Går kjapt opp til 6-6 stk.
Men fra 8 + går det tregt er min erfaring.
Går kjapt opp til 6-6 stk.
Men fra 8 + går det tregt er min erfaring.
Det går bra, bare 0-2 mnd igjen til skisesongen! Trener jo hovedsakelig overkropp for å skigåingen sin del. Også litt for å unngå vond rygg da. 
Tror den er middels vanskelig mellom chin up og pull up
Har selv hatt veldig stort utbytte av økt styrke i overkroppen når
Det kommer til skigåing. Er mye mer stabil i overkroppen når jeg staker og må støtte meg. Tenker da at hang ups og dips har gitt mest spill over effekt når det kommer til ski
Det kommer vel kanskje an på hvor man er sterk/svak. Jeg har ikke så mye armstyrke, så for meg, så er nok dette den letteste. Såvidt jeg kan skjønne, så er det samme muskelen som jeg tuller med at heter “skimuskelen”. Den får gjennomgå med uendelig med reps på vinteren på ski. 
Prøvde noen nå og merker at jeg faktisk var litt støl der nå, tror det må være fordi jeg har veldig svake triceps og de er en støttemuskel for chin ups. Mao, tenker jeg bare kan fortsette med å ta chins, så får jeg trent de mer også.
Forskjellen er ikke å klare 1 eller 10 chin ups, forskjellen er 0 og 1, fordi selv bestemora mi klarer 0.
Veien fra 0 til 1 er potensielt mye lengere enn fra 1 til 10.
I følge chatgpt er min «perifere aerobe kapasitet»
som er flaskehalsen
Hva som bestemmer din perifere aerobe kapasitet
Egenskap Betyr Trenbarhet Kapillærtetthet Hvor mange små blodårer som forsyner muskelen med oksygen Øker med rolig og jevn langkjøring Mitokondrietetthet Hvor mange energifabrikker som finnes i muskelcellene Øker med jevn utholdenhetstrening og terskeltrening Enzymaktivitet Hvor raskt musklene kan bruke oksygenet Øker med intervaller og terskel Fettforbrenningskapasitet Hvor godt musklene bruker fett som energi (i stedet for glykogen) Øker med sone 2-trening
Svaret er visstnok rolig langkjøring, noe jeg har på programmet, men de har ikke vært hverken veldig lange eller rolige 
Rolige joggeturer på 40 minutter + i sone 1 og vil over tid hjelpe på dette
Sone 1 
Skulle stå sone 1 og 2.
Du vil også få den samme effekten om du løper hardt. Men kostnaden i forhold til skade risiko og restitusjon er my større
Fikk vondt i hodet i dag når jeg skulle jogge etter et kvarters sykkeltur. Spiste nøtter og det gikk over. Tipper en daddel eller tre hadde fungert enda bedre.
Årsaken til at jeg fikk vondt i hodet var jo at jeg var sulten når jeg skulle spise lunsj, spiste en salat med lite karbohydrater og kjørte på som om jeg skulle ha spist en skikkelig lunsj. 
Fiken, tørket aprikos osv fungerer nok også
Greit å ha med seg, så slipper jeg å “måtte” spise en stor lunsj før jeg skal ut på en liten tur. 
Btw, merker at etter å ha strukket ut etter å ha vært dårlig på det i en periode, så er beina helt uten sprett. Ikke så rart, men det var så markert på dagens tur. (Strakk ut skikkelig i går) 
En øvelse jeg forsøker å gjøre som også blir litt (dynamisk) utstrekning av framsiden av lår og hofteleddsbøyere er glute bridge - kan være verdt å teste. Det er en øvelse som jeg føler motvirker en del av de negative konsekvensene som kommer fra mange timer per dag i en kontorstol
Tror du vil få esktra stor progresjon hvis du gjør assisterte chin-ups (med hjelp av strikk eller stol) slik at du kan ta litt flere repetisjoner (helst 5-8). Vil tro det gjør treningen mindre belastende på oversiden av albuen også.
