Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Biceps er unektelig med i bevegelsen, men du kan eliminere ganske mye av aktiveringen der ved å ha veldig fokus på å tenke bevegelsen gjennom albuen (ryggen «aktiveres» gjennom albuen). Biceps roterer skuldrene fremover/runder skuldrene, og de fleste har problemer med å holde skuldrene stabile under hele bevegelsens. Egentlig vil jeg si at om du klarer hele bevegelsen uten at skuldrene endrer posisjon, har du eliminert biceps tilstrekkelig, og om skuldrene dras fremover, er det for mye biceps. Selv kjenner jeg minimalt i biceps under utførelse av chins, men jeg får likevel «pump» i dem, så det er tydelig at de hjelper til.

2 Likes

Logisk, men ikke noe man tenker over før det blir et problem. :stuck_out_tongue:

1 Like

Helt konge. Kan jeg spørre om hvor du hadde prolaps, og hvordan det går nå?

Tips til proteinshake som faktisk smaker godt? Samtlige av de jeg har prøvd til nå er etter min smak helt forferdelig.

Hvis du trener nok til å trenge ekstra proteiner, kan du ikke bare spise mer kjøtt? :see_no_evil:

1 Like

Brukt denne over mange år. Anbefaler!

Q-proteinmelk er også veldig god imho.

1 Like

My Revolution sin med sjokoladesmak. Den beste jeg har smakt så langt.

Har prøvd endel annet, men går tilbake til My Revolution sin når jeg skal ha noe.

Alle andre føler jeg blir altfor søte i smaken. Nesten kvalmende.

Jeg pleier å blande med vann. Noen liker å blande med melk, men det blir for tykt for min smak.

2 Likes

Nedtrekk er nok vel å bra det men det krever jo dyrt utstyr/helsestudio. Så argumentet for strikker/ stol eller lignende er basert på at man ikke har dette tilgjengelig.
Forsåvidt helt enig i at man må ha fokus på å gjøre øvelsene riktig. Det er forsåvid rimelig essensielt i det mest og når jeg trente på helsestudio før (i gamle dager) så man jo ofte at lysten til å bruke tyngre vekter ofte overskygget fokuset på å gjøre øvelsene riktig.
Men fokuserer man på å gjøre øvelsen rimelig riktig har jeg fortsatt tro på at det å bruke strikker/stol slik at man faktisk får gjort en del repetisjoner kan være til stor hjelp. :slight_smile:

1 Like

Hvis man klarer 1 pull up så kan du jo kjøre det flere ganger etter hverandre med pause i mellom

Ja men jeg mener man kommer raskere til målet om man gjør assisterte pull-ups slik at man kan gjøre flere repetisjoner. Når jeg drev aktivt med styrkeløft og skulle trene inn mot konkurranser så kjørte vi alltid først noen uker med feks. 8 som minste antall repetisjoner. Dette bygger grunnstyrke og gjør at man får fokusert på riktig bevegelse/teknikk også. Så trappet vi gradvis opp vekten og ned antall repetisjoner inn mot konkurransen. Jeg har tro på denne måten å bygge maksstyrke på.

Å bruke assistert pull-ups tror jeg:

• Bygger grunnstyrke raskere
  • Gjør det enklere å fokusere på riktig teknikk og lære inn denne(når du må ta i maks er det lett å gjøre noe feil)
  • Minker faren for skader/overbelastning,

Men så finnes det sikkert mange syn på disse tingene. Men det er nå en gang mitt syn. Skal ikke mase mer om det nå da :rofl:

3 Likes

Sånn appropos ikke så mye, datteren til en kompis av meg på sånn 10-11 tror jeg hadde rekord på 90-ish pull-ups. :smiley:

1 Like

I tillegg til kjøtt kan man få en del protein fra planteriket. Jeg spiser en del nøtter men det som gjelder da er at man må få i seg lysin enten fra belgvekster, quinoa, bokhvete eller korn (hvete, bygg, rug).Jeg vil ikke anbefale denne mengden generelt (jeg har et veldig stort energibehov og kroppen reagerer mye bedre på fett enn karbohydrater selv om jeg ikke er ekstrem på det), men jeg kan fint spise en hel pose nøtter 150-200g som blir 27-36g protein så må jeg bare passe på å fylle på med feks quinoa eller edamame.

Har en drøm om pullups jeg og. :stuck_out_tongue: tenkte å begynne å trene dem assistert med strikk denne vinteren.

Dropp denne strikken og start heller med eksentriske pull ups.

Etter hvert kommer styrken og i grepet og vips klarer man 2-3 stk

3 Likes

Hvordan kan man senke seg ned når problemet er at man ikke kommer opp? :frowning:

Er generelt bittelitt forsiktig med skuldrene mine, har noen vondter, men fin progresjon på nedtrekk i år.

Du hopper over den konsentriske fasen. Dvs at du begynner øvelsen med stangen/bommen mot brystet og så prøver du holde igjen så godt det lar seg gjøre mens du senker kroppen ned til armene er strake.

Så er det bare å komme seg opp på stol/stige/krakk whatever og ta en ny repetisjon.

Det er veldig effektivt i forhold til hang ups/ chin ups.

Chin up er mer skånsomt for skuldrene enn hang ups

På rad? :exploding_head: :muscle:

1 Like

Ja, på rad. Det er noen fordeler med å være lav, lett og sterk. :stuck_out_tongue:

@savepig kommer an på hvor du er sterkest, men jeg tar chin-ups med parallelt grep. Det tar mer skuldre/rygg og mindre armer. Er ganske sikker på at det er mye lettere enn pull-ups og vanlige chin-ups.

Har også trent en-hånds roing for å styrke ryggen. Ikke nøyaktig samme bevegelse, men der er det i hvert fall lett å få volum. Nedtrekk hadde jo vært en bedre øvelse, men jeg har manualer og en dings som jeg setter opp i dørkarmen som treningsutstyr. Har vel brukt ca like mye på treningsutstyr som det koster å være medlem på et treningsstudio i to måneder. Åja, også kjøpte jeg en balansepute også.

Door Gym, dørgym - Styrketrening - Door Gym, dørgym | XXL Denne jeg endte opp med å kjøpe. Veggene mine er stort sett for smale, utenom ett sted, der er veggen bare litt for tynn, går akkurat. Når jeg har hengt den opp så er stanga i pannehøyde. Starter med å gå opp derfra, senker meg ned og prøver meg på turen opp. Jeg er i hvert fall blitt mye mer vant til å henge etter henda.

Takk !

Jeg har, og hadde skade på L1. Prolaps i L2(som jeg sliter litt med enda, men bedre) og skade på L3

Korsryggens-Ryggvirvler-og-Ledd

Men mye lettere og sterkere i ryggen nå enn da heldigvis :slight_smile:

Skjermbilde 2025-10-12 202942

5 Likes

Ser ut som du kanskje klarer en muscle up også?
Hadde et par stykk inne for et par år siden, men er ikke helt der nå.

1 Like