ble nok brukt :rofl:

2 Likes

Heftig å kjøre 5km rett etter at du løp til det sa stopp på 4km ^^ Det høres ut som hodet sitter bra på kroppen i hvert fall. :slight_smile: Ser opp til dedikasjonen og holdningen din på dette opplegget. ^^

1 Like

Takk for det! Hvis du møter opp er mye gjort tenker jeg

Synes du holder veldig god fart jeg. Hvordan er løypeprofilen? Er det rimelig flat løype eller litt kuppert?

1 Like

Den er rimelig flat

Prøvde meg igjen på bane, litt fortere (24:27, 4:53/km) men fortsatt lav fart med tanke på 1 mile (4:05/km) og 2mile (4:24/km) tider

Chatgpt gir meg den harde sannheten :see_no_evil:

Kort sagt:

Med kun 30–40 minutter i uka er det logisk at 5k-tiden ligger bak 1 mile/2 mile.
Du må gradvis doble ukesvolumet for å bygge utholdenheten som trengs for 24+ min løp.

Får trøste meg med at jeg ligger mer rett i treningsmengde denne uka

2 Likes

Klarte min første chin-up i dag, men merket at det dro godt på oversiden av albuen, så må nok være litt forsiktig. Jeg er veldig fornøyd med å ha klart det på bare en måned. Trodde det skulle ta mye lengre tid.

EDIT ser det jeg tar er “Parallel Grip Chin-Ups”, ser vel egentlig ut som det kanskje er den minst skadeutsatte versjonen. Ser også at den versjonen av chin-ups trener nøyaktig de musklene man bruker når man staker på ski. Også ser jeg at de er enklere enn både vanlige chin-ups og pull-ups. Kanskje derfor det har gått så fort.

The neutral grip allows for greater activation of the latissimus dorsi muscles, which are responsible for pulling your arms down and back. This can lead to a wider, more defined back.

ref: The Ultimate Guide To Chin Up Vs Parallel Grip: Which Is More Effective? | AshleyRhodesLive

6 Likes