Helt enig med deg. Klønete formulert av meg. Poenget mitt var at mange på død og liv skal en tur innom eksentriske chins og chins med strikk som hjelp, når de egentlig bare kunne ha fortsatt med nedtrekk til de klarer en chins.
Og, ofte er det ikke nødvendigvis mangel på styrke, men vel så mye mangel på teknikk. Selv klarte jeg 12 repetisjoner eller hva det var med 37,5kg i chins, uten at jeg klarte å aktivere ryggen i stor grad. Da snakker vi en biceps-drevet bevegelse. Innlæring av aktiveringen av ryggen lærte jeg ved å sitte på føttene, med en rulle under fotvristen og hofta fram, slik at jeg fikk linet opp kroppen riktig, mens jeg dro i en strikk jeg hadde festet direkte over meg. Altså nesten ingen motstand. Etter kort tid kjente jeg vanvittig leamus/twitching i ryggen, og siden det har ryggen vært “aktivert” og kanskje min sterkeste og best utviklede muskel.
Det sagt, er jeg for så vidt en fan av eksentriske chins. Chins med hjelpestrikk, not so much, men det er utelukkende på grunn av at folk som regel trener med feil tyngdepunkt da, som jo egentlig betyr at de øver på en annen bevegelse enn den de skal mestre.