Jeg tenker at minst halvparten av problemet mitt med chin-ups er at jeg er fullstendig uvant med å henge kroppsvekten min etter henda. Det andre problemet mitt er å få kroppen til å forstå hva den skal gjøre. Har tatt med motvekt tidligere og hadde ikke spesielt god progresjon da. Føler at jeg har kommet mye lengre med 2 rep med eksentriske chin-ups.
Eksentriske chin-ups er også til god hjelp men tror som sagt assisterte chin-ups vil hjelpe deg mye til å komme over kneika til du kan ta serier uten. Da vil kroppen mye raskere forstå hva den skal gjøre også tror jeg. Du får øvd inn bevegelsen mye kjappere med flere repetisjoner.
Det er i hvertfall hva jeg tror 
Jeg ser veldig mange som prøver å klare spranget fra 0 til 1 chins med bruk av eksentriske repetisjoner og strikker. Problemet er at de færreste kommer seg videre, da de isolerer bevegelsen og flaskehalsen til å kun gjelde det som skjer fra skuldrene og opp, mens de kollapser totalt i alt nedenfor. Med andre ord trener folk sjelden bevegelsen med hofta i korrekt posisjon, som igjen gjør at de kobler ut kjernen og får et helt feil tyngepunkt under bevegelsen. En annen utfordring er at folk aldri slipper armene helt ut i bunnposisjonen (man skal bare henge løst etter armene) og aldri drar skuldrene nedover før de løfter seg opp igjen (de kobler inn nakken og “runder” skuldrene ved å slippe dem opp). Man skal bygge opp hele stabiliteten igjen i bunnposisjonen før man begynner selve “løftet”, men gi slipp på skulderstabiliteten mellom repetisjonene (spesielt i en fase hvor man trenger å lære dette beveglsesmønsteret og få litt mengdetrening på evnen til å gå fra ustabil i skuldrene til stabil). Så lenge man hensyntar disse faktorene, kan man trene seg opp til en chins ved å utelukkende trene nedtrekk. Jeg har aldri brukt strikker for denne overgangen, da strikkbrukere er notoriske på å ikke skyve hofta frem, og det føles også trygger å ha en liten svikt for å ha kontroll på strikken, som endrer hele tyngdepunktet. Som ved alt annet, skal man ha en strak linje gjennom kroppen, og å ikke skyve hofta frem bryter denne linja.
Merket at når jeg klarte å ta en chin-up, så var det litt tungt helt mot slutten, men mye av starten på bevegelsen var faktisk ganske lett. Kjente at jeg brukte musklene i ryggen godt og koblet dem på. Siste delen som hovedsakelig er biceps er den verste, for jeg har aldri giddet å trene biceps i særlig grad. Når jeg feiler, så er det fordi jeg ikke klarer å aktivere musklene i ryggen skikkelig. Har jeg gjort det riktig, så har jeg litt fart når jeg kommer til den siste biten, så det blir lettere for biceps.
Av alle øvelsene jeg gjør, så er nok chin ups den mest tekniske, for det er et bevegelsesmønster jeg har lite av ellers. Samtidig, det å trekke skuldrene ned er en del av alle stake-tak, så helt fremmed er det jo ikke. Staking er jo først og fremst kjerne, deretter skuldre og så en liten flikk av triceps til slutt. Stort sett, så skal jo armene bare være stivet av, helt til slutten av skyvet.
Nå er jeg litt ute av rytmen på styrke men det som var flaskehalsen min (tror jeg) var styrke i underarmen og selve grepet (tenk motsatt av skipperen), problemet var at når jeg gikk all in på det ble jeg veldig støl og ustabil 2 dager senere noe jeg ikke var oppmerksom på og det lå nok bak sykkeluhellet. Så når jeg kommer igang igjen får jeg ta tak i dette veeldig gradvis …
Det er nok ganske spesifikt for meg fra svømmingen, der skuldre, rygg og overarmer får mye mer trening enn underarm og grepsstyrke